Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#1
Terve vaan kaikille,


Olen uusi mies Mitsumaailmassa, enimmäkseen Nissanit on tuttuja. Ostimme porukassa kuitenkin Coltin kun halvalla saatiin ja tietyt kriteerit täyttyivät (riittävän pieni, tehokas, japanilainen). Autosta tehtiin AKK:n Endurance Racing -sääntöjen mukainen kilpuri, tosin noita kilpailuja sillä tuskin meidän toimesta ajetaan. Pari vuotta ehdimme ajaa Kotkan Talviendurancekisoja Daihatsu Charadella, mutta sitten auto meni ja kippasi. Uuden auton rakentaminen oli kuitenkin jo muhinut pääkopissa joten eikun tuumasta toimeen.


Kotkan Talviendurance Täältä tietoa mistä on kyse.


Ideana on siis ajaa siviilinastarenkailla jäädytetyllä maaradalla kahden tunnin kestävyysajo-osakilpailuja yhteensä kolmen kilpailun sarja. "Miksi nastarenkailla, miksei piikeillä?" -kysyy joku välittömästi. Yhtenä tärkeimpänä syynä varmasti pitää kustannukset alhaisena, voittoon asti ei pääse pelkällä moottorin virittämisellä.


Ensi sunnuntaina olisi ensimmäinen kilpailu edessä uudella autolla ja ajanpuutteen vuoksi autoa ei ole suuremmin ehditty testaamaan. Yksi suurempi ongelma oli heti: noin kahden kierroksen l. kilometrin ajon jälkeen auto ei tahdo ottaa enää kunnolla kierroksia, hyvä että kakkosella vaivaisesti kiertää 4000 rpm. Virtojen katkaisu jo vaikka viideksitoista sekunniksi ja uudelleenkäynnistys antaa taas parin kierroksen verran ajonautintoa toimivalla moottorilla kunnes taas... Kun vika on päällä niin motti ei tahdo ottaa kierroksia kunnolla edes rajoittajalle röpöttämättä. Kun kaasun lyö pohjaan kuulee miten moottori oikein "mooaa". Tämä kielinee bensapulasta. Pa-suodatin on juuri vaihdettu. Myös tankkia sai hitsata rakennusvaiheessa kasaan oikein urakalla, täyttöaukon alla oleva hylly oli kerännyt suolan ja kuran ja tehnyt vuosien saatossa tehtävänsä. Olisikohan pa-pumppu saanut hitsauskipinöitä ym. hippusta tarpeekseen ja menossa kaput?


Päivittelen topicciin kisamenestyksen ja jos suurempia projekteja tai ongelmia tulee. Lyhyen kisakauden ulkopuolella päivitykset voivat olla harvassa, silloin mitsu pääsääntöisesti lepäilee talon päädyssä.


Keskustelutopicissa toivon apua ongelmiin, kysymyksiä tekniikasta, kilvanajosta, kilpurin rakentamisesta ym.


Kuvia heittelen joskus tänne.

 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#2
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Yritettiin tänään sovittaa muutaman vuoden hyllyssä käyttämättä lojonutta Walbroa tankkiin, mutta harmiksemme ei sopinut. Paketti jäi noin sentin liian korkeaksi, otti siis pohjaan kiinni. Tankkia ei alettu sen takia enää tiputtamaan pois paikaltaan, vaan tehtiin rälläkällä reteästi sopivankokoinen vaihtoluukku. Laitoin kuvia epäonnistumisista jakoon.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#3
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Tiistaina ehdin asentaa uuden pumpun tankkiin ja heti käynnistäessä huomasi että asiat ovat paremmin. Asia varmistui tänään aamupäivällä kun kävimme testaamassa autoa puolisen tuntia Kotkan MU-keskuksessa. Muutama kuvakin tuli räppäistyä, pitää laittaa tuonne kuvasivulle kunhan ehdin. Hyvin pelaa muuten, mitä nyt takajarrut ei ole ihan balanssissa. Noh, väliäkö tuolla, sunnuntaina autolla ensimmäinen tosikoitos. Pellit eivät lienee kisan jälkeen ole enää yhtä suorat...
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#4
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Kotkan TalviEMA:n ensimmäinen osakilpailu oli sunnuntaina ja Colt otti vaikeuksista huolimatta 3.sijan etuvetoisissa. Totuuden nimissä sanottakoon, että radalla oli tasan kolme autoa joilla olisi voinut voiton saada, muilla oli kierrosajat hiukan heikompia. Yksi spinnaus tuli johtuen vastustajan kiilauksesta ohitustilanteessa, prkeleen jokkismiehet. Lisäksi kerran autosta katosi tallikaverin mukaan sähköt ja auto sammui radalle. Auto kuitenkin käynnistyi hetken yrittämisen jälkeen uudelleen ja vika jäi mysteeriksi. Auton päävirtakatkaisin on allekirjoittaneen kytkemä joten vika voi olla siinä ;) Lisäksi n. 20 - 30 minuuttia ennen loppua tuttu vika teki paluun; tehot katosivat. Vika tuli pikkuhiljaa ja sen huomasi vasta kun ei tahtonut päästä muista ohi. Normaalistihan Colt meni lähes heittämällä muista ohi. Vika tuli kun tankissa oli mittarin mukaan n. 1/8 jäljellä, olisikohan polttoainelinja jäätynyt? Pakkasta oli kuitenkin -22 tietämillä. Onneksi seuraavaan kisaan on kolme viikkoa, saa tehtyä korjailuja ja ehkä pikku parannuksia ajettavuuteen.

