Lehtijousien irroitus autosta

Faidros

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Mitenkäs tuo käy oikeaoppisesti? Yritin haulla etsiä, mutta en yhtäkkiä löytänyt asiaa rautalangasta väännettynä.

Etukiinnikkeestä meni pultti poikki, kun mutteria väänsin ja toiselta puolelta kun yritin pyöräyttää mopolla sitä pulttia, että pyörähtäisi helansa sisällä, katkesi koko jousi naps poikki. :nykii Jousen lenkki pyöri siinä korvakkeessa tyhjää heloineen ja pultteineen siis. O_O
Jouset ovat muutenkin totaalisen väsähtäneet, mutta varaosa-autosta löytyy onneksi parempikuntoiset tilalle. Ne vaan pitäisi nyt saada ehjänä irti.

Autona siis Pajero pitkä '89, jos sillä nyt on jotain merkitystä tähän. Kiitos.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Olet käyttänut ns väärää pakkokeinoa ja saanut jopa jousen poikki ;D. Tosin en ymmärä miten jousi on onnistuttu katkaisemaan. Ehkä et ole miettinyt riittävästi rakennetta ::)
Takapulttien irrotus: 1. Irrota riipukkeiden laipat, ruuveissa käy irrotusainekäsittely jos eivät aukea 2. Ota lyhyehkö porakone ja 5.5 ja 6.0 mm poranteriä. Näillä välineillä pääset poraamaan ne holkin sisällä olevat kumit pois, aloita ristkkäin ja tarvitaan paljon porausta. 3. Lyö riipukkeet pois vasaralla, lähtevät helposti kun kumi on pois.
Etupulttien irrotus: Tapahtuu periattessa samalla porakonemenetelmällä, mutta tarvitset kulmahiomakoneen ja Bilteman myymiä 1 mm paksuisia katkaisulaikkoja. Kierretään mutterit pois. Seuraavaksi leikataan sisäpuolelta ne vastalaipat pois. Leikataan herkällä kädellä nelikulmainen leikkaus ettei vioteta runkopalkkia. Leikkauskohta näkyy sieltä laipan sisäpuolelta laippaa pyöreänä ympyränä. Leikkaus tulisi osua siten että kun laippa kammettaan irti se nelikulmaleikkauksen lävistäjä on noin pultin paksuinen. Nyt päästään poraamaan - esteet ovat poissa. Porataan molemmilta puolilta kumi pois ja lyödään tapit ulos.
Koska jouset joutuu joka tapauksessa irrottamaan akselista, se on tehtävä ensin. Vaatii virittelyä ;D.

Hommassa on hyvä pitää järki kädessä ettei satu tapaturmia. Kohteena oli todella ruostunut pätkäpajero ja taisin könytä auton alla ainakin viikon ennen kuin keksin tämän menetelmän. Eipä tämä remontti ihan päivässä mene ;).
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Hmm pitäisköhän käydä ostamassa sellainen ~100 euron kaasuhitsaussarja kertakäyttöpulloilla, voisi poltella ne kumit pois sieltä ja mutterin punahehkuun että irtoisi ehjänä?

Aikoinaan riipukkeen puolta kun avasin, lähti tosiaan mutterimopolla pulttia pyörittelemällä ja samalla toiselta puolelta naputellen kiltisti ulos.. Näköjään sitten vaarallinen tapa, jos hela on jässähtänyt niin, että jousi pyörähtää mukana. Ei tosin ehjän jousen luulisi moisesta katkeavan (pienellä mutterimopolla).
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Tämä polttoratkaisu kävi minullakin mielessä mutta auto oli tavallisessa autotallissa ja muuten ehjä auto päällä. Se palovaara on noissa ohutlaikoilla tehtävissä leikkauksissa aika pieni. Eipä siinä loppujen lopuksi tältä osalta tainnut mennä aikaa sen enempää. Ehjistä holkeista, pulteista ja muttereista & riipukkeista ei ehkä kannata näissä hommissa haaveilla - niitä on vapailla markkinolla eli esim Delta-autosta löytyy uusia. Vähän käytetyt jouset sain tältä foorumilta.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

No niin, nyt olisi jouset vaihdettu ja korvakkeita hitsailtu. Katseltiin tarkemmin sitä katkennutta jousta, niin ruosteesta päätellen se on ollut jo pidemmän aikaa poikki ja pysynyt jotenkin vaan siellä korvakkeessa pyhällä hengellä tms.

Aika huono ratkaisu minusta noissa kiinnikkeissä, kun pultit ovat kiinteät ja jos se holkki on ruostunut yksipuiseksi, pyörimisliikettä ei tapahdu. Laitoin sitten etukiinnikkeeseenkin vaan läpipultin runsaan vaseliinin kera sinne, niin ei jousi turhaan rasitu.

Kiitoksia jälleen kerran neuvoista.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Etupulteissa se sisällä oleva kumi yleensä huolehtii niistä joustoista. Ehkä se oli niin läpiruostunut ettei jousta. Yleensä näissä vanhoissa autoissa yleisin vika jousituksessa oli "norra poikki" ;D. Takajousissa tuollainen "rasvaholkki" ratkaisu taitaa olla yleisempi suuremman liikevaran takia ::).
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

hitsaamallaki voi ensi hoitaa poikenneen jousen,tein semmosen työn yhteen pajeroon josta oli päälimmäänen lehti poikki akselin vierestä.viä on kestäny.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

En kyllä arvaisi moista jousiterästä hitsailla, mutta kai sekin aikansa kestää, ennen kuin murtuu.

Auton perä nousi parempien jousien ja pitkien riipukkeiden kera sen verran paljon, että iskarit ovat maksimiasennossaan kun auto on renkaidensa varassa. Tarvii mennä kai iskarikauppaan kyselemään pidempiä, tiedä sitten millainen tarvisi olla..
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

palio tullu kaikenmoosta hitsaaltua. muuta niitä korvakkeiren paikkoja misä iskari kii.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Faidros sanoi
En kyllä arvaisi moista jousiterästä hitsailla, mutta kai sekin aikansa kestää, ennen kuin murtuu.

Auton perä nousi parempien jousien ja pitkien riipukkeiden kera sen verran paljon, että iskarit ovat maksimiasennossaan kun auto on renkaidensa varassa. Tarvii mennä kai iskarikauppaan kyselemään pidempiä, tiedä sitten millainen tarvisi olla..
muistatko minkä kokoiset pultit kävi niihin? tarkoitus omakin pajero nostaa riipuilla perä
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

muistatko minkä kokoiset pultit kävi niihin? tarkoitus omakin pajero nostaa riipuilla perä

Eteen M14 pultit, taakse M12, pituudet jotain 140mm tai alle. Tietysti uusien kumien kera tarvi vielä oikean kokoista putkeakin sinne sisään holkiksi.

muuta niitä korvakkeiren paikkoja misä iskari kii.

Ei jaksaisi, kun juuri hitsailin noi vanhoille paikoilleen takaisin ja massailin jne. :p

Aihetta on vatkattu täällä ennenkin, niin onko kellekkään selvinnyt ikinä, minkä auton iskarit olisivat esim. 5 cm pidemmät mitä pajeron vakiot? Noista kun ei lue mittoja missään, ei viitsisi hakuammunnalla tilailla.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

kiitoksia tiedosta ja viel sitä lähtikö vanhat riiput nätisti pois että jäi vanhat kumit ehyeks?
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Ei nyt erityisen nätisti lähteneet, rautakankikin meni suoraksi vääntäessä. :p Kyllä sinne jotain kumia kuitenkin jäi. Laitoin kuitenkin uudet, vajaa 30 euroa koko sarja oli.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

pajero sanoi
jep pitää itsekkin uusia ne sinne.
Takapäässä pääset varsin helpolla jos poraat kumit pois. Ota ensin se "irtolaippa" pois niin pääset hommiin eikä tarvitse rauatakankia väännellä. Kumi on valitettavan sitkeää tavaraa eikä kannata edes harkita että niitä holkkeja uudelleen käyttäisi. Etupäässä taas on oikeastaan pakko leikata ne laipat pois että pääsee poraamaan. Vastapuolelta voi vain jyrsiä kumiosan laippaa pois esim 6 mm puutaltalla. Kiinruostunut kumiholkki ei oikein muiilla menetelmillä suostu irtoamaan. Osat irtoavat kevyellä vasaranlyönnillä tällä menetelmällä, koska ne eivät ole enää missään kiinni ;). Tämä kokemus on saatu monessa työssä, kun osa ei suostu millään irtoamaan - jyrsitään pois ;D. Viimeksi Mondeon vetoakselin oikean puolen tukilaakeri oli pakko poistaa näin. Onttoa väliakselia ei oikein kärsi murjoa vasaralla ja prässistäkin loppui teho.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Aihetta on vatkattu täällä ennenkin, niin onko kellekkään selvinnyt ikinä, minkä auton iskarit olisivat esim. 5 cm pidemmät mitä pajeron vakiot? Noista kun ei lue mittoja missään, ei viitsisi hakuammunnalla tilailla.

Tilasin sitten jenkki-iskarit, Rancho RS5116, noin 65mm pidemmät mitä vanhat oli. Ihme juttu kyllä, kun ei suomesta löytynyt taulukkoa iskareiden pituuksista? usparts.fi toimitti kuitenkin parissa päivässä nuo, saa nähdä riittääkö pituus.

Tuolta pääsee katselemaan mihin autoihin sopivat ja yrittää saada eurooppalaisia tarvikeiskareita halvemmalla, mutta otapa noista mallinimistä nyt selvää.. http://www.summitracing.com/parts/ran-rs5116/applications
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Tuosta vielä ~vakioiden iskareiden yhteensopivuuslistoja, esim blazerin iskarit voisivat sopia pajeroon? http://www.summitracing.com/parts/ran-rs5118/applications
 
Riipukkeiden irroitus/vaihto

Siis kuuluisko riiput ja/tai ne puslat irroittaa aikuisten oikeesti noin V*tun hankalalla tavalla??? ;)

Tuli todettua Naperossa, ettei 5kg:n hienosäätövasaran isku vaikuttanu mitään... :mad:

Joka tapauksessa joudun tilaamaan uudet riiput, molemmilta puolilta katkesi jousen läpi menevä... :seina
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Itseasiassa tuolla "itsekeksityllä" menetelmällä lehtijouset irtoavat suorastaan hämmästyttävän helposti ja nopeasti. Valitettavasti jouduin miettimään "hetkisen" mitä pitää tehdä, ettei tarvitse noita v-kirjaimia. Minulla on aina ollut mottona: "parempi on viikko miettiä kuin päivä turhaa työtä tehdä" ;). Monet alustan kumiosat tms ovat sellaisia, ettei niitä voi toiseen kertaan käyttää ::). Tähän ongelmaan ei ole ns "tulppa-avainratkaisuja" ja autonpolttamisen riski on hieman pienempi. Aikuisuudesta puheenollen täytin hiljattain 70 vuotta ;D.
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

lekaseppä sanoi
Itseasiassa tuolla "itsekeksityllä" menetelmällä lehtijouset irtoavat suorastaan hämmästyttävän helposti ja nopeasti. Valitettavasti jouduin miettimään "hetkisen" mitä pitää tehdä, ettei tarvitse noita v-kirjaimia. Minulla on aina ollut mottona: "parempi on viikko miettiä kuin päivä turhaa työtä tehdä" ;). Monet alustan kumiosat tms ovat sellaisia, ettei niitä voi toiseen kertaan käyttää ::). Tähän ongelmaan ei ole ns "tulppa-avainratkaisuja" ja autonpolttamisen riski on hieman pienempi. Aikuisuudesta puheenollen täytin hiljattain 70 vuotta ;D.

Ei onneks tarvinnu, kun takariiput irrottaa.

Käytin kaasutohoa ja rälläkkää irroitukseen, kun molemmista riipuista oli jo toinen tappi poikki... ;)

Nyt vaan tarvii miettiä mistä uudet riiput ja puslat hankkii, kun tarvii kallistuksenvakaajan kumit(kin) uusia!

Muuten olis hyvä sarja, mut halkaisijassa on 2mm eroa... :(
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Kas, lekaseppä hyvään ikään ehtinyt. :)

Nyt jousijumppaa tehneenä voin sanoa, että kannattaa aina suosiolla hankkia (tai tehdä) valmiiksi uudet riipukkeet, helat, u-pultit ja se etupultti. Tiesuola on luultavasti kuitenkin syövyttänyt kaikista kierteet pois, joten harvemmin saa katkeamatta auki. Näin siis kyseistä hommaa harkitseville neuvo. Jos kaikki vermeet on valmiina, homma onnistuu yhden illan ropaamisella.

Nyt vaan tarvii miettiä mistä uudet riiput ja puslat hankkii, kun tarvii kallistuksenvakaajan kumit(kin) uusia!

Jousien helat (puslat) ostin fixukselta, motonetissä myydään myös. Tosin jos hifimpiä haluaa, niin saahan rahalla noita uretaanijuttujakin..
Kallistuksenvakaajaan pistin vanhat kuminatturat takaisin ja niihin tappeihin jotain nurkista löytyviä kuminatturoita yms riekaleita miellyyttääkseni katsastussetää. Riiput ja u-pultit yms tein itse, kun en tajunnut valmiitakaan silloin ostaa..
 
Vs: Lehtijousien irroitus autosta

Alfh sanoi
Aihetta on vatkattu täällä ennenkin, niin onko kellekkään selvinnyt ikinä, minkä auton iskarit olisivat esim. 5 cm pidemmät mitä pajeron vakiot? Noista kun ei lue mittoja missään, ei viitsisi hakuammunnalla tilailla.

Omaan gen1 pajeroon piti jousijumpan ja pidempien riippujen jälkeen hommata pidemmät iskarit. Turun joponetin tiskiltä sai niin hyvää palvelua että löydettiin pienellä haeskelulla 80mm pidemmät. L200 4wd 87-05 takaiskarin iskun pituus on 365-630mm. Mittailun jälkeen tulin semmoseen tulokseen että pohjaanlyöntikumia tai rungon vastakappaletta ei tartte muokata koska iskari ei pohjaa sisäänjoustossa. Sopii heittämällä paikalleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom