Maalipinnan myllyttäminen

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Ajattelin uteliaisuuttani kysellä muiden kokemuksia eri myllytysaineista ja -tarvikkeista. Oma auto olisi tarkoitus tässä lähiviikkoina saada vähän paremmalle maalipinnalle.

Itse suosin noita Prestan tuotteita (joojoo, en oo edes kokeillut Glymejä jne), ja kävin tänään tilaamassa purkillisen Chroma 1500-kiillotusainetta. Hionta-ainetta en nähnyt tarpeelliseksi ostaa, kaikki naarmut pitäisi lähteä tollakin - ja jos ei lähde, niin käyn hakemassa vielä purkin Ultra Cutting Creme Lightia. Samalla tilasin lampaankarvalaikan - piti tilata kaksi, mutta kun kuulin hinnan, otinkin vain yhden ;D

Tällaisella metodilla olen ajatellut homman hoitaa:
- Liuotinpesu
- Kuivaus - mihinkään koloihin ei saisi vettä jäädä
- Aineen levitys pieni alue kerrallaan ja perään myllytys, sitten seuraava alue jne...
- Joskus olen tähän väliin huuhdellut auton painepesurilla, saa kaiken pölyn huuhdeltua ikkunoiden karmeista ym pois, ei tarvi sitten vahauksen jälkeen käsin hieroa niitä pois
- 2-3 kerrosta Prestan Fast Waxia, levitys ja kiillotus käsin

Arvioitu aika: varmaankin noin 6-7 h.

Petellä nyt varmaan on ainakin jotain sanottavaa. Kiinnostaisi tietää esimerkiksi noiden laikkojen eroja noin ammattifiksarin näkökulmasta, ite oon tykästynyt lampaankarvaiseen.
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Tunkeilen tähän topickkiin kysymään, että oliskos kellään tietoa miten paljon myllyttäminen ja vahaus suurin piirtein maksaisi jossain asiansa osaavan puljussa? Ei siis mitään tyyliin Joren auto ja rengas -huoltamoita vaan jokin joka vähän olisi asiasta perillä? Selviääkö parillakaan sataa?
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Minäpäs heti viisastelen ja kysyn että oliko valkea lampaankarva vai sellanen pitempikarvanen (musta,keltanen,vihreä,sininen)? Meillä käytettiin ennen noita värillisiä mutta sitten vaihdettiin valkeaan "hornet" nimiseen laikkaan koska nopeampi ja ei niin herkästi jää hologrammeja. Jos sellanen valkea niin siihen vain ainetta vaikka 3 ~1cm lönttiä tai sopiva luraus ja levitteleen minimikierroksilla ja sitten lisäilemään kiekkoja (mulla töissä 3000rpm kiiloitusvaiheessa). Vetelee niin kauan että aine on melkeen kokonaan pois ja loppu rasvasuus käsin pois.

Ite en töissä tykkää tuolla Polish 1500 aineella vedellä koska ei ole ns. rasvainen. Ultra cutting creme light on enempi rasvainen eikä pala niin helposti kiinni eikä myöskään jää pyörre/heijaste/hologrammi jälkiä niin helposti.
Välipesuja ei tarvi tehä. Se pöly mitä tulee lähtee vaikka paineilmalla pois koska on kuivaa. Jos se märkänä pölisee laikasta niin ainetta sillon liikaa, mutta aina pölisee.

Jos hologrammeja yms alkaa jämään rasvasuuden poiston jälkeen niin sitten lisää ainetta, pienemmät kierrokset ja hyvin vähällä painolla uusiksi. Listoja kannattaa varoa tai aloittelijalle paras vaihtoehto on teippaus. Maalarinteipit jokaiseen muovinväriseen listaan, kahvaan puskurin laitoihin jne. Myös hiontavaha joskus jumahtaa muoviosiin eli niitä kannattaa varoa urakalla. Helpompi varoa kiillotusvaiheessa kuin tinnerin kanssa hieroa jälkikäteen tai vaihtaa listoja kun edellisiin sulanut koloja.
Myös kaikenlaiset kulmat,kantit ja muodot on syytä ottaa varovasti ettei pala läpi.

Jos lisää kysyttävää niin vastaan mielelläni parin vuoden työkokemuksen perusteella.

