lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

silakka

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2014
Ensiksi, tervehdys tämän foorumin käyttäjille toivottavasti tämä viesti tulee suurinpiirtein oikeaan paikkaan? :eek:

Eli niinkuin otsikosta voi päätellä niin kulutus on ongelma, 12l sadalla maantieajossa n80km/h nopeudessa on kaiketi jotain mitä sen ei pitäisi olla.
Mitä kannattaisi ensimmäisen kokeilla korjata kun tosiaan moottorivika valoja ei pala tms vikaa ei ole havaittavissa, välillä olen ollut haistavinani bensan
hajun heti autosta noustuani mutta mitään länttejä ei jää.. Jos lambdassa on vikaa niin kai se sen vikana ilmoittaisi? voiko lambdaa "testata" millään että
onko toimiva vai rikki?
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Syttyyhän vikavalot varmasti kun laitat virrat päälle? Evoscannilla vois ehkä nähdä josko lambda sekoilee. Lambdavika tosta ekana tulee mieleen. Kuulostaako auto normaalille? Tai onko käytöksessä muita normaalista poikkeavia asioita? Missäpäin liikut? Tulpat voisit kattoo ainakin et missä kunnossa ne on ja samalla ettei puolissa oo mitään ulkoisia vaurioita.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Juu unohtuikin mainita että välillä pientä nykimistä havaittavaissa kun inan reppaammin joutuu liikkeelle lähtemään.
Ja sitten vielä sellainen homma että kun auton sammuttaa niin välillä flektit jää hurisemaan vielä n 5 sekunnin ajaksi, vaikka olisi 15 astetta pakkastakin.
Appiukko kun pärisytteli meneen joku kerta tolla niin kysy että miksi ilmastoinnin kompura hurisee kokoajan vaikkei sitä käyttäisikään, tiedä sitten huriseeko vaikko ei en noista ilmastoinneista ymmärrä tuon taivaallista. Ulvilassa (porin kupeessa) asustelen.

edit: ne vikavalot käynnistettäessä syttyy kyllä.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Viitsisiköhän joku foorumilainen Evoscannin omistaja käydä hieman tutkimassa mitä anturit sanoo? Esim. nick "cubeqtio" taitaa asustella kohtuu lähellä. Privalla voinee ainakin nätisti pyytää, saahan sitä aina kieltäytyä? :)
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Olisi ehkä pitänyt jo vuosi pari sitten tulla tänne foorumille kyselemään vinkkejä eikä vasta nyt kun täytyy autonvaihtoa suunnitella pelköstään tuon kulutuksen takia.. :seina
Jotenkin ajatellut että tuli vaan ostettua karmea bensarosvo koska katsastuksissakaan ei ole päästöissäkään mitään ilmennyt johon olettaisin vian vaikuttavan.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Voihan tuollainen selittämätön kulutuksen kasvu johtua myös esimerkiksi laahaavista jarruista, se nostaa muuten yllättävän nopeasti kulutusta :)
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

nostokurki sanoi
Voihan tuollainen selittämätön kulutuksen kasvu johtua myös esimerkiksi laahaavista jarruista, se nostaa muuten yllättävän nopeasti kulutusta :)

Jep näin lähtökohtaisesti sanoisin et jos lambdasäätö ei toimi niin CE- valo alkaa palaa.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

mystinengalant sanoi
Jep näin lähtökohtaisesti sanoisin et jos lambdasäätö ei toimi niin CE- valo alkaa palaa.

Muistatkos lun mulla lambda toimi välillä ja välillä ei? Eipä sytyttäny CE valoa.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Basbarduu sanoi
Muistatkos lun mulla lambda toimi välillä ja välillä ei? Eipä sytyttäny CE valoa.

Jos tarkoitat sitä evo5 ecua niin siinä ei ole tarpeeks diagnostiikkaa tota varten. Tossa sporttilancerssai on ihan obd puolikin joten sen on ihan pakko tarkkailla sitä lambdan toimintaa.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

mystinengalant sanoi
Jos tarkoitat sitä evo5 ecua niin siinä ei ole tarpeeks diagnostiikkaa tota varten. Tossa sporttilancerssai on ihan obd puolikin joten sen on ihan pakko tarkkailla sitä lambdan toimintaa.
eipä se sytyttäny vr4:ssakaan... eikä muistaakseni myöskään 2001 GDI gallussa.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Harri K sanoi
eipä se sytyttäny vr4:ssakaan... eikä muistaakseni myöskään 2001 GDI gallussa.

