Mikä halkasee 4d56 koneen kannen?

M

MetalMan_

Guest
Just tässä illan ja yön tunteina yhen kaverin kanssa mietittiin aika hemmetin pitkään näitä kansivikoja (L300/Pajero) ja pohdittiin aika hemmetin pitkään että mikä kumma sen halkasee ja melkein aina samasta paikasta...

Kaveri vuan totes että eikös diisselikoneen pitäs kestää auton eliniän... :)
 
Jep, lämpö.

Engelsmannien foorumissa pohdittiin, että kumpi oli ekana, muna vai kana. Eli kumpi laukee ensiksi, tiiviste vai kansi. Kummankin seurauksena saattaa lämpö nousta.

Sitten joku esitti hauskan vertauksen Pajeron lämpömittarista: se on kuin suklaasta valmistettu teepannu. Kun lämpö nousee, on jo myöhäistä. Sitten pohdittiin luotettavampia menetelmiä lämpöjen nousemisen havaitsemiseksi; esim. hälytysanturi veden pinnan laskusta.

Ja lopuksi veikkoset : "Nyt kannattaa pitää tauko, polttaa savuke ja juoda mukava, kuuma kupponen Earl Grey -teetä!"

Näin siis Englannissa!

[tupakista pääsin vihdoinkin eroon ja teetä en'noo juonu sitte rippikoulun ja armeijan]
 
Joo, tuosta lämpömittarista oon samaa mieltä, jos alkaa olemaan punasen rajalla, niin porpatus kuulu syyläristä.

Tuli semmonen vielä mieleen kun puhutaan, että 400tkm kohalla kansi hajoaa, niin vois vilkasta 400tkm ajetun syyläriä. Voi olla melko surkeessa kunnossa. Toinen asia on tuo vesipumppu, sen vaihtoa vitkutellaan aina liika pitkään. Se pitää vaihtaa heti, kun alkaa vuotamaan.
 
Lämpö ja ikä. metalli väsyy.

Pahinta on startata peli jääkylmänä ja lähteä tykittämään liian nopeasti. Kansi on jääkylmä, mutta palotilasta alkava lämpölaajeneminen laajentaa kantta palotilasta, mutta lämpölaajeneminen ei ole vielä edennyt ulompiin kerroksiin. Tämä rassaa alumiinia aika lailla. Vieläkun ottaa huomioon, että palotilassa on tonnien paine joka tahdilla, paine, ei painetta, paine, tätä 400tkm ja muutama tuhat pakkasaamua niin johan halkee. Esilämmitys ja ensimmäiset kilometrit rauhallisesti. Myöskään kierrokset ei konetta tapa varsinkaan peräkärryä vetäessä, vaan vedätys, jolloin paineet on kaikista korkeimmat.

Hauska juttu kun fordi teki noita ekoja DOHC koneita, joku korjaaja sanoi, ettei ole ikinä nähnyt kantta joka ei olisi halki. toiset haljenneet vaan toimii ja toiset ei.

Diesel kestää auton iän. No kun tuo 400tkm ajettu kone hajosi, niin auton ikä on siinä:)

JakeT.
 
kannen halkaisee lämpötilan vaihtelut. Alumiini kestää varsin huonosti edestakaista rasitusta, jota lämpötilan vaihtelu kanteen aiheuttaa. Lisäksi alumiini varsin joustavaa ainetta rautaan ja teräkseen verrattuna, tämäkin lisää taivuttelurasituksen tuomaa halkeiluriskiä. Siinäpä se. Ikuista siitä Pajeron kannesta saa tuskin millään, mutta jo aiemmin mainitut keinot (esilämmitys, rauhallinen ajo kylmällä moottorilla, jäähdyttely ajon jälkeen) pidentävät kannen ikää vuoren varmasti....
 
Takaisin
Ylös Bottom