Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

alec1984

Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2009
Eli kun ei ole yhtään kierroksia niin ohjaus on todella jäykkä toiseen suuntaan, ja välillä jarruttaessa myös samaan suuntaan jäykkä, mutta kun taas kierroksia on niin pelittää ihan normaalisti, timantti huollossa meinaavat että hammastanko paskana "ehkä" eivät osaa/tiedä varmast vikaa :seina , kertokee toki jos on jtn, hajua mitä kannattaa tehdä .... ps. kaverin galant 2.0 -01 saman verran ajettu kun mulla eli 115tkm ni saman tyylisiä oireeta.. Onko ohjaustehostimen punmppu paskana, vaikka huollossa väittää että ei siintä johdu
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Muistelen lukeneeni että ovat maailmalla hajottaneet noita ohjaustehostimen pumppuja juurikin noilla tekemilläsi donitseilla.

Eli tuliko tästä se hinta sitten sille sutimiselle?


"The only reasonably certain way of breaking the power steering pump seems to be by doing donuts/hellis..."

löytyy useita saman kuuloisia tarinoita ainakin clubvr4 foorumilta esim. alla
http://www.clubvr4.com/forum/showthread.php?t=15940&highlight=power+steering+pump
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Joo. Pumppu hajoaa suht varmasti kun lyö renkaat linttaan ja laittaa liikaa kaasua. Tulee ite välteltyä ihan parkkipaikkapyörittelyssäkin linkkuun kääntämistä.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

mulla on samantapasia oireita, tosin en oo asvaltilla yhtäkään donitsia heittäny. talvella tulee tietenkin leikittyä. Aattelin ny ensin noi tehostimen öljyt vaihtaa ja kattoa sitten. Mitä öljyä tonne muuten kannattaa laittaa ?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Jalperi sanoi
mulla on samantapasia oireita, tosin en oo asvaltilla yhtäkään donitsia heittäny. talvella tulee tietenkin leikittyä. Aattelin ny ensin noi tehostimen öljyt vaihtaa ja kattoa sitten. Mitä öljyä tonne muuten kannattaa laittaa ?
Mulla on tuolla autotallissa toi purkkiöljy etin heti kun vaan kerkeen ...
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Pumppu vikaa:

- painerajaventtiilin aukaisu, voipi olla kakkaa välissä, eli:

putki irti joka lähtee simpukalle, sen karan alta löytyy jousi ja mäntä, se on voinut jäädä aukiasentoon. Putki irti ja kara irti kun pumppu paikallaa.

Jos oot ajanut ilman nesteitä parikyt kilsaa niin pumpun tiivistyspinnat voi olla paskana. (metalli hilua nesteessä) zekkaa sihti nyt ekaks säiliön pohjalta. Jos on vähänkään hiluja niin pumppu irti ja purkuun. Merkkaat kaikki osat maalikynällä kuin purat ja sit esim lamellienkin pyörimis suuntia ei saa sekoittaa, sen verta tarkkaa hommaa.
Kun pumppu putsattu ja asennettu, niin se järjestelmä ilmataan. ae galantin wsm:stä löytyypi ohjeet.


Jos keskipaikoispumpun tiivistyspinnat on mennyt niin voi korjata koneistamalla suoraksi, saa edes osan tehosta takasin. Muuten uus pumppu. v6 gallut, fto, yms. Kannattaa laittaa ostotarjous clubvr4 / ozvr4. Ovat haluttua kamaa näissä piireissä.

ps. Jätetään ne puskemiset sikseen sit ::) ;)
pss. Kandee liittyy klubiin.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

alec1984 sanoi
Mulla on tuolla autotallissa toi purkkiöljy etin heti kun vaan kerkeen ...
vr4 clubin puolelta sanovat tommosia hyviksi tehostimeen Amsoil ATF or Mitsi SP3 Automatic Transmissio Fluid. mistä noita mahtaa saada `?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Kaverin Evo V tekee vähän samanlaista vikaa. Välillä hiton raskas ja välillä kevyt. Paikallaan pääasiassa raskas ja välillä keventyy kun painaa kaasua tai jotain. Itse epäiltiin heti tota pumppua.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Jalperi sanoi
vr4 clubin puolelta sanovat tommosia hyviksi tehostimeen Amsoil ATF or Mitsi SP3 Automatic Transmissio Fluid. mistä noita mahtaa saada `?

Amsoil ATF jostain muualta kuin suomesta, suomessa jälleenmyyjä mutta ei ollu varastossa... Mitsun omat löytyy timanttitiskiltä... oma purnukka mukaan...
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

löytyy ihan tota automatic öljyy ihan pienestä varaosaliikkeestä se on sitä punasta tälläin mie sanoin ni sain oikeen purnukan :peukku
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

alec1984 sanoi
löytyy ihan tota automatic öljyy ihan pienestä varaosaliikkeestä se on sitä punasta tälläin mie sanoin ni sain oikeen purnukan :peukku

Punaisia ATF:iä löytyy jos jonkinmoista. Se SP-III- luokka pitäisi löytyä siitä minkä laittaa Mitsuun. Jos haluaa samaa mitä valmistaja suosittelee.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

miten paljon tuo legun o-tehostimen pumppu eroaa noista vanhojen pumpuista?
jotain hienoja sähkö ohjauksia?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mr mmc sanoi
miten paljon tuo legun o-tehostimen pumppu eroaa noista vanhojen pumpuista?
jotain hienoja sähkö ohjauksia?
Pelkkä peruspaineanturi,mikä muissakin.

