vastaus: pumppusuutin diesel.
tämä on kyllä hieman nimikikkailuakin, koska:
DIESEL ilmoittaa periaatteessa ainoastaan polttoaineen ja moottorin perustyypin (puristus sytytys), dieseleitä kun taas on ESIKAMMIO (Esim. Pajero) ja SUORASUIHKU (Esim. Transit) dieseleitä. Esikammio dieselissähän on normaalin palotilan lisäksi toinen, pienempi tila, esikammio, johon diesel ruiskutetaan. Suorasuihkussa tätä kammiota ei ole, vaan polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan. Ilmaa voidaan kumpaankin tyyppin ahtaa TURBON avulla, ja lähes poikkeuksetta turbo ahdetut ovat myös VÄLIJÄÄHDYTETTYJÄ.
Polttoainetta voidaan taas annostella joko tavallisella pumpulla (mekaaninen annostelu, paine tuotetaan pumpulla), COMMON RAIL pumpulla (sähköinen annostelu, paine tuotetaan pumpulla kaikille suuttimille yhteiseen kiskoon, samaan tapaan kuin bensa ruiskuissa) ja sitten on vielä PUMPPUSUUTIN tekniikka, jossa annostelu hoidetaan sähköisesti pienen paineen puolella, ja ruiskutuspaine tehdään vasta pumppusuuttimella. Käsittääkseni annostelu tavat voidaan toteuttaa sekä esikammio, että suorasuihku dieseliin, mutta uudemmat common rail ja pumppusuutin dieselit ovat muistaakseni suorasuihkuja.
Samoin dieselin tehoon vaikuttaa mm. venttiilien lukumäärä, aivan samaan tapaan kuin bensa koneissakin.
Mutta jos verrataan esim. Pajeron turbo ahdettua, välijäähdytettyä esikammio dieseliä (mekaaninen jakajapumppu?) ja vaikkapa vouwaagenin turbo ahdettua, välijäähdytettyä (oletettavasti suorasuihku) pumppusuutin dieseliä, niin pumppusuutin on selvästi tehokkaampi. Osittain tietysti moottorin paremman hengityksen takia, mutta pumppusuutin tekniikalla saadaan polttoaineen annostelu tarkemmaksi ja ruiskutuspaine suuremmaksi -molemmat seikkoja jotka nostavat diesel moottorin tehoa ja hyötysuhdetta. Common rail sijoittuu tehoiltaan mekaanisten pumpujen ja pumppusuutin koneiden välimaastoon.
Suora vertailu ei tietenkään ole ihan helppoa, koska millään valmistajalla ei ole valikoimissa samoilla mitoilla ja yhtä hyvin virtaavalla kannella esim. esikammio-jakajapumpullista dieseliä ja pumppusuutin dieseliä.
Ja kuten "Hammer" huomaat, niin autotehtaat viljelevät noita termejä hieman valikoiden: volkkarin kohdallakaan ei enää mainita välijäähdytintä, koskapa se on itsestäänselvyys uusissa turbo dieseleissä.