Lancer 1.5i 8v -91 Käyntihäiriöt

T

Tzoikki

Guest
Hohhoijaa... :seina :seina alkaa tuo mitsu hieman ..tuttaa elikkä ongelmat: Ottaa kierrokset pätkittäin eikä edes ota täysiä kierroksia, ei juuri käy tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynniltä painettaessa kaasua meinaa tukehtua. Vika on ollut jo jonkin aikaa, mutta  paljon lievenpänä ja jostain syystä tyhjällä tankilla eniten(tankissa tietysti vielä hiukan bensaa ;D). Tähän mennessä mitsun oma ruiskunohjausboxi on ollut tarkistettavana Eskulla Finnwaressa, olen hankkinut myös toisen boxin,virranjakaja on vaihdettu,tulpat vaihdettu,pytyt mitattu, hmm..ei tule mitään enää mieleen mutta paljon muutakin ;D..Kaasuläpän potikka on vissiinkin loppu, mutta sitä ei ole vielä vaihdettu ja ehkä myös tyhjäkäyntimoottori, mutta voiko nämä osat vaikuttaa noin paljon?? :eek: :eek: Alkaa nyt jo omat ja muiden ideat loppua siitä mikä tämän aiheuttaa eli kertokaas te kokeneemmat :peukku (Sori tuli hiukan huonoa äidinkieltä ja sekavaa tekstiä)

Äskeisen tekstin jälkeen tapahtunutta:
Testailun ja testilenkkien aikana ilmaantui se pelätty check engine-valo, jonka jälkeen hieman ihmettelyä ja käynnistyskokeilu. Kokeilu päättyi pian sammumiseen, jonka jälkeen ei käyntiinlähtöä enää tapahtunutkaan. Ainoastaan kojelaudan/keskikonsolin alta kuuluu releen naksuminen :eek: Mikähän rele kyseessä? Kaasuläpän potikka muuten osoittautui rikkinäiseksi (vastusarvo hyppää yhdessä kohdassa ja yhdessä kohdassa katkos). Auttaakaa kohta tulee itku :'( Noh.. huomenna joka tapauksessa, kun tulen koulusta avaan vaihteeksi boxin ja kurkkaan josko sieltä olisi savu noussut ja puran kojelautaa niin paljon, että löydän sen releen.. ::)
 
bensanpaineet. Letkut, putket, suodattimet, tankin huohotus. Pumppu, pumpun virran saanti. Koneen mekaaninen kunto: venttiilit, ajoitukset, imusarjan tiiviys, pakosarjan tiiviys ennen lambdaa.
 
niin ja ihan varmasti viallinen kaasuläpän potikka voi aiheuttaa kuvaamaasi: eihän se moottori mistään muusta tiedä oletko kiihdyttämässä vai hidastamassa...
 
Vikakoodeja en ole vähään aikaan katsonut, mutta viimeksi vikakoodeissa ei ollut mitään ongelmiin viittaavaa :mad:.. Vaihdan huomenna releen ja tutkin bensapaineita,pumppua ja kaikkia bensan syöttöön liittyvää. Onko tulipellin alareunassa oleva pumppu sekä siirto- että ruiskunpumppu? Mistähän kohtaa paineet saisi helposti mitattua? en ainakaan löytänyt selvää mittauspistettä kuten isompien koneiden hydrauliikoissa vai onko mittaus ihan vain t-kappale linjaan? Sori taas hiukan tyhmiä kysymyksiä 8)
 
koodeja pitäisi kyllä tulla, jos CE-calo palaa.

Tulipellin alareunassa? Eikös se ole tankin sisällä se pumppu? Ettet vaan ole tiiraillut suodatinta?

Helppohan niitä paineita ei kai ole mitata, T-kappale polttoainekiskon päähän lienee ainoa vaihtoehto. Sitä enne kannattaa tietty tutkia puuttuuko sieltä nyt bensa, kipinä vai molemmat...
 
Jep Saattaa niitä koodeja nyt tullakkin olen vain mennettänyt uskon niihin, mutta katson ne huomenna. Hmm.. Enpäs tiedä olenko katsonut vain suodatinta, mutta mielestäni suodatin on tulipellin yläreunassa noin olut tölkin kokoinen, johon tulee bensalinja kiinni kanteen ja pohjaan..Tosin tämä pönttö jota luulen pumpuksi on kiinni eräänlaisilla klemmareilla(sellaiset kuin hillopurkeissa ::)) ja se kumoaa hiukan olettamukseni. En ole vielä enempää tuota alempaa ja isompaa (noin 5l ämpäri 8))pönttöä tutkinut, koska aika ahtaassa paikassa eikä ole monttua/nosturia. Pitää huomenna varmaan tunkata auto ylös ja tutkia paremmin. Mielestäni ja muidenkin mielestä kaikki viittaa bensanpuutteeseen/syötön häiriöihin, mutta kukaan ei oikein tiedä mikä häiriöt aiheuttaa..
 
Ok eli autossa on siis vain yksi pumppu joka on tankissa. Tiedätkö voiko tuo aktiivihiilisuodatin mennä tukkoon tai tietysti kaikki voi mennä, mutta millainen sen rakenne on? Meneekö bensat aktiivihiilen läpi vai miten? No mittailen huomenna paineet ja paineiden muutokset, jos saan auton käymään.. Sen siitä saa, kun yrittää liikaa päteä tekee vaan ittensä tyhmemmäks... ;) Palaillaan asiaan huomenna :peukku
 
voi se mennä tukkoon, mutta ei se mitään älyttömän vakavaa pitäisi aiheuttaa. Bensat ei varsinaisesti mene sen läpi, pelkät huurut tankista.
 
Niko Päivinen sanoi
niin ja ihan varmasti viallinen kaasuläpän potikka voi aiheuttaa kuvaamaasi: eihän se moottori mistään muusta tiedä oletko kiihdyttämässä vai hidastamassa...
ehkä voi tai sit ei tee mitään paitsi antaa vikakoodia?mun 12v 91 lanceri pelas rikkinäisel ja nyt ehjäl kaasuläpän asentotunnistimel ihan yhtä hyvin!?montaa ecuu koitin ja erilaisii läpän tunnistimii mut ei vaikutusta paitsi ce valon palaminen taval tai toisel???8v tunnistimel ce palaa koko ajan rikkinäisel sammuu kunpolkee lämän tiskii EHJÄLLÄ 12v tunnistimel EI pala eli onko hyödytön koko tunnistin???kaikki 3 ecua antaa saman vian jopa eri autoissa joissa tunnistin on kii.on nollattu AINA ecun muistit välillä jos jotain vaihdettu. eli ei ainakaan mulla mitään vaikutusta tol tunnistimella.tyhjäkäyntimoottorin leikistä en tie viel kun ei oo reistannu
 
tai sitten voi olla, että ehjä, mutta "väärän mallinen" läppäanturi kyllä toimii, mutta sytyttää CE valon. Ja se varmaan vähän riippuu miten se anturi on rikki... kokonaan mykkä vai jotenkin niin, ettei se anna oikeaa arvoa jossain kohtaa läpän avautumaa...
 
Noniin vaihteeksi taas kirjoittelen tänne ;D Eilen tosiaan katsoin vikakoodit ja kas kummaa ledi paloi koko ajan :eek: , samalla purin sen bensapumpunreleen esille.. Releen purkaminen oli ehkä turhaa, mutta hankin nyt toisen sellaisenkin samalla, kun haen muitakin osia. Mikähän tarkoitus tulipellin yläreunassa olevalla sähköisellä venttiilillä on?(letku tulee jostain aktiivihiilisuodattimen suunnasta ja menee venttiilin läpi imusarjaan) Tämä tuli vain mieleen siitä, että nyt sekin naksuu kun kääntää virrat päälle :-\ Jatketaan tarinaa taas huomenna purkaamokäynnin ja taistelun jälkeen ;)
 
Noniin nyt on kaasuläpäntunnistin ja bensapumpunrele vaihdettu(Hyllyssä on vielä tyhjäkäyntimoottori ja aktiivihiilisuodattimenventtiili), mutta eipä käynnisty vielä on bensapaineet mittaamatta(Mittari hankittu). Toisella eculla pitäisi vielä koittaa, mutta annoin yhdelle elektroniikkaäijälle tutkittavaksi(Ennenkin korjaillut bokseja ei kuitenkaan esku). Mikäli paineet on kunnossa niin olisiko kellään ylimääräistä boksia, jos ei käynnisty toisellakaan boksilla??(En kuitenkaan haluaisi ostaa vain kokeilla toimiiko edes ehjällä boksilla)..
 
jos koodinlukija palaa jatkuvasti niin ECU on silloin mitä luultavimmin moro. Ennen sen vaihtamista on turha vaihdella muita komponentteja....
 
Joo tuon ecun viallisuuden tiedän, kuten edellisestä/sistä viesteistä voi huomata ;D ;D ja nuo vaihtamani osat on ollut finaalissa(Releen pätkiminen johtui ecusta, mutta sain sen kaupanpäälle, kun hain kaasuläpän tunnistimen, että ei sen vaihtaminen paljon maksanutkaan ;))..
 
Vihdoin sain mitattua bensapaineet(tyhjäkäynnillä noin 2 baria ja täyskaasulla putosi baariin). Mittaria en säätänyt ja putkiviritykset hieman vuosivat, että tuo muutos on ainoa varma juttu..Pitää huomenna vaihtaa suodatin ja jos se ei auta niin hakea toinen pumppu.. ::)
 
ainakin Galant(e)issa on vikaa ollut joskus bensapumpun johdoissa / maadoituksessa. Tutki myös ne samalla kun puuhaat pumpun parissa....

Paljonkos manuaali muuten ilmoittaa normaalipaineiksi Lancerissa? Varmasti enemmän kuin 2 bar?
 
Autodata 2005 mukaan "Järjestelmän säätöpaine ilma alipainetta 3,3-3,5bar". Mittaamani tulokset ovat kuitenkin mitattu alipaineen ollessa kiinni enkä ole ehtinyt mitata uudestaan, kun on ollut sen verran töitä.
Hmm.. Kertokaas tuosta alipaine jutusta hiukan tarkemmin..Autodataa tutkiessa homma jäi hiukan epäselväksi :-\
 
säätyisikö se paine jotenkin alipaineen mukaan? Eli alipaineen kanssa se paine on suurempi tai pienempi kuin ilman alipainetta? Miksiköhän sen nyt edes pitäisi muuttua? EOS, ei ole tuttu systeemi....
 
Takaisin
Ylös Bottom