L-200:n jarrupoljin painuu...

limppa

Hyvä tuli ku itte teki
Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Sijainti
Itä-Uusimaa.
En tiedä enää onko vika vai ominaisuus, mutta jarrupoljin painuu aika lailla jarrusatularempan jälkeen.

Jarrusatulat hiekkapuhallettu, hoonattu ja kasattu uusilla osilla (männät, tiivisteet jne). Myös etupään jarruputket sekä kaikki jarruletkut vaihdettu sekä palat+levyt.
Taakse vaihdettu putket ja se ainoa letku viime vuonna. Myös surullisenkuuluisa jarruvoimansäädin vaihdettu.

Vekotin kyllä niiaa kunnolla kun poljinta painaa (jarrutustehoa kyllä löytyy) mutta ihmetyttää vaan miksi se poljin painuu niin pitkälle. Ennen rempan aloittamista se oli aikalailla pintakova.

Ilmakupla ehkä jossain päin jarrupiiriä kuulostaa eniten todennäköiseltä mutta kun kikotinta on nyt ilmailtu niin moneen otteeseen että.... Vinkkejä kaipaan.
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Yksi mahdollisuus voisi olla etusatulan (jompikunpi tai molemat) ylemmän liukupultin jumiutuminen. Silloin satula jarruttaa vain "yhdellä sylinterillä" ja levy taipuu. Minulla oli tuo vika tuossa "cabriolitessa". Tietysti vikaa voi olla myös pääsylinterisssä ja "päästää aluksi ohi" ennen kuin jarrutus alkaa vaikuttaa. Usein syöpymävikaa pääsylinterin porauksen pohjalla - sinne kertyy vettä kun jarrunesteitä vaihdetaan harvoin. Muitakin vikoja on mahdollista olla, mutta tuossa aluksi.
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Kengät säädetty tarpeeksi lähelle takana? Jos ennen remppaa on etusatulat olleet niin jumissa, että poljin on sen takia tuntunut erilaiselta. Nyt kun etupää toimii paremmin, takana on kengät liian kaukana rummusta?
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Kengät takana säädetty aika kohilleen, en usko vian olevan siinä. Oli jo rummut auki mutta ei siirtynyt toi säätönamiska kun muutaman naksahduksen.

Kävi kyllä mielessä toi poljintuntuma, nimittäin jarrut laahasivat ja kunnolla ennen remppaa. Jos siellä kaikki nyt liikkuu kunnolla niin poljin tuntuu pehmeältä.

Täytyy käydä varaosaliikkeessä kysymässä ton pääsylinterin saatavutta/hintaa. Kokeillaan nyt eka vaihtaa se ja tiukkaa ilmaamista.

Kiitos!
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Otitkos jarruremontissa etujarrusatulat täysin irti? Jos et, epäilen myös tuota ylempien satulan liukupulttien holkkien jumiutumista kiinni satulaan. Katso samalla kuluvatko etujarrulevyt molemmilt puolilta yhtä paljon. Tuollainen toispuolinen kuluminen johtuu juuri tuolla edellämainitusta viasta. Silloin satulaa ei saa rakenteesta "ulos" kuin avaamaamalla se piilossa oleva keskipultti ohuella erikoisavaimella. Minulla oli molemmissa etujarruissa tuo ylempi liukuholkki ruostunut kiinni satulaan. Ja oli tosi tiukassa!
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Juu, oli satulat kokonaan irti ja purettu täysin atomeiksi. Eikä oikeastaan mitenkään tiukassa ollut, lähti yllättävän vähällä rehkimisellä.
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Selvä. Tämä supistaa vikamahdollisuuksia. Ehkä noista lopuista sitten löytyy ;D
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

nikon kans samaa mieltä,vaihroon omaan kengät ja ny on huippu sitä enne painu poliin tosi syvälle,vaikka vanhoja sääteli ei auttanu ennenku uusilla.
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Vaihdoin männät pääsylinteriin, päästiin pelkällä korjaussarjalla.
Tuli myös hankittua uudet japanilais valmisteiset jarrupalat eteen ja vastaavat jarrukengät myös taakse. Edelliset olivat jotkut ihme Koy merkkiset, made in EU. Ei mitkään järin hyvät.

Poljintuntuma on huomattavasti parempi, ehkä tästä nyt uskaltaa leimalle?
 
Vs: L-200:n jarrupoljin painuu...

Noo, jos dynamometristä löytyy ns "lailliset tulokset" niin harvemmin siitä mitään sanotaan ;D. Ihan epäkuntoisiakin jarruja menee katsastuksesta läpi, koska niitä ei pureta osiin...
 
Takaisin
Ylös Bottom