Positiivista:
+ toimiessaan hyvä auto ajaa
+ tämähän on mukavaa hommaa
+ auto näyttää hyvältä

Negatiivista:
- vauhtia silti puristettava jostain lisää (kevennys, alusta?)
- kauden ensimmäisessä kisassa tehtiin taas samoja perusmokia mistä olisi jo pitänyt päästä eroon
- mystiset viat

Kuvia lisäilin tänne.

Alusta pienistä parannuksista ymmärtävät voisivat kommentoida keskustelutopicciin. Kannattaako autoa laskea/nostaa, vakaajaa kiristää/löystää ym? Radallahan on 4 oikeaa mutkaa ja vain yksi hidasvauhtinen vasen joten säätämistä voisi ajatella siltä kantilta.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#5
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Tänään oli sarjan toinen osakilpailu ja Coltilla tultiin toiseksi. Autolla myös ajettiin kilpailun nopein kierrosaika. Mahdollisuudet voittotaistoon menetettiin jo 18. kierroksella kun ohitustilanteessa vastapeluri laittoikin reiän umpeen ja kiilasi penkalle. Auto sammui ja ei taas meinannut startata millään. N. 45 sekunnin yrittämisen jälkeen sain auton käymään ja totesin ettei lähde vaihteella penkasta. Hinuri tulikin jo paikalle sopivasti ja nykäisi irti penkasta. Kierrokseen meni aikaa n. 2:50 kun normaalisti menee n. 45 sek. Voittaneelle hävittiin kolme kierrosta ja tuossa 2:50:ssä olisi ajanut lähes neljä kierrosta joten voittokamppailussa oltaisiin oltu mukana. No, eipä ollut autourheilujumalat tällä(kään) kertaa mukana, mutta selittelyt sikseen. Potentiaalia autossa on, se on nähty.

Keli oli tänään nollan tuntumassa ja radalle oli satanut pari senttiä lunta jota ei aurattu. Alussa olikin aika röykkyinen rata, löysät paikat irtosi varmasti hampaista ja pullistuneet välilevyt luiskahtivat paikoilleen. Ilmanputsarikotelo piti patentoida kumisuikaleella ja peltiruuveilla kiinni, vakiokiinnikkeet eivät jaksaneet pitää koteloa kiinni röykytyksessä.

Hyvän pidon, kohonneiden vauhtien ja verisen kilvanajon takia Mitsu muotoutui hiukan uusiin muotoihin, ei mitään sellaista mistä ei isolla lekalla selvittäisi. Pahin on ehkä kuskin takanurkka joka on kymmenen senttiä sisässä ja takavalo miljoonina pieninä osasina Kotkan JM-radan maastossa. Pääseepähän harjoittelemaan peltisepän hommia.

Varsinaisesta kisailusta ei tullut otettua kuvia, mutta räppäisin muutaman tuosta entisestä suorapeltisestä. Kuvat täällä.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#6
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Tänään oli sarjan kolmas ja viimeinen osakilpailu. Kilpailussa oli mukana vain seitsemän autokuntaa, mutta kyllä kilvanajot tuollakin porukalla saatiin aikaiseksi. Rataa ajettiin ensimmäistä kertaa sarjan historiassa vastapäivään, mukavaa vaihtelua.

Mitsu ei ottanut taaskaan kierroksia kunnolla ja vikaa alettiin etsimään varikolla. Auto saatiin kuntoon jopa kymmenen minuuttia ennen kilpailun alkua. Syyksi osoittautui päävirtakatkaisijan huonot kytkennät josta syystä akku ei lataantunut tarpeeksi. Huono kiertäminen oli siis virran vähyyttä! Tästä ei voi syyttää muuta kuin itseäni, onhan kyseinen katkaisija allekirjoittaneen kytkemä. Pääasia että vika kuitenkin löytyi ja saimme ajettua ensimmäisen ehjän kisan tänä talvena.

Ajamalla ei päästy kuin tokalle sijalle, ykkönen meni liian kovaa tänään. Sarjassa tänä talvena sijoitukset siis: kolmas, toinen ja toinen. Ensi kaudelle yritetään saada testattua ja säädettyä autoa enemmän, nyt kaikki kolme tiimin jäsentä ovat olleet liian kiireisiä että olisi ehditty tekemään muuta kuin ajamaan kilpailut.

Nyt tämä palsta hiljenee vähäksi aikaa, luultavasti Mitsu ajetaan hankeen ja jätetään sinne odottelemaan ensi syksyä jolloin autolle taas pikku hiljaa aletaan tekemään jotain.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#7
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Tehdäänpä paluu piiiitkän ajan jälkeen.

Coltilla tosiaan otettiin mestaruus kaudella ´13, kaksi voittoa ja yksi kakkossija. Viimeisessä kisassa mestaruus ratkesi muistaakseni 8 sekunnin erolla, kahden tunnin kisoja ajetaan.

Kaudella ´14 ei ajettu lumen puutteen vuoksi, rata oli kyllä jäädytetty mutta suojaavat penkat puuttuivat.

Viime lauantaina saatiin kauden '15 ensimmäinen osakilpailu ajettua ja sijoituksena surkea 4:s. Tasoitusta annettiin mm. kolme vuotta vanhoilla renkailla Hakkapeliitta kaseja vastaan mutta ei se nyt koko hommaa selitä. Pyörän kulmissa luultavasti vähän haritusta niin eihän se ihan parhaalla tavalla vedä. Toissa kauden hakka seiskat menettäneet noin puolet nastoista joten jostain se kertoo.

Auto kulkee huonosti, alavääntö kateissa. Ennen ajettiin koko kisa kolmosella, nyt tuntuu joskus että pakko vaihtaa kakkosta että peli vetää. Käy rikkaalla.

Tyhjäkäyntiservon liittimestä oli kaksi piuhaa poikki. Kiinteä vikakoodinlukija rakennettu jä vilkuttaa 55 =servo valve position sensor? Tyhjäkäynti siis seilaa moottorin ollessa lämmin, kylmänä ei vaikutusta. Miten pirulla sen liittimen korjaisi kun piuhat katkenneet sieltä ihan juuresta?

Uusi lambda juuri vaihdettu, koeajoa ei ole ehditty suorittaa. N. 3000 kierroksella vähän käyntihäiriöitä, pätkyttää putkessa. Poistaisikohan servon liittimen korjaus ongelman? Perusennakkokin olisi kiva tsekata, se varmaan vaatii että tyhjäkäyntiservo toimii?

Paljon oli kysymysmerkkejä, toivottavasti tulee vastauksiakin. Jos on varaosa-autoja, coltteja tai lancereita, kotkan seudulla niin saa vinkata!

Seuraava kisa tulevana lauantaina.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#8
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Tänään taas kisailtiin ja tuloksena oli taas neljäs sija. Ajamalla olisi pystynyt maksimissaan kolmanneksi, kaksi kovinta menee liian lujaa.

Tyhjäkäyntiservon liitin korjattu ja humppaaminen loppui siihen. Myös pyöränkulmat säädettiin nollaan, vähän haritusta tuppasi olla aiemmin. Ajoltaan auto parani huomattavasti.

Ennakkoa ei ehditty tallissa tarkistaa ennenkuin oli aika lähteä radalle. N. 3000 rpm:ssä alkava putkessa pätkytys jatkui. Kovasti pähkäiltiin mahdollista vikaa ja maffin liitintäkin käytettiin irti. Apua ei tuntunut löytyvän kunnes joku sanoi että voi sitä ennakkoa säätää ilman lamppuakin. Jakaja löysälle ja rundit n. kolmeen tonniin ja ennakon säätöön. Kiertäminen parani kun jakajaa käännettiin n. 3-4 milliä myötäpäivään. Pätkiminen lähes hävisi ja huomasinkin kohta että jakaja on säädetty tappiin asti. Koeajolla kierrosajat parani kolme sekuntia joten oikeaan suuntaan mentiin.

