Lancer 1.8i 4wd -89 käyntiongelmat

braze

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2004
Sijainti
Kaarina/Turku
aloitetaan oireista. kylmällä koneella ei ongelmia ilmene, vaan auto toimii täysin oireitta. koneen lämmetessä alkaakin sitten pätkiminen. koko kierrosrekisterin kone pätkii, isommilla kierroksilla enemmän ja yli 5000rpm on turhaa edes yrittää. pikku vaihteilla tuntuu selvänä pätkimisenä/hyytymisenä, isommilla vaan ei kulje mihkään. voimaa ei ole siis yhtään tarjolla. pinta kaasulla ajaessa toimii hienosti mutta kun vauhtia haluaa lisätä niin pätkien se tapahtuu. paikallaan kierrättäessä nostaan kierroksia hieman takerrellen mutta nousee kuitenkin iloisen oloisesti. ajaessa sit ei nousekkaan enää oikein. vaihdettiin tulpat, suodatin, b-suodatin, lisätty tankkiin masinolia... ei mitään vaikutusta asiaan. onkos joku samaisessa koneessa kärsiny moisista ongelmista taikka muuten vaan tietoa asiasta. katteltu letkuja konehuoneessa mut eipä ollu mitään ihmeellistä niissäkään. mitäs suosittelette seuraavaksi tutkimaan?
 
-ECU
-bensanpaineet ->pumppu, johdotukset, linjat, tankin huohotus..
-jako pielessä
-venttiilivälykset säädetty kiinni
-alipainevuoto
 
tarvii alkaa tutkaileen noita sitten seuraavaksi. löysinkin ohjeet tuon vikakoodien lukemiseen...

*huoh* ei vaan viitteis tuohon montaa euroa upottaa, tarvii sit vaan laittaa kiertoon jos ei tuu helpolla kuntoon :-\ :seina
 
Niko Päivinen sanoi
joo ei tuosta tule enää kalua. parasta vaihtaa se päikseen Coupe Mazdaan.  ;)

ei, mä tarvii talveksi pikkuisen nelivetoisen... (mut jos toi ois ollu 323 HB -88/89 niin ;) ) mitsu ei ollu kallis ja toimikin hienosti vimeiset 4tkm mut nyt sit alko nuo halavatu ongelmat. onkos turun suunnalla ketään mitsut tuntevaa joka vaikka kurkkais, tietty korvausta vastaan...?

EDIT: sopiiko tuohon 1.5i:n (tai vaikka jonkin muun mitsun) maffi, vaiko pitääkö olla juuri tuohon tarkoitettu? jos vaikka vika ois siinä? entä ECU, kelpaako vaikka galantista jossa sama kone? *pohtii*
 
Ton ikäluokan gallua ei löydy 1.8 kokoisena kuin kaasutin mallia joten sellasen ECU:takaan ei ole.

Muutama mitä vois aiheuttaa ko. vian saattaisi olla virranjakajan kansi ja/tai huonot tulpanjohdot.
 
tänään vaihdettiin tulpanjhdot ja virranjakajan kansi --> ei vaikutusta. sitten koitin kurkkia tankkiin josko olisi pahasti vettä tai muuta paskaa bensan joukossa. en saanu sitä anturia pois paikaltaan, ainoastaan irti vaan muutaman sentin ja ei siitä mitään näy, mutta kas kummaa, sen jälkee alko toimimaan :eek: en tie mikä sit tuon aiheutti, mut nyt on ajettu 30km testiä ja hyvin pelitti... hmm... outoa, mutta positiivisesti :D
 
kyllä tuo vika taisi olla noissa vaihtoehdoissa: pumppu tai pumpun johdotukset. Sitä anturia ronkkiessa heiluttelit johtoja sen verran, että rupesi pelittämään. Kannattaisi kuitenkin tutkia niiden johtojen kunto tarkemmin, vika voi uusiutua pahempana hetkenä minä hyvänsä....
 
Niko Päivinen sanoi
kyllä tuo vika taisi olla noissa vaihtoehdoissa: pumppu tai pumpun johdotukset. Sitä anturia ronkkiessa heiluttelit johtoja sen verran, että rupesi pelittämään. Kannattaisi kuitenkin tutkia niiden johtojen kunto tarkemmin, vika voi uusiutua pahempana hetkenä minä hyvänsä....

nimenomaan, tänään ajeltiin sitten 60 ku kovempaa ei saanu kulkemaan, sekin tunnin yrittämisen jälkeen  :mad: aargh...

osaako kukaan sanoa et saako sen pumpun helposti pois sieltä? joutuuko irrottaan tankin vai saako miten pois? mut tankissa ainakin on paskaa ja paljon, tarvii oikeastaan jokatapauksessa ottaa tankki pois ja putsata se. tarttis löytää jostain  ??? edullinen b-pumppu, vois vaihtaa samantien ku siellä ronkkii... sopiiko noista 1.5i malleista b.pumppu tuohon? kertokaas pikasesti viisaammat... ja olisko jollain tarjota tuohon autoon korjaamomanuskaa? olis nyt suuriapu sellasesta.
 
Kuulostaa tutulta, mun Lancerista katosi käyntihäiriöt kun erään remontin yhteydessä putsasin venttiilit ja männänpäälystät karstasta. Oli siinä tosiaan hieman jälkikäyntiäkin ennen sitä.
 
uutta upeaa ongelmaa taas. nyt ei oo puhtia autossa. nykii, puutuu, ei vaan jaksa vetää. otin tuon ilmamäärämittarin johdot irti niin alko toimimaan paremmin, voin siis olettaa siinä olevan vikaa (en oo lukenu koodeja vielä).

mut nyt sitten aiheeseen liittyen olisi viisaammille kysymys; missä kaikissa mitsuissa on samanmoinen imm ku tuossa neliveto 1.8:ssa?

en ees kehtaa kysyä mitä uus moinen maksaa koska kysyin tuossa joku aika sitten bensapumpusta et paljonko uus tuohon maksaa ja se oli 995€ :eek: :eek:
 
braze sanoi
en ees kehtaa kysyä mitä uus moinen maksaa koska kysyin tuossa joku aika sitten bensapumpusta et paljonko uus tuohon maksaa ja se oli 995€  :eek: :eek:

Kyseessä ei ole kylläkään pelkkä pumppu, mutta onhan siinä hintaa. Pelkän pumpun saatat löytää ND:n osanumeron perusteella tai pudotat tarvikepumpun tilalle.
 
Mun galantis oli vähän samoja ongelmia: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8269.0
 
MaxFlower sanoi
braze sanoi
en ees kehtaa kysyä mitä uus moinen maksaa koska kysyin tuossa joku aika sitten bensapumpusta et paljonko uus tuohon maksaa ja se oli 995€  :eek: :eek:

Kyseessä ei ole kylläkään pelkkä pumppu, mutta onhan siinä hintaa. Pelkän pumpun saatat löytää ND:n osanumeron perusteella tai pudotat tarvikepumpun tilalle.

juu, tiedän. tulee se koko paketti joka tankissa on sisällä... mut melkoinen hinta se on siltikin. mut eipä se mitään, tuollaisia sopivia pumppuja kun saa jo 25eurolla ;D
 
jos tosiaan uutta osaa pitää lähteä etsimään, niin veikkaisin, että lähimmäksi samanlaista palikkaa löytyy taas siitä Galantista.... tämä nyt taas ihan veikkauksena, ei varmana tietona.
 
jepulis, taas osia tarjoo tuo kuuluisia 2.0i 8v galant :) siinä on just sama imm ku lancerissakin. ilmeisesti kyseisestä galantista löytyy paljon yhteenkäypää osaa tuon nelivetoisen kanssa ja sitä voisikin tässä alkaa selvittään kun ehtii. ja todellakin alkoi auto taas toimimaan huomattavasti paremmin tuon vaihdon jälkeen. nyt vielä tarttis tuo ecu huollattaa varmuuden vuoksi ja muutenkin käydä läpi kaikki vielä kerran.

mut nyt on talven olemattomilla jäillä päästy testaan ja hyvin se paikallaan pyöri ;) :p
 
.. jos siitä kone joskus poksahtaa, laita suosiolla se 2.0 tilalle. Varmaan paranee kulku ja voi vaikka kulutuskin tippua samalla..
 
Niko Päivinen sanoi
.. jos siitä kone joskus poksahtaa, laita suosiolla se 2.0 tilalle. Varmaan paranee kulku ja voi vaikka kulutuskin tippua samalla..

sitä on tässä jo mietitty muutenkin ;) toinen vaihtoehto millä on leikitty niin turbolla noita ei vielä taida ollakkaan ::)
 
Pistäs aikas kuluksi se pätkivä ilmamäärämittari tänne sörkittäväksi! Kiinnostas tietää, josko senkin saisi kuntoon..
 
