kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Tervehdys! Olisiko kenelläkään tietoa, että mahtaako 4g67 lohkoon sopia 4g64 kampura ja kanget 4g67 männillä? Tämä on vielä täysin ajatuksen tasolla. Eli tosi pitkällä iskulla ja noin 12:1 puristuksilla oleva "viinalla" käyvä vapari. Kansikin taitaa olla tossa 4g67: ssa melko avoin. Speedvayssahan käytettiin tälläistä konstruktiota ( esim. Japp ).
 
Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

4G67 lohko on käytännössä sama kuin 4G63, mutta pienemmällä porauksella. Molemmissa on yhtä pitkä isku vakiona (eli sama akseli), jolloin myös lohko on yhtä korkea. Kanget on samat/ainakin ne käy ristiin. Sitä myöten myös 4G64 akseli on mahdollista tunkea 4G67 lohkoon, samoilla pikku muutoksilla kuin 4G63 lohkoonkin.

Mutta, (mitkään) vakiomännät ei tule sopimaan: 12 mm pitempi isku -> muistaakseni millin "squeeze arealla" = mäntä menee hyvän 10 milliä kannen sisään.

Eli koska männät joutuu kuitenkin tekemään mittatilauksena, kannattaa samantien hypätä 4G63 lohkoon, niin männän tekijöiltä löytyy ainakin hyviä "aihioita" jo valmiina, turbo-stroker koneitahan on tehty jo maailman sivu. Niihin vaan speksaa pienemmän palotilan, ja eikun tilaukseen.

Lisäksi, 4G63 on jo vakiona aika pitkällä iskusuhteella. Stroukattuna vielä pitemmällä. Miksi siis turhaan pienentää mäntää (huonontaa iskusuhdetta lisää), kun isommalla männällä saa samalla lisää tilavuutta ilmaiseksi?
 
Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

Niin, eli 4g64 lohko on sen 12mm korkeampi, eikä niin, että kiertokanget olisi lyhyemmät!?
 
Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

4G64 lohko ON korkeampi, en nyt muista onko se tasan tuon 12 mm korkeampi vai vähän vähemmän (+matalammat männät). Mutta selkeästi korkeampi kuitenkin.

Kanget (4G64 vs. 4G63) ei ainakaan ole lyhyemmät (oliskohan ne ollu samanpituiset, en nyt muista tarkkaan), eikä lyhyempiä kankia myöskään ole mitään järkeä yrittää asentaa noin pitkäiskuiseen koneeseen, kangen kulmat menee liian oudoiksi, ja kun ne kanget on muutenkin jo kovalla rasituksella kovien männän nopeuksien vuoksi.
 
Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

Kiitos tiedoista! Pitääpä katella 4g63 lohkoa ja siihen omaa 4g67 kantta. Mikähän mahtaa tulla puristus- suhde vakiomännillä? Eikö tuossa 4g67 kannessa ole pienemmät palotilat verrattuna 4g63 kanteen?
 
Vs: kysymyksiä 4g6x sarjan alakerran eroista, ja yhteensopivuudesta?

HUOM! minä olen sitten koko ajan puhunut ns. 6-bolt koneista! Kaikki 4G63 koneethan ei ole samanlaisia.

Vapaastihengittävää 6-bolt DOHC 4G63:sta on parilla eri puristussuhteella. Vakio palotilan koko (kannen puolella) on noin 47cc, kun se 4G67:ssa on 43cc.

Jos löytää vakiona 10.5 puristeisen, "uudemman" 6-bolt DOHC alakerran (omalla 88 mm akselilla), niin 4G67:n pienemmällä palotilalla puristussuhteeksi tulee noin 11.25:1.
 
Takaisin
Ylös Bottom