L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

limppa

Hyvä tuli ku itte teki
Liittynyt
7 Syyskuu 2009
Sijainti
Itä-Uusimaa.
Ihmettelen tässä L-200:n sytkäennakkoa. Kone on: 2,0l 4G63 8valve kaasarilla.
Vaikuttais pyörivän siellä 10 asteen perukoilla mutta onko kellään mitään havaintoa mikä olis se oikea?
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Kyllä se on 10 astetta BTDC. VOi varmistaa vielä huomenna korjausoppaasta.
4G63 enginemanuaalin mukaan venttiilien ajoitus on seuraava:
Valve timing
Intake valve Opens (BTDC) 18
Closes (ABDC) 58
Exhaust valve Opens (BBDC) 58
Closes (ATDC) 18
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Haynesin kirja väittää sytkäennakoksi 13 astetta. Sen mukaan säädin, tai ainakin suht.koht sinnepäin.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Noita sytytysennakkoeroja näkyy lähteistä riippuen riittävän näissä Mitsujen bensakoneissa ::). Syynä voisi olla mm erilaisten sytytyslaitteistojen käyttö. Esimerkisi 4G54-moottorissa on kanteen liimatussa lapussa ennakoksi ilmoitettu 5 astetetta EYKK, mutta eri lähteissä tarjotaan 6 - 8 astettakin. Tuossa voi olla tietysti oktaanilukukin vaikuttamassa :-\.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

onkos sulla siinä kampiakselin pyörälle olevalla merkillä mitä kaikkia numeroita? Siis siinä jakopään kopassa? Diisselissä on ainakin merkitty se 7 astetta, mikä on oikea diisselille.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

MVa~1 sanoi
onkos sulla siinä kampiakselin pyörälle olevalla merkillä mitä kaikkia numeroita? Siis siinä jakopään kopassa? Diisselissä on ainakin merkitty se 7 astetta, mikä on oikea diisselille.

Jakopään kopassa on +-10 astetta ja jotain väliviivoja niiden välillä. Ventiilinkopassa lukee 8 astetta BTDC
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Itse olen "luottanut" 4G54 moottorissa tuohon venttiilikoppaan merkityyn lukemaan. Asia saattaa muuttua, jos venttiilikoppa onkin jostain toisesta moottorista. Kulutuskin on matka-ajossa jäänyt sinne kympin kieppeille tuossa 4G54:ssä. Viittaan samalla aikaisempiin kommenteihini vaikuttavista tekijöistä.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Siinä jakohihnan kopassa on lukemat: 15, 10, 5, T, 5, 10.
Venttiilikopan "tietotarra" väittää lukemaksi +5 astetta.

Kokeilin jopa irrottaa virranjakajan ja siirtää sitä yhden hampaan verran akselilla. Ei toiminut, kone ei edes käynnistynyt. Tässä vehkeessä on normi jakaja mekaanisilla kärjillä.

Se on pakko olla se ennakko siinä 13 asteen kieppeillä koska kone tuntuu käyvän parhaiten siinä. Pitäis vielä mittaa päästöt niin sais varmuuden asiasta.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Juu ja mullakin kävi sigma kaikkein nätimmin korvakuulolta @22 astetta BTDC. Sitten säädin lampun kanssa "noin"-ohjearvoon eli about 7 asteeseen ja vetoja tuli räikeästi lisää. Ei se aina mene niin justiinsa. :D
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

limppa sanoi
Siinä jakohihnan kopassa on lukemat: 15, 10, 5, T, 5, 10.
Venttiilikopan "tietotarra" väittää lukemaksi +5 astetta.

Kokeilin jopa irrottaa virranjakajan ja siirtää sitä yhden hampaan verran akselilla. Ei toiminut, kone ei edes käynnistynyt. Tässä vehkeessä on normi jakaja mekaanisilla kärjillä.

Se on pakko olla se ennakko siinä 13 asteen kieppeillä koska kone tuntuu käyvän parhaiten siinä. Pitäis vielä mittaa päästöt niin sais varmuuden asiasta.

Jos se on tosiaan mekaanisilla kärjillä (mitä vahvasti epäilen ::)), niin pysyt vaan siinä kannessa olevan tietotarraan lukemassa. Ei tuossa 4G54-moottorissakaan löydy "mekaanisia kärkiä", vaikka sitä kärkiväliä voi säätääkin (tosin siihen oikeaan arvoon, joka on siellä tarrassa). Syynä on, että sytytysennakkoa ei koskaan määritetä "korvakuulolta". Myöskään pakokaasuaanalysaattorista ei ole apuja. Sillä saat vain tällaisessa moottorissa tyhjäkäyntiseoksen hyväksyttäviin lukemiin - ei muuta. Moottori saattaa kuullostaa käyvän paremmin, mutta se ei tee sitä "aikuisten oikeasti" - voit aiheuttaa mm pysyviä vauriota, koska nakutus ei välttämättä kuulu korvaasi.
Ennakon säätö tapahtuu "strobolla" kun lämmin moottori on ensin saatu kiertämään sitä suositeltavaa tyhjäkäyntilukemaa kiertämällä virranjakajaa kunnes ollaa lukeman 5 kohdalla. Lukitaan sitten virranjakaja. Myöskään noita henkilöauton moottoreille tarkoitettuja lukemia ei kannata hakea näihin työkoneisiin.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Pahoittelen jos olen jotenkin ilmaissut itseni epäselvästi.
Mutta tässä vehkeessä on todellakin katkojan kärjet sytytyskopan alla.

Ajoitus on haettu stroboskoopin avulla tähän lukemaan tyhjäkäynnin ollessa ohjearvon mukainen, ei korvakuulolla.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Kas vain - tekniikka on näemmä "sitä vanhempaa" ::). Asia on kunnossa jos olet vielä säätänyt tuohon 5 asteeseen. Ei ne siellä japanissakaan turhaan noita tarroja liimaile :-\. Nämä ennakonsäätöjärjestelmät voivat olla täysin erilaisia kuin henkiloautomallien moottoreissa, vaikka ovatkin samaa moottorisarjaa. Viittaan taas tuohon moottorivauriomahdillisuuteen. Pajeron 2,6 litrainen nelonen tuntuu kuitenkin pyörivän hyvin tuolla 5 asteen perusennakolla, joka on näköjään sama kuin tässä moottorin tarrassakin. Tämä näkyy parhaiten kuormitustilanteisssa kuten asuntovaunun veto tai täyskuorma 350 kg tavaraa päällä sitkeänä vetona. Varsinaista moottoritehoa kun on vain se 103 hv. Vertailupohjana olen käyttänut tuota 2,0 litraista Mondeo farmaria, jossa on 130 hv.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

lekaseppä sanoi
Syynä on, että sytytysennakkoa ei koskaan määritetä "korvakuulolta". Myöskään pakokaasuaanalysaattorista ei ole apuja. Sillä saat vain tällaisessa moottorissa tyhjäkäyntiseoksen hyväksyttäviin lukemiin - ei muuta. Moottori saattaa kuullostaa käyvän paremmin, mutta se ei tee sitä "aikuisten oikeasti" - voit aiheuttaa mm pysyviä vauriota, koska nakutus ei välttämättä kuulu korvaasi.

ei foortia ainakaan saanu käymään kuin korvakuulo säädöllä ;D

sorry offtopik ;D
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Mr mmc sanoi
ei foortia ainakaan saanu käymään kuin korvakuulo säädöllä ;D

sorry offtopik ;D

Totta tämäkin ;D. Isäukko ajoi Pohjois-Karjalassa Viitaniemessä taksia T-Fordilla ja pakko se oli ennakko korvakuulolla määrittää. Noita stroboja ei vielä oltu keksitty. Mondeossa ei tarvitse tuosta murehtia - ECU hoitaa ;). Fordeja minulla on ollut useita alkaen Ford Customlinesta v1953 lättäpää V8:lla. Jatkui siitä tonnisella Anglialla ja seuraava olikin vanha rallikone Cortina 1500 GT. Kaikki mittaukset tehtiin pelkällä lampulla, mutta aina kävi hyvin ;D.
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

lekaseppä sanoi
Totta tämäkin ;D. Isäukko ajoi Pohjois-Karjalassa Viitaniemessä taksia T-Fordilla ja pakko se oli ennakko korvakuulolla määrittää. Noita stroboja ei vielä oltu keksitty. Mondeossa ei tarvitse tuosta murehtia - ECU hoitaa ;). Fordeja minulla on ollut useita alkaen Ford Customlinesta v1953 lättäpää V8:lla. Jatkui siitä tonnisella Anglialla ja seuraava olikin vanha rallikone Cortina 1500 GT. Kaikki mittaukset tehtiin pelkällä lampulla, mutta aina kävi hyvin ;D.

mulla oli -69 cortina mk2 sierran koneella... tai siis tein tekniikan vaihdon...

gt rotiinasta sisustaa ja sierasta tekniikkaa + tanarin jarrut ja loota...

ja sillä nokalla + tuplilla ei mitään jakoa saada merkkien mukaan mitään säädettyä...
kiitos vielä ihan suden jakajan... väljä pas**** :nykii

taivaspaikka on varattu.... ;D

sorry ot jälleenn.... en ole kyselly onko ziv-540 hengissä vielä....
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

Kone on nyt säädetty siihen oikeaan arvoon eli: 5 astetta BTDC ja käy hyvin.
Syy: risa virranjakaja, oli katkoja kärkien silta siirtynyt muutaman asteen jakajan akselilla.
Omaa tyhmyyttä että en sitä huomannut sekä pyydän anteeksi etten kuunnellut teitä viisaimpia että se todellakin on oikea arvo se 5 astetta. :-[
 
Vs: L200 2,0l bensa koneen sytytysennakko

limppa sanoi
Kone on nyt säädetty siihen oikeaan arvoon eli: 5 astetta BTDC ja käy hyvin.
Syy: risa virranjakaja, oli katkoja kärkien silta siirtynyt muutaman asteen jakajan akselilla.
Omaa tyhmyyttä että en sitä huomannut sekä pyydän anteeksi etten kuunnellut teitä viisaimpia että se todellakin on oikea arvo se 5 astetta. :-[

mitään anteeksi tarvi pyydellä, tärkeintä että homma toimii ja mitsu liikkuu :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom