Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Onko asia tosiaan näin, että Mitsuilla on 8. huonoin asiakasuskollisuus?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/01/29873
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Tässä varmaan sama juttu kun saabilla että ne merkkiuskolliset ajaa noilla vanhoilla korkeintaan EA galluilla ja sen jälkeiset mitsut ei innosta. Ties kuinka moni sanonut ettei mitsulta ole itselle sopivaa ajoneuvoa galanttien jäljiltä. Tossa yhdellä tuttavaperheellä 2.0 Lancer sportti eivätkä taida harkitakkaan mitsua seuraavaks, ei mitään erikoista syytä. Ajo-ominaisuudet kohdallaan. Vie kuitenkin suhteellisen paljon polttoainetta. Ja meluisa. Harmi sinäänsä, onhan noissa autoissa paljon hyvää.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

No entiedä sitten johtuuko tulos otannasta. Mitsu on Suomessa aika pieni merkki volyymiltaan, joten saattaapi olla helposti millanen otantakin sattunu. Jos miettii käytettyjen hintoja, niin nehän ovat keskitasoa ja ehkäpä jopa pikkuisen sen yli. Sitten kun katsotaan sijoitusta uusien myynnin suhteen, niin samassahan tuo on pysynyt koko ajan. Mutta kyllähän se on selvää, että Galantin tai vastaavan puuttuminen mallivalikoimasta on Suomessa iso miinus. Itsekkin jos lähtisin uutta autoa katsomaan, niin ei välttämättä tulisi Mitsua, kun ei ole Galantin korvaajaa tilalle. Kyllä minä itse uskon, että merkkiuskollisuus ja haluttavuus käytettynä on Mitsullakin aikalähellä samaa luokkaa kuin esim. Subarulla ja näyttäväthän ne myyntitilastoissakin suurinpiirtein samoissa pyörivän, mutta Subarulla on kuitenkin Legacy tarjota tuohon haluttuun kokoluokkaan. Niin ja sitten kun katsoi tuota haluttavuus/merkkiuskollisuus listaa, niin suurin osahan oli juuri pienen myyntivolumen autoja, joten niissäkin helposti saattoi otantakin tehdä tepposia.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

minä kyllä luotan noihi tutkimuksiin/kyselyihin melkeen yhtä paljon kun siihen että kuu putoaa taivaalta...
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Onneks nää tulokset ei omaan mitsuharrastukseen vaikuta. Ite saa mitsun ostaa jos siltä tuntuu.

hyvä aukoa päätä täällä kun ei edes mitsua ole :D paitti galantti raatona ja mitsun tekniikkaa kilpurissa :D

Kyl vielä tulevaisuudessa :)
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

UITTO- sanoi
Onneks nää tulokset ei omaan mitsuharrastukseen vaikuta. Ite saa mitsun ostaa jos siltä tuntuu

Tässä asiassa samaa mieltä. Mitäs sitä tommosia katteleen, mää ainaki päätän itte minkälaisen auton mää ostan. pajero ollu käyttiksenä jo yli 3 vuotta, itse asiassa niitä on ollu 2, ja semmosella vissiin 200000km takana eikä tunnu mahdottomalta että jatkossakin semmosen ostaisin. Alkaa olla jo aika tuttu tekniikaltaan ja suurimman osan ajasta pysyny suunnilleen ehjänäkin
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Selkeesti jossain bingossa kysytty nuo automerkit.. Toyotaa haluaa kaikki, ja ku sais kahvipaketin kylkeen niin aina parempi.

Sinänsä ei ahdistas yhtään olla tuossa porukassa, myyvät kaikki vähän erikoisempia autoja, eivät tavisautoja. (pl. Alempi rivi)
Ja liekkö tuo lista muutenkaan suomesta on koostettu.. Luulis että suomen teillä melko vähän liikkuu lähes kaikkia ylärivin autoja suhteessa "muihin". Ja muutenkin ovat keskimääräistä kalliimpia autoja melkein kaikki..

Ja aitoja "jenkkejä" ei taida ees suomesta saada, ja jos saakin ovat ihan törken hintaisia. Liekkö on esim. Cadillacilla edes virallista maahantuontia suomessa.
Chevroletilta tuodaan niitä kiina-autoja tms. Mikä daewoo se nyt ennen olikaan.. Ja esim. Smartin ostajat, noh, sen kokoinen auto varmaan ostetaan tietyssä elämänvaiheessa ja kun se myydään pois, ei ole tarvetta enää ajella 2 paikkaisella pikkusmartilla ja kuunnella kaikkien v*ttuilua siitä.. (ie. kielii siitä että elämäntilanne muuttuu ei siitä että smarttia ei kukaan halua)

Alfa Romeo, Cadillac, Jeep, Smart, Chrysler, Land Rover, Mitsubishi, Chevrolet, Jaguar, Dodge, Porsche.
Saab, Seat, Renault, Opel (Montako vuoden auto/tms. palkintoa Opelillakin on?), Citroën, Fiat
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Kyllähän toi Mitsun tämänhetkinen autovalikoima on surkean pieni verrattuna melkein mihin tahansa muuhun merkkiin. Kaksi henkilöautoa jotka kummatkin taitavat olla compact-kokoluokkaa tai alle, yksi tollanen minivani, kaksi maasturia ja pickup - ei jää hirveästi varaa merkkiuskollisuuteen jos tarvitsee esimerkiksi farmariautoa. Lancer Sportback ei taida kuitenkaan sisämitoiltaan pärjätä esmes farkkugolffille, ja Grandis onkin sitten 10-15 tuhatta euroa kalliimpi. Varsinaista premium-autoakaan ei ole kun Galanttia ei myydä täällä enää.

Kuvittelisi tuon syövän merkkiuskollista ostajakuntaa aika paljon.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Eli jos tässä nyt vetäis semmoisen yhteenvedon, niin tuskin Mitsussa merkkinä mitään haluttavuus ja merkkiuskollisuus ongelmaa ole, mutta tuotevalikoima on Suomessa liian suppea ja vääränlainen.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

mystinengalant sanoi
Tässä varmaan sama juttu kun saabilla että ne merkkiuskolliset ajaa noilla vanhoilla korkeintaan EA galluilla ja sen jälkeiset mitsut ei innosta. Ties kuinka moni sanonut ettei mitsulta ole itselle sopivaa ajoneuvoa galanttien jäljiltä.

itsellä on ainakin samanlainen ongelma... Jossain vaiheessa pitäisi auto vaihtaa, mutta ei ole mitsulla tarjota isoa farkkua...
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Mitsun tuotevalikoima ei taida olla missään kovin kummonen. Nykyistä Gallua ei taideta myydä edes Japanissa. On se kyllä niin mitäänsanomattoman näkönen lulla, ettei se taida kelvatakkaan kuin ehkä jenkeille.
Moottoritkin on aivan vääränlaisia varsinkin Euromarkkinoille...missä pienet ja pihit bensaturbot???
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Kyllä Mitsu maailmalla on aivan eri luokassa arvostettu mitä Suomessa. Mutta noin yleisesti, ei erityisen hyvin mene varmaan missään. Koko Euroopankin mittapuulla, Suomi on varmaan yksi vähiten Mitsuilevista kansoista. Veikkaisin että Australia, USA, Afrikka, Aasia ja Venäjä on varmaan vahvimpia markkinoita heille.

Ja tuo on toimittaja väännellyt sanoja, ei kyse ole siitä ettei Mitsuja haluta. Esim. Evo varmaan kelpais kaikille jos ilmaiseks sais :), se nyt vain ei hinnaltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sovi kaikille. Vaan, otannasta riippuen, tuohon on listattu 8 vähiten suosittua. Kyllä Porchekin on varmasti haluttu ja arvostettu, mutta ei sen myynti ole sen hinnan vuoksi korkeaa.

Galantista: ei tuo Jenkkigallu mitä jenkkilässä ja venäjällä myydään ole mistään kotoisin. Jenkkien suunnittelema jne. ja sielläkin huonosti menestynyt. Toisekseen aivan liian isokin on, ei kukaan Euroopassa osta vajaan neljän litran bensakutosella varustettua henkilöautoa jokapäiväiseen ajoon. Tosin eipä monilla muillakaan ole enää tuossa luokassa autoa täällä. Nissanilla ei ole Primeraa, Qashqai citymaasturin, farmarin ja pikkuauton sekäsikiö tais korvata sen. Ja käsittääkseni Mitsu tähtää myös tähän samaan uudella ASX:llä.

Pieniä bensaturboja on nyt vain VAG:llä, joten ei sinäänsä hätää. Uusia MIVEC koneita tulee tänä vuonna, ensimmäisenä tuohon ASX:ään.

Opelista, ainakin Insignia on erittäin asiallinen laite. :)
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

masa- sanoi
Pieniä bensaturboja on nyt vain VAG:llä, joten ei sinäänsä hätää. Uusia MIVEC koneita tulee tänä vuonna, ensimmäisenä tuohon ASX:ään.

Pienehköjä bensaturboja on ainakin seuraavilla valmistajilla:
- VAG (1.0 / 1.2 / 1.4)
- Opel (1.4 / 1.6)
- PSA (1.6)
- Renault (1.2)
- Fiat (1.4)

Tänä vuonna on tulossa ainakin Fordin uuden EcoBoost moottorisarjan pikkuturbot.

Eli ei tässä nyt mistään VAG marginaali-ilmiöstä enää puhuta.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Mitä muuhun maailmaan tulee, niin ainakin Japanin katukuvassa Mitsu on todellinen marginaalimerkki. Raskasta kalustoa (Fuso) oli paljon, mutta henkilöautopuoli erittäin vähäistä.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

masa- sanoi
Pieniä bensaturboja on nyt vain VAG:llä, joten ei sinäänsä hätää. Uusia MIVEC koneita tulee tänä vuonna, ensimmäisenä tuohon ASX:ään.

Juu, eipä tuo MIVEC tee autuaaksi. Todella hyvä ruokahalu on tuolla omallakin autolla kulkupuoleen nähden.
Hivenen ajatus hirvittää Pösön moottoreista, mutta kun yhteistyötä joka tapauksessa PSA:n kanssa Mitsulla on, niin josko sieltä sais lainata bensaturbo-koneita...tai osaamista
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

No joo, on ehkä parilla muullakin, mutta monet suuret valmistajat, kuten Toyota, menee edelleen vapareilla tuossa luokassa ja silti ovat täysin kilpailukykyisiä. Ja kaikki listaamasi pieniä turboja käyttävät valmsitajat on sieltä luotettavuuslistan häntäpäästä, joten voi olla että uusi tekniikka on vielä aika epäluotettavaa.

Mitsullahan kyllä turbo osaamista olisi, joten voisivat noihinkin vähän yrittää perehtyä.

Mitsulta onkin näköjään tulossa 1,8 bensaturbo ja samankokoinen diesel: :)
http://www.worldcarfans.com/110011924086/mitsubishi-asx-to-debut-at-geneva--european-spec-version

Uudesta Astrasta juuri luin AutoBildistä jutun. Moottori on papreilla tehokas, mutta 1600kg painavassa autossa ei oikein riitä mihinkään. Kulutus kyllä pieni. Jännä juttu, että Astran kokoinen pienikin auto painaa nykyään noin paljon.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

masa- sanoi
Uudesta Astrasta juuri luin AutoBildistä jutun. Moottori on papreilla tehokas, mutta 1600kg painavassa autossa ei oikein riitä mihinkään. Kulutus kyllä pieni. Jännä juttu, että Astran kokoinen pienikin auto painaa nykyään noin paljon.
Eihän tuossa mitään jännää ole kun kattoo autojen ulkomittoja, niin äkkiä huomataan, että eipä tuo entinen pieni automalli olekkaan enää niin pieni. Siihen kun lisätään kaikki bling bling ja turvallisuuskilkkeet matkaan, niin jo vain alkaa massaa löytyä. Mietitäänpä Mitsulta esim. EA Galanttia ja uutta Lanceria, niin ei siinä enää paljon paskaakaan ole koko eroa ja uusi Lanceri on jo paljon tilavampi sisältä kuin esim. 90 luvun taitteen Galantti.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

mitsulla ollut liian ailahtelevaa tuo markkinointi ja myynti. jos se kerran on ollut siellä 80 luvulla joskus myydyin japanilainen merkki niin miksi 90 luvun alun jälkeen lopetettiin koko lancerin tuonti ja vaihdettiin nimi carismaan. perinteet katkeaa ja kaupasta ei enää löydykkään sitä tuttua ja turvallista mallia. ja muutenkin aina puuttunut yksi korimalli mallistosta. 88-92 lancerissa oli sedan ja FB ja seuraavassa oli vain sedan ja farkku mutta FB unohtui. nykyään taas on sedan ja FB mut suomessakin aika suosittu farkku puuttuu.

ei tule merkkiuskollisuutta jos ei ole vaihtoehtoa johon voisi vaihtaa vanhan mitsun. perussedancorollakuskeilla ollut aina mahdollisuus vaihtaa uuteen samanlaiseen.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Kyllä Lanceria on myyty kaiketi kokoajan. Carisma oli oma mallinsa Galantin ja Lancerin väliin. Vähän kuten Toyotalla oli, Corolla, Carina/Avensis ja Camry. Joista isoin camry jäänyt pois meiltä, kuten Mitsulla Galant. Mutta Mitsun ollessa onglemissa meni muutkin mallit huonoiksi. Ja vasta oikeastaan 2006 alkoi nousu tästä "syvästä" kuopasta. Vuoden 2005 jälkeen uusia malleja ja päivityksiähän on tullutkin joka vuosi ja yhtiö on alkanut sentään tekemään voittoa. Tosin, saattaapi olla että nyt 2009 ollut taas tappiollinen? Pahaan aikaan iski Mitsun kannalta lama, juuri kun olivat pääsemässä jaloilleen edellisistä ongelmista. Vaikka kyllähän se kaikille muillekkin ollut ongelma.

Markkinointi ja jälleenmyynti on varmasti ne kaksi huonointa lenkkiä nyt.

Ja ei muuten tehdä uudesta Corollastakaan Farkkua. :)
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

No itsellä ainakin sellainen tilanne että jos tuosta galantista luopumaan joutuu perheenlisäyksen myötä niin ei enää mitsua pihaan tule. Ei oo oikeen mitään hyvännäköst farkkua saatavilla ja grandiskaan ei lämmitä..
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Ville T. ilmeisesti meinasi sitä, että jos mietitään kaksi merkkiuskollisinta automerkkiä VW ja Toyota. Niillä on reseptit pysyneet kokoajan samana. On löytyny pienistä, keskisuurista ja suurista henkilöautoista aina laajavalikoima eli josta se suurin kannattajakunta tulee. Sitten edustusautot ja muut erikoisautot kuten maasturit, tila-autot, avolavat ovat tulleet vähän siinä sivussa. Mitsulla taas on poukkoillu tuo homma. Välillä on ollu perusautoja vaihtelevasti ja välillä erikoisautoja vaihtelevasti. Semmonen, joka tarvii Galantin tyylisen auton, niin ei se tule vaihtamaan sitä mihinkään tila-autoon jos ei kerta sitä tarvi pelkästään merkkiuskollisuudesta. Esimerkiksi niinku minä. Ehkä siksi kun Galantin korvaajaa ei ole Mitsulla tarjota, niin oon sitten ajanu 10v samalla Galantilla, mutta väkisinkin tulee jossain vaihteessa se auton vaihto eteen ja jos kerta Mitsulla ei ole tarjota Galantin tilalle korviketta ja semmoisen tarvitsisin, niin en minä ala sen takia ostamaan Outlanderia tai Grandista, että saan Mitsulla ajaa.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

juu ja kyllä se lanceri oli jossain vaiheessa huonommin myynnissä silloin kun carisma tuli, muistaakseni sai vain karvalakkimallia silloin lancerista jos olen oikein ymmärtänyt. Jos on omistanut GLXI lancerin ei varmaan halua GL malliin vaihtaa. ja jos perusautoilija ei kaupasta löydä enää sitä vanhaa kunnon lanceria niin on aika helppoa mennä seuraavaan kauppaan.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Save sanoi
Jossain vaiheessa pitäisi auto vaihtaa, mutta ei ole mitsulla tarjota isoa farkkua...
Ei ole mitsulla tarjota _mitään_ farkkua, ja se kertookin jo paljon tilanteesta :-\
Sportbackkia mainostellaan muunneltavana, mutta eihän siinä mitään tavaratilaa ole.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Mitsulle maasturit on aina 80-luvulta asti olleet yksi merkittävimpiä myynnin tekijöitä, toisin kuin esim. Toyotalla.

Laajan malliston kehittäminen maksaa. Markkinataloudessa idea on myös se, että kaikki erikoistuu siihen minkä parhaiten osaa. Sitten toki kun homma kasvaa, voi mallistoa alkaa järjestelmällisesti laajentaa niin että joka luokkaan on jotain tarjolla.

http://www.autoblog.com/2010/01/26/report-mitsubishi-looking-to-claw-back-to-100-000-sales-in-u-s/

Kyllä mitsullakin kasvusuunnitelmia on ja mallistoa uusitaan nykytrendin mukaan. Isot farkut puuttuu, mutta monilta muiltakin valmistajilta puuttuu tietyn luokan edustajat. Esim. PSA:lla ei ollut maastureita, ennen Mitsun kanssa aloitettua yhteistyötä. Jos Mitsun mallistosta nyt lohkaistais maasturit pois, se olisi todella roima pudotus kaikista valmistetuista autoista, koska Mitsulle ne on merkittävä myynnin tekijä ja se on sitä tämän puolen "osaamisaluetta". Evon tyyliset autot taas on hyvin marginaalisesti myytyjä. Koko merkin imagoa ne kohottaa ja markkinointia voi edistää, muttei niillä suuria myyntivolyymeja saavuteta.

Eihän Mazdankaan mallisto ja myynti ollut kaksista ennen 6 mallia. Mutta ainakin yksi hyvä malli sai nousun aikaan ja siitä saivat sitten uusittua koko malliston. Subaru tekee nyt samaa uudella Foresterilla ja Legacylla.
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Mitsun yksi ”ongelma” on varmasti myös se, että merkki ei herätä oikeastaan minkäänlaisia tunteita; ei puolesta eikä vastaan. Jos kerrot ajavasi Mitsubishillä, niin tuskin kukaan noteeraa asiaa mitenkään.

Sen sijaan, jos kerrot ajavasi Bemarilla, Alfalla tai Renaultilla, niin aika monella on mielipiteitä niistä. Omistin Alfa 156 V6:n 2000-luvun alussa ja ainakin silloin merkillä oli fanaattisia faneja ja täysin päinvastaisen mielipiteen esittäjiä. Mitsun kohdalla en ole törmännyt tällaiseen keskusteluun missään vaiheessa. Olisiko Mitsu merkkinä liian keskiverto ja ainoastaan marginaalimallit ovat niitä, jotka herättävät tunteita
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Aika harvat uudet autot herättää mitään tunteita. ;D
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

markho sanoi
Mitsun yksi ”ongelma” on varmasti myös se, että merkki ei herätä oikeastaan minkäänlaisia tunteita; ei puolesta eikä vastaan. Jos kerrot ajavasi Mitsubishillä, niin tuskin kukaan noteeraa asiaa mitenkään.
No en tiedä herättääkö esim Toyota minkäänlaisia tunteita, mutta merkkiuskollisuus on kuitenkin huipussaan. Kyllä minä luulen, että paras konsti merkkiuskollisuuteen on vakaa mallisto, joka uusiutuu tasaisin väliajoin. Miettikääpä tilannetta 80 ja 90 luvun taitteessa, jolloin oli Mitsunkin kulta-aikaa. Oli monipuolinen ja ominaisuuksiltaan hyvä mallisto ja ei siihen tarvittu Evoja, että Mitsu meni kaupaksi. Silloin oli Colt, Lancer (sedan,hatchback) Galant (sedan,hatchback) Sigma, Pajero, L200, L300 ja olikohan muitakin vielä. Ja kaikista malleista oli vielä monia moottori ja varustevaihtoehtoja. Sitten kun mietitään Mazdan nousu Zoom Zoom:in yhteydessä, niin siihenkihän oli ratkaisuna monipuolisen malliston rakentaminen siihen kategoriaan, mistä on eniten kysyntää. Eli ei tuo merkkiuskollisuus mitään ihme taikakonsteja vaadi, vaan ainoastaan autonvalmistajalta paalua tehdä kunnon mallisto ;) No joka tapauksessa itsellä kohta merkkiuskollisuus romahtaa tuon autotalli asustamisen kanssa :mad:

edit. Ja sanoisin, että Japsi merkeillä on vielä aika helppoa rakentaa menestys tarina, kunhan vaan luo uskottavan malliston. Laatu käsite on jo Japseille itsestäänselvyys ja sitä ei tarvi lähteä erikseen luomaan ihmisten mieliin kuten Ranskalaisten ja Italialaisten
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Verrokkien automallit pitäisi olla listattuna kyselyn tuloksissa, jotta voisi jotain vertailua eri merkkien kesken tehdä.

Vs. possu 924 - 911, cherv. nubira - corvette jne ;D
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

MitsuMi sanoi
Silloin oli Colt, Lancer (sedan,hatchback) Galant (sedan,hatchback) Sigma, Pajero, L200, L300 ja olikohan muitakin vielä.

No, Sapporo, Tredia, Cordia ja Space Van/ Wagon tulee mieleen :)
 
Vs: Merkkiuskollisuus / Mitsua ei kukaan halua

Kauppalehden höpinät ei ainakaan mun autoiluun vaikuta yhtään mitään. Autot -joita ei kukaan halua- on sitten loppukäyttäjille halvoissa hinnoissa kun "paskan" auton maine on saavutettu kansan syvissä riveissä. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom