"Lastu" + Ajotietokone

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Eli onko tietoa, että mitä auton oma polttoaineen ohjausjärjestelmä ja ajotietokone tykkää jos asentaa ns. tehoboxin oman järjestelmän rinnalle? ???
Kun ilmeisesti tää boxi huijaa ilmamäärä- ja lamda- tietoja?? :eek:
Onko kukaan asentanu teholastua vakiojärjestelmän tilalle? kokemuksia? :)
nim. "yli 150hp pakko saada" ;D
 
Vesku sanoi
Onko kukaan asentanu teholastua vakiojärjestelmän tilalle? kokemuksia? :)
nim. "yli 150hp pakko saada" ;D

kokemusta on -97 1.6:sta lancerista, johon laitettiin unichippi,2" putkisto ja K&N vapaavirtaussuodatin. tehot nousi tehtaan ilmoittamasta 113:sta <-(muistaakseni) 127:ään (st-motorsin penkin mukaan).
kun vertaa tuota tehojen nousua rahamäärään:
-unichippi jotain 3000 mk (asennettuna/säädettynä)
-putkisto 2200mk (rosterinen eurostainlessilta)
-K&N muistaakseni n. 500mk
niin yhtälön lopputulos näyttää aika hanurista revityltä,eikö totta? ;)
 
Eli n. 15hp lisäys.. Jos saan saman, niin silloin pitäisi olla jo aikas lähellä 150hp.. ja laitetaan puhallin, niin varmasti on yli ;D
nim. 1.5l kaasarikone + turbo=70hp -> 142hp ;)
 
Onko todella niin, että kukaan ei ole laittanut lastua autoonsa.. ???
Ei ole ihme, ku mitsut ei kulje ;D

Täytyy nyt ite taas leikkiä noiden moottoreiden kanssa.. jos ehtii.. ;)
 
Käsittääkseni nuo Mitsun softat on aika usein suojattuja, joten niitä ei "vaan" päivitetä uusilla arvoilla ja vapauteta piilevää tehopotentiaalia.

Jollain piggyback ohjaimella (Apexi S-AFC II tai vastaava) saat kyllä muokattua polttoaineen syöttöä optimaalisemmaksi, vaihdettua isommat suuttimet yms. ja voit vielä ihan itse säätää laitteen, toisin kuin esim. Unichipin.

Onnea vaan projektille!
 
MaxFlower sanoi
Käsittääkseni nuo Mitsun softat on aika usein suojattuja, joten niitä ei "vaan" päivitetä uusilla arvoilla ja vapauteta piilevää tehopotentiaalia.

Jollain piggyback ohjaimella (Apexi S-AFC II tai vastaava) saat kyllä muokattua polttoaineen syöttöä optimaalisemmaksi, vaihdettua isommat suuttimet yms. ja voit vielä ihan itse säätää laitteen, toisin kuin esim. Unichipin.

Onnea vaan projektille!

Niinhän ne on suojattu... Mut kyseinen lastu tulee alkuperäisen rinnalle.. siis muokkaa lambda-arvoja ja ilmamäärää ja näin ollen huijaa omaa boxia..
Pitäisi saada toimimaan.. Itse en kuseistä boxia laita, vaan annan ammattilaisten hommaksi ja samallahan siihen tulee takuu..
Nyt vain tarvii rahaa paljon.
 
Vesku sanoi
Niinhän ne on suojattu... Mut kyseinen lastu tulee alkuperäisen rinnalle.. siis muokkaa lambda-arvoja ja ilmamäärää ja näin ollen huijaa omaa boxia..
Pitäisi saada toimimaan.. Itse en kuseistä boxia laita, vaan annan ammattilaisten hommaksi ja samallahan siihen tulee takuu..
Nyt vain tarvii rahaa paljon.

Taitaa olla kyseessä ihan perinteinen "vastus-modi", lupaavat huimasti tehoja lisää ja laatikkoon on laitettu 1kpl vastus muokkaamaan anturin antamaa tietoa niin että ECU antaa enemmän bensaa. +1-2hp lienee ihan mahdollinen.
 
Yhdellä venäläisellä olis romdumpit ainaskin näistä koneista/ autoista (90 luvun kalustoa).

ECU OEM No ECU Application
MD153010 Mirage, Colt, 4G15 1.5 12V
MD198736 Galant E55 4G63 SOHC 16V
MD346809 Space Wagon 2.0 SOHC 16V
MD184827 Galant E52 1.8 4G93 SOHC 16V
MD166252 Galant E38/E39 2.0 DOHC 4G63
MD154075 Eclipse D22A 2.0 DOHC 4G63
MD175667 Lancer CB4W 1.6 SOHC 16V
MD308311 Lancer 1.3 w MAP sensor
MD167736 Galant E33 2.0 8V
MD169144 Eclipse D22A 2.0 DOHC 4G63
MD307034 Galant E52 1.8 4G93 SOHC 16V
MD128625 Eclipse D22A Turbo

Ja heppu mainosti että aika helposti sais importattua esim tuohon tunerprohon jolla sitten vois tutkailla noita ja muutella esim revlimittiä timign ja fuel tableja. Pienellä varauksella ja ammattitaidolla :)

Venäläisillä taitaa olla joku kommuuni missä ne tunaa noita vapareita ja muokkaa lastuja heposien toivossa.
 
Kaikissa :)

Ja dumpeillapa ei oikeastaan tee mitään, ellei sitten satu olemaan epäonninen eprommittoman laatikon omistaja.
 
MaxFlower sanoi
Käsittääkseni nuo Mitsun softat on aika usein suojattuja, joten niitä ei "vaan" päivitetä uusilla arvoilla ja vapauteta piilevää tehopotentiaalia.

No itseasiassa.... eivätkä ole. Ainoa suojaus on tiedon pihtaaminen. Se, ken osaa, voi tehdä ihan mitä tykkää. Eli siis ts. kyllä päivitetään. Tämä siis 90 luvun (alkupuolen) vehkeissä. Uudemmista ei ole tietoa. (vielä..)
 
Esku sanoi
No itseasiassa.... eivätkä ole. Ainoa suojaus on tiedon pihtaaminen. Se, ken osaa, voi tehdä ihan mitä tykkää. Eli siis ts. kyllä päivitetään. Tämä siis 90 luvun (alkupuolen) vehkeissä. Uudemmista ei ole tietoa. (vielä..)

No sitten varmaan päivität mun vuoden -93 ECUn ;) (Tähän aiheeseen voidaan palata toisella foorumilla.)

Eräs paja ilmoitti että OBD II ECUt saisi päivitettyä diagnostiikka portin kautta ja ainakin Mitsu on päivittänyt Amerikassa -97 3000GT:n softaa, joten saattaa olla hyvinkin mahdollista.
 
GDI -99 valmistettuihin Galantteihin on ajettu piuhan kautta uutta softaa ihan Suomessakin...
 
Jep. Näin se homma etenee. Piuhan kautta päivitettävissä vaan on se ikävä puoli, että tarvitaan se oikea softa ja liitäntälaitteet sun muut. Vanhemmissa voi yksinkertaisesti ottaa vanhan softan irti (eli piiri irti) ja uusi tilalle. Tästä johtuen, vaikka homma onkin fyysisesti vähän vaikeampi, on vanhojen muuttaminen paljon mahdollisempaa kuin uusien. Isolla rahalla saa sitten uudemmatkin vireeseen.
 
Maxflower mitä nää vois olla ?
Jotain aftermarket viriviri chipppejä?

495WK2.BIN
G-Force ECU 93'3000GT VR4 (Mod2)  32 KB rtec_switzerland 04/02/2004         

495WK3.BIN
G-Force ECU 93'3000GT VR4 (Mod3)  32 KB rtec_switzerland 04/02/2004         

95SpyderVR4Rom.zip
Dump from a '95 3000GT VR4
 
Esku sanoi
Kaikissa :)

Ja dumpeillapa ei oikeastaan tee mitään, ellei sitten satu olemaan epäonninen eprommittoman laatikon omistaja.

Paitsi jos ko heppulla on .ecu tiedostot ja tiedää missä osoitteessa on esim revlimiter ???
 
Tepi sanoi
Maxflower mitä nää vois olla ?
Jotain aftermarket viriviri chipppejä?

495WK2.BIN
G-Force ECU 93'3000GT VR4 (Mod2)  32 KB rtec_switzerland 04/02/2004         

495WK3.BIN
G-Force ECU 93'3000GT VR4 (Mod3)  32 KB rtec_switzerland 04/02/2004         

95SpyderVR4Rom.zip
Dump from a '95 3000GT VR4

G-Forcen rev limiterin nosto, en nyt muista oliko tuossa juurikaan mitään muuta käyttökelpoista, jollekin modeille tarkoitetut fuel mapit yms., mutta kun sitä ei voi helposti päivittää niin piggy-back pitää kuitenkin olla.

ja sokerina pohjalla "wors of them all" eli California emissions versio ECU softasta, tuossa on muistaakseni ylimääräisiä o2-sensoreita yms. ettei vaan tuprahtele savupiipusta saasteita Californian puhtaaseen luontoon.

Kasasin itselleni dis/assemblerin jolla noita dumppeja olen katsellut, varsin mielenkiintoiseksi tutkimisen tekee diff-toiminto joka näyttää dumppien eroavaisuudet. Ainoa mitä oikeastaan puuttuu, että tuosta saisi jotain iloa, on järkevä tapa päivittää softaa.
 
Tuntuuhan sitä äijillä olevan tietoa...
Edelleen kysyn, että onko siit lastusta apua?
Kun ajattelee et toi GDI kone on jo todella hyvällä hyötysuhteella toimiva, niin luulis ku ruokaa ja ilmaa ontaa lisää niin tehot lisääntyis?? Ja toi lisäyshan onnistuisi lastulla..
Olenko nyt ihan pihalla?
 
Vesku sanoi
Tuntuuhan sitä äijillä olevan tietoa...
Edelleen kysyn, että onko siit lastusta apua?
Kun ajattelee et toi GDI kone on jo todella hyvällä hyötysuhteella toimiva, niin luulis ku ruokaa ja ilmaa ontaa lisää niin tehot lisääntyis?? Ja toi lisäyshan onnistuisi lastulla..
Olenko nyt ihan pihalla?

Onnistuu lastulla, lastu on siis sellainen EPROM-piiri, jossa valmistajan ohjelmaa on muokattu. Tuo sun viestiketjun aloitus ei liity lastuun mitenkään, vaikka varmaan "lastun" myyjä sellaista myykin.

Saksan eBay ainakin tarjoaa noita "lastuja", jotain 5-10 euroa kappale... katsoppa linkin alinta kuvaa niin näet millaisesta lastusta on kysymys.

Linkki
 
MaxFlower sanoi
Saksan eBay ainakin tarjoaa noita "lastuja", jotain 5-10 euroa kappale... katsoppa linkin alinta kuvaa niin näet millaisesta lastusta on kysymys.

Linkki

Veljeni laittoi tollasen "lastun" VW Passattiin ja suorituskyky lisääntyi... Toi lastuhan on siis pinnien väliin tulevan vastus, jolla huijataan ECU:a. Tuon vastuksenhan voi laittaa aika moneen autoon, mutta en tiedä mitä moottori tykkää...
 
No mä meinasin Muukkoselta tilata, sellaisen lisälastun, joka tulee siihen oman järjestelmän rinnalle.. Lupailivat 5-11hp lisää... http://www.tmuukkonen.fi/frames_startvy_fi.htm
 
Vesku sanoi
No mä meinasin Muukkoselta tilata, sellaisen lisälastun, joka tulee siihen oman järjestelmän rinnalle.. Lupailivat 5-11hp lisää... http://www.tmuukkonen.fi/frames_startvy_fi.htm

Osa noista rinnalle tulevista bokseista sisältää hauskan yllätyksen aukaistuna. Nimittäin juuri vastuksen... Kannttaa olla tarkkana.
 
Tepi sanoi
Paitsi jos ko heppulla on .ecu tiedostot ja tiedää missä osoitteessa on esim revlimiter  ???

Jees, tarkoitinkin sitä, että jos on loota, jossa on eprom, voi sen softan lukaista siitä omastaan eikä dumpeilla tee mitään. Jos taas ei ole lutikkaa luettavaksi, on dumppi ihan kiva olemassa...

Noista ohmilastuista (vastuksista siis...) sen verran, että niitä nyt voi soveltaa ihan mihin tahansa autoon ja kyllähän ne toimivat, vaan kun vaikutus on koko kierros- ja kuormitusalueelle sama, ei lopputulos välttämättä ole mitenkään kovin hyvä. Jossain tilanteessa tehoa tuntuisi tulleen lisää (voipi olla tottakin..), vaan jossain toisessa tilanteessa sitä onkin sitten alkuperäistä vähemmän.

Jos joku haluaa, voi minultakin tilata vastuksia kympin kappale...siihen hintaan myyn vaikka koko hyllyn tyhjäksi ;) Voin jopa koteloida ne... ;D
 
Onko kukaan lastuttanut - 90 galanttia siis sitä 8venttiilistä Glsi 2l konetta on tossa E33 Hb:ssa kiinni. jos löytyy niin laitappa vinkki mitä piti vaihtaa ja millaisia muutoksia syntyi, vaikka negatiivisiakin =o) Missä vuosimalleisssa on tuo samainen moottori eli 4G63;nen :driver
 
Vesku sanoi
Eli onko tietoa, että mitä auton oma polttoaineen ohjausjärjestelmä ja ajotietokone tykkää jos asentaa ns. tehoboxin oman järjestelmän rinnalle? ???
Kun ilmeisesti tää boxi huijaa ilmamäärä- ja lamda- tietoja?? :eek:
Onko kukaan asentanu teholastua vakiojärjestelmän tilalle? kokemuksia? :)
nim. "yli 150hp pakko saada" ;D

Niin tota mulla on tossa Lancerissa Power Systemin sellanen boxi mikä lyötiin tohon ECU:n perään kiinni. Tosin ostin samalla sporttikatin(Magnaflow) ja kyl huomas et liikkuu se lujempaa, vääntää paljo paremmin ny. Elikkäs ei toi ECU oo mitää valitellu
 
Takaisin
Ylös Bottom