L300 vaihdelaatikko 2.3td STW galanttiin / välityksistä

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Tässä pähkäilly että sopiskohan tuollanen L300
vaihdeloota tuohon 82' 2.3 Galanttiin?

haen tällä sitä että sais kytkimestä pois sen 20kg painavan turhan turbiinin...

ja ottas vähän äkäsemmin rinkiä... ;D

ja sitten ne välitykset?... pitäs saada vähän harvemaksi... tuntuu että rinkiä on vähän liikaa maantie nopeuksissa...

mites on kertokaa ;D
 
L300 lootassahan on vaijerivälitteinen rattivaihde, eli sovitusosia kepille saa luultavasti sorvata hatullisen.

Välityksistä: nelonen on varmaan molemmissa suora, vitosen välityksissä tuskin on isoa eroa -eli lootalla tuskin saa ratkaistua välitysongelmaa, pitäisi vaihtaa perään uudet kilkkeet (mitenhän vällärit menee bensa Galluissa?)
 
Kuinkas sitten tuo L200 rwd mallin lootikko? onko tietoa siitä millanen se on?

noista välityksistä... tuntuu vähän että olis samat ku bensakoneessa... 100kmh niin ringit 2600-2700rpm...
ja halu olis saada 2300-2400rpm että olis tuo 100kmh vaihtia
tippuis tuo kulutus vähäsen tasasella
 
eli vitosen välitys on sama, ainoa ratkaisu välitysongelmaan on perän vaihto harvempaan... turbiinista sillä tietty pääsisi eroon sillä L300 lootalla.

Se L200:n loota olis ehkä fiksumpi vaihtoehto, eiköhän se ole ihan normaali kepillä? Muuten se on varmaan lähes/täysin sama loota kuin tuo L300 lootakin..
 
Kuinkahan sitten kartaani sopii...
jos tuo turbiini loota on pitempi ku l200/300 lootikko?

ei oikein kiinostasi alkaa sovitteleen/pidentään uutta kartaani kun auton pitäs olla ajossa... :-\

siksi vähän kyselenkin "bolt on" onnistuvuutta...
 
No niin elikkäs kyseinen kombinaatio onnistuu aikas helposti. Laatikon etukoppa otetaan joko L200 tai L300 laatikosta. Kumpikin käy mutta 300:sesta joutuu tulppaamaan vaijerin lähdöt umpeen. Häntä ja sisuskalut galantin omasta laatikosta. Kytkinakselia joutuu lyhentämään ja sorvaamaan uuden sovitteen kytkinakselin tukilaakerille. Loppu onkin sitten pelkkää kasaamista. Kannattaa muuten huomioida että laatikoita on tehty erilaisilla laakereilla eli kaikista laatikoista ei käy osta ristiin. Toisissa on rullalaakerit ja toisissa tavalliset urakuulalaakerit. Koolien ulkohalkasijat eroavat eli osia ei voi sotkea. Myös akseleissa oli jotain eroa eli laakereita ei muistaakseni pystynyt vaihtamaan.

Mitsu on tehnyt totaalisen suunnitteluvirheen siinä kytkinakselin tukilaakerin kohdalla. Miksi ihmeessä siihen on laitettu tavallinen kuulalaakeri eikä neulalaakeria? Lähes joka laatikosta mitä on tutkittu on akseli kulunut väljäksi siihen laakerin sisäkooliin ja sitten se pyörii väärästä välistä ??? Toisekseen sovite on sitten sorvattava niin tiukaksi että laatikkoa on todella vaikea laittaa paikoileen ja ottaa pois. Ei ole nimittäin mitään toivoa autona alla. Aina on otettava kone ja laatikko lattialle nipussa.

Laatikosta tulee muistaakseni 60mm lyhyempi kuin galantin omasta laatikosta eli kardaani jää lyhyeksi, mutta tähän on helppo ratkaisu. Siirretään konetta 50mm taaksepäin. Tämä onnistuu helposti hitsaamalla koneenkorvakkeisiin kulmaraudat niin että saa porattua uudet reijät. Muuten moottori mahtuu tulemaan sen 50mm taaksepäin ilman että tarvitsee tehdä muutoksia.

PS. Kyllä löytyy semmoinen pakoputkenlaippa. Täytyy mitata mille putkelle se oli tehty ja löytyykö siihen sopiva kartio ja putken alkumutka.
 
Lisää huomioita...

perävälitys on sama takaveto bensa tbo galantin kanssa eli : 3.545

kun 1.6-20 normissa on : 3.909

saakohan tuonne muita välityksiä?

tuo laatikon "muutos" kuulostaa pahalle :-\
pitää siirtää se siihen asti kunnes saa projektin ajoon on aikaa tuota laittaa...
samalla kytkin levy pitäs vaihtaa... alkaa sen verran ylhäällä vasta ottamaan kiinni...
 
tässä pähkäillyt tuota välitys juttua...
oikeestaab vain 5sen pitäs saada vähän "pitemmäksi"
jotenkin tuntuu turhan lyhyelle 4->5 väli ::)

saiskohan pelkkään vitoseen rattaat sorvattua jostain?
kellään kokemuksia noista välitys muutos hommista?
 
Takaisin
Ylös Bottom