Edit. Tii Myllytykset liikkuu 120-190e välillä ainakin oulussa. Mutta myös "halvalla" voi saada hyvää jälkeä. Meidän firmassa tuon 120e myllytys+vaha ja kilpailevassa yrityksessä jossa ei niin hyvää jälkeä (hologrammeja kauheasti ja mutenkin niin ja näin) 160e.
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Pari kuukautta sitten myllyttelin ilman minkäänlaista myllytyskokemusta ja käytin superlon -laikkaa ja Farecla G6 -hiomatahnaa. Myllyttelin pieniä alueita kerrallaan. Tahnaa pieni gnööli laikkaan ja levitin tahnan alueelle koneen ollessa sammuksissa. Amatöörinä sumuttelin myös vettä myllytettävälle alueelle kiinnipalamis riskin vähentämiseksi. Sit hiljasilla kierroksilla kertaalleen vetelin alueen jonka jälkeen kiekkoja n. 3000 ja jatkoin myllytystä. Maalipinta kirkastui huomattavasti ja pyörrejälkiä hävis jonkun verran. Hologrammeja tosin tuli joitakin, mutta ei onneksi niin paljoa kuin Lexuksen konepellissä ;D --> http://archive.meguiarsonline.com/gallery/data/500/2700_ClubLexus001.jpg

Muutama kysymyskin on juolahtanut mieleen:
Kuinka nopeasti konetta tulisi liikuttaa myllytettäessä ja minkälaista "kuviota" koneella kannatta tehdä? Ja kuinka pystyy välttämään noita kuvassakin näkyviä pitkiä hologrammeja?
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

akkrut kauhean näköinen tuo lexuksen konepelti. Nuo fareclan aineet on mun tietääkseni aika karkeita. Ja vaahtomuovilaikat tekee juurikin noita pyörrejälkiä ja hologrammeja karvalaikkaa enemmän. Kannattaa prestalta hakea aineet niin on huomattavasti helpompi ja parempi jälki. Musta auto on aina työläämpi tehdä ja mitä vaaleampi, sen helpompi.
Konetta ei kannata vaahtomuovilaikalla kierrättää yli 1500rpm. Vaahtomuovilaikka lämpeää karvaa enemmän ja on ns. purevampi. Ei muuta kun ostoksille prestalle ja karvalaikkaa kehiin ja niille soveltuvat aineet ja uusiksi auto.
Konetta kannattaa liikuttaa aina mahdollisimman paljon samansuuntaisesti. Edestakaista liikettä että tulee tasainen pinta eikä hirveän nopeaan.

Tiitus. Ei muuta kun samalla periaatteella kun muutkin. Prestalta vaikka sellanen valkea "hornet" laikka ja ultra creme cutting light ainetta. Laikkaan ainetta vähän reilummin ja hieromaan. Järjestelmällisesti edetä vierivierestä että varmasti tulee tasainen.
Sitten kun on itse tyytyväinen pintaan niin vielä kun vetää jonkun puhdistavan vahan pintaan niin piristyy entisestään (varsinkin normaalipunaiset värit).

Lakkaus ei onnistu myllytyksen jälkeen 100% varmasti jos ei välihiontaa tehdä. Jo myllytysaineista jää rasvaa/vaha aineksia pintaan jota maalit sitten hylkivät.

Ja myllytyksen yhteydessä kannattaa välillä vaikka paineilmalla puhaltaa laikkaa puhtaammaksi (laikan pyöriessä) jos alkaa meneen tukkoon eli jää "köntiksi" ne hionta-aineet siihen laikkaan. Enimmät voi poistaa vaikka meisselillä. Kone pyörimään ja varovasti meisselin kärjellä rapsuttelee laikkaa niin pölisee ylimääräset pois. Muistaa vain varoa ettei tökkää meisseliä laikan väärälle puolelle ettei tökkää ;)
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Loistavaa että tuli juur nyt tämmönen keskustelu, mietin itsekin tuota myllytys hommaa, kun tuntuu että maalipinta kaipais sitä jotakin.Eli pitäis hankkia sitten jonkinmoinen kone ja sopivia laikkoja ja joku aine, milläs tuo aine levitetään? Hyviä neuvoja esipesuun? Pakko tehdä ilmeisesti pölyttömissä tiloissa eli ulkona ei kannata?

Mites ku mullakin on lähtenyt takaspoilerista lakat, kyseessä siis viininpunainen metalliväri....

edit. Jaa tulihan sinne vastaus miten tuota levitetään eli levitys ja kiillotus ikään kuin samalla....jos oikeen käsitin
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Itse olen tehnyt niin,että auton normipesu&esim karhunkielellä varovainen hankaus jos esim palanutta kumia,pikeä yms.

Kastelen vaahtomuovilaikan,ja levitän ainetta reilusti,ja käyn pienen alueen kerrallaan läpi (~30*50cm) 1-2trpm,ja kun pinta näyttää ok,niin kastelen sen sumupullolla ja isommilla kierroksilla vedän uudestaan alueen läpi.
Eli itse en päästä käsiteltävää pintaa koskaan kuivaksi,vaan aina märkänä,jolloin ei ole riskiä palamisesta.

Tällä metodilla koko auto läpi,jonka jälkeen HUOLELLINEN pesu,yleensä liuotinpesu.
JOS pyörrejälkiä vahingossa johonkin jäänyt,niin niiden uudelleen läpikäynti.

Sen jälkeen KUNNON vahaus.


Aineista,itse käytän glymin -02 tahnaa lähes kaikkiin autoihin,vaikka -03 olisikin parempi pahaan kuntoon päässeille perusväreille.
Mutta vaikka aikaa menee enemmän,niin vahinkoa ei pääse tapahtuun.

Kaveri toi muutama viikko sitten testiksi jonkin Prestan hiomaaineen,mutta oli kyllä mitäänsanomatonta tavaraa..
Mutta kukin käyttää mitä lystää,itse olen todennut itselleni toimivaksi glymin.
Samoin kuin vaahto vs karvalaikka,toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Kannattaa kuitenkin kokeilla vaihtoehtoja,jos se on mahdollista.
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Kyllä tosiaan taitaa myllytystapoja ja -mieltymyksiä olla yhtä paljon kuin myllyttäjiä. Niin, pete, tosiaan valkeaa lampaankarvaa käytän, niitä mitä Prescolta löytyy.

En kyllä ymmärrä miten tuollaisen pyörrejäljen saa aikasiksi, ei muistaakseni koskaan ole tollaista tullut kun olen myllyttänyt? Itellä tapana että laitan about kahden peukalonpään kokoisen klöntin ainetta ja ruiskautan siihen pari suhausta suihkepullosta vettä, levittyy paremmin. Sitten pyyhin esim. yhteen oveen laikalla muutamia "viiruja" ainetta ja matalimmilla kierroksilla levitän aineen oven pintaan. Sen jälkeen käyn oven läpi korkeilla kierroksilla.

Vähän vaikea kertoa näin kirjoittaen että kuinka nopeasti laikkaa pitäisi pinnalla liikuttaa. Suht hitaasti itse sitä liikutan, ja kyllä se oikea nopeus löytyy kun alkaa itse tekemään. Sitten nopeus on sopiva kun naarmut lähtee eikä maalipinta pala ;D Sama nyt tuon liikuttamiskuvion kanssa... Olisko itellä lähinnä tapana vetää esimerkiksi konepeltiä myllyttäessä välillä koko pellin pituussuunnassa pitkittäin, sitten poikittain... en edes ole miettinyt miten sitä nyt tuleekaan liikuteltua siinä.

Toi muoviosien palaminen on varmaan se yleisin kämmi mikä tulee muutamalla ekalla myllytyskerralla. Aika vakioita on esim. ovilistojen ja pissapoikien suuttimien tärveleminen, jälkimmäiset kyllä otan itse aina pois konepeltiä työstäessä, helpottaa huomattavasti. Mutta on joitain kohtia pellissäkin joissa maali lähtee helposti kävelemään, itse suosittelisin varomaan ainakin konepellin vasenta ja oikeaa reunaa, jos pelti on vähänkään koholla lokaripelteihin nähden. Ja sama lokaripeltien kanssa, jos konepelti on vähänkään matalammalla. Bensatankin luukun ympärys on kanssa yksi kohta jossa kannattaa olla varovainen, ja kannattaa tutkia myös onko tankin luukku muovia vai peltiä.
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

mystinengalant Tuolle spoikalle ei muuta apua kuin uudelleen maalaus/lakkaus. Jos lakka lähtenyt niin ei sitä kiillottamalla saa kiiltäväksi enää. Pölyn kanssa ei ole niin justiinsa kunhan ei mitään hiekkapölyä pääse kovin paljon (karkeuttaa aineita ja jää pyörimään väliin).

Noilla glymin aineilla kyllä naarmut saa helpolla pois ja soveltuu ilmeisesti vaahtomuovilaikan kanssa paremmin yhteen kuin karvalaikan. Omista kokemuksista Glymin 3:sen kanssa muutama auto minkä vetänyt että hirveä homma hinkata se rasvasuus pois.
Ja tuosta välipesusta, itse en siihen näe mitään syytä miksi tehdä se ja haalistuneeseen autoon varsinkaan. Punaiset autot kun tahtoo liuottimella just hapettua.
Pien,suolan yms poistoon ennemmin bensa tms. joka ei raavi niin pahasti maalipinta. Karhunkieli tuntuu jotenkin raakalta.

