Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Bete_84

Sepä se..
Liittynyt
7 Marraskuu 2005
Sijainti
Oulu
Elikkäs Lanceri starttaa mutta ei yritäkkään käyntiin. Kojelaudan sisällä mankan takana joku rele raksuttaa epämääräisesti(siinä lukee joku numerosarja ja 2x30). Check Engine valo palaa välillä himmeästi ja vilkkuu silleen että jännite putoaisi välillä olemattomiin. Välittä valo taas palaa normaalisti mutta heti kun starttaa niin se rele alkaa naputtamaan.

Ongelma alkoi niin että piti muutaman kerran käyttää startilla nopeasti ja sitten lähti. Nyt ei millään. Konehoneesta oikeastaan kaikki liittimet käyty läpi ja releen liitinkin käytetty irti.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Paa ecu korjaukseen tänne, niin voi olla viä pelastettavissa.

jani.alho@elisanet.fi
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Eipäs tullut janialholle hommia ;D Virranjakaja oli ihan hapettunut ja jokaisen nastan kohdalla hiushalkeama. Myös jakajan sisällä olevalta puolalta(?) tuleva tanko oli umpiruosteessa eli ei kosketusta. Rele ilmeisesti naksutteli sen takia että sai välillä kosketusta jakajassa ja koitti lähteä mutta ei. Nyt toimii vaikka jakajankansi rautalangalla kiinni puoliksi koska toinen ruuvi katkesi jakajan sisään.

Ja ilmeisesti tämä kaikki johtui siitä että pesin töissä muutamia kertoja moottorin = pääsi kosteutta ja hapetti/ruostutti osia. Ja kyllähän sinne ksoteutta pääsee vaikkei pesiskään.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

No seon hyvä .. että auto tuli kuntoon ... enhän näitä ecu hommia rahankiilto silmissä teen vaan halun auttaa mitsu autoilioita... edullisesti
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Komento takaisin. Paskarottelo alko taas vittuileen päin naamaa.Vähänaikaa toimi uudella jakajankannella mutta taas alko räpeltään. :seina :seina :seina
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

ota ecu auki ja kato miltä näyttää se suuri konkka siinä keskellä piirilevyä,itseasiasssa siellä ne 2 suurinta konkkaa yleensä vittuilee omistajalleen ja kusee alleen(vihreää mönjää)sillon alkaa murheet käynnin kanssa.

;D ;D ;D ;D ;D
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

mikko412 sanoi
ota ecu auki ja kato miltä näyttää se suuri konkka siinä keskellä piirilevyä,itseasiasssa siellä ne 2 suurinta konkkaa yleensä vittuilee omistajalleen ja kusee alleen(vihreää mönjää)sillon alkaa murheet käynnin kanssa.

;D ;D ;D ;D ;D

Onko nämä uudempi koppaiset lancerit olleet alttiita ecu vioille muka? olen aina ollut siinä uskossa että ne ovat ne vanhemmat mallit.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

ettei vaan olis maadoitusvika?
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Maadoitusliittimet oon kaikki käyny läpi mitkä äkkiseltään löytyi. Tuohon ecu hommaan en usko vieläkään että sieltä tulis tuommonen vika että jännite vajoilee ja sitten jos/kun saa käyntiin niin toimii. Jos ecu olis paskana niin tuntus se häröilevän enempi käydessäänkin.

Imusarjan takana tulipellissä on kaks jotain "morkulaa" joista lähtee molemmista kaks alipaineletkua ja molempiin tulee kaks johtoa. Toinen niistä tekee sellaista "sähkösurinaa" samalla kun check engine valo välkkyy niinkuin jännitevajausta olis. Ja sitten kun check engine valo syttyy oikein siitä kuuluu samanlainen naksaus kun releestä ja sitten imusarjasta kuuluu surina. Kummallekkaan morkulalle tuleviin johtoihin ei tullut jännitettä missään vaiheessa kun yleismittarilla mittasin. Mitähän nuo morkulat on?

Taitaa olla viisain kuhan saan akun taas ladattua niin hinataan auto kotipaikalle talliin (tällähetkellä vajaa 100km matkaa) ja katellaan siellä sateensuojassa enempi. Jos ei ala vikaa löytymään niin menee tutulle korjaajalle ja saa se katella vikaa. Jos sade täällä pudasjärvella lakkaa niin käytän ecun irti vaikken usko että siinä vika onkaan, mutta onpahan tekemistä 8)
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Uusissa malleissa ecut sisältä siistissä kunnossa yleensä, mutta vittuileevat paljon herkemmin kuin vanhemmissa. Itsellä ei Esku nähnyt ecussa mitään silmin havaittavaa vikaa, mutta kaverin huollossa käyneellä eculla testattuani, auto oli aivan eri! Koneen luonne muuttui täysin ja nykiminen ja miettiminen hävisivät. Suosittelen ehdottomasti ecun huoltoa uudemmissakin, vaikka siellä ei mitää ihmeellistä näkyisikään :).
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Ecun käytin auki ja konkat ainakin olivat ok näköiset.Mömmöt ei ainakaan ollu valunut pihalle. Vian etsintä jatkuu ja menee illemmalla narun jatkeena ylikiiminkiin kotitalliin ja siitä tutulle korjaajalle jos ei muuten ala onnistuun.

