L-200 vääntösauvat

limppa

Hyvä tuli ku itte teki
Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Sijainti
Itä-Uusimaa.
En tiedä onko kuskista kiinni vai autosta mutta mielestäni vääntösauvat pitää ääntä epätasaisella ajellessa. Ääni on vaimea ja jotenkin tömähtelevä. Tyyliin: tums!
Kysymys kuuluu: onko vääntösauvoilla jotkut puslat jossain tai muuta vastaavat jotka menevät väljiksi?
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Ei ole puslia

Itse sauvahan on vain tanko, jossa on poorit molemmissa päissä

Etupää kiinnittyy alatukivarren saranapultissa oleviin pooreihin vain pooritetulla holkilla

Takapään pooreihin tulee sitten se vipu, josta pultilla kiristämällä säädetään jousen esijännitys.

Takapäässä jousta on ainakin uudemmissa Pajeroissa muoviholkki jousen ja sen palkin, johon jousen takapää nojaa, välissä
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Joo.. täytyy sitten vissiin jatkaa etsimistä. Jostain se ääni kuitenkin tulee.
Tietysti kyseessähän on yli 20v vanha auto niin noita ääniä tulee sieltä täältä.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

iskunvaimenin tai kallistuksen vakaaja tai yksin kertaisesti lyö
pohjaan lyönti kumiin joko ylä tai ala...
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Voi per....! Ääni maailma jatkuu omassa L:ssä vielä. Iskarit Meni vaihtoon ja uudet kumit laitettiin kallistuksen vakaajaan.
Äänet jatkuvat, kuuluvat entistä voimakkaammin. Etenkin mutkissa kun auto kallistuu ja montuissa jos vähänkin yrittää maastoon niin alkaa meteli kuulua taas. Jos esim: ylittää nopeustöyssyn ääntä ei kuulu toisinsanoen: jos molemmat etupyörät ylittää esteen yhtä aikaa ei kuulu ääntä. Ihan ihme juttu.
Vähän tuli etupäätä nostettua ylös kammettua niveliä sinne tänne, ei ainakaan löydy välystä. Sen lisäksi vekotin on hiljattain katsastettu.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Tuo etupyörien yhtäaikainen ylitys äänettömänä viittaisi vähän kallistelunvaimentimiin. Kyllä niistä voi ääntäkin lähteä. Tietysti etupyörät voivat ääriasennoissa pitää ääntä - on vähän sama systeemi kuin vanhassa Hiacessa - hankaavat rajoittimiin ja narskuu niin vietävästi ;D.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Onko kellään ohjeita mikä olis 4x4 L-200:n vääntösauvojen oikea kiristysarvo?
Siis paljonko pitää olla väliä pohjakumista siihen stoppariin mikä on rungossa?
Vai mitataanko se sauvojen kiristyspultista?
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Se mitataan pultin yläpäästä siihen mutterin yläpintaan. Ei nyt ole arvoja käsille, niin en viitsi alkaa arvaamaan paljon se on, mutta mulla on kyllä tallissa kirja, jossa se lukee
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Jos viitsit kattoa siitä kirjasta olen erittäin kiitollinen.
Ei se nyt varmaan niin millileen ole toi säätö, mutta sellainen "sinnepäin" on parempi kun se legendaarinen "mutu".
Auto on 2,0 bensa vm: ´89
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Eli vm 89 -> ne mitat on vasen: 3,94 tuumaa, Oikea 3, 39 tuumaa. Pultin päästä mutterin ALApintaan, ei ylä pintaan, kuten aikaisemmin sanoin.

Toki noiden sauvojen jäykkyyteen ja säätöjen oikeellisuuteen vaikutta sit se, miten "tiukalla" sauvat on alkuasennossa, eli mille hampaalle saat sen kammen niin, että saat vielä sen mutterin tarttumaan kierteille.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

katoppa ylätukivarren tappien välys rungon päästä,mulla tuo aiheutti ääntä ja 89 paje joten voipi olla samanmoone sydeemi.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Ja nuo säätöarvot on varmaankin uusille tai uuttavastaaville jousille. Mites sitten kun jouset ajan saatossa (esim 20 vuodessa) kuoleentuu??
 
Vs: L-200 vääntösauvat

ISO kiitos l151726:lle annetuista mitoista.
Vähän meni toi uudenvuodenvietto pitkäksi, tänään ois tarkoitus käydä tallilla ruuvamassa.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Nyt on ne vääntö sauvat kiristetty ohjeitten mukaan. Vähän jätin vajaaksi koska ulkona on niin prk... kylmä, pelko perseessä että jotain hajoo. Mutta lopputulos oli kuitenkin paljon ryhdikkäämpi auto.

Kokeilin kiristää korin pultit mutta eivät liikahtaneet mihinkään. Ystävämme ruoste on tehnyt taas asiansa. Katsotaan mitä tulee...

Ääni kuitenkin pahenee koko ajan, mielessä kävi myös moottorin/voimansiirron puslat?
Silloinhan pitäis täristää ihan mielettömästi ajettaessa?
 
Vs: L-200 vääntösauvat

vääntö sauvoista puheen ollen... näyttää vähän sille että meidän L200
vaatii uudet... toinen on kuoleentunu :seina

pitää varmaan kysellä paljon offroadtarvikkeella maksaa laittaa dobinsonit ;)
 
Vs: L-200 vääntösauvat

Mr mmc sanoi
vääntö sauvoista puheen ollen... näyttää vähän sille että meidän L200
vaatii uudet... toinen on kuoleentunu :seina

pitää varmaan kysellä paljon offroadtarvikkeella maksaa laittaa dobinsonit ;)

Jos tilaat netin kautta, niin ole tarkkana speksien kanssa. Mä annoin tasan tarkat speksit ja vasta kolmannet sauvat oli oikeat. Ekat oli liian lyhyet ja paksut. Tokat oli vaan liian lyhyet ja kolmannet oli sit oikein.
 
Vs: L-200 vääntösauvat

l151726 sanoi
Jos tilaat netin kautta, niin ole tarkkana speksien kanssa. Mä annoin tasan tarkat speksit ja vasta kolmannet sauvat oli oikeat. Ekat oli liian lyhyet ja paksut. Tokat oli vaan liian lyhyet ja kolmannet oli sit oikein.

mä asun sen verran lähellä että voi käydä paikan päällä ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom