Vs: lancer stw sport 2.0 '05 90tkm huollon hinta
Mietin tätä topiccia tuossa jo tovin ja tosta vesipumpusta oon kahden vaiheilla. Joo, se kannattaa vaihtaa jos kone levällään. Ei ole kallis. Mutta toisaalta taasen 4G63:essa on vakiona metallisiivillä varustettu pumppu missä ei mitään muuta rikkoutuvaa ole kuin tiiviste/laakeri -> vuotaa jos menee rikki. Toki sitten harmittaa jos menee rikki, mutta mun käsityksen mukaan noilla on ajettu jopa se kaks jakopään vaihtoa ja mun mielestä sen kunto määräytyy täsin kilometreistä (toisin kun esim. Jakopään hihnojen).
Mutta mun mielestä ehdottomasti nämä:
-Tulpat, varmista että tilalle tulee NGK IGR6A11 Iridium tulpat, ei tavalliset. Nämä siis myös OEM.
-Ilmanputsari ja Raitisilmasuodatin (OEM aktiivihiilisuodatin!)
-Vaihteistoöljyt (mun henk. koht vaihtosuositus on 30tkm välein jatkossa). Tämän mitsun laatikko ronkeli öljyistä, en suosittelisi muuta kuin Mitsubishi Oil Co. Diaqueen öljyjä (jos niitä vielä saa). Jos ei saa/onnistu niin Castrollia tai Redlineä. Missään tapauksessa ei Mobilia.
-Moottoriöljyt, toki suodatin ja propun tiiviste.
Jos auto ei ole ollut kokoajan ajossa (autot tykkää kun niillä ajetaan) niin teetättäisin öljynvaihdonkin Forte käsittelyn kera.
Lähtökohtaisesti opettelisin itse tekemään ilmansuodattimen, öljyjen, vaihteistoöljyjen sekä raitisilmasuodattimen vaihdon koska ne on semmosia mitä tulisi tehdä kohtuu usein.
Sitten tarkistettavia kohteita:
-Korin kunto (käytännössä ikään verrannollinen). Kaikki mahd. pohjan/helmojen. pintaruosteet kannattaisi hiekkapuhalluttaa, maalauttaa ja pohja käyttää kunnon ruostesuojauksessa sen jälkeen. Jos siis mitään ilmenee. Vaikkei ilmenisikään niin huolehtisin tuossa iässä jo kunnollisesta ruostesuojauksesta. Kunnollinen on sitten semmonen että se käsittää myös puskurien ja helmojen irroituksen.
-Jarrut. Jos palat kaipaa vaihtoa (mitä suuresti kyllä ihmettelen, itse ajanut nyt 90tkm samoilla paloilla levyillä eikä omassa ajossa juuri kulu, OEM siis) niin ehdottomasti jarrujen yleinen kunto tulisi tarkastaa. Sisältäen siis:
-Silmämääräisen jarrumäntien tarkastelun -> jos pintaruostetta (jos palat lopussa -> mäntä pullottaa ulkona -> ruostuu) niin happokylpy->metallinkiillotus tai sitten männän vaihto (ei sikäli kovin kallis) ja joka tapauksessa uusi tiivistesarja jos jotain tehdään.
-Liukutappien ja niiden kolojen todella huolellisen puhdistuksen ja asianmukaisen rasvauksen (Liukutappirasvalla! Mitsun jarrut saa helposti jumiin käyttämällä väärää liukastetta, kuten kuparitahnaa). Jos rasvauksen jälkeen männät takertelee yhtään sormin kokeillessa niin tapit vaihtoon tai uusi puhdistus (saattaa olla melko "karstoittunut"). Joka tapauksessa vaihtaisin liukutappien tiivisteet tolla iällä, ne kovettuu aika paljon ikänsä myötä.
Enkä näkisi yhtään huonona jos jarrut upotettaisiin esim. Bilt-Hamber Deox C:hen yöksi/päiväksi perus ruosteiden irroitteluiden jälkeen ja sen jälkeen maalattaisiin asianmukaisesti 2K jarrumaalilla
Sit em. huollot ja uus tiivistesarja ja läjään. Näin jarrut pysyisi ruosteettomina vielä monen monta vuotta ja riski ruosteen aiheuttamiin ongelmiin pienenee.
Ja kaikki em. huollot oikein kärjistäen kun puhutaan taka-jarruista. Toki mitä tahansa jarruille tehdään niin täydellinen järjestelmän huuhtominen ja uudet nesteet on paikallaan.
Sitten tarkastaisin alustasta erityisesti:
-Molempien akselien vakaajatangon koiranluut. Edessä (ja takanakin) saattaa riittää pelkkä kiristys ja jos vaihto on edessä niin en suosittele korvattavan OEM osilla vaan polyuretaanipuslalla. OEM ratkaisu ei esim. mun ajossa kestä edes vuotta ilman kolinoita kun puslat kuoleentuu niin nopeasti. Lisäksi taka-vakaajan koiranluussa oleva nivel voi olla väljä.
-Taka ripustuksen, alatukivarren ulompi nivel. Se ei välttämättä tunnu väljältä/kolise mutta se on oikeesti nivel, missä on "pusla ympärillä" mulla oli ainakin kulunut siten että itse pultin kiinnityskohta oli syönyt itseään eri asentoon -> pyöränkulmat päin v*ttua. Ja jos se vaihdetaan, se ei ole kallis, niin kannattaa uusia samalla toki alatukivarren sisemmät puslat sekä myöskin epäkesko pultti millä se on kiinni (ne kun tuppaa ruostua aika pahasti). Asennettaessa puslien pulteissa tulee pyytää käyttämään tervaa, kuparitahnaa tai muuta mikä estää jumiutumisen. Nimimerkillä puukkosahalla irroitellut pultteja alle 200tkm ajetusta, 2004 mallisesta Lancerista.
-Taka ripustuksen "olkavarren" tai caster varren (missä napa on kiinni) etupusla. Se menee melkein nopeiten huonoon kuntoon.
Edestä mun mielestä mikään muu ei ole niin heikko kuin vakaajan koiranluu.
Ja sitten toki kaiken tän jälkeen pyöräkulmien suuntaus olisi paikallaan. Tarkan alustan autona vie johonkin kunnon paikkaan. Esim. Pitäjänmäen Veho.