Lancerin jarrut

GTiLanttu

New Member
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Sijainti
Padasjoki
Käsijarrun kun kuntoon sain niin nyt ei menekään etu eikä takajarrut läpi testistä. Jarrupalat vaihdettu, levyt kunnossa ja järjestelmä ilmattu. Onko ilmauksen järjestys oltava juuri se oikea? Onko missään muualla ilmattavaa kuin renkaiden takana? Pääsylinterissä tms.?
 
Vs: Lancerin jarrut eivät vain pelaa

ilmauksen järjestys alkaa pisimmästä putkesta ja päätyy lyhinpään :D

älä mene heti leimalle kun saat ilmattua/rempattua jarrut vaan aja ja jaruttele hetki/muutama päivä.

jos kaikki uutta niin tarvitsevat sisäänajon ja eivät ole jarrut parhaimmillaan heti ;) jotta kuluvat toisiinsa sopiviksi sekä levyt rummut että palat!
 
Vs: Lancerin jarrut eivät vain pelaa

Juu no ton jarruputki järjestyksen tiesinkin, mutta kun ei ollu monttua saatavilla kun ilmattiin :p Mutta muualla ei ole ilmattavaa? Vain nuo neljä nippaa?
 
Vs: Lancerin jarrut eivät vain pelaa

en ainakaan tiedä että ois enempi nippoja.jos järjestelmä ollu aivan tyhjä niin ainakin kuplassa tosi hankala saada alkuun tuo ilmaus.
 
Vs: Lancerin jarrut eivät vain pelaa

Jos joku tietää ilmausjärjestyksen niin olisin kiitollinen. En ottanut selkoa noista jarruputkista, mutta ilmasin nyt tälläisessä järjestyksessä jonka täältä foorumeilta löysin. Toivottavasti sopi omaan lanceriin :p vasen takajarru, oikea etujarru, oikea takajarru, vasen etujarru (pisimmästä lyhimpään?). Huomenna näytön paikka.

Elikkä ei menny läpi. Edessä 2,0 ja 2,0 takana 1,7 ja 0,9 (!). Korjaamolle vietävä. Epäilivät jotain venttiiliä, joten minun tuurillani pitää vaihtaa koko peräpää konttia myöten. Tai sitten heittää öljyä paremman takajarrun levylle. Ilmoittelen jos saan joskus tietää missä vika.
 
Vs: Lancerin jarrut

No niin eli ilmeisesti kyseessä on paskana oleva paineensäätöventtiili? Hinta-arvio siinä 200+€. Kellään mitään tietoa noista? Mistä saa, paljon maksaa? Lancerin osia kun ei tahdo kauppojen järjestelmät tuntea.
 
Vs: Lancerin jarrut

ei mitään tietoo mistä saa ja mitä maksaa,mutta jos takana paineen säätö venttiili niin musta sen pitäs vaikuttaa molempiin pyöriin samalla tavalla :-\ eli sillon molemmat takapyörät huonot.

ite oon siinä käsitykses ton venan kans et mitä enempi painoo takana sen enemmän päästää nestettä läpi eli takajarrut paranee(teho kasvaa)pienellä kuormalla pienempi teho jotta ei oo takapainoiset jarrut.

voiskohan sulla vaan jumittaa toinen takasatula ja tai sen palat jumissa ???

ja sit ainakin rumpu jarrussa pitää se säätö suorittaa ens käyttöjarrulla(tosin levyn pitäs säätyä ihan muutamalla jarrun pumppauksella) ja lopuksi vasta kässärin hienosäätö jos tarvetta

pitikö käyttöjarru hyvin ennen kässärin kopelointia?jos piti niin sillon joku säätöjuttu kyseessä :peukku
 
Vs: Lancerin jarrut

Jarrut pitää kyllä hyvin, mutta ei riitä katsastukseen. En tiedä huononivatko tuossa kopeloinnissa. Tossa on sekin että käsijarru ja seisontajarru käyttävät samoja osia (mäntä, palat) ja käsijarru meni heittämällä läpi katsastuksesta. Täytyy vaan toivoa jotain pikkuvikaa. Itellä ei enää taito riitä, enkä tiedä mitään tosta venttiilistä. Maanantaina tsekkaavat korjaamolla.
 
Vs: Lancerin jarrut

Todennäköisesti paremman takajarrun venttiili päästää likaa painetta läpi. Jos etupään arvot on 2,0 niin 1,7 takana on liian paljon. Ford Mondeossa ainaskin takapään venttiilit hajoaa niin, että sen puolen venttiili joka on tehokaampi täytyy vaihtaa.
 
Vs: Lancerin jarrut

Jaahas. Näin sitten kävi. Paineensäätö venttiilit ovat kaikki samassa laatikossa konehuoneessa, jarrupääsylinterin vieressä. Korjaamon heppu kokeili sitten vaihtaa takajarrujen jarruletkujen paikkoja keskenään, jotta nähtäisiin olisiko vika todella paineensäätöventtiileissä. Sen jälkeen kävikin niin että takapää ei enää heittänyt paljon, mutta etupää meni sekaisin. Tuuria on sen verran että uusi venttiiliboksi ei maksa kuin vähän rapiat 100€, joka nyt sitten tilattiin. Ilmoittelen jos siitä ei apua ollut.
 
Vs: Lancerin jarrut

Millä perusteella muka ilmauksen järjestyksellä on väliä? ???

Itse vaihdan nuo nesteet kun vesiprosenttipitoisuus alkaa ylitellä promillerajoja ja käytännössä näin:

-Auto nosturille.
-Roput auki ja nesteet hittoon joka paikasta ja tauolle mars.

Palaaminen tauolta, verryttely ja tarkistus, ettei mistään tule enää nestettä.
-Uudet nesteet täyttösäiliöön.
Venaillaan hetki, että alkaa jostainpäin tiputella --> roppu kiinni hellästi.
Kokoajan pitää pitää huoli, että säiliössä on nestettä, pitää vaikka puolillaan vähintään!

Mikäli on väljää polkimessa eikä kaveria ole, bilkka (www.biltema.fi) tarjoaa jarrujen ilmauslaitteen á 4,95 euroa. Eli kampe toimii niin, et tökkää ropun päähän letkun (siksi kumisukka et sopii). Se on vähän tiukka ja repee jos se on kylmä.
Ropun pitää olla 1-3 kiertoo auki, ei niin että olisi vaara irrota, ei niin että on liian kiinni.
Sitten esim oma konstini: paineilmaa suoraan säiliöön. Korkissa on ilmantasausreikä. Mikäli sitä ei olisi, jäisi jarrusäiliöön alipaine kun palat & kengät & levyt & rummut kuluvat ajan myötä ja männät tarvitsevat taaksensa enemmän nestettä.

Niin, sitten kun vähän painetta laittaa ja letkun päästä / säiliöön tippuu nestettä eikä kuplia tule on ilmaus onnistunut.... paitsi roppu ensin kiinni ja letku sitten irti.

Tuli vaikeasti ymmärrettävästi selitetty, mutta ehkä siitä on jollekin apua.
 
Takaisin
Ylös Bottom