L200 vaihdelaatikon irroitus -04

Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#1
Ajattelin ottaa tälläisen aiheen, kun en mistään löytänyt siitä asiaa.
Työn alla L200-04 , josta koitan ottaa vaihdelaatikon jakolaatikon kanssa irti.
Edennyt seuraavasti:
- Kardaanit pois
- öljyt pois (laatikko ja jakolaatikko)
- vaihdekepit sisältä pois
- jakolaatikon tukikumi irti (oli sökönä)
- alla oleva tukirauta melkein kokonaa irti (4 pulttia molemmin puolin)
- kytkin sylinteri irti
- nopeusmittarin vaijeri irti
- johdot irti
- kytkinkopan pultteja irti , ylimmäisiin ei yletä ,Kuinka niihin pääsee käsiksi?

Jatkan kun saan ne irti, vinkatkaa kuinka niihin pääsee parhaiten käsiksi.
 
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#3
Tuli tehtyä tuollainen metrinen jatkovarsi hylsylle. Kun jakolaatikon päästä laksi laatikkoa noin 5-10 cm niin sai yläkautta ylimmät pultit pois.
Jätin nyt tunkkien ja pukin varan yöksi ja jatkan aamulla ottamalla lootan alas. Katotaan kuinka onnistuu.
Teen hallitunkkiin laatikolle sopivan telineen ja lasken sillä lootan ala.
Remonttia tehdään vanhanaikaisesti Suomalais-Ugrilaisin menetelmin. Eli auto on ajettu rampeille ja laatikon alareuna on noin 60cm ylhäällä lattiasta. Tarvittavat erikoistyökalut on tullut muutenkin ite tehtyä.
 
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#4
Teline laatikolle tehty ja sopi. Hyvin lähti irti. Nyt pääosin purettuna. Päälaakeri sökönä. Millainen on mahdollisesti sopiva ulos vetäjä?
 
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#5
Laatikon molempien akselien päissä on mutteri. Kuinka mutterit saa pois, kun akselista ei saa pidettyä vastaan ja onko toisessa vasemman kierteinen kierre?
 
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#8
Saakohan sen laatikon lukittua jos paat ykkösen ja pakin synkrorenkaat kohilleen, tavallaan kaksi vaihdetta päällä. Pajeron laatikosta ei lähtenyt kuin yksi laakeri ehjänä irti, muut piti rikkoa paikalleen.
 
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#9
Juu näin se lähti irti. Sain vanhan Mitsubishi korjaajan auttamaan, niin homma eteni. Pari tuntia siinä meni aikaa, vaikka koko ajan tehtiin työtä laakereiden irroittamiseksi.
Hän laittoi juuri nuo vaihteet eli kaksi vaihdetta päälle ja tällöinhän se on lukossa. Laatikko pitää saada johonkin tosi hyvin kiinni, että saa akselien päissä olevat mutterit pois. Laitettiin liinoilla kiinni (pojan painavaan kiipeilytelineeseen) ja pitkäjatkolla avaimella (2 metriä putkea) saatiin väännettyä, toisen kalauttaessa lekalla vääntövarteen. Mutterit olivat tosi kireessä. Ei olisi mutterimopolla lähtenyt.

Ammattilaisella oli oikeanlainen ulosvetäjä, joka ottaa kiinni laakerin lukkorenkaan urasta. Tällaisella se työ sujuu hyvin.

Tarkkana saa olla ettei rattaat ala ottaa kiinni laatikon reunaan, kun ulosvetäjä painaa akselia sisään päin.
Laitan laitta kuvia jossain vaiheessa.
Vaiheina vielä eli ekana ottaa se pakin rattaan akseli pois (on pattipellin alla kyljessä), ratas pois ja nippusiteellä pitää yhdessä, ettei huku osia.
Laakereiden poiston jälkeen pudottaa alempi akseli alas, jotta saa ylemmän pois osina.

Nyt on kaikki pois ja pestään vielä kuoret ja osat ja aletaan kasata oikeaan järjestykseen eli alempi akseli sisälle (ilman laakereita) ja tätä rataa. Kirjoitan vielä myöhemin lisää. Mutta jos joku tarttee neuvoa, niin jaetaan sitä eteenpäin. Ei ole mikään mahdoton tehtävä ja pitäisi tulla varma, kun kerralla laakeroi.

Joku osaamaton on joskus avannut/kasannut laatikon (porissa/ ulvilas avattu). 23999Q pallo puuttui ja sen alla oleva jousi löyty lootan pohjalta. Mistä näitä mahtaisi saada samoin kuin uudet mutterit akselien päihin, toisen avain oli 41mm ja toisen 30mm.
 

Liitetiedostot

Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#10
Jostakin laakerista sopiva kuula tilalle. Tamgearsilla näkyy olevan muttereita. Katoppa sitten kun kasaat sopiiko kaikki lukkorenkaat olemaan paikollaan, Pajerossa piti jättää joku pois mutta en muista mikä.
 
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Tykkäykset
1
#11
Näemmä olikin tamgearsilta noi mutterit kun ja akselien päihin uudet lukkorenkaat. Laitan ne vielä tilaukseen. Sellasta eroa on laatikoissa, että vm 2000 ylöspäin on mutteri alemmassa akselissa toisessa päässä ja aikaisemmin ollut lukkorenkaat molemmissa päissä. Samoin siellä on kuvassa näkyvät osat, jotka oli vanhemmissa korvattu lukkorenkailla.
 

Liitetiedostot

Ylös Bottom