L 200 98- vaihdelaatikon ääntäminen ja öljy

nuc-64

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2016
Olisi tarkoitus vaihtaa öljyt tuohon L200:n vaihteistoon ja voimansiirtoon. Olen ymmärtänyt, että vaihteisto olisi kranttu öljyistään eli mitä tuonne nyt sitten uskaltaa laittaa? Samoin voimansiirron öljyt kiinnostavat (jakolaatikko, perät). Nissanissa aikanaan oli pilattu kitkalukko ilmeisesti väärillä öljyillä, tässä tuntuu toimivan. Kertokaapa siis mikä öljy sopii kitkalukolliseen perään parhaiten. Täytösmäärät kiinnostavat myös ja jos jolla kulla sattuisi olemaan käyttöohjekirjaa, niin sellaistakin voi tarjota vaikka yv:llä, koska itselläni on auton alkuperästä johtuen vain ruotsinkielinen opus.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

Määristä en tiedä, mutta liian hyvää sinne ei yleensä saa laittaa. Tästä voi löytyä syy monen lodjun kranttuilulle. GL5 täyttää periaatteessa GL4:sen vaatimukset, mutta kun siinä on paljon muutakin. Eli jos ohjekirjassa (kunhan sen saat) lukee GL4 niin sitten GL4 öljyä, ei korkeampaa. Tämä on aika yleinen vaatimus monissa japsilaatikoissa.

Öljymerkeistähän saa aina hyvän väittelyn aikaiseksi, mutta esim. Teboililta löytyy kyllä joka proppuun sopivat litkut, vaihteistoon ja jakolaatikkoon tulee luultavasti GL4 ja periin sitten GL5 Hypoidia. Kitkalukolliseen tietysti sellaista missä on LS lisaineistus. Viskositeetti vois Suomessa varmaan olla 75W-90, tosin teboililla taitaa olla LS lisäaineistettu peräöljy vähän jäykempää.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

Red Linen litkuja on tullut käytettyä 2wd L300:ssa. Kovalla pakkasella on hetken hieman jäykät, mutta muuten toimii hyvin.

MT-90 sopii lootaan ja 75W90LS perään.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590071/Red-Line-MT-90-Vaihteistooljy-946ml

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590073/Red-Line-75W90-GL5-Peraoljy-946ml

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=red%20line&category=2299

Hieman on hinnat pompannut, kun joskus 5v sitten sai vielä 16€/quartz. AD:ltä tuota redlineä saa myös ja joistain verkkokaupoista.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

Redline mtl tai mt-90 oon käyttäny pajeron laatikossa. Muualle sitte teboilia. Teboilin sivuilta näkee nuo määrät ja mitä se suosittelee minnekkin.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

Kiitos kommenteista. Ei nuo Redlinen tuotteet varmaan huonoja ole ja varmaan täytyy vaihteistoon ainakin sellaista lurauttaa, vaikka hinnakasta onkin. Oikeastaan siksi kyselinkin asiasta, kun tuossa sukulaisella on takaveto L200 ja siinä Redline mtl kyllä vähensi laatikon ääntä, mutta nyt on laatikko siitä kuitenkin rikki ja remontoinnin tarpeessa, syynä vaurioihin taisi olla vaihdelaatikon kuivahtaminen edellisellä omistajalla, siihen ei enää mitkään öljyt auta :mad:
Pitääkö muuten paikkansa, että näihin on aikanaan ollut joku Mitsun oma vaihteistoöljy, jota ei enää ole saatavissa ?
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

On täällä joskus tiedetty, että merkkiliikkeestä pystyy ostamaan omaan astiaan mitsun omaa Diaqueen -merkkistä öljyä.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

nuc-64 sanoi
Kiitos kommenteista. Ei nuo Redlinen tuotteet varmaan huonoja ole ja varmaan täytyy vaihteistoon ainakin sellaista lurauttaa, vaikka hinnakasta onkin. Oikeastaan siksi kyselinkin asiasta, kun tuossa sukulaisella on takaveto L200 ja siinä Redline mtl kyllä vähensi laatikon ääntä, mutta nyt on laatikko siitä kuitenkin rikki ja remontoinnin tarpeessa, syynä vaurioihin taisi olla vaihdelaatikon kuivahtaminen edellisellä omistajalla, siihen ei enää mitkään öljyt auta :mad:
Pitääkö muuten paikkansa, että näihin on aikanaan ollut joku Mitsun oma vaihteistoöljy, jota ei enää ole saatavissa ?

