Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

kolehte

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2007
Kohtapuoliin alkaisi olemaan jakopään vaihto ajankohtainen, eli millaista osaluettelon kanssa lähden varaosakaupoille? Motonetistä tuohon ei ainakaan löytynyt suoraan sopivaa sarjaa. Millaisessa hintahaitarissa olette jakopäärempan kanssa liikkuneet? Omassa GTI:ssä huoltohistoria on hyvin selvilllä, kaikki kuitit tallessa 90-luvun lopusta lähtien. Viimeisin jakopääremppa oli tehty vuonna -03 ja oli maksanut muistaakseni 350e???
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

vanha vai uudempikorinen 92 Gti? mulla tehtiin tasurien vaihdon yhteydessä koko jakopään remppa (kiitokset Ralliartille :)). eli vaihdettiin samalla kun oli kansi auki nokka-akselien stefatkin. mutta itse jakopään remppaan kuului jakoremmi, kiristimet, vesipumppu kun vanha vuoti ja sit myös tasapainoakselin hihna ja kiristin. oliskohan kaikki osat ollu yhteensä jotain 200 e ilman tasureita. vesipumppu pelkästään 45 e. hihnat + muut varmaan jotain 150e
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Tähän pitää tulla semmonen lisäämään, että siinä gti lancussa luultavasti samanlainen jakopää ku tossa gti galantissa. Eli siellä on yks semmonen erityyppinen kiristin (ei rulla) jonka pitäs maksaa aika rutosti, jotain satasen luokkaa ainakin. Tosiaan iteltä jäi vaihtamatta se ku kukaan ei ollu kertonu et siellä semmonen ois. Ja ois ollu ihan vaihtokypsä.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Vanhakorinen yksilö kyseessä. Tarvii katsoa vanhasta kuitista mitä sinne on viimeksi vaihdeltu, jos nyt kokeilis päästä mahdollisimman pienellä osien uusimisella, vaihtais vaan pakolliset eli remmin,rullat ja kiristimet. Suotta tuota vesipumppua 60tkm välein vaihtelee, yleensä pärjää kahden hihnan keston. Kyseessä on meillä kuitenkin kakkosauto joka jää kohta kesälaitumille kun pyöräkausi alkaa...Tarvii katsoa jos pääsis yli kesän vielä tuolla jakopäällä (kilsoja olis jäljellä n.3500km vaihtosuositukseen). "Ykkösautoon" tehtiin just menneelläviikolla jakopää, niin ei jaksais->raaskisi nyt tuohon heti alkaa samaa tekemään, osien hinnat kuitenkin näkyy olevan samaa luokkaa kun Audissa ;D
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

juuri tänään vaihdoin jakoremmin ja kiristimen tavis lanceriin .kun huomasin et kiristin oli leiponu kii ja remmi tosi löysällä,onneks ajoissa ei varmaan montaa kymmentä kilsaa ois kestäny tai yhtä repäsyy risteyksestä.

osia purkaessa kiristin tekilopputilin ja sylkäs laakerin kuulat pitkin pihaa,eli suht loppu oli ;D

tosin kilsat sille jakopäälle oli täynnä,mutta vain 1400km yli sallitun ::)
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Mullakin oli kuulemma ihan katkeamaisillaan hihna vaikka ei kyllä ollut lähelläkään kilometrit täynnä. Noo onneksi vaihdettiin eikä käynyt mitään vakavampaa.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Aatelin nyt tähän topikkiin kirjottaa.

Onko muilla ollu vaikeuksia saada sopivaa vesipumppua? Ite osin v.p. jo 1.5v sitten, niin kuin varastoon, et on sitten valmiina kun tarvii.

No eilen tarvi, kun olin jakopäätä vaihtamassa. Kaikki oli purettu pois tieltä, vanha v.p. pois ja uutta tilalle. Aattelin et nyt saa jo alkaa laittamaan osia kiinni, niin mitä suotta. Uusi v.p. oli kyllä hyvin samanlainen kuin vanha, jopa siinä määrin et sain 3 pultilla sen kiinni ennen kuin huomasin et 2 pulttia ei mene :seina :seina Vertasin uutta tiivistettäja vanhaa pumppua, niin 2 pulttia eli ne "etummaiset" on kumpikin n.1cm eri paikassa :seina

No eitäs mitään. Huomenna tilamaan uutta. Mutku tänään ne sanoo et kyl sen pitäs kirjojen mukaan käydä. Oli kyl vanha v.p. mukana et kyl ne usko et on erillainen. Mut nyt ei tiedä mikä v.p. tuohon pitäs tilata.

Missä tuossa koneenlohkossa lukee sen tyyppi? Omistajannoppaan mukaan pitäs olla suunnilleen ohjaustehostimenpumpun takana pakosarjan yläpuolella. En ainakaan ite löytänyt. Kun kirjan mukaan tuon v.p. pitäs käydä 4G67 moottoriin.


On 2 mahdollisuutta; Joko laatikossa on väärä v.p. kuin pitäs tai moottori on joku muu kuin 4G67.