Prestan aineet kyllä toimii prestan laikkojen kans hyvin. Hornetlaikka + ultra creme cutting light käy aikalailla jokaiseen maalipintaan, eikä kyllä helpolla saa palamaan puhki koska on rasvainen aine (pysyy liukkaana). Tietysti jokaisella tyylillä saa maalin puhki jos vaikka sattuu nukahtamaan koneen päälle sen pyöriessä ;)

Kannattaa tosiaan varoa bensatankin luukkua että onko vapaasti liikkuva vai lukittu. Jos vapaasti liikkuva niin laikka voi takertua reunaan ja luukku lentää tallin nurkkaan. Rekisterikilven saa helposti uuteen muotoon jos vähän "raapasee " laikalla. Kattokaiteita on syytä myös varoa. Niihin monesti laikka oikein imasee ja silloin melkeempä kone vie miestä ja jos ei kunnolla lapasessa mylly niin se löytyy lattialta. Volvo V70 etuvalojen vinkkarit tahtoo lennellä monesti pitkin hallia, mutta onneksi ne on vaan klipsillä kiinni ::)
Ja myllytystapoja tosiaan on niin monta kuin myllyttäjääkin.

Ja vielä ettei tule sekaannuksia niin presta ja presco toimittaa samat aineet ja on tietääkseni sama firmakin. Monta eri nimeä vain.
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Olisko mahdollista/paras tuollainen auto myllytyksen jälkeen lakata uusiksi?

Jos auton lakkaa myllytys on aivan turha, koska kun auto lakataan "edellinen" lakka hiotaan mataksi jolloin häviää naarmut sekä haalistumat. :peukku
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Tunkeilen tähän topickkiin kysymään, että oliskos kellään tietoa miten paljon myllyttäminen ja vahaus suurin piirtein maksaisi jossain asiansa osaavan puljussa? Ei siis mitään tyyliin Joren auto ja rengas -huoltamoita vaan jokin joka vähän olisi asiasta perillä? Selviääkö parillakaan sataa?

Myllytyksen hinta vaihtelee aika paljon myös maali / lakkapinnan kunnon mukaan. Helpon auton myllyttää 30min erittäin pahaan autoon saattaa mennä jopa yli 6h.

Riippuu myös haluaako autoonsa vain kiillon takaisin vai haluaako, että jokainen naarmu poistetaan mitkä on mahdollista poistaa.

Meillä on tapa tehdä maalipinnasta uuden veroinen yleensä emme edes suostu tekemään pelkkää pikakiillostusta, koska se ei tuo laadullisesti hyvää mainetta maailmalla. :-\
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Myllytykseen lähinnä prestan tuotteita niihin on tottunut vaikea lähteä vaihtamaan kaikkea on kokeiltu mutta aina palannut prestan tuotteisiin :D
 
Vs: Maalipinnan myllyttäminen

Kai tähän vielä voisi laittaa vinkkejä.

Eli jos auto on haalistunut esim. vanhemmat maalit jotka aurinko on haalistanut helpoin kotikonstein tehtävä elvytys on hiovalla vahalla (esim. glymin punainen vaha pitäisi toimia) auto tarkasti läpi. Hiki siinä kyllä tulee kun suhteellisen paljon täytyy hinkata jotta haalistumat saa pois, mutta listojen yms. pilaamis riski on pienempi. Sen jälkeen kun kiilto on saatu takaisin sitten vaan esim. glymin kultanen vaha (ns. kovavaha) pintaan. Jos haluaa kiillon pitää pitkän aikaa jotuu autoa vahaamaan suhteellisen usein, koska kun maalipinta on kerran päässyt haalistumaan niin haalistuu se sen jälkeen huomattavasti nopeammin kuin ensimmäisellä kerralla.

Vanhemmat maalit varsinkin valkoiset ja punaset on suhteellisen vaikeita pitää haalistumisen jälkeen kiiltävänä. En tiedä tarkkaan minkälaista maalia / lakkaa niihin on käytetty, koska kun vanhan punasen haalistuneen auton myllyttää on joka paikka sen jälkeen täynnä punaista pölyä ja myllytys laikka kirkkaan punanen kun väriä irtoaa eli tuntuu kuin ei olisi lakkaa maalin pinnalla ollenkaan.

Jos jollain mitä tahansa kysyttävää auton hoidon suhteen ulko sekä sisäpinnat niin kysymyksiä vaan vastailen parhaan kykyni mukaan. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom