Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee/ritisee kuormitettaessa?

benicio

New Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Mistä johtuu tuo myyttinen rohina, epäsäännöllinen kilinän ja resonanssiäänen yhdistelmä konehuoneessa? Muutama tuhat kilometriä sitten rohina kuului vain kun kun konetta kuormitti runsaasti, varsinkin jos vaihde oli vähän iso, esim 60km/h vitosella kaasu pohjaan. Nykyään kuuluu aina kun vähänkin yrittää kiihdyttää painamalla kaasun pohjaan, eli sen sijaan että kuuluisi vain BOOO, kuuluu BOOO+rohina. Koneella ajettu 225tkm.

98-oktaanisella rohinaa esiintyy vähemmän kuin ysivitosella.

Ei ole kovin miellyttävä ääni, kuuluu varsin selkeästi. En ole koskaan omistanut nakuttavaa autoa, joten nakutuksen ääni on melko tuntematon, täsmääkö tuntomerkit tähän? Mitä on tehtävissä?

Voiko imupuolella jokin aiheuttaa tämän, ns. resonanssikotelo on joissain Mitsuissa ilmanputsaria ennen ilmeisesti, tässä sellaista ei taida olla? Lisäoireena on alhainen ja vaeltava tyhjäkäynti, mutta se on kokonaan toinen asia, vai voiko olla yhteydessä rohinaan?

Vääntöön tai tehoon tuolla äänellä ei tunnu suoraan olevan yhteyttä.

Kiitän vastauksista jo etukäteen ja lisäksi, jos omat taitoni ei riitä, pyydän mielipiteitä Turun seudun korjaamoista, joihin Mitsun uskaltaisi viedä, onko sellaisia vai otanko opintolainaa ja vien Rinta-Joupille...
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee kuormitettaessa?

benicio sanoi
98-oktaanisella rohinaa esiintyy vähemmän kuin ysivitosella.

Viittaa kyllä nakutukseen mutta ihme sinänsä että joku perusmoottori nakuttaa. Tietty jos sytytys on rajusti pielessä jonkun anturivian vuoksi tms. Hitaasti paheneminen viittaisi mielestäni johonkin muuhun mekaaniseen vikaan.

Olen kerran kuullut reilummin nakuttavaa turbokonetta ja siinä ääni oli metallista ritinää vähän kuin muutamaa mutteria olisi ravisteltu peltiämpärissä.
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee kuormitettaessa?

ast sanoi
Viittaa kyllä nakutukseen mutta ihme sinänsä että joku perusmoottori nakuttaa. Tietty jos sytytys on rajusti pielessä jonkun anturivian vuoksi tms. Hitaasti paheneminen viittaisi mielestäni johonkin muuhun mekaaniseen vikaan.

Olen kerran kuullut reilummin nakuttavaa turbokonetta ja siinä ääni oli metallista ritinää vähän kuin muutamaa mutteria olisi ravisteltu peltiämpärissä.

Ritinä on oikeastaan kyllä juuri se ääni mikä kuuluu, tosin peltiämpärissä on paremminkin muutama prikka kuin muttereita.
Korjaamokäsikirja tarjoaa nakutukseen syiksi seuraavien osien viallisuutta:

1.Intake Air Temperature Sensor

2.Vacuum Sensor MAP (Manifold Absolute Pressure)

3.Ignition Coil Power Transistor

Tuo ilmalämpömittari on hyvin tuossa käsillä. Toimivuuden testaaminen näytti käyvän ihan yleismittarilla ja hiustenkuivaajalla, täytyypä koitella. Onko motonetin vastaava tämä:

LÄMPÖTILA-ANTURI MITSUBISHI LANCER CB/CD/CK 92--01
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
Lancer 92-- RUSKEA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3080 5.20
1,3i --96 moott valvonta MUSTA (3/8"-kierre). . . . . . . . 37-3335 10.90 <--- tämä


Tuosta MAP-anturista tuli mieleeni, että bensatankissa on tosi kova alipaine aina tankillisen ajon jälkeen, voiko olla yhteydessä johonkin? Haulla selvisi että: "anturi mittaa imusarjan painetta ja imuilman lämpötilaa. Niistä voidaan laskea ilmamassa ideaalikaasulakia käyttäen."

Ja tuo viimeinen on ilmeisesti puola? Voiko se vika nyt siinäkin olla?

Vai onko jollakulla muita äänilähde-ehdotuksia kuin nakutus?
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee kuormitettaessa?

koska öljyt vaihdettu?itellä tuli mieleen koska muutama muun merkkinen käyttäyty juuri noin että kun oli öljyt vaihtovälin tarpeessa niin vedättäessä kuulu sellasta "kilinää" tai miten sen nyt osaisi oikein kuvailla uudet öljy koneeseen niin lakkasi.ja tuli juuri lähellä vaihtoväliä 10tkm ja pikkuhiljaa hiipimällä lopuksi aika häiritseväkin ääni ;D

tosin mitsuissa en oo ilmiötä huomannu ;)
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee kuormitettaessa?

mikko412 sanoi
koska öljyt vaihdettu?

Itseasiassa just tänään tuli 7500km viime öljynvaihdosta ja tuo taitaa olla virallinen vaihtoväli. Hassulta tuntuu jos öljyistä on kiinni kun tosiaan jo useamman tuhatta kilsaa on tuo ritinä kuulunut, tosin pahentuen viimeaikoina. Öljynä siis Valvoline Max Life, muistaakseni 10W-40. Mitäs sitten kannattaisi pistää seuraavaksi?

Forten kemikaaleista on tälläkin palstalla ollut puhetta paljon, ei kai Gas treatmentista tai Motor Flushista haittaakaan olisi, mutta onko rahan haaskausta?

Ja ilmälämpöanturi muuten toimi kuin uusi, kun sitä testailin.
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee/ritisee kuormitettaessa?

Hmm en kyllä muista nähneeni Lancerissa map-anturia sillä sen korvaa ilmamäärämittari ???. Se sisältää myös itsessään tuon imuilman lämpöanturin. Motonetin anturi on jäähdytysnesteelle. Tyhjäkäyntiin auttaa kaasuläpän putsaus, rohinaan en keksi mitään. Mikäs korjaamokäsikirja tuollaisia neuvoo?
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee/ritisee kuormitettaessa?

Minulla alkoi rohista ja kolista kiihdyttäessä ja kun käytin pajalla, vika löytyi jakopäästä. Oli rulla löysällä pultin löystyttyä.
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee/ritisee kuormitettaessa?

coltlancer sanoi
Hmm en kyllä muista nähneeni Lancerissa map-anturia sillä sen korvaa ilmamäärämittari ???. Se sisältää myös itsessään tuon imuilman lämpöanturin. Motonetin anturi on jäähdytysnesteelle. Tyhjäkäyntiin auttaa kaasuläpän putsaus, rohinaan en keksi mitään. Mikäs korjaamokäsikirja tuollaisia neuvoo?

En nyt löytänyt kameran piuhaa, että olisi saanut kuvan konehuoneesta, joten otin ruutukaappauksen korjaamokäsikirjasta. Eli englanninkielinen Colt/Lancer Workshop Manual:

ja tolta siellä konehuoneessa myös näyttää. Eikö toi Vacuum Sensor (Manifold absolute pressure sensor) ole yhtä kuin MAP. Ilmamäärämittaria, siis sellasta joka olisi ilmanputsarissa, tässä ei kai ole. Kaasuläppäkoteloa hinkkasin taas hammasharjalla ja Carburettor Cleanerilla, ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.

Rohina/ritinä ei muuttunut öljynvaihdon ja humpuuki-valvoline motor flushin (tuli kyllä mustaa öljyä) jälkeen miksikään. Karstaa polttelin myös oikein tosissani viikonloppuna, Lankku kulkee muuten kakkosella melkein 90 km/h... Ääni ei lähtenyt mihinkään. Täytyypä vielä tarkastella jakopään pulttien kireys, kiitos vihjeestä, lisääkin saa antaa...
 
Vs: Lancer 1.3 Gli -95 kone rohisee/ritisee kuormitettaessa?

Kyllä se vaan täytyy uskoa kun kuvasta katsoo, ja kaippa sitä jokainen oman autonsa parhaiten tietää! :-[ Tuli yhtäkkiä mieleen etteihän katalysaattorin irtonaiset sisuskalut tai joku muu pakoputkessa, etupäässä lähinnä, voisi rohista?
 
Takaisin
Ylös Bottom