Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Pikkuhiljaa etenee toi mun L200 turbo rakenusprojekti ja motti alkaa olee suhteellisen kasassa. Kohta tulee eteen sen miettiminen, että millasen kytkimen siihen laittais. Tehoahan oli tarkoitus saada jotain 300hp.

Kysymys kuuluu, että käykö kaikkiin 6bolt 4G63 koneisiin samat kytkimet, vai onko se riippuvaista muista(kin) tekijöistä, esimerkiksi vaihdelaatikosta? Eli voisko siihen tuupata vaikka EVO III:een sopivan kytkimen, vai pitäiskö koittaa ettii joku 4WD L200:n (1991) käyvä kytkin, jolloin valinnan varaa taitaa olla hieman vähemmän?

Tarjotakin saa käypäisiä osia. ;D

Mika
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

evon kytkimet ei käy 6pulttiseen vauhtipyörään suoraan vaan joudut käyttää koneistajalla joka tekee uudet reijät(kierteet) ja tapit
vauhtipyörään

ja vaarana on että paketti ei sovi siltikään kytkinkotelon sisään.

normaalissa (e1x - e3x )galantissa on 215mm vauhtipyörä, muutamissa gti dyn malleissa on 225mm

etuveto sapporossa on 225mm kytkin mutta on myös suurempi vauhtipyörä halkaisijalta.
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Hankalaksi homman tekee se, että 6-bolt koneisiinkin on erilaisia kytkimiä: 215 mm ns. suoralle vauhtipyörälle ja 225 mm kytkintä kuppimallin vauhtipyörälle. Eikä vetotavasta pysty suoraan päättelemään kytkimen tyyppiä, vaan se pitää tietää. Pari keskustelua aiheesta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30916.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24486.0

(Lue ketjut KOKONAAN, välissä on harhaanjohtavaa pohdiskelua, ennen kuin hommaan saadaan ymmärrystä).

Sitten on vielä se kysymys, että käykö etuvetoisen tai nelikon kytkimet lainkaan pitkittäismoottorisiin? Sellaisia rakennelleet kertokoot kytkinkokemuksistaan itse.

Itse tutkisin myös jenkkien Starion/Conquest-foorumeita, tdennäköisesti ovat painineet samojen juttujen kanssa ja soveltuvia ratkaisuja voi löytyä valmiina.
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Hankalaksi homman tekee se, että 6-bolt koneisiinkin on erilaisia kytkimiä: 215 mm ns. suoralle vauhtipyörälle ja 225 mm kytkintä kuppimallin vauhtipyörälle. Eikä vetotavasta pysty suoraan päättelemään kytkimen tyyppiä, vaan se pitää tietää. Pari keskustelua aiheesta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30916.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24486.0

(Lue ketjut KOKONAAN, välissä on harhaanjohtavaa pohdiskelua, ennen kuin hommaan saadaan ymmärrystä).

Sitten on vielä se kysymys, että käykö etuvetoisen tai nelikon kytkimet lainkaan pitkittäismoottorisiin? Sellaisia rakennelleet kertokoot kytkinkokemuksistaan itse.

Itse tutkisin myös jenkkien Starion/Conquest-foorumeita, tdennäköisesti ovat painineet samojen juttujen kanssa ja soveltuvia ratkaisuja voi löytyä valmiina.

ja löytyy myös suoraa vauhtipyörää 225mm levylle 6pulttiseen... mutta tämä on tosiaan sellanen homma että pitää kokeilla
muuten ei kyllä tiedä... :-\
ja tosiaankin mikä loota ja mikä lohko, 7pulttisissa on vissiin vielä ala kiinitys ero 6 pulttiseen
ja esim. sapporon lootaa ei saa toimimaan galantin vauhtipyörällä, startti ei ota kehälle... kytkin kyllä toimii...
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Ainahan voi tehä/teettää teräs vp:n johon sit laittaa/laitattaa paineasetelman jonka välityskyky on omaan sovellukseen riittävä... Ei kylläkään kovin lompakkoystävällinen ratkasu mut toimiva. Ja kytkinlevynkin voi teettää, taitaa vaan rajottuu noihin sinttereihin mut kummiskin
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

http://www.projectzerog.com/transmissions.shtml

Tuolla on jotain kytkimistäkin.
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Hankalaksi homman tekee se, että 6-bolt koneisiinkin on erilaisia kytkimiä: 215 mm ns. suoralle vauhtipyörälle ja 225 mm kytkintä kuppimallin vauhtipyörälle. Eikä vetotavasta pysty suoraan päättelemään kytkimen tyyppiä, vaan se pitää tietää. Pari keskustelua aiheesta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=30916.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24486.0

L200:ssa on suora vauhtipyörä (eli se pinta, johon kytkin ottaa on samalla tasolla koko muun vauhtipyörän pinnan kanssa) ja 225mm kytkin, jossa on 24 hampainen akseli.

Laatikko on KM 145 ja lohko on "narrow block"

Noista yo. kirjoituksista selvis kyllä jotain, mutta ei vielä lopullista totuutta siitä, mikä 225mm kytkin sopisi suoralle vp:lle norrow block 4g63 koneeseen. Ehkä se selviää sieltä project zerog blogista...
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Lainaus tuolta toisesta threadista:

Kytkimistä saa kivasti infoa vertailemalla Sachsin osanumeroita. Katalogista löytyy myös nuo levyjen halkaisijat ja spoorien lukumäärä.

->

http://webcat-services.zf.com/index.asp?LKZ=D&PKW=1&SPR=4&EINSPNR=32,14,1632,1614

Ja sieltä oikealta PDF katalogues.

Näin pystyy haarukoimaan esim. mihin käy mikäkin asetelma ja levy. Kytkinpakettien vertailu ei ole aina niin hedelmällistä, koska eri levy-asetelma-painelaakeri kombinaatio tuottaa tietty eri numeron kytkinpaketille, vaikka esim. joku tietty asetelma tai levy kävisikin ristiin toiseen malliin.


Ainakin tuon perusteella näyttäisi, että samaa 215 mm asetelmaa tarjotaan tiettyihin 2.0 bensa L200 malleihin, sekä esim. joihinkin E3# Galant malleihin. Eli toiveita on, että etuvetoisen hi-perf kytkimen saa sovelluttua takavetoiseen.

edit: typo
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Ainakin tuon perusteella näyttäisi, että samaa 215 mm asetelmaa tarjotaan tiettyihin 2.0 bensa L200 malleihin, sekä esim. joihinkin E3# Galant malleihin. Eli toiveita on, että etuvetoisen hi-perf kytkimen saa sovelluttua takavetoiseen.

Ihan hyvä vinkki. Kiitos. Tosta levystä sen verran, että ainakin se levy, joka siellä oli, oli 225mm levy, ei siis toi 215mm
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

ainakin se levy, joka siellä oli, oli 225mm levy, ei siis toi 215mm

Tbo Gallun osia kenties, se VP ja kytkin? Kannattaa olla tarkkana kun vertailee noita, että katsoo oikean auton ja koneen kohdalta.

Sinällään luulen kyllä, että HYVÄ 215 mm kytkin pitää kyllä ihan riittävästi (jos se piti esim. mr. ahtopaineen autossa niin...).
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Tbo Gallun osia kenties, se VP ja kytkin? Kannattaa olla tarkkana kun vertailee noita, että katsoo oikean auton ja koneen kohdalta.

Sinällään luulen kyllä, että HYVÄ 215 mm kytkin pitää kyllä ihan riittävästi (jos se piti esim. mr. ahtopaineen autossa niin...).

225mm kytkinlevy näyttäs olevan sama myös EA5W galantissä ;) eli kaippa se jotain pitää :)
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Tbo Gallun osia kenties, se VP ja kytkin? Kannattaa olla tarkkana kun vertailee noita, että katsoo oikean auton ja koneen kohdalta.

En osaa sanoa oliko, mutta se L200 oli kyllä ihan vakio. Jos siihen olis joku joskus vaihtanut Tbo Galantin kytkimen ja vauhtipyörän, niin se olis sitten ollut kyllä ihan jostain muusta syystä.

Mut sinällään hyvä, että siinä on se suora 225 mm kytkin, kun siinä näyttän jotain valinnanvaraakin olevan...
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Kysymys, joka kiinnostaisi itseänikin (ja helpottaisi tätäkin kytkinprojektia):

Pystyyköhän "suoran" vauhtipyörän+kytkimen tilalle vaihtamaan kuppimallisen vauhtipyörän+kytkimen suoraan? Vai tuleeko ongelmia haarukan aseman ja liikkeen tai kytkinkopan kanssa? Onhan siinä etuveto Tbo Clipsessäkin kuppimallinen..

Noita "kuppimallisia" alumiinivauhtipyöriä nimittäin saisi ihan kohtuuhintaan, ja kytkimen joutuu yleensä uusimaan joka tapauksessa....
 
Vs: Kytkin 6 bolt 4G63:een - käykö kaikkiin samat?

Niko Päivinen sanoi
Kysymys, joka kiinnostaisi itseänikin (ja helpottaisi tätäkin kytkinprojektia):

Pystyyköhän "suoran" vauhtipyörän+kytkimen tilalle vaihtamaan kuppimallisen vauhtipyörän+kytkimen suoraan? Vai tuleeko ongelmia haarukan aseman ja liikkeen tai kytkinkopan kanssa? Onhan siinä etuveto Tbo Clipsessäkin kuppimallinen..

Noita "kuppimallisia" alumiinivauhtipyöriä nimittäin saisi ihan kohtuuhintaan, ja kytkimen joutuu yleensä uusimaan joka tapauksessa....

voi vaihtaa jos vain keskitys laakerikolo on samanlainen molemissa, eroa korkeudessa on 3mm kuppi vs suora.
pitää ottaa myös huomioon että esim. evo4 asetelma ei sovi normaaliin galantin vaihdelaatikkoon sisälle
fyysinen mitta on sen verran iso, sapporon laatikkoon menne juuri ja juuri.

kuppimallisesta vielä sen verran: pitää olla myös tarkka että asetelma on kuppimalliseen tai kytkin levy on 3mm paksumpi kuin suoran vp käypänen.

mulla on vielä kesken tuo sovittaminen kytkin irrotinlaakerista en vielä ole ihan varma miten hyvin asettuu evo4 aselemalle.
ei näe kytkinkopan sisälle tuolla konstilla mikä mulla on "mallina"

tuohon sapporon lootaan kun ei saa asetelmaa mistään ehkä timatti tiskiltä... hintaan XXXX e

edit: tuli mieleen että kupimallin (ecli) vp on hammaskehältä isompu ku galantin.. se ei sovi galantin laatikkoon, eroa ~10mm
startti ei mene tilaansa vaikka muuten sopii....
 
Takaisin
Ylös Bottom