Molemmat vaihtoehdot arvelluttavat aavistuksen ::)

Tarkistas sen moottorin tyypin ekesi, jos sen löytäs jostain...


aa aaAA AAAA AAAAAAAPUUUUVVVVAAAAAA!!!!!!!
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

lanseri sanoi
4G63 on sama vesipumppu ku tossa 4G67. Ja ainakin motonetistä löyty.

Eipä ole sama pumppu.
OT. Mulla on sopiva pumppu heti hyllyssä jos tarvitaan.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

lanseri sanoi
4G63 on sama vesipumppu ku tossa 4G67 (16V doch). Ja ainakin motonetistä löyty.

edit
Jotain todistusaineistoa:
http://www.arwidson.fi/hinnasto/luettelot/Vesipumput_2006.pdf
GMB:n pumppu motonetissä

Eli ei ole vieläkään sama pumppu 4G63 vs. 4G67! 4G67 tuon luettelon mukaan numerolla 27-3182 tai 27-44 riippuen vuosimallista. 4G63 numerolla 27-2427 tai 27-48 vuosimallista riippuen. Vai enkö minä osaa lukea...
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Ymmärtääkseni oli kysymys vanhempikoppaisista. Uudemmissa erilaiset ettei tule väärinymmärryksiä.
Löytyy 27-44 molempiin kys. koneisiin C68 ja E33/9.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Näkötestiin näköjään pitää lähteä...
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Jaa...

Minkähän pumppu mulla sitten on, kun ne myyjät sanoivat, et pitäs käydä
<--tuon ikäiseen ja tuolla koneella olevaan lanceriin, galanttiin ja vaikka mihin...

Mutta mistä löytyy se moottorin koodi?

Se varmaan selviäis moottorista varmmimmin. Et onko alkuperänen mootti.
Sitten voi käydä avautumassa tuolla varaosliikkeessä kunnon perustein.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

AYE_GTI sanoi
Jaa...

Minkähän pumppu mulla sitten on, kun ne myyjät sanoivat, et pitäs käydä
<--tuon ikäiseen ja tuolla koneella olevaan lanceriin, galanttiin ja vaikka mihin...

Mutta mistä löytyy se moottorin koodi?

Se varmaan selviäis moottorista varmmimmin. Et onko alkuperänen mootti.
Sitten voi käydä avautumassa tuolla varaosliikkeessä kunnon perustein.

Laitahan kuvaa niin arvaillaan ::) Eikös moottorin koodi pitäisi lukea jossakin lätkässä siinä kannen lähistöllä ???
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

AYE_GTI sanoi
Jaa...

Minkähän pumppu mulla sitten on, kun ne myyjät sanoivat, et pitäs käydä
<--tuon ikäiseen ja tuolla koneella olevaan lanceriin, galanttiin ja vaikka mihin...

Mutta mistä löytyy se moottorin koodi?

Se varmaan selviäis moottorista varmmimmin. Et onko alkuperänen mootti.
Sitten voi käydä avautumassa tuolla varaosliikkeessä kunnon perustein.

Moottorin koodi löytyy öljytikunputken ja pakosarjan välistä. Siinä on sellanen tasanen ulkonemakohta johon on meistetty koodit. Ainakin tossa 4g67:ssa.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

Jäi vaivaamaan tuo vesipumppu/kone homma että piti alkaa opiskelemaan ja nyt on kotitehtävät tehty. Eli C68A, 5/92 asti, kone on 4G67, tilavuus 1836. C69A, 6/92- kone on 4G93 DOHC, tilavuus 1834. Tuo arvitsoni näyttää että C68A ja C69A olisi sama moottori (4G67) mitä niissä ei todellakaan ole. Annan periksi pumpun sopivuuden, eli 4G67/4G63, niissä on sama pumppu, arvitsonin luettelo sekoitti mitä oli omaan muistiin jäänyt.
 
Vs: Lancer 1.8GTI -92 Jakopään vaihdosta

lanseri sanoi
Moottorin koodi löytyy öljytikunputken ja pakosarjan välistä. Siinä on sellanen tasanen ulkonemakohta johon on meistetty koodit. Ainakin tossa 4g67:ssa.

Joo löyty tuo koodi. KIITOS siitä.
Mut oli syöpynyt aika pahasti. Ei siitä erottanut kuin 4:sen ja 7:sen himmeästi. Mut on se se motti mikä pitääkin. Tai sitten joku on vaihtanut koneen ja hionu vanhan numeron pois=)

Ei nuita pumppuja silmämääräisesti erota toisistaa. Ovat niiiin saman kokoisia ja näköisiä ja vaikkamitä...
Mittaamalla vertailemalla selviää et kello 9 ja 6 olevat pultin reijjät on n.10mm viturallaan. Enkä mitään muuta eroa huomaa...

Pitää tästä lähteä tuonne liikkeeseen vertailemaan pumppuja jos siellä hyllystä löytys jotain...

P.S: Löyty siihen sopiva :driver Laatikossa oli väärä v.p. :mad:
 
Takaisin
Ylös Bottom