Mikä Coltissa oikein kolisee ??

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
89 Coltin etupäästä kuuluu jo aivan raivostuttavaksi tullut kolina. Ääni tulee jo aivan pienimmistäkin kuopista ja kuuluu yhtälailla sekä oikealta ja vasemmalta. Alatukivarren pusla on ainakin paikallaan eikä merkkejä tukivarren koskettamisesta runkoon näy (toisin kuin viime kesänä, jolloin kolina tuli puslista), vakaajan kumit&koiranluut on vaihdettu, pallonivelessä eikä iskarin yläpäässä tunnu väljää. Iskarit ovat n. 8kk vanhat Kybin perusiskarit ja jouset Eibach pro-kit -35mm. Ehdotuksia että mistä kolina tulee otetaan vastaan... Mielessä kävi joskus että moottorin kiinnityksen kumihelat olisi loppu mutta nekin näyttävät ehjiltä ja kolina kuuluu kuitenkin selkeästi molemmilta puolilta, tuskin moottorinkiinnikkeetkään samaan aikaan kaikki hajoavat. Toinenkin vaihtoehto saattaa olla että jouset itsessään aiheuttavat kolinaa, eibahithan ovat progressiiviset, eli toisesta päästä löysemmät. Voiko olla että kuopissa jousen löysempi pää "lyö pohjaan" ??? Ellei kolinaa saa loppumaan niin vaihtuu auto
 
eiks Carismoihin tehty takuu korjauksena joskus tätä, että jousen alapäähän kierrettiin kumiletkua kieppi vaimentamaan elämöintiä jousikupissa. Auttaiskohan se Colttoseenkin?
 
Tarkista iskareiden yläpäät koska vasta muutama viikko sitten tuli korjattua yhdestä corollasta ko. vika,
iskareissa ei ollut kierrettä tarpeeksi joten yläpää rupesi "elämään" kuopissa..
 
niin ja teoriassa myös itse yläpää (laakerointi ja se kumi) voi olla muutenkin väljä, jolloin se kolisee, en tosin muista kyllä tällaiseen törmänneeni ikinä....
 
muka koisee kans. tai ainkain kuvitele niin.
nosturilla ei köyryt mitää väklsytä.
ota sitä site selvää ;D
 
Mulla oli 87 lancerissa kanssa mutkissa kolinaa... jousien alimpaan kierrokseen kumi/muoviletkua ja se ainakin pieneni huomattavasti.
 
Kolina johtuu kallistuksenvakaajan kiinnityspuslien lipsahtamisesta paikoiltaan (löytyy sieltä runkopalkeista!
 
Jani T sanoi
Kolina johtuu kallistuksenvakaajan kiinnityspuslien lipsahtamisesta paikoiltaan (löytyy sieltä runkopalkeista!

Ko. puslat on vaihdettu tänään (tarkalleen ottaen eilen :) ), joten niistä kolina ei tule. Kolinan määrä ja laatu säilyivät täysin ennallaan, tosin vanhatkin kumit näyttivät täysin ehjiltä. Samalla vaihdoin koiranluut.

Kumpi pää noissa eipaheissa on se löysempi? Kierre on etujousissa yhtä harvaa koko matkalla. Jousi on oikein päin, eli teksti luettavissa. (kun auto on pyörillään) ;)
 
Vika löytynyt!!

Suurkiitokset "Holset":ille, kolina tosiaan tuli iskareiden yläpäistä, mutteri oli kierteiden lopussa mutta silti paketti oli liian löysällä aiheuttaen kuopissa kolinaa. Lisäsin prikkoja yläpään mutterin alle jolloin "torni" ilmeisesti kiristyi tarpeeksi ja kolinat loppuivat :)
 
Takaisin
Ylös Bottom