Lancer 1,5 GLXi -91 Mystinen ratin vispaaminen

Liittynyt
12 Kesäkuu 2019
Tykkäykset
1
#1
Lanceriin iski jokin aika sitten ärsyttävä ominaisuus: Ratti alkaa vispaamaan melko voimakkaasti yhtään reippaammissa kiihdytyksissä, mutta vain silloin kun painaa kytkimen pohjaan, kierroksia täytyy myös olla vähintään 3000rpm. Siis esimerkiksi isolle tielle kiihdyttäessä ja isommalle vaihtaessa. Jos vaihdetta ei kuitenkaan vaihda, vaan jättää kytkimen pohjaan, vispaa pari sekuntia ja loppuu. Veto päällä ei kyseistä ominaisuutta esiinny, eikä myöskään alle 3tonnin kierroksilla. Voimakkainta kakkos- ja kolmosvaihteilla.

Auto on käytetty 3 viikkoa sitten kulmien säädössä, eli luulisi mahdollisten alustan väljyyksien tulleen esille ennen mittausta, mutta eipä tuota koskaan varmaksi tiedä. 5 viikkoa sitten renkaita vaihtaessa ja pyöriä heiluttelemalla ei väljyyksia tuntunut missään. Vika pahentunut pikkuhiljaa, alkoi esiintyä noin kuutisen viikkoa sitten.
Kytkin alkaa kyllä olla elämänsä loppupuolella (painelaakeri ulvoo satunnaisesti liikkeellelähdöissä ja kylmänä hieman ravistaa ekat liikkeellelähdöt, kampiakselin stefa kusee hieman), mutta ei luulisi ratin heilumiseen vaikuttavan millään lailla. Eikä kyllä luistakaan vielä yhtään.

Osaatteko Mitsugurut yhtään arvioida, mistä päin alkaa etsimään syyllistä? Alkaa pikkuhiljaa häiritsemään, kun esimerkiksi rekkaa ohittaessa saa pitää henkensä kaupalla ratista kiinni, kun vaihtaa isompaa pykälää.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
232
#2
Ekana tulis mieleen et kyseessä on väljän hammastangon, huonosti painotetun vanteen ja epätasapainossa olevan vetarin kombinaatio.
 
Liittynyt
12 Kesäkuu 2019
Tykkäykset
1
#3
Hammastangossa on kyllä kieltämättä ihan hivenen klappia, mutta edellisessä samanlaisessa, nykyisessä varaosa-autossa oli enemmän, eikä vaikuttanut mihinkään. Äsken kun kävin hieman lampun kanssa tutkimassa renkaat linkussa, niin kuskinpuolen murroksen suojakumissa pieni repeytymän alku, mitä en aikaisemmin jostain syystä huomannut. Ei tekisi varmaan pahaa vaihtaa kumi ja tyrkätä niveleen uudet rasvat. Ei kylläkään vielä ruksuta eikä raksuta äärikäännöksissäkään.

Pitänee vaihtaa kesärenkaat parin päivän ajaksi ja kokeilla muuttuuko mikään. Kiitoksia vinkeistä, eiköhän ala jotain johtolankaa löytymään.
 
Liittynyt
12 Kesäkuu 2019
Tykkäykset
1
#6
Nyt sitten jäi matkan varrelle, helvetillinen kolina ja ratin heiluminen alkoi. Ihan ku olis vetonivel menny. Kohta tutkimaan, kunhan saa hinattua lähimmälle pajalle.
 
Liittynyt
12 Kesäkuu 2019
Tykkäykset
1
#7
Auto nostettiin nosturille, mutta vetarit ok sitä pienenpientä suojakumin alkavaa repeämää lukuunottamatta, eikä mitään näkyvää tai tuntuvaa outoa. Auto nosturilta pois ja testilenkki muutama km kovaa ajoa, ei enää kolissut, rattikin vispasi vain yhdessä vaihteenvaihdossa. Liekö loksahtanu hinauksessa joku paikalleen, kun nosturille auto meni omin voimin, eikä mikään kolissut silloin.

Todella mysteeristä, kaipa se on vaan ajettava niin kauan, kunnes hajoaa sillai, että vika löytyy. Siinä kohtaa, kun oli jätettävä tienvarteen, niin alkoi kolista todella äänekkäästi, kun veto oli päällä ja ratti vispasi hullun lailla.

Laatikon tai tasauspyörästön luulisi oireilevan koko ajan, etenkin kun testilenkillä kiihdyteltiin ja kierrätettiin rajusti, eikä oireillut enää yhtään.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Tykkäykset
9
Sijainti
Pornainen
#8
Onkos näissä sitä vetarin tukilaakeria? Olis kyllä varmaan nosturilla tutkiessa löytynyt jos loppu tai irti rungosta. Kuulostaa aika riski hommalta ettiä ajamalla vika, saattaa olla ikävät seuraukset jos kovemmassa vauhdissa pettää
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Tykkäykset
7
Sijainti
Tornio
#9
No laskeppa kokeeksi vaihdelaatikosta öljyt ulos, että onko metallia paljon seassa.

Ei ole tukilaakeria tämän ikäsissä kuin nelikossa.
 
Ylös Bottom