Vs: Lancer Ralliart
Mitsubishi Ralliartista hiukan...
Vaihdelaatikko tosiaan on hiukan "outo", kun ajelee normaaliajoa. Mukavampi sillä on ajaa, kun käyttää ratissa olevia viiksiä, jolloin tuntuma on jatkuvasti olemassa.Muutoin kyllä vaihdelaatikko on mukava käyttää. Varsinkin ohituksissa, kun asettaa sport-asetuksen päälle. Menee kyllä aivan hienosti ja monet huomattavastikin voimakkaimmilla moottoreilla varustetut autot asettuvat rivissä taakse... Kiihdytyksessä on vielä suurempi merkitys, itse kun ei ehdi vaihdella vaihteitta riittävän rivakasti.
Saksassakin autolla pärjäsi nopeassa vauhdissa aivan mukavasti.
Huomattava seikka on, että Vehon papruissa huipuksi ilmoitetaan 210. Kuitenkin, navigaattori ilmoitti baanalla 235 (mittarissa oli tuolloin hiukan yli 240). Ja kiihtyvyyskin 0-100 on huomattavasti parempi kuin ilmoitettu 7,1 s. Menee alle 6,5 s, kuten Tekniikan Maailmassakin todettiin!
Huippunopeus tosin on ajettu noin 100 oktaanisella bensiinillä. 98:lla meni vain jotain 225 km/h.
Hyvin kiihtyvyys riittää myös kovemmassa vauhdissa. Baanalle ei ollut mitään ongelmaa mennä "isojen" autojen vauhdissa. Ja taatusti yksi jos toinenkin baanalla painaa jalan suoraksi, eikä jää säästelemään kulutuksessa.
Ja voimaahan tähänkin saa pienellä rahalla lisää, jos tunttu ettei alkuperäiset arvot miellytä. Sekunti 0-100 lähtee pois helposti.
Bensaa kuluu 10 kieppeillä, mikä ei mielestäni ole huono lukema. Baanalla tosin meni noin 20 l/100km! Eli 2 tunnin välein saa tankata, mikä oli kyllä suorastaan pirullista.
Alkuperäiset renkaat eivät tunnu kyllä mitenkään hyviltä, mutta tästähän pääsee seuraavassa renkaan vaihdossa eroon. Voihan toki autossakin vika olla... Kaarteet tuntuvat kovassa vauhdissa hankalilta - rattia saa vääntää edes takaisin.
Yli 200 vauhdissa jarrutettaessa auto täristää etupäästä. Siis kun todella nojaa jarrulle. Tätä ei tietty normaaliajossa ole.
Kuljettajan istuin vakiomallissa on todella huono, eikä säätöjä ole oikein laisinkaan ja sama tilanne on ratin säädössä. Penkkiä kannattaa redusoida heti, niin on paljon parempi ajoasento.
Tässä pientä tietoa kokemuksistani.
Seuraavan kerran on tuollaiset 40-70 hv lisää, eli 280-310 hv... Saa nähdä miltä auto sitten tuntuu