Lancer F -83

havock

Lancer F 1983
Liittynyt
5 Syyskuu 2008
Sijainti
Hki
Kehtaisikohan tänne pistää tekstiä kun vasta rekisteröitynyt..
No mutta asiaan, auto siis -83 vuoden lancer f 1.2 papan perintöä.
-mitäköhän oisi normaali kulutus? sekalaisessa kuluu ~10l/100km.
-tankki lähes tyhjänä kiihtyy/kulkee paremmin kuin vaikapa 10-20l tankissa..
-jakohihnan vaihto väli? mittarissa 93.3tkm eikä varmaankaan ikinä vaihdettu
-kuuluuko ryyppy läppä olla täysin auki käyntilämpöisenä? omassa 75-80 asteen kulmassa, ellei pistä vaikka rautalangalla vipua kiinni jolloin 90 kulmassa ;)
No tuossa nyt muutama mitä piti kysyä, jotain oli vielä mielessä muttei tähän hätään muista.
Hienot sivut muuten :peukku
 
Vs: Pari kysymystä

havock sanoi
Kehtaisikohan tänne pistää tekstiä kun vasta rekisteröitynyt..
No mutta asiaan, auto siis -83 vuoden lancer f 1.2 papan perintöä.
-mitäköhän oisi normaali kulutus? sekalaisessa kuluu ~10l/100km.
-tankki lähes tyhjänä kiihtyy/kulkee paremmin kuin vaikapa 10-20l tankissa..
-jakohihnan vaihto väli? mittarissa 93.3tkm eikä varmaankaan ikinä vaihdettu
-kuuluuko ryyppy läppä olla täysin auki käyntilämpöisenä? omassa 75-80 asteen kulmassa, ellei pistä vaikka rautalangalla vipua kiinni jolloin 90 kulmassa ;)
No tuossa nyt muutama mitä piti kysyä, jotain oli vielä mielessä muttei tähän hätään muista.
Hienot sivut muuten :peukku

Ekana, sekalaisessa ajossa, 10l, aivan liikaa.
ps. miten päästöt? itellä söi oma 1.2 jotain 6l matka-ajossa ja kaupungissa 8l
jakohihnan voi vaihtaa jos jaksaa (100tkm varmaan olisi passeli väli vaihtaa se, ja jos ei oo ikinä vaihdettu, niin sitä suuremmalla syyllä)
ryypyn kuuluu olla täysin auki, näin ainakin minulla oli.

tuo sun avatar kuva tuossa vasemmalla, sitä pitää pienentää, reilusti :D :peukku
 
Vs: Pari kysymystä

Toissapäivänä leimaa hakiessa päästöt 2,7 ja 146 co & hc jommin kummin päin..
Pitää miettiä minne hukkuu ylimääräiset litrat 98:sia(, eikös se sitä kuulu tankata näin vanhaan?)
leima muuten tuli ilman mitään huomautuksia taas kerran.
Avatar poistettu pienennys ongelmien takia, sähköpostissa ollut kuva ei tahtonut tulla muokatuksi.
 
Vs: Pari kysymystä

havock sanoi
Toissapäivänä leimaa hakiessa päästöt 2,7 ja 146 co & hc jommin kummin päin..
Pitää miettiä minne hukkuu ylimääräiset litrat 98:sia(, eikös se sitä kuulu tankata näin vanhaan?)
leima muuten tuli ilman mitään huomautuksia taas kerran.
Avatar poistettu pienennys ongelmien takia, sähköpostissa ollut kuva ei tahtonut tulla muokatuksi.

kyllä coltti ainakin meni 95:Ellakin. ja lancer F:ähän on vaan coltin "sedan" versio.
manuaalissa luki 92+
 
Vs: Pari kysymystä lanceristä

Oikeassa olit, asiaa tutkin käyttö oppaasta ja vaaditut oktaanit olikin 90-94roz (roz oli kaiketi saksan vastaava ron luvulle)
(Kuvakin muokkaantui pienemmäksi kun siirsi peukalon pois kämmenestä ;))

Ei kellään tuohon kulutukseen mitään? Pienemmäksi pitäisi kai saada..
 
Vs: Pari kysymystä lanceristä

liekkö millon vaihettu tulpat, käret, konkka yms. sytty hilut... ku jos tulpat on kovin huonot voi helposti puota pari litraa kulutus ku vaihtaa uuet... :eek: :eek:
 
Vs: Pari kysymystä lanceristä

Hienoa hienoa että saadaan lisää vanhoja lancereita foorumille, tervetuloa.. kyllä kymppi on liikaa...
Vaihtasin kyllä remmit jo ihan iän takia tai sen takia että ei tiedetä sen ikää/kilometrejä.
 
Vs: Lancer F -83

Sytkä palikat uusitaan oitis ja kahtellaan sitä remmiäkin kunhan ilmat olis paremmat, sateessa remontti ei innosta.
Kyllä se on Wanhassa vara parempi ei liikaa sähkö osia tahi mitä lie aerotynäämisiä broilereitä ja lintulautoja ;)

Tulpat pistin uusiksi olikin jo sen näköiset, jakajan kansi ja pyöriä menee vielä hetken. Kärki väli oli aivan ketuillaan n. 0,1-0,15 nyt säädetty ja tuntuu hieman eri autolta.
Taidampa vaihtaa tuon otsikonkin..
 
Vs: Lancer F -83

Venttiilien säädöstä, onkohan ruuvattavat vaiko paloilla?
Netin ja p2p kautta korjaus opasta josta nuo olisi käynyt ilmi ei löytynyt, moniin muihin "autoihin" löytyi muutei mitsuihin.
Onkohan se näin, kun eräältä sivulta luin että näitä vekottimia olisi valmistettu 2.83-3.84 siis reilut vuoden verran vain? On omien tietojen mukaan ensimmäisiä etuveto vekottimia tässä mallissa. Onneksi insinöörit on viisaita mitsulla ja monet osat käy kaikkiin ristiin rastiin.
Montakohan löytyisi liikenteestä suomen niemellä? Rohkeasti vaan kättä pystyyn jos omistat ;
 
Vs: Lancer F -83

havock sanoi
Venttiilien säädöstä, onkohan ruuvattavat vaiko paloilla?
Netin ja p2p kautta korjaus opasta josta nuo olisi käynyt ilmi ei löytynyt, moniin muihin "autoihin" löytyi muutei mitsuihin.
Onkohan se näin, kun eräältä sivulta luin että näitä vekottimia olisi valmistettu 2.83-3.84 siis reilut vuoden verran vain? On omien tietojen mukaan ensimmäisiä etuveto vekottimia tässä mallissa. Onneksi insinöörit on viisaita mitsulla ja monet osat käy kaikkiin ristiin rastiin.
Montakohan löytyisi liikenteestä suomen niemellä? Rohkeasti vaan kättä pystyyn jos omistat ;

Venttiilit säätyy ruuvimeisselillä ja rakotulkilla :)

Lancer F tai Fiore, ei oikeastaan ollut "aito" Lancer, vaikka se sellaiseksi lasketaankin vaan konttiperäinen Colt (myytiin mm. Colt Sedan ulkomailla) , ja kun vanhan Coltin valmistusloppui 83 ja korvaantui uudella korilla ja samalla myös lancer päivitty.. ja siten elinikä jäi nuin lyhyeksi.
 
Vs: Lancer F -83

Säätelimpä venttiilit tänään, oli hiukan liikaa välystä useissa. Nyt kun on arvoissaan tuntuu että ei kiihdy enää niin hyvin. Pitäisiköhän väljistää takaisin?
 
Vs: Lancer F -83

havock sanoi
Säätelimpä venttiilit tänään, oli hiukan liikaa välystä useissa. Nyt kun on arvoissaan tuntuu että ei kiihdy enää niin hyvin. Pitäisiköhän väljistää takaisin?

sääditkö sytkän kanssa? :)
 
Vs: Lancer F -83

Eipä ole tullut lähiaikoina säädettyä sytkää n. vuosi sitten pantiin viimeksi kohdilleen.

Pitäisikös yleensä säädellä välysten säädön yhteydessä? Eipä ole ainakaan mieleen tullut, tosin ex-corolassa "rip" säädin välykset ja sytkän jolloin tuli n.30hp/50nm lisää.. ihan persdynolla :)
Pitänee huomenna vääntää tuota sytkää kohilleen, alkaa olla jo liian pimiää tällä ehtoolla.
 
Vs: Lancer F -83

Kyllä sen ainakin startatessa kuulee (ja käynnissäkin) jos venat alkaa kantamaan... Itellä alko talvilelu kiertämään kun sai venat kalkattamasta... nakuanturi luuli että nakuttelee... tosin varmaan lancerissa ei tartte nakuanturaa mietiskellä :)
 
Vs: Lancer F -83

No juu nyt on väännelty suuntaan ja toiseen. Kun pisteli ennakkoon alkoi roksuttaa kun ois pitänyt olla vääntöä, mutta kierroksia otti hyvin.
Myöhäisemmälle pikkusen niin alkoi vääntöä löytyä ja oudohkot napinat ja roksutukset poistui ja kiertääkin.
No tietenkin ilman stroboja tai discopalloja säädetty ihan korvakuulolta ;D
Se taitaakin olla polttoaine puolen vuoro seuraavaksi filtteri vaihtoon, putsailla ja silleen.
Ai niin ennen säätöjä taisi alkaa hiukan naputtaa kun vaihdoin 98e->95e.. nyt ei ainakaan kuulu niin selkeästi tai sitten jo kuulomennyt kun ollut korva venakopassa kiinni.

Kyllä tuo vielä roksutteli jotakin 3 kertaa säätelin ja aina oli väljää jonkusen kilometrin jälkeen, jakajaakin siirrelty kohtaa hakien.. No vielä alkaa kuulumaan rallatus kun vedättää pieniltä kierroksilta. Joku kalkattaa koneen vasemman pään suunnilta, bensapumppu naksuttaa, jakaja raksuttaa.. tulee ihan vainoharhaiseksi kuunnellessa kaikkia ääniä alkaa kaikki kuulostaa epänormaalilta ;D Täytyy varmankin kokeilla vielä korkeampi oktaanista tankkiin jos tuo vaihto 95e:hen vaikuttaa sittenkin.
 
Vs: Lancer F -83

Katselimpas historiikkejä ja löysin mielenkiintoisen koneen fioreen, oli tuommoinen merkintä.. Orion G12B. Tuskin ollut suomessa noita, sitä ei löytynyt mitä eroa olisi 1.2 ja tolla turbo padalla niinkuin teknisesti jarrut jne.. tekniset hommelit.
Jos vaihtaa vaan kannen/koko koneen ja muut vermeet 1,4 koneesta meneekö akselit, laatikko jne vaihtoon.. Verrokkina 1.2colt -->1.4tbo colt vai miten se menisi?
Linkkiä saa pistää jos tietoa jostain on tiedossa.
No kaikkihan on silkkaa spekulointia vielä tämän vanhuksen kohdalla, entisöintikään ei olisi paljosta kiinni saapahan nähdä mutta varmaa on jotta tähän ei lintulautaa tule! ;D
 
Vs: Lancer F -83

Onpa tullut ehkä melkein kaikkea mahdollista säädeltyä putsailtua ja uusittukkin nyt menee n. 8,5l/100km sekalaisessa. Tosin jos vaihtaisi kevyemmän kengän vielä oikeaan jalkaan saattaisi tiputtaa pikkuisen.
Ilman putsarin kun vaihdoin tuli mieleen jos tekisi jonkinmoisen röörin johon bilteman semmonen kartio tötterö päähän. Ajattelin muovia käyttää putken tekoon, kaasarin pää taisi olla noin 70mm ja sen suodatin tötterön 76mm. Kannattaako se olla liki suora n. 7-mm vai joku mohkäle kaasarin päähän. Tai saa kertoa ideoita tuommoisen tekoon jos joku askarrellut ja bilteman putsarista myös. Eipä käynyt luettelosta ilmi kuin että pestävä joten pitääköhän nuokin öljyillä. Tarvitsisikohan siihen vielä pakosarjan paikkeilta pistää rööri jottei talvella pääse kylmä iskemään.
 