Menikö vitosen ratas kappaleiksi? Se on ihan edukas ja simppeli korjattava jos ei muuta hajottanut mennessään.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy/vaihteistoremontti

spark sanoi
Menikö vitosen ratas kappaleiksi? Se on ihan edukas ja simppeli korjattava jos ei muuta hajottanut mennessään.
Tänään taisteltiin loota auton alta pois ja aloitettiin laatikon purkua. Ainoastaan yhdessä rattaassa , eli kytkintä lähinnä olevassa rattaassa oli hiukan nurkissa viistoutta, sitä en tiedä onko kulunut, vai viistottu jo tehtaalla, tasaiseen ainakin joka hampaasta nurkka hiukan vino. Laakerivikaa epäillään, kun ääntää muilla paitsi nelosella, veikkaus on, että sivuakselin laakeroinnissa on sanomista, kun rohisee käsin pyörittäessäkin aikas pahasti. Miten muuten nuo vaihteensiirtäjät kuuluisi irrottaa ja kuinka rattaat irtoavat? Nyt homma on siinä vaiheessa, että laatikon häntä on irti, mutta rattaat ja vaihteensiirtäjät, laakerit ym. vielä paikoillaan.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon öljy

En nyt ulkoa muista. Yhden lootan olen purkanut. Apuakseli laakereineen muistaakseni irtosi aika helposti. Pääakseli on jo paljon hankalampi tapaus. Osia saa Tamgearsilta tilattua.

http://www.tamgears.com
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon ääntäminen ja öljy

Muokkasinpa taas otsikkoa, kun en viitsinyt uuttakaan tehdä. Eli nyt on takana kolmisen tuhatta kilsaa Mitsulla ja tuon sukulaisen L200:n ja erään entisen autoni epäonnistuneen teetetyn vaihteistoremontin takia olen kuunnellut oman autoni vaihteistoa tarkasti. Mielestäni viheltää 2:s ja 3:s vaihteilla, ehkä vitosellakin alamäkeen ja ylämäkeen vedätettäessä, ja alamäissä. Ääni ei ole kuitenkaan ole häiritsevä, mutta huomaa kuitenkin. Mitään rohinaa ei kuulu, autolla on ajettu 180 000 km. Pitäisikö jo huolestua äänistä, aivan varmuudella en voi kyllä sanoa, että ääni tulisi juuri laatikosta, mutta näin veikkaisin :-\. Muitakin äänilähteitä voi esittää niin tutkitaan, pelkkä turbon äänikin käynyt mielessä, mutta kun ei kuulu ainakaan nelosella. Vai onko niin, että nuo kaikki pakujen ja maasturien laatikot ääntää hiukan merkistä riippumatta, tämäkin käynyt mielessä...
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon ääntäminen ja öljy

Kannattaa varuilta vaihtaa vitosen kopan alta laakerit, niin ei rattaita hajoa, jos laakeri alkaa olle lopuillaan. Ne pitäisi pystyä vaihtamaan lootan muuten paikallaan ollessaankin. Minun L300:ssa porsi laakeri parin sadan tonnin paikkeilla, eikä se paljoa etukäteen varoittanut. Laakerin ja rattaan vaihdon jälkeen sillä on ajettu nyt toinen samanmoinen ja toimii muuten hvin, mutta synkrot alkaa olla lopuillaan.

Toinen äänilähde voi olla perä.
 
Vs: L 200 98- vaihdelaatikon ääntäminen ja öljy

Samaiseen vuosimalliin vaihdoin itse syksyllä kaikki voimansiirtoöljyt Teboilin tuotteisiin ja kaikki on toiminut moitteetta.

Takaperään Teboil Hypoid LS 80W-90, etuperään, jakolootaan ja vaihdelaatikkoon Teboil Hypoid 80W-90.

Ennen vaihtoa kakkonen oli aina ja eritoten kylmänä tooosi kankea (vanhat öljyt oli Mobilin) ja vaihdon jälkeen menee silmään nätisti myös kylmänä.
 
Takaisin
Ylös Bottom