Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

benicio

New Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Päiviä!

Mikäköhän Mitsussani nyt on kun moottorista, aika tarkkaan vesipumpun tienoilta kuuluu sellainen epäsäännöllinen kalkatus tai kilkatus varsinkin kylmänä. Ei mielestäni ole perinteistä nakutusta, vaan jotenkin mekaanisempi ääni. Muut oireet bensankulutuksen nousu noin 1l/100km ja nyt ilmennyt nykiminen kylmänä. Kaikki alkoi siitä, kun ajoin rankkasateessa tulvapaikkaan ja kone yski hetken, muuten toimii kuitenkin normaalisti, ei ole voimattomuutta tai epätavallista käynnin epätasaisuutta havaittavissa. Kone siis 1.3 ruisku ja mittarissa 250tkm. On muuten niin s*aatanan hyvä auto tämä muuten. Auttakee.

Nin ja CE palaa kuin ennenkin vain käynnistyksen yhteydessä.
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika?

voisi olla sama vika kuin mulla tossa gti galantissa, kiertokangen laakeri hajalla (kulunut)
tuossa on tullut muutama vastaava tapaus ja ei ole vielä
pystytty yhdistämään että mikä rikkoo laakerin

eli vauriohan on voinut laakeriin tulla jos on mennyt vettä sylinteriin sen verran että puristus
on vaurioittanut laakeria
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika?

Jatkan tähän samaan aiheeseen, kun auto on sama ja oireita yhä tallella.

Eli tuon kalinan alkuperä olikin lopulta harmiton, laturin kiinnitys oli löystynyt. Piti auto silti oikein pajalle viedä, itse en löytänyt.
Nykimistä ei ole enää ilmennyt, ja päästöjen osalta ei sanomista ollut lambda-anturin ja moottorin lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Mutta kulutus on edelleen korkeahko, ja tähän saattaa liittyä se, että heti käynnistyksen jälkeen tulee selkeä bensankatku sisälle asti, myös lämpimänä, mutta kylmänä varsinkin, koska vaatii lohkolämppärin käytöstä riippuen 2-3 starttausta ennen kuin jaksaa käydä. Mistä tämä voisi johtua? Matka-ajossa kulutus on mielestäni about normaali, mutta tosiaan jos käynnistyksiä on paljon, kulutus nousee epätavallisen korkealle. Onko hyviä ajatuksia mistä vianetsintä kannattaisi aloittaa?
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

Kyseisestä autosta sen enempiä tietämättä voisin jotain vastailla kuitenkin.
Eli nyt sinulla ei oikeastaan ole mitään muuta vikaa kuin kohonnut kulutus lyhyttempoisessa liikenteessä ja heikko startti?
Nämä tuskin juontavat juurensa enää tuohon alkuperäisen viestisi tulvalätäkköön ajamisessa. Vesi tietysti heikontaa sähköjohtojen liitoksia, mutta tuskin sitä kosteutta enää sieltä löytyy.

Mitä heikkoon käynnistykseen tulee: Bensaa kone ilmeisesti saa ihan tarpeeksi kun kerta sisällekin haisee. Ehkä jopa liikaakin. Joten vika todennäköisesti on ennemminkin heikossa kipinässä tai huonossa ilmansaannissa. Todennäköisempi noista kahdesta on se heikko kipinä. Sitä lähtisin tutkimaan ensimmäisenä. Tulpat, piuhat, pyörijä, sytkän kansi. Ellei ole ns suorasytkä, silloin pelkästään tulpat ja piuhat. Noista se vika yleisimmin löytyy.
Tietysti starttimoottori itsessäänkin voi olla heikko, mutta jos kone kuitenkin pyörii käynnistettäessä normaalisti niin en uskoisi siinä olevan mitään.

Toisaalta taas, jos moottori saa liikaa bensaa käynnistyksen yhteydessä niin kaippa sekin voi ongelmaa aiheuttaa. Tähän voisin veikata syyksi joko vääriä seoksia tai ennemminkin jotain ropleemaa ryypyn kanssa. Tässä voisi joksu fiksumpi neuvoa.

Viimeinen vaihtoehto on sitten se heikentynyt ilmansaanti. Tähän ei kyllä viittaisi jos kulutus on normaalia ajossa... Mutta vaihtoehto sekin. Ilmansuodatin vaihtoon ja putket suodattimelta imusarjaan tutkinnan alle ettei ole tukoksia. Myös kaasuläppäkotelo tutkintaan, lähinnä että itse läppä aukeaa oikein. Tietysti MAF voi olla entinen, mutta se varmaankin oireilisi hiukan enemmänkin. Automallin tuntijat voivat jelpata enemmän.

Tuossa nyt muutama vinkki. Yleispäteviä ohjeita, tiedän. Mutta perusasioista on hyvä lähteä etenemään ennenkuin aletaan hifistelemään. Toivottavasti auttaa edes vähän...
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

Wolfie sanoi
Tuossa nyt muutama vinkki. Yleispäteviä ohjeita, tiedän. Mutta perusasioista on hyvä lähteä etenemään ennenkuin aletaan hifistelemään. Toivottavasti auttaa edes vähän...

Kiitokset vinkeistä. Lähdin liikkeelle tulppien ja johtojen vaihdolla, ei vaikutusta. Pyörijä ja kansi jäi vielä tsekkaamatta. Ilmanputsarikin on syytä tarkistaa, pölyisillä ja kuraisilla teillä on tullut ajeltua runsaasti. Seokset pitäisi olla suht kunnossa, kun katsastuksesta meni kuitenkin läpi.
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

1.3i 12valve on MAP ohjatulla ruiskulla joten siinä ei ole Ilmamäärämittaria.

jos tulpat, tulpanjohdot , jakajan kansi ja pyörijä ovat kunnossa vika
voi olla myös lämpötila anturissa.

normaali kulutushan on tuolla koneella 6-7l/100km

muita vika kohteita jos kulutus on iso 8-10l/100km Lamda anturi (näkyy siinä imusarjan alla pakoputkessa)

tämä 1.3 kone on yksinkertaisella ruiskulla MAP + lämpötila + lamda ;)
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

benicio sanoi
Päiviä!

Mikäköhän Mitsussani nyt on kun moottorista, aika tarkkaan vesipumpun tienoilta kuuluu sellainen epäsäännöllinen kalkatus tai kilkatus varsinkin kylmänä. Ei mielestäni ole perinteistä nakutusta, vaan jotenkin mekaanisempi ääni. Muut oireet bensankulutuksen nousu noin 1l/100km ja nyt ilmennyt nykiminen kylmänä. Kaikki alkoi siitä, kun ajoin rankkasateessa tulvapaikkaan ja kone yski hetken, muuten toimii kuitenkin normaalisti, ei ole voimattomuutta tai epätavallista käynnin epätasaisuutta havaittavissa. Kone siis 1.3 ruisku ja mittarissa 250tkm. On muuten niin s*aatanan hyvä auto tämä muuten. Auttakee.

Nin ja CE palaa kuin ennenkin vain käynnistyksen yhteydessä.





itselläkin ilmeni sama vika tossa taannoin hirveä kilkatus kalatus kuuluu moottorin jakopään ja vesipumpun puolelta nyt on sitte jakopää ja vesipumppu vaihdettu ja kiristin.... jos se vielä tulee takas niin sitten on laakereiden vaihto edessä.. ohjaus tehostin se ei ole... ps ääni mullakin aina kylmällä koneella mut ei aina... Itellään on mitubishi lancer 1993 1300 ruisku kattila...
Seuraavaksi kaverin kanssa mietittiin että voisiko se johtua öljystä kanssa koska kovemppaa kun ajoi niin pikkaisen pöllähti kanssa eli jotain on mennyt tukkoon mutta sitä ei vielä kateltu vaihtoehtona koska auto toimii taas.. ps olen ajanut nytten kyllä varovastti....


nytten etsinyt öljypumppua kattilaan mutta tuntuu olevan kiventakana...
Laakerit olisi jo tiedossa mutta ei ole pumppua missään.... :seina
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

juhasa123 sanoi
itselläkin ilmeni sama vika tossa taannoin hirveä kilkatus kalatus kuuluu moottorin jakopään ja vesipumpun puolelta nyt on sitte jakopää ja vesipumppu vaihdettu ja kiristin.... jos se vielä tulee takas niin sitten on laakereiden vaihto edessä.. ohjaus tehostin se ei ole... ps ääni mullakin aina kylmällä koneella mut ei aina... Itellään on mitubishi lancer 1993 1300 ruisku kattila...
Seuraavaksi kaverin kanssa mietittiin että voisiko se johtua öljystä kanssa koska kovemppaa kun ajoi niin pikkaisen pöllähti kanssa eli jotain on mennyt tukkoon mutta sitä ei vielä kateltu vaihtoehtona koska auto toimii taas.. ps olen ajanut nytten kyllä varovastti....


nytten etsinyt öljypumppua kattilaan mutta tuntuu olevan kiventakana...
Laakerit olisi jo tiedossa mutta ei ole pumppua missään.... :seina

pitääpäs tarkistaa... mulla saattaa olla pumppu... kunnosta en tiedä yhtään, tuli varaosiksi ostettujen moottoreiden mukana...
niin ja olishan mulla tuo 1.8 soch 16v konekin tuolla :p http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33652.0
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

pitääpäs tarkistaa... mulla saattaa olla pumppu... kunnosta en tiedä yhtään, tuli varaosiksi ostettujen moottoreiden mukana...
niin ja olishan mulla tuo 1.8 soch 16v konekin tuolla Tongue http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33652.0


katteles nii voisi vaikka huoliakkin pumpun.. veikkaan että pumppu on kunnossa....
teen moottoripesun kohta ni sitten kulee paremmin missä vika...
pitää vaa hakee ekana motonetista engine cleaneria ja öljyä ;D
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

;D jipii ei ole kk laakerit eikä öljypumppu.. engine gleaneria heitetty ja öljyt vaihdettu ja nyt on tyhjäkäynti normaali ja tulpat vaihdettu ja piuhat...

se ihmeen kilinä kalina kuuluu multa ohjaustehostimesta on ilmeisesti laakerit menny sököks, mutta sain melkein uuden 75 euroon avk:ta https://www.avk.fi/sivut/main.asp?page=1

Ja nyt voi taas 93 1,3 mitsulla rillutella menemään horisonttiin :driver

Ja jakopääkin on kohillaa ja vesipumppu vaihdettu ;D
 
Vs: Lancer -95 1.3 moottorin kalina, missä vika? edit: kalina lähti, bensanhaju ei

Mulla oli ohjaustehostin sökönä ja laturi viittävaille sökönä kummastakin on tai oli laakerit menny se nakutus on nyt tiessään ja saa :driver huolettomastti...



juhasa123 sanoi
;D jipii ei ole kk laakerit eikä öljypumppu.. engine gleaneria heitetty ja öljyt vaihdettu ja nyt on tyhjäkäynti normaali ja tulpat vaihdettu ja piuhat...

se ihmeen kilinä kalina kuuluu multa ohjaustehostimesta on ilmeisesti laakerit menny sököks, mutta sain melkein uuden 75 euroon avk:ta https://www.avk.fi/sivut/main.asp?page=1

Ja nyt voi taas 93 1,3 mitsulla rillutella menemään horisonttiin :driver

Ja jakopääkin on kohillaa ja vesipumppu vaihdettu ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom