lancerin mittariston valot pimeni...

marlboro

A6 1.9TDI avant -00 -ex galant -00 gls
Liittynyt
11 Huhtikuu 2003
Sijainti
Parkano
...ja samalla meni tuuletin vipujen valot! sulakkeet on ehjät. onko noilla joku "yhteys" ? mittariston polttimoita kattelin äsken ja ne näytti ehjiltä!  ???
mittariston merkkivalot kyllä pelaa mutta taustat ei.
ja autohan oli 92-96 lancer.
 
nyt huomasin takavalon polttimoa vaihdellessani että sielä on joku oikkasrissa!? polttaa toista takavalon sulaketta (konehuoneesta) ja toinen parkkivalokin on pimeä :-X varmaan noi mittarin valotkin rupee pelittään kun saa ton vian korjattua???  :-\
 
juu miltei kaikissa mitsuissahan tuo toinen parkki linja on samassa mittariston valojen kanssa, ei taida riittää ihan viisi mitsua töissä joihin asiakas asentanut itse mankan ja laittanu samalla oikkariin sen mittaristojen valon :D
 
...älkää ny vaan sanoko että koko ongelma on alkusin mankan kytkennöistä!!? :seina sekin että polttelee takavalon sulakettta?:-[

edit

joo elikkä valot palaa taas!  :D :D ja vikahan oli siinä soittimen maaroituksessa! :-\ 
 
hehe en oo vielä kertaakaan nähny niin mystistä mitsua et parkkilinja/mittaristo valot ei ois ollu soittimen takaa maissa :peukku Ei se mitään hyvä jos oltiin avuksi.
 
Hei
Ostin ekan lancun (96) juuri ja vastaava ongelma itselläkin eli vasen parkki pimeenä kuin myös mittarivalot. Pitääkö mankan maa johto vetää erillisenä ja miten muuten johtojen täytyy olla?? Siellä oli joku ihme rele ja irto johtoja yms?? Joku taito käsi käyny virittelemässä. Eli jos ois tarkkaa tietoa johdoista olisin onnellinen. :-*
 
sama vika täällä eli sain oikosulun aikaiseksi mankan asennuksen kylkiäisenä. Otin maajohdoksi samasta nipusta johon tulee jatkuva 12V sekä virtalukolta katkeeva (ACC).

Mittailin mukamas että se oli maa (GND), mutta ilmeisesti jotain muuta sitten, kun mittaristo ja vasemman puolen tail lights sulake paloi konehuoneesta.

Mites noi mittaristo ja keskikonsoli, palautuuko toimintakunto sulakkeen myötä vai kyrvähtääkö sieltä lamput.
 
Samaa vikaa minulla trediassakin...

... mut ne mittaristovalot ei pelanneet ennen mankan asennustakaan. Voiskos nyt sit olla ne johdot sieltä jotenkin sekasin... nimittäin se johtonippu oli aikas härskin näkönen... siinä oli jos jonkinlaista johtoa, ainoot johot mitkä tunnistin oli antennijohto ja ISO-liitin, tökkäsin ne kii ja mankka toimii... ::)
 
jeps, vain sulake napsahti. Nyt tulee suoraan akulta maa. Vielä tarttis keskikonsolin valaistus reerata. Siinä taitaapi olla sitten polttimot sököjä kun sulakkeet on sisällä ja konehuoneessa ok. Kiva työmaa mitä kattellu noit ohjei :seina
 
Eli sama ongelma täälläkin... missä se sulake on joka palaa ?

ja miten nuo johdot sitten oikeasti pitäisi kytkeä (tarkka selostus kiitos!) ?

Mankan kytkin jo oikein (maadoitus runkoon, jatkuva jännite: puna-musta johto, katkaistava jännite: sininen johto), mutta miten nuo mittarivalot ?

kun siinä mankalle tulevassa nipussa on myös vihreä-valkoinen ja musta-keltainen johto. mihin ne kytketään ? kuuluisiko siinä välissä kenties olla vielä polttimo ? ???

Ohessa kuva kytkennästä. edellisen omistajan stereopatentteja siis. Mittarivalot toimii tällä kytkennällä. Vasemman puolen parkit palaa jatkuvasti, kun avain on acc asennossa, ja summeri huutaa mikäli ovi on auki. On asennossa summeri ei ääntele. Pitkien merkkivalo ei myöskään toimi!!

http://koti.mbnet.fi/tapsa_88/johdot.JPG
 
löysin tuon vasemman parkkien sulakkeen ja vaihdoin, mikäs sellainen hi-beam (tjsp.) sulake on ? sekin vaihdoin. Auto on -93 spacewagon glxi. voisko sillä releellä olla vaikutusta asiaan....

irrotin tuon vihreävalkoisen ja mustakeltaisen johdon mankan johdoista. Nyt ei parkit pala eikä summeri huuda ja pitkien valo toimii.
Mut mittarivalot vaan ei toimi. Mihin kytken ne johdot ? eli siis mittari valot eivät saa ilmeisesti jännitettä, mut mistäs sen ottaisi, jossei mankan johdoista...
 
Tässä radion kytkentää esim. Lancer -88 eteenpäin.

Isompi liitin (suluissa Galant -89)
Jatkuva virta valko/vihreä (pun/musta)
Normaali virta sini/valko (sin)
Radion valo (tämä ei siis ole maa!) vihreä/valko (vihr/valko)
Etu oikea + valko/pun (sama)
Etu oikea - musta/pun (musta)
Etu vas. + valko/sin (sama)
Taka oik. + kelta/pun (kelta/vihr)
Taka vas. + kelta/sin (kelta/pun)

Pienempi liitin, tämä on sama Galant -89
Etu oik. - musta/pun
Etu vas. - musta/sin
Taka oik. - harmaa/pun
Taka vas. - harmaa/sin


Minä en ymmärrä miksi se auton oma radioliitin pitää aina katkoa sivareilla ja siihen väköstetään milloin minkälaista kytkentää! Järki hoi!!!!
 
uge sanoi
Minä en ymmärrä miksi se auton oma radioliitin pitää aina katkoa sivareilla ja siihen väköstetään milloin minkälaista kytkentää! Järki hoi!!!!

En minäkään. Enkä ymmärrä oikein näistä johdoistakaan edellisen omistajan jäljiltä. Nyt siis radio on kytketty mielestäni oikein. Irralaan on vielä vihreä/valkoinen ja musta/keltainen johto. Niille kun paikka löytyisi..

EDIT: se mittarivalojen kirkkaussäätö ei ole koskaan toiminut. Voisko siellä olla jokin vialla miksei mittarivaloille tule sähköä.
 
Jos ei reostaatti (himmennin) toimi,niin valot ei pala ollenkaan.
 
mittarivalot ovat kyllä aiemmin toimineet, mutta ilman himmennintä. Vaikuttaako himmennin myös keskikonsolin valoihin ? nehän ovat samassa piirissä kuin mittarivalot....
 
jaahas, vika löytyi. Se ei ollutkaan johdoissa tai sulakkeissa (jotka olikin mielestäni oikein laitettu), vaan valoviiksessä, jossa on jokin kontaktihäikkä. Viikseä vääntelemällä sai valot hetkellisesti päälle.
 
Takaisin
Ylös Bottom