Lankun jarrut?

MaZaaK

New Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2013
Moro eli siis on hieman ongelmia jumittavien takajarrujen kanssa ja kaipaisin ideoita mistä kaivella vikaa seuraavaksi!
Pari kk sitten vaihdettiin uudet palat ja sen jälkeen jarrut on lämmennyt savuihin asti molemmilta puolilta vuorollaan, no epäiltiin jumittavia liukutappeja ja vaihdettiin tapit+tiivisteet tottakai mutta sama vika jatkuu. Tämän jälkeen epäiltiin käsijarrua ja vaihdettiin kengät ja herkistelyt päälle ja pari päivää meni ok kunnes vanne ja "rumpu" kävivät melko kuumina. Auto taas pajalle ihmeteltäväksi mutta vikaa ei oikein ole löydetty koska männät ja tapit liikkuu hyvin kuuleman mukaan....seuraavat epäilyt tuli koko satulasta mikä mukamas "jumittaa" ehkä hieman jotenki :seina . Jos joku fiksumpi osaisi heittää vähän tietoa mitä kannattaisi tehdä? Autohan on Lancer intense s 06-
 
Vs: Lankun jarrut?

pääseekö ne palat liikkumaan vapaasti myös siinä satulassa.entä käsijarruvaijerit.
 
Vs: Lankun jarrut?

Vaijeri on kunnossa jota pikkasen kiristettiin samalla. Palatkin ok :eek:
 
Vs: Lankun jarrut?

voisko olla letkuissa semmonen vika jotta sisältä rikki niin että ei päästä painetta takaisinpäin satulalta? Ei oo omalle kohalle sattunu mut täältä jostain ollu lukevinaan. Satulassa ei oikeen muita liikkuvia osia oo jos kerran liut ja männät liikkuu hyvin.
 
Vs: Lankun jarrut?

Jostain luin itekkin tosta ja kohta alkaa kuulostaa todelliselta kun alkaa vaihdettavat osat loppumaan kesken rahoista puhumattakaan :D
Ajatuksena on myös että tointaako uusia satuloita lähteä tähän hätään ostelemaan vaiko onkoha toi letkujen viallisuus mitenki suuri mahdollisuus :eek:
 
Vs: RE: Lankun jarrut?

Niin. Se tärkein unohtu: Liukuuko satulan mäntä hyvin kolossaan? Jos palat vaihdettu mutta mäntää ja sylinteriä ei putsattu hyvin samassa yhteydessä niin 99% mäntä saadaan jumiin. Se kun yleensä ruostuu siltä osalta mitä on ulkona, kun palat kuluu, eikä sitä likaisena saa työntää takas sisään kun palat uusitaan. Samoin sylinteri usein kerää pienet pintaruosteet ennen männäntiivistettä, jos pölysuoja on yhtään falskannut (samasta syystä se mäntäkin ruostuu..)

Satulahan ei muuten ole kuin nestekanava, samoin letkut/putket. Kun mainitsit että kärmä on rumputoiminen. Melko erikoisesti saa putket/letkut likaantua että muodostaa itsekseen yksisuuntaventtiilin..

Mäntä ja satula irti ja putsaukseen. Paras keino männän ruosteiden putsaukseen on happo/Deox C kylpy + metallinkiillotustahna.

Ja muistakaa että ehjät OEM tiivisteet ei yleensä parane vaihtamalla tarvikkeisiin, ne paranee putsaamalla.
 
Vs: Lankun jarrut?

Nii eikai se letku likaantumisesta umpeennukkaan... Mutta esim. letku on joutunut puristuksiin syystä tai toisesta niin vaurioitunut sisältä niin että paine pääsee satulaan mutta ei takaisinpäin niin hyvin. Luulisin että satulaan päin on kovempi paine kun sieltä poispäin. Tämä sillä kun tuolla ylempänä oli että männät ja liuut liikkuu hyvin.
 
Vs: Lankun jarrut?

Itse en mäntiä päässyt näkemään ku auto oli laitossa työpäivän aikana :eek: Tiivisteet ja liuut kävin merkkiliikkeestä hakemassa että noissa pitäs olla hyvää tavaraa... En vain ennen ole törmännyt tähän että edessä toimii moitteetta ja takana vasen ja oikea puoli jumii aina vuoroperään kun toisen saa toimimaan :mad:
 
Vs: Lankun jarrut?

No jos mäntää ei vaihdettu ja laittaja oli ns. "ammattilainen" niin aika taatusti ei putsattu mäntää/sylinteriä. Etenkään hapotellut ruosteita pois/kiillotellut karheuksia. Niitä satuloitahan kun ei noi huoltomiehet huolla, ne vaihtaa ne tarvittaessa. Periaatteessa ikinä ei olisi syytä vaihtaa satulaa, missä ei ole omaa mekaanista käsijarrumekanismia. Sen voi aina korjata ::) On vain laiskoja/saamattomia tekijöitä, jotka näkee tämän "helpompana". Ja helppoahan se on, jos joku muu viulut maksaa!

Mutta kysy ihmeessä siltä huoltomieheltä, miten se satula voisi olla jumissa :D

Käsijarru olisi hyvä pois sulkea esim. sillä että ajelisi päivän niin että se on säädetty siten että kengät ei varmasti ota kiinni rumpuun, vaikka olisi kärmä ylhäällä.

Itse en myöskään usko siihen että kangasvahvistettu KUMI painuisi niin että neste pääsisi satulaan mutta ei takaisin. Eri asia jos metalliputki länässä tai metallipunosvahvistetuissa letkuissa, oliko tässä semmoset?
 
Vs: Lankun jarrut?

Onko autoon varmasti vaihdettu nämä liukutapin päässä olevat helat? Vai vaan silmämääräisesti katsottu että näyttävät hyviltä? Näiden loivaa turvotusta ei nimittäin edes mittaamalla havaitse. Aiheuttaa sen, että takajarrut jää kantamaan kun paine ei pääse tapin takaa pois normaalisti. Tätä vikaa etsittiin sitten monta iltaa...
8280-8223-full-fto-gr-gs-upper-bolt-grommit-mb699264-2-17.jpg
 
Vs: Lankun jarrut?

^Hyvä pointti muuten. Samaisen auton jarruja useasti huoltaneena (nyt ensi keväänä taitaa tulla neljäs kerta :D ) täytyy kehaista että alkuvuosien ongelmien vuoksi olen korvannut em. kumit ja tapit missä niille on rako, niillä toisenmallisilla tapeilla (siis satulassa kahta erilaista tappia, toisessa ura tuolle kumille ja tuo kumi, ja toinen ihan "sileä"). Minkä jälkeen ongelmat on vähentyneet huomattavasti. Kannattaa myös muistaa että jos em. kumit on paikallaan, ne tulee olla OEM ja OEM rasvoilla. Ei millä tahansa liukutappirasvoilla. Tosiaan moni rasva turvottaa noita kumeja.

Hyvä Biim, en heti muistanut sun ja Harrin taistelua noiden kumien takia :D

Toi ongelmahan on vanhemmissa Sumitomo jarruissa poistettu siten että sylinterin päässä on yksisuuntaventtiili (tai tuttavallisemmin p***u) mikä päästää paineen ulos ja tarvittaessa varmaan hitaasti sisäänkin. Myöskään niissä ei ole tätä idioottimaista kumia :D
 
Vs: Lankun jarrut?

mystinengalant sanoi
Tää on taas näitä keskusteluja jotka saa ihmisen haluamaan bremboja. :eek:fftopic
Ei välttämättä. Niiden huoltaminen ei oo ihan yhtä halpaa, vaikka pitäisikin tehdä harvemmin :D Olisi hauska tietää miten Brembot toimis em. 100tkm ajossa ilman että jarrunesteitäkään vaihdettaisiin huolto-ohjelmaa tiheämmin, saati paloja (ns. katuhissuttelutyyliin).

Puol tuntii niin tekee vuosihuollon kaikkiin 4 satulaan kun puhutaan näistä Akebono/Sumitomo/Nissin jarruista..
 
Vs: Lankun jarrut?

itse olen muutaman kerran törmänny jarruletkuun joka tosiaan toimi "takaiskuventtiilinä" pääsi paine sylinterillepäin mutta ei takas. lopuksi paljastu kun tajus painaa jarrua,ei vapautunu.sit ilmaruuvi auki ni heti pyöri pyörä. pari toistoa ja muuta vaihtoehtoa ei löytyny. vika poistui kun vaihtoi letkun jumivaan pyörään. ;D

eli ei mahdoton vika todellakaan ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom