M. Kauppinen Pajero 2,5 TD -88

H

Hammer

Guest
Kyseessä on siis pätkä-Pajero vm-88 2,5l TD. Ostin virallisesti eilen eli 19.2.2005 pitkän pajeron tilalle. Ostohetkellä autolla oli ajettu reilut 317 000 km. Auto on käyttöauton tarkoituksen ohella offorad autoni ja offroadia silmällä pitäen se aikaisemman omistajan toimesta rakennettu. Autoon on vaihdettu OME:n alusta, jolla koria on korotettu 80 mm. Takapää on noussut OME:n jousien ja iskarien ansiosta. Etupää on nostettu vääntösauvoja kiristämällä. Etu lokasuojia lisäksi hieman muotoiltu sisältä käsin uudestaan, jotta 33" renkaat mahtuvat ilman ongelmia pyörimään siellä. Renkaina on siis BF Goodrichin valmistamat 33x12,5x15 Mud-Terrain maastorenkaat. Lisäksi autossa on 235/75/15 Kumho nastarenkaat. Mutta pääsääntöisesti ajan noilla Mud-Terraineilla vaikka otteeseen onkin merkitty vain 205/15 ja 215/15. Lisäksi autoon on asennettu Safarin snorkkeli, jolloin autoa pystyy uittamaan kohtuu syvällä vedessä. Napalukot ovat manuaaliset. Edellinen omistaja oli laittanut autoon myös kumiset lokasuojan levikkeet, jolloin nuo 33" eivät tule liiaksi ulos lokasuojien alta.

Aikaisempien omistajien toimesta on  autoon tehty merkkiliikkeessä täydellinen kansi- ja vaihteisto remontti, sekä myös startti, laturi ja turbo on uusittu merkkiliikkeessä. Kaikista löytyi myös kuitit. Myös täydellinen kytkin remppa on tehty n. vuosi sitten. Paljon muutakin on laitettu, joita kaikkia en nyt jaksa alkaa luettelemaan. Itse olen järjestyksessä neljäs omistaja ja auto on koko ikänsä ollut Lapissa. Auto on täysin ruostesuojattu ja käsitelty.

Tulevia projekteja:

- ARB:in paineilmalukot eteen ja taakse
- Järeä vinssi keulalle
- Etupuskuri lentää myös pihalle ja tilalle tulee Hi-liftin noston kestävä puskuri esim. putkesta tai palkista. Samanlainen ratkaisu tulee myös takapuskuriin
- välijäähdyttimen laitto
- mahdollisesti jossain vaiheessa etupään vääntösauva jousitus tulee vaihtumaan kierrejousitukseen

Joskus tulevaisuudessa auto tulee siirtymään täysin offroad-autoksi, jolloin käyttö-autoksi voisi harkita taas pitkää pajeroa tai L200:sta, mutta tuo ei ole ajankohtaista ainakaan lähimmän parin vuoden aikana ellei satu äkillisesti rikastumaan esim. loton avulla tms... ;D

Äkkiseltään en nyt muuta kerrottavaa keksi. Kysellä voi tuolla projekti-keskustelu-osastolla. Kuvia laitan autosta ja alustasta heti kun saan aikaiseksi, niitä ensin ottaa. Laiskuus kun on huono luonteenpiirre... :seina
 
Tänään kävin leimaamassa otteeseen 31x10,5x15, oli nopea ja helppo homma.

Eilen ihmettilin kun alkanut pörisemään, huomasinpa tänään kun kömysin auton alla, että on pakoputki mennyt poikki. :p Pitää pääsiäisen aikana hitsata se kuntoon.

Muutoin on auto toiminyt kyllä kuin unelma.
 
Tänään käytin eka kertaa tälle keväälle offaamassa ja kyllähän tuo pätkä meni ihan tavalla kuin marraskuussa se pitkä. ;D

Aamusella kun tutkin autoa, niin huomasin että jakolaatikko tippasee öljyä, taitaa stefan vaihto olla edessä.

Tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen ronksuttava ääni. Vielä ei ole selvillä, mistä se tulee, mutta asiaa tutkitaan. Epäilyksen alla olisi vesipumppu, mutta katsotaan nyt mitä ilmenee... :p
 
Tuli viikonloppuna käytyä kevään ensimmäisellä isolla safarilla. Kalustovaurioiksi tuli vääntynyt ohjaustanko sekä raidetangon pää. :seina Mutta hauskaa oli ja sehän on tärkeintä. ;D Ja hyvin pärjäsi mun pajero siellä. Minun autoa tartti hinata/vinssata toisella autolla koko viikonlopun aikana tasan kaksi kertaa ja samat reitit ajoin kuin muutkin. Joutui moni myöntämään, että kyllä pajerollakin pääsee kun on rengas ja muut auton varusteet kunnossa offausta ajatellen. :peukku Tuli tosin kyllä ajettua vähän turhankin rajusti, en pahemmin säästellyt autoa tuolla, joten siihen nähden vähäisin vaurioin selvittiin. ;D

Tässä muutama kuva (Huom! ISOJA KUVIA):
http://offroad.sevennet.net/albums/album189/DSCF1108.jpg
http://offroad.sevennet.net/albums/album189/DSCF1124.jpg
http://offroad.sevennet.net/albums/album189/DSCF1106.jpg
http://offroad.sevennet.net/albums/album213/IMG_8624.jpg
http://stiletti.wipsl.com/albums/album162/DSC07204.jpg Kävi pajerokin syvällä... ;D
http://stiletti.wipsl.com/albums/album162/DSC07206.jpg
http://stiletti.wipsl.com/albums/album162/DSC07205.jpg

Tässä vielä noiden gallerioiden pääsivut:
http://stiletti.wipsl.com/gallery/album162?page=1
http://offroad.sevennet.net/album189
http://offroad.sevennet.net/album213

Saa kommentoida...
 
27.5.2005: Vaihdettiin kaverin kanssa koko kytkinpaketti uuteen, samalla vaihtui myös kaikki öljyt, sekä suodattimet.

Tuo kytkimen kuluminen on aktiivisen offroad-harrastuksen hinta. Moni seurakaveri on sanonut, että kerran vuoteen joutuu uuden kytkimen laittamaan, katsotaan nyt sitten ensi kesänä onko näin. Tietysti asiaa auttaa kun on oppinut itsekin ajamaan maastossa ilman turhaa luistattamista vaan esim. mateleman letkassa pelkällä tyhjäkäynnillä.

ps. Autoesittely kerhon sivuille on tulossa, se odottaa enää sitä että saan mekaanisen vinssin tänne, jonka asennuksen yhteydessä pajero saa kokonaan erilaiset puskurit vahvasta hi-liftin noston kestävästä palkista sekä eteen että taakse. Lisäksi pajero liftin kestävät kylkiputket.... :peukku
 
11.6.2005 Tuli taas käytyä vähän ohvaamassa, oli sen verta pehmeää ja liukasta mutaa, että 10 metrin matkalla meni koko päivä. :seina Olisi ollut vinssistä suuri apu. Auto sai mukavan mutakuorrutuksen koriin + alustaan. ;D Kuten seuraavista kuvista näkee...

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000850.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000858.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000859.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000861.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000863.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000872.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000875.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000879.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000880.jpg


12.6.2005: massasin runkopalkit sekä muut paikat alustasta. Lisäksi maalasin helmalistat, etupuskurin ja karjapuskurin uusiksi.

Tässä kuva operaation jälkeen:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000903.jpg Parempi kuva tulee myöhemmin.

Huomenna lähden sitten Toyota-miesten eli Suomen Land Cruiser Klubin & Psoryn safarille. Saapa nähdä kuinka paljon saa kuulla toyota-äijien vittuilua pajeron offikelpoisuudesta. Onneksi sinne tulee paljon psoryn puolesta muitakin automerkkejä. Rangeja, Daihutsuja, Nissaneita jne...

Ensi viikolla kuvia safarilta ja raportti reissusta sekä sen jättämistä vaurioista... :p

Hullun hommaa tämä offaus, mutta hiton hauskaa... ;D
 
Dodii, SLCK:n reissu tuli ja meni. Hauskaa oli kuten aikaisemminkin. Ja hyvin pärjäsi pajerokin toyotien joukossa. Se on muuten kumma kun moni offari aina haukkuu pajeron voimansiirron kestävyyttä, mutta minulla ei vaan ole vielä kertaakaan tullut kalustovaurioita voimansiirron suhteen, kun taas toyotissa hajosi yhdellä jos toisella mm ohjaustehostin, pakoputkia, jarruletkuja, murroksia yms. Tällä kertaa itse selvittiin muuten ilman mitään vaurioita, mutta oksat raapivat naarmuja kylkiin ja lisäksi apparin puolen oveen on kolahtanut joku koska siinä on painauma. No ne kuuluu asiaa. ;D

Vinssille olisi käyttöä reissulla taas, joten tänään sitten tilasin itselleni sähkövinssin mallia Warn K9 Magnum. Vetokykyä löytyy 9000 lbs (4000 kg). Huomenna sen pitäisi saapua matkahuoltoon. Sitten se pitää asentaa ennen lapland trophya heinäkuun puolivälissä. Mutta asennus jäänee heinäkuun alkuun, koska lähden nyt juhannukselta pariksi viikoksi reissun päälle. Vinssin asennuksen yhteydessä myös etu- ja takapuskurit menevät kokonaan uusiksi. Ja jos aika antaa myöten, niin tarkoitus olisi myös korottaa runkoa 2 tuumaa. Korotuspalat on jo hankittuna. Laitan kuvia sitten kun vinssi on paikallaan. :peukku
 
Tänään tuli vinssi ja nyt illan päälle pistin sen paikalle. Tällainen siitä sitten tuli: http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000986.jpg

Huomenna pitää lähteä testaamaan sitä metsään, mutta pikaisesti kokeiltuna vaikuttaisi olevan aika nopean oloinen kela, ehkä liiankin nopea. Mutta eiköhän se kelpo vekotin ole kun siihen tottuu. Vinssipetin sai kaupanpäälliseksi ja helpotti asennusta kun ei tarttenut alkaa sitä itse väsäämään. Asennusprojektistakin otin muutaman kuvan ja laitan nekin esille jahka keksisin jonkun sivun mihin laittaa. Ei viitti kaikkia kuvia simolinin profiiliin aina tallentaa. :p
 
Tänään sitten pajero sai kestävän takapuskurin kunnon palkista, joten kestää nostaa liftillä ja puskea vaikkapa puuta. Lisäksi asensin konepellille rac-telineen Hi-Liftille. Kuvan laitan tuosta takapuskurista jahka saan kameran takaisin lainasta maanantaina. :seina
 
Tänään pitäisi tehdä moottoritilan pesu. Pitää saada ennen kisaa edellisen safarin hiekkapölyt pois sieltä.

Lapland Trophy lähestyy, startti on lauantaina kello 12 ja kisa kestää siitä 24h eteenpäin. Pitää vain toivoa, että kalusto kestää. Mutta mcf:n väki voi olla varma että puolustan pajeron offikelpoisuutta siellä, peräti kahden pajeron voimalla. Eli Team Hammeriin kuuluu oman pajeron lisäksi vm-99 oleva pajero 2,8 TDIC. Molemmat 33" renkailla eli stanussa kilpaillaan.

Ja onhan siellä osallistujaluettelon mukaan kolme muutakin pajeroa eli Hakkaraisen Jorin pajero sekä kaksi latvialaista pajeroa. Eli hyvä että senkään vertaa ettei mene koko kisa toyotien ja rangejen kilpailuksi. Ja tokihan sieltä löytyy muitakin merkkejä edellämainittujen lisäksi. Täällä suomessahan offi-homma on vielä hieman lapsenkengissä kun sitä vertaa vaikkapa venäjän poikiin tai esim. latvialaisiin. Eli varmaan niiden taholta on erikoisempiakin virityksiä autoissa. Toki otan kuvia siellä ja kisojen jälkeen laitan ne jonnekin esille. Tiedä mitä ideoita sieltä saa omaa pajeroa ajatellen. ;)

Ostin tänään IC-konepellin, joten syksyn aikana pajero saa intercoolerin, vielä vaan pitäisi se cooleri löytää jostain. IC:n mukanaan tuoma pienikin lisäteho on enemmän kuin tervetullut.
 
Hankin vihdoin itsellekin 2 kg:n sammuttimen autoon. Se on pakollinen kisavaruste, mutta kaipa se muutenkin on hyvä olla olemassa autossa.

Moottori on nyt pesty. Ilmeisesti laturiin meni vettä, koska nyt palaa latauksen merkkivalo. Pitää toivoa että se katoaa laturi kuivuu ja merkkivalokin katoaa sen myötä. Sinällään en usko että laturi olisi hajonnut pesun seurauksena, koska onhan moottori muutenkin ollut veden vallassa safareilla. Joskus se on alkanut palamaan, mutta on sammunut myös. Ei todellakaan kaipaisin näin neljä päivää ennen kisaa laturiremppaa. Varsinkaan kun tuohon laturi vaihdettu pari vuotta sitten. No pitää tutkia aamusella asiaa uudestaan. Jos ei muu auta, niin sitten pitää hommata jostain laturi ja vaihtaa se ennen kilpailun alkua. :-\
 
Trophy ohi. Matkassa paljon epäonnea ja tämän reissun haavoja nuolen vielä ja pitkään.[:(] Jokatapauksessa olen kuitenkin iloinen että selvisi ehjänä läheltä-piti tilanteesta jossa oli hengenlähtö muutaman sentin päässä. Tässä näkyy auton vauriot:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000129.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000121.jpg

Enpä haluaisi kokea vastaavaa tilannetta uudestaan. Noissa kuvissa kuitenkin näkee mitä tuhoa syntyy kun sinkuliinalla vedettäessä kiinni olevan auton vetopisteen kiinnitykset pettävät ja vetopiste lentää takaoveen. Onni onnettomuudessa se lensi siihen takaoveen, koska muutama sentti vasemmalle, niin jälki olisi ollut paljon rumempaa. Peltiä ja lasia saa kuitenkin helpommin kuin ruumiinosia, joten kun selvisi ilman henkilövahinkoja tuosta, niin pitää olla tyytyväinen. Tuon haverin seuraus: takaovi, koripalkki, takavalo, takalasi hajalla sekä tuulilasi halki.

Muutoin oli hieno kisa vaikkakin vauriopuolelle voi laskea tuon takapään lisäksi laturiongelmat, alipainepumpun poistamisen mukaan tuoma jarrutehostimen puuttuminen, yksi täysin rikkoutunut rengas johon kanto repi n. 10 cm:n mittaisen reiän kylkeen; jos sen saa korjattua, niin kelpaa korkeintaan vararenkaaksi. Sijoitus safari-luokan 6:s.

Tässä vielä mun joukkueen autot:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Hammer__-IM000116.jpg
 
Vaikka kaluston tappiot olivat melko raskaat, niin ensi vuonna lähden kyllä uudestaan, mutta joko yksilökilpailuun tai sitten jos safari-luokkaan, niin joukkueen muiden autojen/kuljettajien tulee olla kyllä vähintään samantasoisia minun kanssa. Eli toiste en lähde kisaamaan täysin aloittelijan kanssa jolla on renkaita lukuunottamatta täysin vakio-auto ja jolla ei ole kanttia kisata tosissaan ja ajaa siten kisan vaatimalla tavalla. :seina :p
 
Tänään sitten sain takuusta uuden laturin (jälleen kerran) ja nyt se on myös paikallaan. Samalla uusin alipainepumpun letkut sekä öljypohjan paluuletkun. Toivottavasti tällä kertaa sain toimivan laturin. Ei jaksaisi enää alkaa purkamaan laturia irti, ainakaan ihan heti. :seina Nyt vaikuttaisi kuitenkin toimivan, koska startatessa laturin ja suodattimen valot syttyvät ja sammuvat käynnistettäessä, niin kuin sen pitääkin tehdä mutta tätä se edellinen laturi ei tehnyt, joten se on kaiketi alunperinkin ollut viallinen laturi jo myytäessä. Eli ajoin täältä raajärvelle vain akuissa olevan virran varassa. Onneksi kuitenkin asia ilmeni perjantaina eikä lauantaina kisan aikana jossain suon silmässä auton ollessa kiinni kun alkaa vinssaamaan, koska nuo edellä mainitsemani valot eivät syttyneet käynnistettäessä, niin eipä ne silloin ala ajonkaan aikana palamaan ja näin ollen olisin autuaan tietämättömänä alkanut vinssaamaan ja ihmetellyt että mihinkäs virrat yhtäkkiä katosivat. :p
 
Perjantaina oioin takaoven ja koripalkin. Sekä laitoin uuden takalasin paikalleen. Lisäksi vaihdoin oikean puolimmaisen takalyhdyn jonka tilasin motonetistä. Oli uusi halvempi kuin käytetty romuttamolla. Ensi viikolla toivon mukaan tulisi viimeinkin ne 8" vanteet. Saisi ne käyttöön ensi viikonlopun safarille. Johan niitä o odotettukin jo kohta kolme kuukautta. :mad:
 
Tämä rojekti on myyty ja siten päättynyt. Jatkossa rakennan ja kehitän Toyota Land Cruiser FJ-40:stä.
 
Takaisin
Ylös Bottom