jatketaas taas :seina eli aiemman historian voikin lukasta tuosta edeltä mut nyt oon huomannu sellasta oiretta että kiihdyttäessä esimerkiksi vaikka satasesta niin neula nousee ihan hyvin, jos painaa kaasun puoleenväliin. pohjaan painaessa nousee enemmän äänet vaan... korostuu isoilla vaihteilla mut sama ilmiö kyllä löytyy pikkuvaihteilla. mikäs tuon mahtaa aiheuttaa. mahtaa olla samaa yhteyttä myös että kylmänä, siis 15sek startista, toimii ihan jees, lämmöt kun on noussu hieman, niin sit on sellanen 3sek miettimistauko aina kun vaihtaa tai muuten helppaa kaasusta ja painaa uudelleen, mut kun lämmöt on normaalit, niin viive katoaa miltei kokonaan...

oh, tulipa taas sekasta tekstiä, no ehkä joku saa selvää ja osaa antaa vinkkiä vikoihin :)
 
kaasuläpän asennon tunnistin?

mitäs tapahtuu jos nyppäät sen töpselin kokonaan irti? Oireet pahenevat tai jos mitään ei tapahdu, vika löytyi...

Mutta jos se on lahonnut, niin kyllä uskomattoman paljon on komponentteja mennyt yhdestä autosta.. mitäs latausjännite näyttää?
 
kävin tossa hakeen autosta tavaroita niin tein pikatestin samalla, otin koko tunnistimen irti niin ei ainakaan paikallaan käydesä mitään vaikuttanu. liitintä tosin en nyt taas älynny irroittaa... ja kokeilin kääntää siitä tunnistimesta myös mut ei silläkään vaikutusta... tarvii viel kokeilla varmaan ajossa...
 
nyt on testattu niin että liitin irti, tosin ihan pikaisesti vaan. tyhjäkäynnillä liitin irti, ei vaikutusta. check engine valo syttys. ajossa hieman empimisen oireita, tahmeahkon tuntuista menoa. mutta jotenkin silti persdynolla otettuna parin vedon jälkeen tuntuisi että jotenkin puhtia olisi enemmän, saattaa olla luuloa vaan. liitin takas ja empiminen väheni, mutta sama ongelma vaivaa edelleen... huoh :seina

eli loppuveto; tuntuu, että asentotunnistimen liittimen irroitus ei kauheasti vaikuta menoon.
 
lisää paskaa silmille  :seina

nyt ilmenee vaan uutta ongelmaa, vaikka vanhatkin vaivaa edelleen. taitaa olla kohta tuo lanceri paalaamossa  :mad:

nyt tekee sitä kun valoista lähtee ykkösellä eteenpäin, vaikka ihan hiljakseen ruuhkassa, niin kun ykkäsellä painaa kykän pohjaan niin kierrokset tippuu nollaan, eli siis auto sammuu. ei tee tuota muuten ollenkaan, eli kun ajaa normaalisti ja pysähtyy valoihin. ainoastaan tuossa kun on ihan hetkenkin ollu tyhjäkäynnillä niin sit... alkaa oleen mitta tullu täyteen tuota eikä jaksais enää yhtään  :seina
 
Katsos seuraavaks jakopään merkit ettei oo hihna hypänny, otat nokkapyörän suojan pois ja kierrät kampiakselin päästä ajotusmerkit kohdalleen. Voi olla että joudut pyöritteleen kampea yli kierroksen että saat nokka-akselin merkit kohdalleen
 
Samaa ehdotan kuin GSR... ja sitten tuota pa-suodatinta myös. Oletko pa-pumpun toiminnan kattonut? Että skulaa niinku pitää, ettei pätki tmsv?

Ite tappelin starttiongelmien kanssa hetken, viikossa kerkesi mennä hermot ja Galant meinasi saada kengänkuvan kylkeen useaankin kertaan.

Kyllä ne ongelmat siitä suttaantuu, voi olla että yksi vianaiheuttaja kun löytyy niin sillä lähtee kaikki pelaamaan.
Autojen kanssa vit*umaisinta ovat viat, joiden syytä etsii pitkään tuloksetta... :seina :seina
 
tuossa lancerissa ei paljoa ole mitä ei olis tarkastettu... bensa puolelta on tarkistettu säännöllisesti kaikki. jako oli ainakin kuukausi sit kohdallaan, voi kai sitä kurkkia uudelleenkin... jos sit taas tuhlais aikaa ihmettelyyn ja tutkiskeluun mutta huomenna vasta, nyt ei sais ku lisää pahaa aikaiseksi ;) ;D
 
olethan nyt tutkinut, ettei mitään imuvuotoja ole? Tiivisteet ehjät, letkut tutkittu TAIVUTTELEMALLA? Vois selittää tehottomuuden, tyhjäkäyntiongelmat...

Mitäs koodit muuten sanoo nyt?

Ja jäikös se ECUn huolto vain suunnittelu asteelle?
 
koodit tarvii tarkastaa viel uudemman kerran, viimeks ei näyttäny olevan mitään vikaa. kaikki letkut on tutkittu ja mistään ei oo mitään löytyny, siis mitään normaalista poikkeavaa...

ecun huolto jäi roikkumaan koska en saanut tuota eskua kiinni ja se sitten sen takia jäi. laitoin kyllä viestiä mut, no tarvii koittaa tässä uudestaan.

nyt tänään kun vietin sellasen "aja ku hullu" päivän, eli kävin antamassa tolle monoa sitten oikein urakalla ku oli tilaisuus niin alko toimimaan hiukan paremmin. tai sanotaan, että oireet lieveni 30% :)
 
no niin, eilen illalla se sitten syttyi; kauan odotettu "check engine" valo... :seina

nyt katoin vika koodit sitten ja tulos oli tyrmäävä: 12, 13, 14, 15, 25 :eek: että ei tuon enempää... mikäs tuo 15 muuten on? mitäs nyt sit, ilmamäärämittaria vissiin ettiin uutta (taas) ja lisäksi kaasuläpän asennon tunnistinkin. liitokset on katottu ja hyvältä ne näyttivät...
 
olisko se ecu tullu pöhköksi kun noin monta vikaa samal kertaa :eek: vai onks se huollettu ??? kun en lukenu koko ketjuu läpi ::)
 
mikko412 sanoi
olisko se ecu tullu pöhköksi kun noin monta vikaa samal kertaa :eek:  vai onks se huollettu ???  kun en lukenu koko ketjuu läpi ::)

edellisessä postauksessa luki että ei oo huollettu...ainakaan vielä... :( tosin moni noista vioista osoittaa samaan mötikkään (imm) mut aika mysteeristä. kun ois jollain lainata ecua et vois testata paraneeko sillä...
 
Noh, jos aiot sillä autolla ajella, huollata se ecu mielummin niin pian kun mahdollista. Ja vaikka vika ei olisikaan siinä, on yksi TODENNÄKÖINEN vikapaikka korjattu, koska ennemmin tai myöhemmin niihin on jotain vikaa tullut.

Paljon mukavampi huollattaa se nyt kun siinä on vielä todennäköisesti jotain korjattavaa, saatikka odottaa että se hajoaa korjauskelvottomaksi tienpäällä 20 asteen pakkasessa tyyliin 100km päässä kotoa.
 
olen asiasta eskulle jo kirjoitellu mutta on tainnu mennä bittitaivaaseen viestit  ::)

tarttee koittaa uudelleen...

nyt kikkailtiin lisää eli otettiin akunkenkää irti ja katottiin niin näytti vaan vikaa 12. sit kikkailtiin lisää ihmeteltiin liitoksia jne ja akun kenkää taas irti ja nyt näyttää ok:ta, vaan ei käy tyhjäkäyntiä ku hetken ja muutenkin on edelleen puutuneen oloinen. vaihdan vielä uuden b-suodattimen varmuuden vuoksi mut tuskin siittä johtuu...

GSR sanoi
Noh, jos aiot sillä autolla ajella, huollata se ecu mielummin niin pian kun mahdollista. Ja vaikka vika ei olisikaan siinä, on yksi TODENNÄKÖINEN vikapaikka korjattu, koska ennemmin tai myöhemmin niihin on jotain vikaa tullut.

Paljon mukavampi huollattaa se nyt kun siinä on vielä todennäköisesti jotain korjattavaa, saatikka odottaa että se hajoaa korjauskelvottomaksi tienpäällä 20 asteen pakkasessa tyyliin 100km päässä kotoa.

eikä tuon nyt tarttis ku maaliskuuhun asti kestää, sit saa toisen auton taas liikenteeseen ja on aikaa kattella tota...  :) mut ihan asiaa puhut, kokemusta tuollaisesta on kyllä  ;)


EDIT: b-suodattimen vaihto --> ei mitään muutosta.
 
braze sanoi
olen asiasta eskulle jo kirjoitellu mutta on tainnu mennä bittitaivaaseen viestit  ::)

tarttee koittaa uudelleen...

Totas... oho. :nykii Minne olet kirjotellu? Jos olet kirjottanut yahoo tai hotmail -osoitteella, niin ne menevät suoraan roskiin. Paitsi jos viestissä mainitaan "mitsu" tai jotain muuta asiaan liittyvää.

Joko on homma selvinnyt?
 
Takaisin
Ylös Bottom