Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?
4G67 lohko on käytännössä sama kuin 4G63, mutta pienemmällä porauksella. Molemmissa on yhtä pitkä isku vakiona (eli sama akseli), jolloin myös lohko on yhtä korkea. Kanget on samat/ainakin ne käy ristiin. Sitä myöten myös 4G64 akseli on mahdollista tunkea 4G67 lohkoon, samoilla pikku muutoksilla kuin 4G63 lohkoonkin.
Mutta, (mitkään) vakiomännät ei tule sopimaan: 12 mm pitempi isku -> muistaakseni millin "squeeze arealla" = mäntä menee hyvän 10 milliä kannen sisään.
Eli koska männät joutuu kuitenkin tekemään mittatilauksena, kannattaa samantien hypätä 4G63 lohkoon, niin männän tekijöiltä löytyy ainakin hyviä "aihioita" jo valmiina, turbo-stroker koneitahan on tehty jo maailman sivu. Niihin vaan speksaa pienemmän palotilan, ja eikun tilaukseen.
Lisäksi, 4G63 on jo vakiona aika pitkällä iskusuhteella. Stroukattuna vielä pitemmällä. Miksi siis turhaan pienentää mäntää (huonontaa iskusuhdetta lisää), kun isommalla männällä saa samalla lisää tilavuutta ilmaiseksi?