Korkea tyhjäkäynti -93 Lancer GTi:ssä

mongomongo

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Päätin tossa viime viikolla hankkia kyseisen auton (CB5A 171 t.km. ajettu) ja olen ollut suht tyytyväinen ostoon, mutta mua ihmetyttää vähän toi tyhjäkäynti.. Kun starttaa kylmänä, on kierrokset siinä tonnin paikkeilla ja kun kone lämpeää niin kierrokset putoaa 800-900. Mutta kun on ajelee vähän aikaan ja pysähtyy esim valoihin, kierrokset jää n. 1200 eikä putoo vaikka odottaisi vähän aikaan.. Mistä moinen voisi johtua   ???
Voiko koneen nakuttelu tai tikittäminen, liittyä asiaan  ???
Jonkun verran nimittäin pitää ääntä kylmänä ja ailahtelevasti lämpimänä  :(
Olen kyl yrittäny haulla ettiä vastauksia mutta en ole löytäny oikein vastaavaa vikaa..
 
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9011.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8591.0

Luulen että noista vois olla apua.

Tollee se vika mullaki alko. Voit olla luottavaisin mielin siitä, että sunki auto alkaa kohta kaasuttelemaa itestää.

Mullahan löyty vika lopulta tyhjäkäyntimoottorista.

Koneen nakuttelu ja tikittely liittyy tod. näk. hydraulisiin venttiilin nostimiin, eli ei tähän asiaan.
 
Kiitos linkeistä..
Olin kyl lukenu noi jutut mut en ollu huomannu vinkkiä et kannattais kokeilla tyhjakäyntimoottorin putsaamista ja akku kengän irrottamista.. Pitäis varmaan kokeilla jos auttais.
Miten siihen tyhjakäyntimoottoriin pääsee sit käsiksi, onko helppo irrottaa ja onko riskejä että rikkoo jotain jos irrottaa sen?
 
ei oo vaikee irrottaa. se on siinä kaasuläpän alapuolella, siihen tulee kuusi napainen liitin(tai ainakin mulla tulee). itselläni on siitä yks käämi poikki ja nostaa kierrokset lämpimänä.
 
Otin tyhjakäyntimoottorin irti, mut se näytti ihan ehjältä.. Ei löytyny mitään kärähtäneen näköistä tai muuta epäilyttävää.. Putsasin sen ja laitoin takas..
Irrotin myös akkukengän ja odottelin joku 10 min kunnes laitoin takas, mut ei vaikuttanu asiaan.. Kun virrat laitto päälle kuulu jotain raksutusta mut ei muuta uutta..
Voisikohan ECU:ssa olla jotain häikkää tai jossain antureissa.. :-\
Onko jotiain hyviä ideoita miten vois selvittää ongelman syyn? Saisiko vika vaihtoehtoja rajattua jollain tavalla, esim nyppimällä jotain piuhoja irti ja kattoa mitä tapahtuu ???
Ongelma siis tulee vaan esille kun kone on lämmin, kierrokset on ihan tasaset, ei hypi eikä pompi minnekkään..
 
sun kannattaa mitata vastusmittarilla se tyhjäkäynti moottori. jos se on samanlainen kun mulla sellanen kuus napanen ja siinä on niinku kahdessa rivissä kolme tinniä ni mittaa molemmista riveistä niistä laitinmaisista tinneitä siihen keskimmäisee pitäis näyttää muistaakseni noin 30 ohmia ja jos ääretön ni sillon on käämi poikki. ei siinä mullakaan mitään päälle näkyny mutta oli käämi poikki.
 
Otin moottorin uudestaan irti ja mittasin käämit, ja olihan siel yks poikki :seina
Mitäköhän sitä nyt tälle tekis ???
Koska kierrokset ei hypi niin sil voi kyl viel ajella ihan normaalisti,  bensankulutus on kyl vähän korkeempi..
Paljonkohan uus maksaa?
 
Onko oikeesti noin kallis! :eek: :seina
Onkohan muut jolta on hajonnu moottori, ostanu tohon hintaa uuden?
Osaisikohan Esku korjata laitteen?
 
Kannattaa soittaa Eskulle.

Kyllähän mä oman tyhjäkäyntimoottorin mittasin ja ihan oikeita arvoja näytti, mut oli vaa silti rikki.

No sullahan toi vika löyty onneks "vähän" helpommin.

Toi mun uus/käytetty osa löyty purkamolta Oulusta. Mistää muulta purkamolta ei ainakaa netin kautta semmosta löytyny.
 
Kyllähän vika helposti löytyy ku on hyviä neuvon antajia :)
Pitää varmaan jossain vaiheessa soittaa eskulle jos osais korjata..
 
Takaisin
Ylös Bottom