Lancer -92 Laatikosta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
H

Habitti

Guest
Auttakaapa nyt miestä mäessä... Mikähän mahtaa olla kun ostin tuossa mitsu lancerin ja vaihdelaatikossa tuntuu olevan jotakin skismaa. Itselläni on oma epäilys mutta haluaisin silti tiedustella onko muilla samoja kokemuksia tai tietoa asiasta

1. Laatikko on laakeroitu uudelleen n. 1000 km sitten tasauspyörästöä myöden ja autoon on vaihdettu uusi kytkin, kytkimen akseli ja käyttökäpälä.

2. Pakki "juostaa" alta pois kun yritän laittaa sitä silmään, sama ilmiö toimii myös pakilta poistuttaessa. Se menee päälle ykkösen kautta ja irrottaa kun pikkuisen ensin nypäyttää taaksepäin ja koittaa uusiksi. Joskus toimii ilman temppuilua, yleensä pakin pois saaminen hankalampi. Muut vaihteet toimii ok.

3. Kytkin irroittaa kokonaan pohjaan painettaessa vasta noin viimeisten kahden sentin jälkeen, epäilen kylläkin että tämä on normaalia kun kytkin on varmaan tarvike niin levy saattaa olla hiukka paksumpi kuin orkkis.


Että tämmöinen ceissi... Kertokaahan ihmiset kaikki mitä tiedätte, apu on tarpeen..... ???
 
Selvä juttu, kytkin väärin säädetty ja se jää laahaamaan. Ei paha.
Kiristä kytkinvaijeria, tai jos on nestekytkin, niin ruuvaa siellä polkimen takana olevassa työntötangossa olevaa säätöruuvia.

Tuo pakin temppuilu johtuu siitä, että se on ainoa synkronoimaton vaihde. Jos vetoa on vähänkin päällä, se ei suostu kytkeytymään, ja se on hankala saada pois päältä.

Itsellä oli sama ongelma, tosin silloin kytkinlevy oli halki, ja palanen paineasetelman välissä. Siksi laahasi ja pakki temppuili.
 
Moro.
Nyt sen enempää ottamatta kantaa itse oireeseen, niin pakki on ainoa suorahampainen vaihde mutta ei suinkaan synkronoimaton :).
-Arska
 
Mulla oli e33 Galantissani muistaakseni ohjekirjan mukaan "5 synkronoitua vaihdetta eteen, ja 1 taakse". Ei ole enää tuota ohjekirjaa, mutta joku jolla on niin voisi katsoa...

Voin olla väärässäkin, tai tulkita väärin. Pakki tuntuisi minusta käyttäytyvänkin niinkuin synkronoimaton. Ei saa päälle jos auto liikkuu taaksepäin, muuta kuin välikaasun kanssa, rusahtaa paikallaankin jos rattaat ovat "väärässä" asennossa kun yrittää pakkia silmään. Jos vaihteisto ylipäätään pyörii, esim laahaavan kytimen takia, niin ei mene silmään.
Tuo vinohampaisuus ei mielestäni vaikuta kytkeytymiseen, ainoastaan ajomeluun.
 
Nestekytkinhän siellä on, luulin vain tosiaan että sitä ei pysty säätämään oikein mitenkään. ::)

Voisihan tuota koittaa, itse epäilin että siirtäjän tanko olisi vääntynyt mutta sitä taas ei tue seikka että vaihde renaa molempiin suuntiin, yleensä jos tanko on mutkalla niin vaihde pelaa edes toiseen suuntaan normaalisti.

Eikä pakki ole yleensä synkronoitu vaihde, ei etenkään tämän ikäisissä autoissa. ;)
 
Kannattaa myös ilmata se kytkin. Nestekytkimenkin neste on hyvä joskus kerran 5 vuodessa vaihtaa, vaikka ei kovilla olekaan.
 
Habitti sanoi
Eikä pakki ole yleensä synkronoitu vaihde, ei etenkään tämän ikäisissä autoissa. ;)

Huomenia.
Tän otsikon allakin on ollut eilen juttua näemmä, enpä eilen huomannut :).
Pientä oikaisua on hyvä suorittaa ;). Ensinnäkin synkronoituja pakkeja on ollut autoissa jo siitälähtien kun on ollut 5-vaiht. etuvetoautoja eli ei se nyt niin vanha ole toi sun Lanccu. Siis Mitsullakin jo -80 luvun puolivälistä ;). Noh senverran voin "antaa köyttäkin",että en ole just -92 Lancun lodjua purkanut mutta sit muutaman muun Mitsun kyllä ja vähän muittenkin merkkien ja sieltähän se synkrokin on löytynyt. Esim. E3-sarjasten etuvetoaskeista (F5M33) ja esim. E3-sarjasten 4WD(W5M33)-askeissa se on ovelasti sillein että 5-vaiht. käyttöhaarukan toisella puolella on laatikon takakuorta vasten synkkakartio ja siinä välissä pakin synkrorenkas ;). Noh vähän vaikea selittää näin mutta kunhan vähän perehdytte noihin Mitsun laatikoiden räjäytyskuviin niin sieltä sen oivaltaa.
Ja se rusahdus mikä usein pakkia päälle laitettaessa kuuluu johtuu juuri siitä kun suorahampaista ratasta siirretään toista suorahampaista ratasta vasten ;).
Et tämmöstä näin lyhyesti.
-Arska
ps. enpä lähde vieläkään ottaa sen enemmin kantaa nyt tän otsikon auton laatikko ongelmasta, mut pahoin pelkään Habitti, et lodju menee uudelleen purkuun, et vika saadaan korjattua.
 
Okei, syön sukkani jos ja kun lauoin päättömyyksiä.... :-X

Kyllä minäkin vähän luulen että ei tästä taita päästä pelkällä kytkimen säätämisellä koska kun sanoin että se antaa periksi tarkoitin sitä, se ei "sorvaa" vaihdetta vaan tuntuu siltä kuin vaijeri vain venyisi pakkia kytkettäessä...

Tullut tässä vaan mieleen että jos nyt ei säätämällä tapahdu yhtään minkäänlaista parannusta niin taidan pudottaa koko laatikon alas ja pistää paloihin... Ja sitten kun huomaan että sinne pitäisi laittaa parilla sataa lisää hilua niin taidan hommata kokonaan uuden laatikon jonka hinta 3kk:n takuulla on reippaat 300€..... :p

Eipä taida olla järkeä laittaa mahdottomia vanhan korjaamiseen. Toivotaan nyt kummiskin parasta, voihan olla ettei niin mahdottomia tarvi laittaa... :-\
 
.....dooo-diiiii poiiijjaaat ja tyttäret myös. Kävin äsken sitten kyselemässä laatikosta, japanin tuonti loota kustantaisi tasan 400€, ajokilometrit 50tkm. ::)

Anyway, nyt vaan pitäis ensin koittaa nuo edellä mainitut säätötyöt ja ja sitten jos ei auta niin purkaa loota ja katsoa että kannattaa tehdä sille yhtään mitään... :-\

Eipä ollut näitä ongelmia vanhan ällä-mitsun kanssa mutta eipä se nyt paljoa autoa muistuttanutkaan... Mutta hei, SEHÄN OLI LAVIS!! :D

Kaikesta huolimatta, ei ole mitsun voittanutta. ;)
 
katoppas www.varaosahaku.fi

edit: ja olpa täällä yhdellä klubilaisella myynnissäkin laatikko 92-96 vm CB4A Lanceriin....
 
Lancer sanoi
katoppas www.varaosahaku.fi

edit: ja olpa täällä yhdellä klubilaisella myynnissäkin laatikko 92-96 vm CB4A Lanceriin....

jontulla o tai oli myynnissä ko. laatikko ;)
 
Kiitosksia vain tarjouksesta mutta kun tämä mun biili on 1.5i koneella niin taitaa olla lodju vähän eri tekoa.

Ensirekisteröinti suoritettu lokakuussa -92 että varmaan aika lailla viimeisiä "vanhan" koppasia lankkuja.. ::)

Noh, auto on ny pajalla, pitää kattoa että mitä saavat aikaiseksi, kertoilen sitten... :)
 
No nyt se on käyny pajalla ja ilmasivat kytkimen, rupes pelaamaan..... 8) On siellä vielä kummiskin jotakin, ei ihan täysin ok ole mutta parempi....


Öljyt unohtivat perhanat vaihtaa vaikka lupasivat..... ;D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom