LR GTi: Lancer GTI -93/92 käyttökunnostusta.

LR GTi

New Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Moi!


Emännän edellinen auto myytiin abaut kuukausi sitten, joten tilalle piti tietenkin saada jotakin. :) Hetki seurattiin nettiautoa ja sieltä löytyi GTi Lancer vm 93/92. Tiedossa oli jo etukäteen, että mm. auton takakaaret kaipaavat huomiota. Yhtenä sateisena maanantai-iltana lähdettiin 150 kilometrin päähän tsekkaamaan Mitsua. Hetken katselun sekä ajelun jälkeen päätimme ottaa projektin vastaan ja kaupat syntyivät hyvässä hengessä. :peukku Auto on ollut samalla omistajalla 10 vuotta, joten historia on mukavasti selvillä, öljyt vaihdettu säännöllisesti, jne... Kilometrejä takana 337tkm, kansiremppaa, venttiilinnostimien uusimista ym. tehty matkan varrella. Lantussa toimii kaikki sähköikkunat sekä keskuslukitus. Sisusta on erittäin siistissä kunnossa kuskinpenkkiä myöten. :) Pirssi on tarkoitus laittaa siistiin käyttökuntoon ja pitää se täysin orkkiksena merkkejä myöten.

Autoon jo meidän aikana tehty:

-Poistin vanhan hälyttimen/ajoneston, joka temppuili silloin tällöin. Kaikki ryöstäjät ja muut kikkailut tuli autosta pois. :peukku

-Sytytulppien vaihto (vanhoissa pahimmassa oli 2mm kärkiväli! :eek:)

-Polttoainesuodattimen vaihto, oli muuten ALKUPERÄINEN suodatin paikoillaan! :eek: ;D M-Filteriä ei kannata laittaa, koska "jarruputkiliitin" ei tiivisty tarpeeksi suodattimeen, suodattimesta puuttuu sisäkierrettä milli pari lopusta. :seina Nyt laitoin JapanPartsin suodattimen ja toimii! (Voi kristus, kylläpä oli suodatin paikkaan laitettu!) :eek:

-Jakohihnan+ohjainrullan ja kiristimen vaihto. Samalla tuli uudet nokka-akseleiden stefat ja käyttöhihnat. :)

-Pakoputken takavaimentajaan hitsailin katkenneet kiinnikkeet takaisin

-Pakoputken etuputken paikkaus jousto-osan jälkeen


Mitä autoon tullaan vielä tekemään:

-Takaaret, molempia täytyy hitsata, mutta ei mahdottomat

-Vetokoukun poisto samalla, kun otan puskurin pois ja laitan takakaaret

-Katsastuskunnostus/tarkistus ja takajarrut kiristys/herkistys

-Moottoriin Forten Motorflush- käsittely + tietenkin uudet öljyt ja suodatin

-Molemmat rekisterikilvet menee tilaukseen, vanhat ovat ruostuneet pulttien kohdilta rumiksi (~9e kappale, ei paha hinta!)

-Venttiilkannen tiivisteen vaihto (vanha tihkuttaa hieman)

-Oven kahvojen maalaus takaisin punaiseksi

-Etupuskurin alalipan "tummennus"

-Helmoihin uusi kiveniskusuojakäsittely, mallia Tectyl

-Kuskin jalkatilaan parempi matto ;D

-Subi takakoppaan, autossa nyt Pioneerin vahvistin takakaiuttimille, jonka tulen pyhittämään Subikäyttöön

-Koko auton kiilloitus koneellisesti ja kunnon vaha päälle :D


Päivitän tätä kertomusta kuvien kera aina, kun aihetta vaan on. :)

Tässä pari kuvaa nykykunnossa:

GTi_1.jpg


GTi_2.jpg


GTi_3.jpg
 
Vs: LR GTi: Lancer GTI -93/92 käyttökunnostusta.

Tänään hommat eteni hieman, EGR tuli tulpattua ja kaasuläppäkotelo puhdistettua. Nyt auto toimii mukavemmin ja tyhjäkäyntikierrokset nousi hieman, eikä kierrokset tipu enää alas käynnistymisen jälkeen. :) Venttiilikannentiivisteen meinasin vaihtaa, mutta paketissa oli väärä tiiviste vaikka 4G93 moottorityypin perusteella tilasin. :( Noh, venttiilikannen pultit oli erittäin löysässä, joten putsasin kaikki pinnat ja laitoin uudelleen kunnolla kiinni. Nyt ainakin vielä pitää. ::) Huomenna Forten Motorflush moottoriin ja noin 30 minsaa reipasta tyhjäkäyntiä, sen jälkeen vanhat öljyt pois ja uudet tilalle suodattimen kera. :peukku
 
Vs: LR GTi: Lancer GTI -93/92 käyttökunnostusta.

Tänään projekti eteni taas hieman. Nyt vuorossa oli takajarrut. Purin ja puhdistin jarrut (palat olivat jumissa) sekä sääsin männät niin ylös kuin palat antoivat periksi. Käsijarru rupesi toimimaan oikein asiallisesti ja kahvan liikerata putosi puoleen entisestään. :D Hioin levyt myös, joten katsastus pitäisi näiden osalta olla nyt ok. Jarrukilvetkin oli täysin ehjät. Varaosia ei tarvittu, paloissa oli hyvin pintaa jäljellä! Yllättävää mielestäni oli, että kaikki aukesi ihan hyvin ja männät liikkuivat niin kuin pitää. :peukku Huomenna jatketaan eri merkeissä, nyt luvassa virvokkeita! ;D
 
Vs: LR GTi: Lancer GTI -93/92 käyttökunnostusta.

Tämä sunnuntai kului mukavasti takahelmojen parissa. Yllättävän isot reiät tuli, kun hetken kaivoi. ;D Tarvittiin 15X30cm peltipala / helma. Nyt pohjalla sinkkimaali ja hitsisaumoissa lisäksi sikaflexiä, jotta tuli siistin tasainen. Seuraavaksi täytyy maalata ja vetää päälle kiveniskusuoja. Ensi viikolla pääsen takalokarien kimppuun.
 
Takaisin
Ylös Bottom