Seuraavaan kisaan on varmaan syytä tarkistaa onko jako hampaan pielessä vai mistä tuollainen jakajan tappiin asti säätämisen tarve voi johtua. Lisäksi seos on ilmeisesti rikas edelleen, täytyy vissiin viritellä laajakaistalambda putkeen kiinni ja mietiskellä mitä tässä voisi vielä tehdä.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#9
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Taas on Mitsua puunailtu.

Jako tarkistettiin ja oli hampaan pielessä. Hihna näytti hyvältä joten ajateltiin asentaa se takaisin. Meni hihnapyörää kiristettäessä poikki... Ehkä nokasta ei pidä pitää vastaan kun hihnapyörän pulttia kiristää? Tottunu noilla ketjukoneilla tekemään niin. No jokatapauksessa varmaankin oli hihnalla timmat täynnä ja nyt ei tarvitse siitä huolehtia.

Tyhjäkäynti on nyt nättiä ja putkessa paukutus kolmessa tonnissa on historiaa.

Koeajolla kuitenkin ottaa kakkosella n. 4000 kierrosta ja röpöttelee. Pa-linjassa on mittari kiinni ja näyttää tyhjäkäynnillä 2,1 baria. Täydessä laulussa tiputtaa n. 1,8 bariin. Korjauskirjan mukaan paineet pitäisi olla 2,7 bar.

Pumpulle tuleva jännite tutkittiin ja antaa saman kuin laturikin. Myös maadoitus on kunnossa, antoi vain 0,1 volttia vähemmän kuin rungosta mitattuna. Painesäätimeltä alipaineletkun irrotus ja tukkiminen ei aiheuta muutosta b-paineessa. Ei myöskään paluulinjan puristus täysin luttuun. Varmaankin joko pumppu entinen tai suodatin tukkeessa. Pumppu vaihdettu muutama vuosi sitten joten siihen ei tahtoisi uskoa. Kokeillaan suodatin ensin.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#10
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

It's alive!!

Näissä asioissa ei kannattaisi uskoa mihinkään osan toimivuuteen sen takia että se on joskus vaihdettu vaan käyttää maalaisjärkeä. Jos painemittari sanoo että "ei tarpeeksi painetta, pumppu rikki", niin silloin pumppu on rikki. Näin oli. Tyhjäkäynnillä 3 bar ja kellon alipaineletku irti 4 bar. Tulipahan koitettua ennen uutta pumppua vanhaa risaa pumppua (sama paine kuin ekalla risalla joten luultiin että molemmat toimii ja vika jossain muualla!) ja samoin koko auton alla menevän bensalinjan ohitusta suoraan pumpulta tukille. Myöskään virran suorasyöttö akulta pumpulle ei auttanut.

Myös ecu käytettiin huollossa, sattumalta Kotkasta löytyi osaava kaveri hoitamaan tuon homman, ilmeisesti foorumilaisille tuttu :) Nyt ei tarvitse pelätä senkään sippaamista.

Kuitenkin ekan kerran koko auton meidän omistusaikana tuntuu että kaikki heposet on tallissa, sen verran reippaasti kiertää. Koeajot sikseen ja huomenna suoraan kisaan. No ehtiihän siinä tunnin pari testailla aamusella. Harmi kun vanhoilla renkailla annetaan liian suuri tasoitus muille, muutenhan tässä oltaisiin voittotaistossa mukana.

Nyt täytyy ottaa pari kaljaa sen kunniaksi että Mitsu toimii.
 
Liittynyt
8 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#11
Vs: Markku #17:n Colt CA4A '92 Endurancekilpuri

Viimeinen kisa kisailtu. Sijoitus 2. 1,64 sek voittajan perässä! Ajamalla oltiin tosin kolmansia mutta voittajat saivat jälkikäteen 30 sekunnin rangaistuksen kun eivät tulleet heti hinauksen jälkeen varikolle niinkuin säännöissä sanotaan ja tipahtivat kolmanneksi. Sarjasijoitus oli neljäs.

Olishan tämän ajamalla voinut voittaakiin mutta tiimikaveri ulkoili parinkymmenen sekunnin verran penkassa ja itselläni meni noin 2:10 ylimääräistä kun haukkasi varikkotiellä kuskin etunurkan penkkaan ja ilman tehostinta pyörät tietysti tappiin, spinnaus ja kaula penkassa jumissa. Takarenkaat oli jäällä joten takanurkasta sai pukattua autoa sen verran että se oikeni ja pääsi ajamalla pois. Muuten oma ajovuoro menikin aika nappiin ja auto kulki niin p*leesti.

Tästä on hyvä jatkaa ensi kaudella, alusta vaan kuntoon ja uudet renkaat.
 
Ylös Bottom