Vs: Lancer F -83

Mulla on pikkarissa tuollainen bilteman "vapari". Hyvin toi ainakin hengittää, eikä tuntuisi pahemmin päästävän roskaakaan läpi... Alkuperäisen jäljiltä oli todella hienoa hiekkaa imuputkessa, nyt biltemalaisen jäljiltä putki on edelleen puhdas. Toi on tosiaan sellanen malli jonka voi öljytä jos haluaa, mut pakollista se ei ole.
 
Vs: Lancer F -83

Nyt kun ilmat kylmennyt niin alkaa kaivata lämpöä kabiiniin. Ei ole kertaakaan lämpömittarin viisari kivunnut edes puoleen väliin paitsi kehä3:men iltapäivä ruuhkassa.
Termari on juuri tänään vaihdettu (biltema kun sattui olemaan auki) muttei tunnu sekään vaikuttavan, flektikään ei taida olla ikinä pyörähtänyt ainakaan ei ole kuulunut tai huomannut vaikka tyhjäkäynnillä ollut parkissa pelti auki pitemmän aikaa.
Missä mahtaa mättää, ei kai tuo nyt niin kylmänä käyvä laite voi olla.
 
Vs: Lancer F -83

Jospa joku viisaampi sanoisi onkohan tuo termari oikein päin, kun jousi on ylös päin?
Eikös vesi mennyt ylä letkusta syyläriin ja ala letkusta syyläristä koneesen, silloinhan "paine" työntäisi sitä auki suuntaan eikä lämpiäisi. Tosin en edes kokeillut menisikö toisin päin, noin päin se oli ainakin siellä kun vanhan nyppäsin pois. ???
 
Vs: Lancer F -83

Ite oon ollu siinä ymmärryksessä, et vesi kulkis "myötäpäivään" eli yläletkusta koneeseen termarin kautta ja alaletkusta takas syyläriin. Viisaampien neuvoja kaivatkaan, opastakee tietämättömiä ;D
 
Vs: Lancer F -83

Eipä tunnu veden kierrosta kertomaan löytyvän viisaampia ;D

Onkohan kukaan kokeillut sopiiko miten jonkun mitsun kärjetön sytytys ja ruisku kivuttomasti tähän vekottimeen.
Ois se hienoo kärjetön ja yks piste roisku.. ja kulutus tippuis 2l ja tehoakin tulis 0,8hp lisää varmaankin. Turbon sai heti hylätä ideoista, eihän niin pientä ahdinta olekkaan josta sais niin pienen ahdon ettei tehot menisi yli rajojen.
Paras kai olis hankkia toinenkin auto siihen tehon tarpeeseen ;)
 
Vs: Lancer F -83

Eihän siihen tarvii kun dynolle ottaa yks tulpanjohto pois tai laittaa hieman kuristetta imupuolelle. Mutta on se aina iso homma kuitenkin plus se että se on sitten projektiauto jolloin osat jotka voivat vikaantua vähintään tuplaantuu.
 
Vs: Lancer F -83

Tosta veden kierrosta sen verta että yläältä tulee lämmin syylärrin ja alhaalta viilee koneeseen. voi vaikka kokeilla letkuja koneen lämmettyä. Ite huomasin saman asian tossa sisätilan lämpenemisessä ettei lämpiä. ni kääntää puhallusta pois ikkunalta ja takasin ni mulla alko lämpee.
 
Vs: Lancer F -83

Pitäneepä kokeilla rämpyttää edes takas josko auttaa. Jokos gravediggerin fiore liikkuu?
 
Vs: Lancer F -83

Eipä tuo nyt liiku eilen kävin lyömässä käyntiin. ja laakista tulille. virranjakajan pyörijä ja kansi pitää vaihtaa ja sitten kattoo jos vanhasta laatikosta tulis vielä käyttö kelpoinen pienellä huuhtelulla ja uusilla stefoilla.
 
Vs: Lancer F -83

Kysymystä vaihe laatikosta, käykös mikään 5-v heittämällä paikoilleen? Vai pitäiskö suosiolla metsästää 8 pykäläinen loota, tuo 4-v huutaa kun pieni eläin jo 80km/h.
 
Vs: Lancer F -83

No perkules sentään, nyt mitsu sanoo että öljyn paineissa häikkää. Öljyä on maksimiin asti, tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla ajaessa sytyttää valon. Kieroksilla taitaa kehittää tarpeeksi paineita. Oireilu alkoi pari päivää sitten, onkohan se sitten öljypumpun vaihto edessä vai muita vika vaihtoehtoja?

No nii, aamulla punainen valo loisti ellei kierrokset ollut n.4000-> työpaikan pihalla kun kotiin lähtiessä starttasin niin ei vilahdustakaan käynnistymisen jälkeen.
Ei ihan ymmärrä näin outoa juttua, kuuluu x-file sarjaan ???
 
Vs: Lancer F -83

Ei käy nuo 5 loviset minusta ainakaan kovin herkästi. Itekkin tutkinu jos jollain hyvällä syyllä sais tolle 1,4 litraselle turbolle luvat.

Ja mitä tuohon öljynpaineen anturiin tulee niin jos mahdollista laita tarvike mittari alkaa vanhemiten anturit ja johdot olee vähän "toimii, ei toimi" mallia ite just katellu jos ton mitsun vaan jaksais ottaa pohjolan tallissa työn alle.
 
Vs: Lancer F -83

Öljyn paineen anturin sijainnista.. onkohan se ainoa johdon päässä oleva osa koneen etupuolella eli siinä pakosarjan mutkien takana?

No oli kuin olikin oikea anturi, oli johdon liitoskin hieman löysä.
Ongelmaa öljyn paineen kanssa ei ole kun lämpömittari näyttää alle ala rajan, mutta alkaa kun lämpenee.
Tänään havaittu mahdollinen syy, jotenkin kai liika liuotin voi ohentaa öljyjä.. aika vahvasti tuoksuu bensalta. :seina

Nyt taitaa alkaa bensat haihtuneet öljyn seasta kun paineet ei ole valitellut, on se hienoa kun ei tartte kierrättää 4000/rpm liikennevaloissa.
 
Vs: Lancer F -83

Joo. Huomasin että ei oo suomessa ollu kovin yleinen tää fiore mallin lancer kun -83 olis tuotu 78kpl sisältäen takaveto mallitkin. Taitaa olee harvinaisempaa ja parempaa kyytiä ku hummerilla ;D :driver
 
Vs: Lancer F -83

Juu eipä oo liiemmin vastaan tullut, taitavat olla muut näitä kahta lukuun ottamatta mätineet pois ;D
Pitäis säilöä tämäkin naftaliiniin kun on vielä täydessä iskussa.
Nyt taas näin keväällä alkaa uutta tehdä mieli, semmonen uudempi jossa ois 4 ovea, farmari/sedan, Ruisku ja 1.6-2litranen.. merkistä ei vielä mitään tietoa mutta japsu taitaa olla.
Pakko kai harkita myyntiin pistämistä, joten alustavasti mitsumiehille tiedoksi että saattaa kohta olla tälläinen harvinaisuus tarjolla.
Ps. tosi harrastajat saa Yv:tä pistellä milloin vaan, ennen kuin menee edes myynti palstoille.
 
Vs: Lancer F -83

Joo itse en mitsusta vaihda pois ihan äkkiä. Saamari kyllä syksyllä tuli ruisku camry mut ei ole parempi ku mitsu missään nimessä. Onhan 2,0 16v twincam gli ihan sairaan nopee mut osat maksaa hunajaa ni ajattelin jos minun ja mitsun matka jatkuis.

Niin ja yhden olen nähny iisalmessa matkoilla ja kaveri nähny 2 kpl helsingissä. Ja samitsulla on yksi kappale varastossa.
 
Vs: Lancer F -83

Nyt se tapahtui mitsu laskeutui pyörilleen ja kävin ajaa testi lenkin. Taidan ton w123 mesen laittaa myyntiin ja alkaa ajaa mitsulla kun sais mystisesti kateissa olevan 2.vaihteen takaisin. kaiketi jotenkin tota lootalle menevää mutikkaa rassaamalla se sieltä löytyy taas. MUT HAUSKAA OLI AJAA SILTI :driver
 
Vs: Lancer F -83

Hienoo jotta kulkee ainakin jotenkin!!
Tämä yksilö menee suvussa seuraavalle joka kortin saa, joten jatkaa elämää ellei aloittelialta sitten lipsu esim talvella.
Vaihdoin Julmasti suurimpaan japsiin eli tojoon edukkaasti kun tuli vastaan.. uus on carina II -90.
 
Vs: Lancer F -83

Elä ny carinaan hyvä mies. Tod. paljon kalliimat osat kuin mitsussa. En muuten tietäisi mutta pihassa on vetailu kohta olemassa. Eipä silti omain mitsu on nyt myynnissä jos joku siitä maksaa jotain. Yks kysely vasta tullu ja jos ei kelpaa ni sit leimataan ja ajetaan taas.
 
Vs: Lancer F -83

Juu no tojo lähti äkkiä afrikkaan ;D Nyt mennään sitten edelleen mitsulla :peukku
Ainoa on ku lankku on niin pieni.. Narinassa oli tilaa jottei ollu hartiat yhdessä, ja muksutkin mahtu paremmin riviin taakse siinä mielessä parempi:'(
Muuten aika p.... :seina
 
Vs: Lancer F -83

Juu ihan hyvä päätös. Itse tadan mitsulla alkaa ajaa ku mersu on pahemmin ruosteeaa kuin mitsu :nykii Katoin mersun maton alle ni oli kiva tarkistaa onko tie auton alla varmasti ;D
 
Vs: Lancer F -83

Nyt mielisi kyllä hiukan välitystä isommaksi, eikös mikään 5v loota sovi g11 perään?
Ellei mitenkäs muihin (g12,13,14,15 mikä noista nyt onkaan kaasarilla) jos sitten yrittäisi laillisen tekniikan vaihdon kautta, kun se tubro ei sovi lainkirjailian kuvioihin ellei pistä koko kärryä uusiksi. ???
 
Vs: Lancer F -83

Jaahas taasen tykkää kone rallattaa silleen jännästi jos vedättää pikkusenkin isommalla vaihteella. Näköjään säädöt hukkunut tulleiden kilometrien myötä.
Mitäs mieltä olette kun venat säädetään kuumana, niin ajetaan kunnolla lämpimäksi mummolaan tms vai mikähän se olisi. Viimeksi kun säätelin niin lämmittelin tossa lahden motarilla hiukan ja säätäessä olis tarvinnut asbesti kintaat. Sormi nahat grillaantuu kuin kaupan grillistä ostettuun kanaan tökkäisi näppinsä pystyyn :)
Vai oisko nyt sytkä puolelta peräisin sittenkin?
 
Vs: Lancer F -83

Tulipa taas käytyä konttorilla, eipä insinööri löytänyt muuta sanottavaa kun hanttarin takarenkaasta totesi pintaa olevan enää 2mm ;D
 
Vs: Lancer F -83

Tulipa tämäkin topic muistettua ja sekin että mitsu on pihassa kun ei kenellekkään kelvannut 200€ hinnalla (kaikkine aluvanteineen ja valoineen) Ja auto kannan hajottua ois tarkoitus mennä leimaamaan tuo laitos nytten. Vaikka tuo 2.vaihde on kateissa niin toivotaan parasta. neljä pelti korjaus kohtaa loksut (2kpl) putkisto(1kpl) ja moottori tilassa jostain releelle poratusta reiästä lähteny ruostuminen.
 
Vs: Lancer F -83

Mikäköhän on Gravediggerin lancerin kohtalo, jos nyt sattuu foorumilla olemaan?
 
Vs: Lancer F -83

No sen verta voin kaikille kertoa, että auto löysi uuden omistajan. Ja uusi omistaja oli poistanut maton lattialta. Ja lähes ruosteeton lancer. Aikoo syksyn aikaan katsastaa ja ajaa käyttöautona tällä. Pahoitteluni vanhan aiheen nostamisesta.
 
Vs: Lancer F -83

Juu no sen verta eilisestä muuttui, että kaveri, joka osti tuon mitsun. Ilmoitti romuttavansa vähä ruosteisen Fioren. No hetken keskustelun jälkeen omistaja vaihtui mitsussa taas. Tarvii varmaan huomenna hakea pois. Eli jatketaan kakkos etsimistä :D Jos sen jälkeen kokeilis leimalle.
 
Takaisin
Ylös Bottom