Mikähän se säiliö on siellä pissapojan nestesäiliön alapuolella johon menee kaks alipaineletkua?
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Itsellä ainakin oli ecu sisältä ihan ehjän näkönen ja aiheuttii välillä nykimisestä lähtien monenlaista. Vaihteli vähän päivän ja kelinkin mukaan :).
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Nyt on tultu vähän vajaa 100km narun jatkeena ja auto on kotitallissa ja huomenna rassaus jatkuu. Kaikki liittimet kävin konehuoneen puolelta läpi mitkä löytyi. Huomenna katellaan johtoja bensapumpulle ja muutenkin jos olis mennyt rikki. Taitaa olla samaa vikaa mutta pahempana mitä talvella kun akkua purki. Sekään ei haittaisi niin paljoa jos akkua vaan purkais, Kunhan toimis jotenkin. Nyt pitää jo bootata välillä miestäkin ja olutta ottaa muutama tölkki ettei jousi mene ihan pohjaan. :p
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Ideat loppu kesken ja auto menee korjaamolle. Ilmoitellaan kunhan vika selviää.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Itellä on nyt vähän saman tyylinen vika mistä jo kirjottelin foorumille. Surinaa kuulluu samoin konehuoneesta ECI:n suunnalta kun yrittää startata. ECU tekis mieli huoltaa mut huolto aika kallista näin intin aikana. Täytyy taas ens viikonlopulla tutkia ja miettiä luovuttaako korjaamon tutkittavaks vai kerääkö rahat ECU:n luoltoon/vaihtoon.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

paany se ecu korjaukseen... niin saadaan taas yksi mitsu tielle
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Auto on korjaamolla tällähetkellä. Ei saanut vielä tietoa ulos autosta korjaaja. Joutui tilaan jonkun adapterin että saa luettua vikakoodit yms. Auto saa nyt seisoa siellä niin kauan että tulee ajamalla pois.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Vika löytyi ja oli pääreleelle tuleva jatkuvan virran johto. Jossain oli kosketushäikkä ja eculle yms. ei tullut virtaa.
Korjaaja olis korjannut vanhan johdon jos autodatan ja muiden ohjeiden johtojen värit olis pitänyt paikkaansa. Mutta kun ei pitänyt niin pääreleelle akulta uus johto (sulakkeen kera) ja taas mennään. :peukku
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Bete_84 sanoi
Vika löytyi ja oli pääreleelle tuleva jatkuvan virran johto. Jossain oli kosketushäikkä ja eculle yms. ei tullut virtaa.
Korjaaja olis korjannut vanhan johdon jos autodatan ja muiden ohjeiden johtojen värit olis pitänyt paikkaansa. Mutta kun ei pitänyt niin pääreleelle akulta uus johto (sulakkeen kera) ja taas mennään. :peukku

ilmeisesti kyseessä ei ole ns. fusible link?, eli semmonen johto joka toimii sulakkeena?, niistä nimittäin monesti liitokset löystyy jos laitteisiin tulee tavallista isompi kuorma tms.
tosin sillon katkeaa yleensä kaikki virrat autosta. aivan kaikki.

Mutta se on hyvä että taas mennään :driver
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Sitä en tiedä mutta yks liitos kuulemma siinä alkuperäisessä johdossa, mutta kun ohjeissa oelvat johtojen värit ei pidä paikkaansa niin ei voi katella että mikä johto on.. mutta toimiihan tuo tolla suoralla johdollakin.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Oisko Betellä mahdollista kertoo tarkempi sijainti tuosta johdosta/liitoksesta, jos vaikka omassa autossa ois sama vika? Vois mitata tuleeko itellä virtaa siit.
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

Pitää käydä tänään katsomassa että onko se se sama rele joka mankan takana vai siellä sulakkeiden luona. Helppo löytää kun seuraa vaan jälkiasennus johtoa. Vanhaa johtoa korjaaja ei osannut korjata koska ohjeissa olevien johtojen värit eivät pidä paikkaansa mitsuissa ja veti uuden johdon akulta suoraan releelle (sulakkeen kautta tietenkin).
 
Vs: Lancer 1,6 16V -93 ei käynnisty ja rele naputtaa kojelaudan sisässä.

tämä mahdollinen "päärele" missä se siaitsee, täälläpäin on bensapumpun virta ja kipinä hukassa.. sulakkeet katsottu ja testattu että b-pumppu toimii.. kauppaan mennessä ei mitään mutta pihasta ei lähtenytkään käyntiin
 
Takaisin
Ylös Bottom