Menee vähän offtopiciksi mutta aika jännä jos ei tuossa 2001 galantissa sytyttänyt. Itse ainakin siitä loppuvaiheen galantista sain täyden obd-kommunikaation ulos.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

mystinengalant sanoi
Jos tarkoitat sitä evo5 ecua niin siinä ei ole tarpeeks diagnostiikkaa tota varten. Tossa sporttilancerssai on ihan obd puolikin joten sen on ihan pakko tarkkailla sitä lambdan toimintaa.
Ja mystinen ja Basbarduu muistaa varmaan että mulla nimenomaan sytytti CELin lambdan _hyvin pienestä_ heitosta (jännite-ero ei ollut suuri, mutta riittävä) samaisessa autossa mikä oli vuoden vanhempi :D Eli EI MUTUILUA!

Mä tarkistaisin ensin tulppien värin ja ilmanputsarin ja yrittäisin sit päästä jonkin foorumilaisen huomaan Evoscan luentaan. Taino, en mä yrittäs, mä löisin piuhan kii ja ottaisin Pansun tabin syliin ;D Syitä törkeeseen kulutukseen ja etenkin toi flekti homma sai mut epäilemään että mitähän lämpöanturit antaa ulos (selviää Evoscannilla)? ECU ottaa moottorinlämpötiedon eri anturista kun mittariston mittari. Lisäksi nykiminenkin vois johtua siitä että käy törkeen rikkaalla (lämpöanturi sanoo että ulkona on -40 lämmintä = kivat kylmärikastukset päällä = vie PALJON bensaa). Ja toi nykiminen, etenkin kun isommilla loadeilla tilataan parhaimmillaan 10 alkavia lukemia vakiokartalla..

Lisäksi mulla oli tehty jakopää niin että oli hampaan pielessä (pakonokka yhden hampaan aikasessa = katit ei 80tkm jälkeen tykännyt = 2nd lambda CEL) mikä tuntuu olevan 4G63essa ilmeisen mahdollista jopa VEHOLLA! Niin se on toinen. Mullahan tuli vetoja alakierroksille ihan eri tavalla (ja ylhäältä vähän hävis :( ) kun sai jaon kohdalleen :D Eli tämmöinenkin olis ihan mahdollista, riippuen missä jakopää tehty. Hyvä hälytyskello lienee se että moottori tärisyttää koria tyhjäkäynnillä/tietyllä kierrosluvulla ;D Se tuntuu olevan niin s**tanan ihmeellistä saada ne tasapainoakselit kohalleen! :D

Mä oon parhaimmillaan ajanut tällä autolla seiskan alkupään lukemia matka-ajossa 98:lla, joten siihen pitäisi päästä. Ei mulla vienyt viinallakaan Lancer kun normisti ~10L/100km (tosin tää oli sytkän optimoimisen jälkeen) :D
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

toi voi hyvinki pitää paikkansa et se toine moottorin lämpötila-anturi on rikki (eli eculle menevä lämpötila väärin)
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Jahas. Vai että apuja.. :)
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Silloin kun omani aikanaan ostin, niin siinäkin oli jako hampaan pielessä, ja oli lievästi nuhainen alakierroksilla, ja kulutus 1-2L isompi.

~10L tasaisesti itselläni vei rempan jälkeen pätkä/matka-ajossani, mutta eihän tuo mihinkään liikkunut..

Nyt alla 3-vetoinen vajaa 300hp vessa joka kuluttaa saman samanlaisessa ajossa, liikkuen toki ripeämmin.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Dodii.

Käyty oikein loggailemassa ja tutkimassa vikaa. Ensin nyt ainakin se konepellin etureunassaoleva "imuilmanotto" oli irti toisesta laidasta ja näemmä oli imenyt itseään konepeltiin kiinni. Se korjattiin ammatimaisesti nippusiteellä -> nykiminen katosi tai ei ainakaan ilmennyt.

Ainut mikä itseeni huolestutti oli evoscannin ilmoittama vedenlämpötila.

Kaksi arvoa - toinen skaalattu ja toinen "raw". Raaka-arvo näytti 91-95c ajon aikana kun taas tuo toinen 87-89c. Termari? Myös auton flekti paikallaan ollessaan "pulssitti" nopean ja hitaan välillä. Normaalia?

Mä en noista vakiolantukoista mittään tiedä kun en omista. :)

Lisään kohta screenshotit ja login.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Lämpö kuulostaa ok, flektin toiminta riippuu onko AC päällä vai ei.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Logia.

Vain alusta.. Loppuu uppikapasiteetti täs foorumilla. :D

Tosiaan loppua kohden logissa MID trimmi nousee 4% luokkaan.
 

Liitetiedostot

  • EvoScanDataLog_2014.03.14_23.00.50.csv
    191 KB · Lukukerrat 102
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Joo nykiminen tuntuisi olevan poissa mutta kulutuksesta ei osaa vielä näillä kilometreillä sanoa..
Tuo flekti homma kyllä kummastuttaa kun vaikka koneen käynnistää kylmänä niin flektit tärähtävät käyntiin ja pyörivät pulssittain täysillä/hitaammin.. ???
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

silakka sanoi
Tuo flekti homma kyllä kummastuttaa kun vaikka koneen käynnistää kylmänä niin flektit tärähtävät käyntiin ja pyörivät pulssittain täysillä/hitaammin.. ???
EDELLEEN, mites se ilmastointi?

Jos on päällä, niin saattaakin tehdä noin.

Ota pois päältä, talvella muutenkaan kannata pitää.

Jos ei ole päällä ja edelleen tekee noin, niin flektien ohjainlaite sökö.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

ST sanoi
EDELLEEN, mites se ilmastointi?

Jos on päällä, niin saattaakin tehdä noin.

Ota pois päältä, talvella muutenkaan kannata pitää.

Jos ei ole päällä ja edelleen tekee noin, niin flektien ohjainlaite sökö.

Juu ei oo päällä kun kesällä ku täytyy jäähdyttää, ei muussa tapauksessa. Eli siis ohjainlaite vaihtoon.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

noniin nyt on ajeltu 37 litraa ja kilometrejä taittui 382 ja lähes pelkästään maantieajoa, joten hivenen tippui kulutus tuon imuilmanotto sydeemin kiinnittämisen myötä mutta jotain muutakin kyllä taitaa olla pielessä vai onko tuohon karvan alle 10l/100km maantiellä tyytyminen?
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Onko selvyyttä asiaan tullu?? itellä yhdistetty pyörii nykyään siinä 8,2L tienoilla,reippaalla kaasulla. Ennen meni siin 7,5 kun isolla vaihteella pienillä kiekoilla anto mennä, nykyään 3000-3500 vaihtorajana oon pitäny. Joskus pääsin alta seiskanki(tais olla rauhallista mantieajoa silloin =) )

Ilmanputsarin vaihoin tuossa joku hetki sitte,ku tuntu vievän bensaa ja ei oikein liikahtanu. No liikkuvuus parantu huomattavasti ihan tavistarvikeputsarilla ja "imuäänet" myös, tiedä sitte tuosta kulutuksesta. taitaa pysyy samoissa lukemissa koska kiva kuunnella moottoria ja revitellä...

edittiä: nonii.. 5 tuntia pelkkää maantietä+motaria n.40km. Kulutus 6,9l/100km, keskinopeus 90-95km/h. oikein mieltä lämmitti ;D tätä enne seka-ajoa 7,2l/100 ;D
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Millä kaasujalalla te oikein ajatte? Ikinä päässy alle 8. Vaikka mitäs olis tehnyt.
 
Vs: lancer 2.0 sport stw 2005 kuluttaa aivan *"!#¤!#"%#

Meidän gdi turbo vie sen 6,5 tiellä yhdistetty ~7,5 tietämissä
 
Takaisin
Ylös Bottom