Lancer '92-'96 lohkolämmittimen vastus ja penkinlämmittimet aina paskana

Z

Zone

Guest
Onko kellään muulla samanlaista ongelmaa. Itselläni on '96 (vanhempi korimalli) Lancer ja joka syksy penkinlämmittimien vastuksina toimivat langat on monesta kohtaa poikki, eivätkä ne toimi. Sitte ku aukoo niitä penkinpäällisiä niin ne venyy niin että eivät enää istu paikoilleen.
Sitten tänä talvena taas vissiin lohkolämmittimen vastus paskana. Toissa talvena vasta sekin vaihdettiin uuteen.
Lisäksi aihetta sivuten takakynnyslistatkaan ei pysy paikollaan ku on niin löysillä klipseillä kiinni. Ja nyt sitte joku onneton takapenkkiläinen oli potkassu toisen niistä pihalle autosta :(
Eikä ne sisustan ja peräkontin muoviosat ja kangasmatotkaan niin laadukkaita oo (kattoverhoilukin vielä semmosta nukkasta jota ei kärsi pestä).
Ja vielä yksi juttu. Pikkusen vituttaa kun takajouset on aina ihan läjässä ko. autossa ja samoten koko perä. Takarenkaat uppoaa pyöräkoteloihin ja samalla eturenkaan ja lokasuojan kaaren välissä 20 cm tilaa! Sitäkään taida saada korjattua muuten ku korkeussäädettävällä alustasarjalla ja sehän maksaa yli 1000€.
Anteeksi, että tuli vähän avauduttua, mutta :seina
 
edellisessä -89 lancerissani oli tuo sama lohkolämmittimen "palaminen" ongelma. vaihdoin sen 5 vuoden aikana kolmesti!! huollossakin käytettiin mutta ei mitää osanneet sanoa tuohon. ja merkkihän oli defa. calix lämppäristä en tiedä, mutta kannattaa kokeilla. voisiko kone sitten käydä kesäisin niin kuumana että tuhoaa lohkolämmittimen????
 
Minkälaisessa tolpassa pidät autoasi, eli siis tuleeko siihen jatkuva virta, kellolla virta vai onko siinä ns. pulssi virta mikä on tunnin päällä tunnin pois... moni kenellä on tuollainen tunnin pätkissä virtaa antava tolppa on sanonut että lohkolämmittimiä menee vuoden parin välein. Ja ei tarvinne kertoa miksi jos pitää tolpassa kiinni ympäri vuorokauden ja lämmitin naksahtaa 12 kertaa/vrk päälle.
 
Ei se päälle kytkeminen kuluta sitä, vaan se että kuinka kauan se on päällä per vuorokausi/viikko/kuukausi/vuosi.

Ne on nyt vaan mitoitettu niin huonoksi että ne pamahtelee 3 kertaa talven aikana.... ei ennen vanhaan...  :)

Sitten asennuspaikka / moottorin asento yms voi vaikuttaa että jääkö jotain ilmakuplia yms juuri lämmittimen kohtaan vai ei... Tosin ei kai mitsun malleissa oo tämmöstä ongelmaa...
 
Pakko väliin mainita, että ärsyttää itseänikin nuo takapään kynnyslistat, jotka lentelee irti ja ahistaa oven kiinnilaittoa. Pitäs varmaan tehdä jotain niille kiinnikkeille :)
 
Tepi sanoi
Ei se päälle kytkeminen kuluta sitä, vaan se että kuinka kauan se on päällä per vuorokausi/viikko/kuukausi/vuosi.

Kyllä se vaan kuluttaa. Jos sen lämpötila pysyy tasaisena, ei tule mitään lämpörasitusta ja kestää vaikka isältä pojalle. Miltei samantekevää, onko lämppäri aina päällä vai aina pois päältä. Vastuslanka on hapettomassa tilassa, joten se ei kulu palamalla.

Joka kerran, kun lanka kuumenee tai jäähtyy, aiheuttaa lämpölaajeneminen sille sen verran paljon rasitusta, että jossain vaiheessa se vain napsahtaa poikki. Lämmitettäessä vastusta sähköllä se kuumenee paljon kuumemmaksi, kuin koneen lämmittäessä sitä veden välityksellä, joten tuommoinen tunti&tunti sorttinen tolppa tappaa lohkolämppärin varsin tehokkaasti.

Näin.
 
Esku sanoi
Joka kerran, kun lanka kuumenee tai jäähtyy, aiheuttaa lämpölaajeneminen sille sen verran paljon rasitusta, että jossain vaiheessa se vain napsahtaa poikki. Lämmitettäessä vastusta sähköllä se kuumenee paljon kuumemmaksi, kuin koneen lämmittäessä sitä veden välityksellä, joten tuommoinen tunti&tunti sorttinen tolppa tappaa lohkolämppärin varsin tehokkaasti.

Näin.

Aivan oikein.
 
Esku sanoi
Tepi sanoi
Ei se päälle kytkeminen kuluta sitä, vaan se että kuinka kauan se on päällä per vuorokausi/viikko/kuukausi/vuosi.
Kyllä se vaan kuluttaa. Jos sen lämpötila pysyy tasaisena, ei tule mitään lämpörasitusta ja kestää vaikka isältä pojalle.
edit:
Olisi pitänyt hiukan tarkentaa edellistä kommentia. Tarkoitin tämmöistä hieman tiuhempaan kytkevää mallia, en tuollaista jossa tuo kone ehtii kylmetä katkomisen välillä.

Tietysti systeemeitä on erillaisia. Töissä tämä katkonta taitaa olla minuuteissa laskettavissa, riippuen tietysti ulkolämpötilasta. Kone pysyy "tasalämpöisenä" kokoajan. Mitään ongelmia ei itsellä ollut 5 vuoden aikana.


Voisiko vikaa hakea tietystä koneen tyypistä/asennus asennosta/paikasta/veden määrästä/mihin asentoon auto parkkeerataan yms  ???

Systeemi on ollut käytössä jo 70-80 luvulta saakka. Käyttäjiä on noin 200. Luulisi että valituksia tulisi hieman enemmän kuin jos joku kertoo kerran vuodessa kahvipöydässä että "taas on mennyt" vastus. Ehkäpä näissä vastuksissa on joku puolustus tuommoista systeemiä vastaan joka tappaa vastuksen kaks kertaa talven aikana  ::)
 
Itseasiassa tuommoisen tiuhemmankin pätkimisen pitäisi tappaa lämppäri melko näppärästi. Se vastus kumminkin jäähtyy moooonta kymmentä astetta saman tien, kun virta katkaistaan. Ja tämä sentään tapahtuu sekunneissa.

Kaipa noissa lämmittimissä on melkoisia eroja. Onhan tuota kuultu, ettei uudemmilla tee yhtään mitään ja että jos kestävän tahtoo, niin pitäisi käyttää sellaista vesiletkuun asennettavaa mallia, kun ei lohkoon lykättävillä enää mitään tee. Onneksi on sen verran vanha auto&lämmitin, ettei ole ongelmia ollut :)

Jos tuommoista aina lämpöisenä -systeemiä käyttää, niin olisihan siihen semmoinen härski viritys tehtävissä, jossa pidetään kahden auton lämmitintä kumpaakin koko ajan neljännesteholla...vastukset vaan sarjaan ;D Vaatii hitusen viritellyn johdon tai tolpan, vaan mikäs siinä... ja takuulla ei kulu mikään.
 
Pitäiskös penkin lämmetä kuin nopeesti? Taitaa lämmetä vaan selkänoja.. Ja keskimmäinen penkin säätövipu ei pelitä, vaijeri tms. irti varmaan?

E. toimiipas säätö sittenkin, kun ei istu penkillä. Ja penkitkin lämpenee joka puolelta, tosin hita-a-asti.  ;)
 
kyllä lohkolämmitin menee aika usein lancerin ja coltin mutta siellä on aika vähä tilaa ette koko vastuus on asennusholkkiin ei ollenkaan lohkon sisään
 
Takaisin
Ylös Bottom