[
quote author=ST link=board=13;threadid=2278;start=0#msg16408 date=1073064967]
Tietääkseni missään autos ei oo sisävalolle relettä,tulee "suoraan" ovesta,mulla(tosin Gallu)on kuskinjalkatilan sulakkeitten lähel..Ei sen p.oven lukitus siihen pitäis mitään meinata.Ja taas,(Gallu)ei ollu ohjausta suoraan keskuslukolle(siis alk.peräses)ohjausboksis,otin tylysti ovelta menevistä johdoist ohjauksen(Toimii siis sil ohjausboksil/releel,v.mäinen systeemi..).Ottaaks se sun häly siis ovesta vai valosta?
Rattler 300 reagoi tässä tapauksessa siihen maadoittavaan ovikytkimeen. Yleensä riittää, että negatiivisen ovikytkinliitännän johto kytketään mille tahansa ovelle. Sitten tarkastetaan kaikkien ovien toiminta ja huolletaan ovikytkimet. Tällä silmukalla ei siis ole mitään tekemistä sisävalon syttymisen kanssa. Silmukka reagoi maadoitukseen. (Joissakin autoissa on ovikohtainen diagnostiikka, jolloin silmukan kytkeminen yhdelle ovelle suojaa vain kyseisen oven. Tällöin hälyttimelle on tuotava sisävalolta johto, johon kaikki ovet vaikuttavat. Se voi olla joko negatiivinen tai positiivinen. Tälläkään ei ole mitään tekemistä sisävalon syttymisen tai sen lampun kunnon tai katkaisijan asennon kanssa.)
Sisävaloon reagoiva silmukka on huono. Sen tarkoituksena on reagoida akkujännitteen hetkelliseen notkahdukseen johtosarjoissa tietyn matkan päässä akusta. Eli kun sisävalo syttyy, syntyy mittapisteen ja akun väliseen johtoon jännitehäviö ja pisteen jännite notkahtaa. Nämä ovat niitä hälyttimiä, jotka useimmiten aiheuttavat virhehälytyksiä. Tällainen akkujännitteen seuranta on useimpien maiden vakuutusyhtiöiden vaatimuksissa jopa kielletty. Ainakin sen täytyy olla käyttäjän pois ohjelmoitavissa. Tällainen akkujännitteen seuranta on vain yhdessä DEI:n hälyttimessä ja siinäkin pois ohjelmoitavissa. Suomen ilmasto-olosuhteissa akkujännite saattaa hetkellisesti heilahdella esim. nopeasti kiristyvän pakkasen johdosta. Myös johtosarjoihin toisinaan osuvat radioaallot (varsinkin AM-lähetteet) saattavat aiheuttaa jännitemuutoksia. Johtosarja saattaa toimia antennina tietyille radiotaajuuksille.
Nyt kun tämä asia on käsitelty, voidaan käydä läpi vielä se sisävalon ohjaus. Sisävalohan syttyy, kun oven avaa ja ovikytkin sytyttää sen. Ovikytkin on useimmissa autoissa maadoittava. Joissakin harvoissa autoissa se on plussaa kytkevä. Joka tapauksessa tämän ovikytkimen johdon voi releellä kytkeä joko maihin tai plussaan riippuen siitä kumpinapainen on kyseessä.
Tätä relettä taas voi ohjata Rattler 300 -hälyttimen johdolla H1/4 (musta johto/valkoinen raita). Tämä johto kytketään releen käämille eli nastalle 85 tai 86. Releen käämin napaisuudella ei ole väliä, ellei releen sisällä ole suojadiodia. Jos se on siellä, se on yleensä piirretty releeseen. Diodi tulisi kytkeä aina estosuuntaan eli + tulisi siten sen diodin kuvan poikkiviivan puolelle eli sille puolelle, johon diodin kolmion kärki osoittaa. Releen käämin toinen pää kytketään jatkuvaan +12V (muista sulake), mutta ei tietenkään Rattlerin päävirtasulakkeen perään. Hälyttimen päävirtasulakkeen perään ei saa kytkeä mitään muita kuormia, ettei hälyttimen toimintaa riskeerata. Releelle kannattaa jättää n. 30-40 cm johdot, jotta se voidaan kiinnittää korvakkeestaan oikeaoppisesti siten, että johdot lähtevät alaspäin. Rele ei saa missään tapauksessa roikkua johtojensa varassa, koska silloin se on entinen rele puolessa vuodessa. Johtoihin tiivistyvä kondenssivesi valuu releen sisälle ja rele hapettuu sinivihreäksi mössöksi. Tämä ei ole mitään hätävarjelun liioittelua vaan käytännön tosiasia. Releen johdot kytket tietenkin litteillä Abikoliittimillä releen nastoihin 85, 86, 30 ja 87. Nasta 87a jätetään tässä kytkennässä kokonaan irralleen.
Nyt kun Rattler sitten ohjaa sisävaloa, se maadoittaa johdon H1/4 ja rele vetää ja kytkee ovikytkimen johdolle joko maita tai plussaa riippuen käytetystä kytkennästä. Tämä vastaa oven avausta.
Lancerissa on maadoittava ovikytkin. Ainahan se kannattaa tietty varmistaa ja mitata. Eli tämän releen kytkennän voi tehdä jo valmiiksi Rattlerin johtoihin työpöydän äärellä ennen varsinaisen asennuksen aloittamista. Rele kytketään ohjaamaan Rattlerin mustasta maapiuhasta H1/8 maita negatiivisen ovikytkinliitännän vihreään johtoon H1/5. Ainoastaan käämin plusjohto jätetään vapaaksi ja kytkettäväksi muualle kuin Rattlerin päävirtasulakkeen perään.
No mitä se sisävalon ohjaus sitten tekee?
Sisävalon ohjaus sytyttää sisävalon 30 sek ajaksi aina, kun Rattler kytketään kauko-ohjaimella pois päältä. Sisävalo sammuu tietysti aikaisemminkin, jos virta kytketään päälle tai hälytin kytketään takaisin päälle. Joissakin DEI:n hälyttimissä sisävalo sitten vilkkuu myös hälytyksen aikana -ainakin Viperissa muistaakseni, mutta eipä siihen tule kiinnittäneeksi huomiota, ellei istu autossa sisällä. Sisävalon ohjausreleellä saa toki kytkeä ihan mitä haluaa, vaikka parkit. Releen ohjauslähtö H1/4 ei vain kestä kuormaa kuin 200mA, joten kaikki mahdolliset lisäreleet tulee kytkeä ensimmäisen releen perään eikä rinnalle.
Yleisiä ohjeita itseasennukseen löytyy täältä: http://www.halytin.com/ohjeet/asennusohjeet.htm
Vilkkujen johdot löytyvät yleensä joko hätävilkkukatkaisijalta tai vilkkureleeltä, joka löytyy kytkemällä hätävilkut ja kuuntelemalla ja jos releitä on paljon, niin tunnustelemalla niitä käsin. Näiltä jommaltakummalta mittaat sitten kaksi johtoa, jossa jännite vaihtelee hätävilkutuksen aikana. Lancerissa lienee plus-ohjatut vilkut, kuten suurimmassa osassa autoista, joten helppo homma. Jos johtoja ei löydy, niin ainahan vilkut voi vetää suoraan vilkkujen johdoille asti ja ne löytyy esim. irrottamalla sivuvilkku, jos sellainen on.
Mittauksissa käytät tietenkin suurohmista digitaaliyleismittaria ja varmistat AINA ennen mittausta, että se on jännitealueella. Liitokset teet kaikki kiertämällä ja sen jälkeen juottamalla ja eristämällä ne joko kutistemuovilla tai eristysteipillä. Erityisen tärkeää on, että keskusyksikkö ja mahdolliset releet kytketään aina siten että johdot lähtevät mahdollisimman hyvin alaspäin. Jos johdot tulevat ylhäältä päin, niin niihin tiivistyvä kondenssivesi ei valukaan pois ja lattialle vaan laitteen sisälle ja pilaa laitteen korjauskelvottomaksi.
Keskuslukitus on tapauksessasi todennäköisesti kaikkein hankalin osio.
Vastailen mielelläni kaikkiin kysymyksiin, mitä asennuksen edetessä ilmenee.
Mika Hiltunen
Halytin.com