Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Pakkis

New Member
Liittynyt
19 Heinäkuu 2006
Moi,

yritän ymmärtää ruiskukoneiden toimintaa tarkemmin ja muutamia kysymyksiä heräsi tuosta Carisman moottorista. Liitteenä kaksi kuvaa, joissa numeroituja kohtia. Toivottavasti näkyy.

Kuva 1:

1) Imusarjasta lähtevät kolme alipaineletkua, menevät kahdelle anturille? Onko se MAP? Jos on, niin miksi autossa on myös MAF (3)? Jostain sain sellaisen käsityksen että joissain autoissa MAP on sen takia, että sillä testataan EGR:n toiminta. Tämä testaus tarvitaan ODB-2:sta varten, tässä autossa sitä ei kuitenkaan ole.
2) Alipaineanturissa on aina kaksi letkua, toisesta lähtee letku isolle sylinterille sulakkeiden alla. Mikä sylinteri se on?
3) ilmamassamittari eli MAF? Onko nykyautoissa missään käytössä ilmamäärämittaria ei VAFia?
4) kaksi huohotinletkua? Eikö yksi olisi riittänyt?

Kuva 2:

5) Kampiakselin asentoanturi, nokka-akselin päässä?
6) EGR-venttiili, tai kuvassa näkyy vain sen alipainesäädin?

polttoaineensuodattimen paikallistin tuonne sylinterin (2) alle, mikähän sen vaihtoväli mahtaa olla?

Paljon kysymyksiä, josko tässä vaikka oppisi jotain. Kiitoksia jo etukäteen.
 

Liitetiedostot

  • kysymyksia1_isompi.JPG
    kysymyksia1_isompi.JPG
    90.3 KB · Lukukerrat 2,297
  • kysymyksia_2_iso.JPG
    kysymyksia_2_iso.JPG
    90.9 KB · Lukukerrat 2,642
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Osaisikohan kukaan vastata/varmistaa edes yhtä kohtaa tuosta kysymyslistasta, vaikka ei kaikkiin vastausta osaisikaan antaa?
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

1. Alipaineletkut- moottorinohjauksessa ko. moottorissa olennaisia. Ei ole MAP, vaan säätää tyhjäkäynnillä ja osakuormituksella moottorin bensansyöttöä.
2. kanisteri on bensiinihöyryjen keräyssäiliö
3.
4. Toisessa huohottimessa on PVC-venttiili joka päästää toiseen suuntaan vain. Mikäli tuota rakennetta oikein ymmärrän niin toinen huohottaa ja toinen antaa tilalle ilmaa....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huohotin

5. Nokka-akselin asentotunnistin.
6. EGR:n alipainesäädin
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

harrik muuten oikein mutta

1.alipainet letkut ovat : tuon aktiivihiilipöntön kaasujavarten, egr venttiilin ohjaukseen
ja kolmas nyt ei ulkomuistista tule mieleen mihin se menee, ne mustat nötikät mihin
menee 2johtoa ovat ihan solenoideja jotka päästävät läpi kytkiessä/tukkivat kytkiessä sähkön.
tyhjäkäynti ohjataan askelmoottorilla.
ja 4letku löytyy kaasuläpän alta se menee myös erg venttiilille

5.sisältään myöskin kampiakselinasentotunnistimen
6. on egr alipainekello
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

ok.

Alipainekello eli egr:n säädin. Egr venttiilihän on muualla eikös vielä?
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Harri K sanoi
ok.

Alipainekello eli egr:n säädin. Egr venttiilihän on muualla eikös vielä?

tuossa imusarjassa se on heti kellon alla

1.3 sitä ei ole ollenkaan
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Jees, kiitoksia kaikille vastanneille! Tuli valaisevaa tietoa. Tuosta aktiivihiilipöntöstä lähtenee sitten vielä jossain piilossa jokin letku tankille päin.

Huohottimesta kertovalla wiki-sivullakin oli maininta tuosta kahdesta putkesta ja niiden toiminnasta. Jotenkin aina ennen mieltänyt että putkia olisi vain yksi.

Osaisiko joku vielä kommentoida tuota bensansuodatinta tai siis sen vaihtoväliä?
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

ellen nyt ihan omiani puhuniin 60tkm on jäänyt mieleen
että olisi sama kuin vaihdelaatikon suositeltu öljyn vaihtoväli.

oletettavasti ei ole ikinä vaihdettu...
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Mr mmc sanoi
ellen nyt ihan omiani puhuniin 60tkm on jäänyt mieleen
että olisi sama kuin vaihdelaatikon suositeltu öljyn vaihtoväli.

oletettavasti ei ole ikinä vaihdettu...

En itsekään usko että olisi koskaan vaihdettu, sen takia sitä kysyinkin... autolla tosin ei ole ajettu kuin 130 tkm, joten vielä kerkee... Jos samalla vaikka vaihtaisi nuo vaihdelaatikon öljyt. Hieman hikoilee tuolta alhaalta, siirtäjän akselista. Auton alle ei tosin koskaan vielä ole tippaa ilmestynyt.
 
Vs: Kysymyksiä mm. moottorinohjauksesta kuvien kera (4G92, Carisma 1.6 -97)

Se hikoilu(muiden vikojen lisäksi)on ihan normaalia tolle rellutuotokselle. Sitten kun niitä öljyjä vaihtaa, niin siinä laatikossa ei toimi mitkä tahansa öljyt vaan pitää olla 75w-80. Jotain Elfin öljyjä tuohon suositellaan, mutta esim. motonetistä saatava Total BV taitaa olla about samaa kamaa ja toimii ihan hyvin.
 
Takaisin
Ylös Bottom