Mekaanisesti säädettävät venttiilin välyset vs. hydrauliset säätäjät

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Aloin tossa laittaa konetta kasaan. Kenuviakselien ja koneiston kasaamisesta aloitin. Sellaista vaan rupesin siinä miettimään, että olis mahdollista laittaa sellaiset keinuvivut, joissa on mekaaninen säätö (ne mainasin laittaa) tai sellaiset, joissa on hydraulinen säätö. Kummat itse laittaisit ja miksi?

Oli muuten toisessa keinuvisustossa ne pukit akseleissa huomattavasti tiiviimmin kiinni kuin toisessa. samoin keinuvivut. Oli suorastaan vaikeaa saada niitä purettua.
 
Vs: Mekaanisesti säädettävät venttiilin välyset vs. hydrauliset säätäjät

Turbokoneen tapauksessa (itse laittaisin) hydrauliset säätäjät: koska nokka tuskin on kauhean raju, hydrauliset ovat yksinkertaisesti mukavammat, huoltovapaat. Tosin jos kilsoja ei tule paljoa, niin aika fifti-sixti.

Sitten jos nokka-akselilla lähdetään hulluttelemaan, niin sitten mekaaniset säätäjät. Samoin nokan ajoitus (jos säädettävä hihnapyörä) on huomattavasti helpompaa mekaanisilla säätäjillä. Ja teoriassa vuotava tasuri voi hukata nostoa hitusen, eli siinä mielessä mekaaninen on parempi. Tiedä sitten onko tuolla käytännössä mitään merkitystä.

SOHC koneen tapauksessa molemmat keinutyypit ovat (muistaakseni) laahaavia, eli rullakeinu vs. laahaava keinu valintaa ei tarvitse tehdä/ei pääse tekemään.
 
Vs: Mekaanisesti säädettävät venttiilin välyset vs. hydrauliset säätäjät

Niko Päivinen sanoi
Turbokoneen tapauksessa (itse laittaisin) hydrauliset säätäjät: koska nokka tuskin on kauhean raju, hydrauliset ovat yksinkertaisesti mukavammat, huoltovapaat. Tosin jos kilsoja ei tule paljoa, niin aika fifti-sixti.

Sitten jos nokka-akselilla lähdetään hulluttelemaan, niin sitten mekaaniset säätäjät. Samoin nokan ajoitus (jos säädettävä hihnapyörä) on huomattavasti helpompaa mekaanisilla säätäjillä. Ja teoriassa vuotava tasuri voi hukata nostoa hitusen, eli siinä mielessä mekaaninen on parempi. Tiedä sitten onko tuolla käytännössä mitään merkitystä.

SOHC koneen tapauksessa molemmat keinutyypit ovat (muistaakseni) laahaavia, eli rullakeinu vs. laahaava keinu valintaa ei tarvitse tehdä/ei pääse tekemään.

Jees, kummatkin on laahaavaa mallia. Rullia noissa ei ole. Sen takia olen laittamassa niitä mekaanisesti säädettäviä, että ne on jo olleet pari sen nokan kanssa, joka siihen on tulossa. Nokka on ihan vakio, koska tosiaan turbokoneessa ei välttämättä ole tarpeen sitä muuttaakaan.

Pukit ja keinuvipuakselit sit taas otin siitä setistä, joka on kannen kanssa samaa paria (eli ne on siitä 88-92 galantista) Ne on muuten vähän erilaiset ne keinuvipuakselit, kun on hydrauliset säädöt. Varmaan just nesteiden kierron takia. Laitoin kuitenkin mekaaniset siihen hydraulisen akselille.
 
Vs: Mekaanisesti säädettävät venttiilin välyset vs. hydrauliset säätäjät

Jep, jos nokkaa ei vaihdeta tai hiota, niin silloin kannattaa säilyttää keinut ja nokat parina -koska kuten todettu, ainakin tässä tapauksessa puntit ovat muutoin aika tasan vaihtoehtojen välillä.
 
Takaisin
Ylös Bottom