Mutta fyysisesti aivan erilainen.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Voi veljet.. Tää tais käydä nyt mulle. Toinen lumipäivä.. Just sen verran lapsetti että nyt tehostus on nolla jos ei oo kunnolla kierroksia. :seina

Meneekö pumppu siis vaihtoon?

Vaihtaako joku Evoon ton Legnumin?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Ale sanoi
Voi veljet.. Tää tais käydä nyt mulle. Toinen lumipäivä.. Just sen verran lapsetti että nyt tehostus on nolla jos ei oo kunnolla kierroksia. :seina

Meneekö pumppu siis vaihtoon?

Vaihtaako joku Evoon ton Legnumin?

Nii onko porukka saanu näitä muka kuntoon vaihtamalla pelkät nesteet? Epäilisin kyllä hieman.

Kannattaa miettiä myös Subarua... Ei oikeesti ole huono vaihtoehto, ja joutuu kyllä ylistään DCCD'tä.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Jos se nyt on menny niin käykö vaparin pumppu. Sama vuosimalli.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Kävin äsken tekemässä lisää diagnoosia.

- Hihna paikallaan eikä liian löysä.

- Heti käynnistyksen jälkeen tehostus toimii. Menee jäykäksi kuitenkin aika nopeasti. Ohjaus jäykkä pienillä kierroksilla, kovemmilla toimii normaalisti.

- Nestepinta vähän minimin alapuolella.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Pyörrän puheeni. Tää onkin hyvä auto, korjaa viat itsekseen. Eli nyt tehostus toimii taas normaalisti. Ehdin jo hommata uuden pumpun ja varata vaihtoajan mutta alkoikin toimimaan. No pidän pumpun kuitenkin varalla toistaiseksi.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

saiskos tosta pumpusta kuvaa? ihan mielenkiinosta että millainen on legussa
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mr mmc sanoi
saiskos tosta pumpusta kuvaa? ihan mielenkiinosta että millainen on legussa

Pumppu jonka hankin on V6 Galantista. ST-Motors oli sitä mieltä että käy.. Siitä voin ottaa kuvan kunhan saan sen taas käsiini.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

kyllä se menee, kuten ylempänä todetaan.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Nyt porsi omasta legusta ilmeisesti pumppu.
Laitoin aamulla auton käyntiin(-28) Pari minuuttia kuului jakopään seudulta ikävää vikisevää ääntä, ajattelin että pakkasesta vain johtuu. Ääni katos ja lähdin ajamaan. 5 km päästä sammutin auton. Laitoin tunnin päästä uudestaan käyntiin, sama ääni kuului pari sekuntia, polttelin pihalla tupakan ja hyppäsin rattiin. Ohjaus muuttui jäykäks, peruutin hieman ja mehuthan ne tuli pihalle.

Epäilisin että pumpun juuresta stefa korkannut? Onko kellää tiedossa sopivaa stefaa, jos se siinä voi olla vika?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Arzka sanoi
Nyt porsi omasta legusta ilmeisesti pumppu.
Laitoin aamulla auton käyntiin(-28) Pari minuuttia kuului jakopään seudulta ikävää vikisevää ääntä, ajattelin että pakkasesta vain johtuu. Ääni katos ja lähdin ajamaan. 5 km päästä sammutin auton. Laitoin tunnin päästä uudestaan käyntiin, sama ääni kuului pari sekuntia, polttelin pihalla tupakan ja hyppäsin rattiin. Ohjaus muuttui jäykäks, peruutin hieman ja mehuthan ne tuli pihalle.

Epäilisin että pumpun juuresta stefa korkannut? Onko kellää tiedossa sopivaa stefaa, jos se siinä voi olla vika?

Kävin tutkimassa vielä vikaa ja löysin irronneen paluuletkun tuosta jarrunestesäiliön vierestä. Tuskinpa vielä kerkes mennä pumppu rikki? Mitenköhän tuo järjestelmän ilmaus tapahtuu? Entäpä mikä tuohon oli se oikea öljy?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Joskus paininut tuon tyyppivian kanssa....

http://www.full-boost.net/ilmaus.GIF


hi tension cable on ilmeisesti venakopassa oleva sytkän transistori. Löytyy siis muovisuojuksen alta.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Puuhis sanoi
Atf siis tehostimen öljyksi = sitä yleensä punaista.

Eikös tuota atf:ää ole useampaa eri sorttia..Mitä se mitsu tuohon suosittelee?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

mitsun diaqueenia, jota laitetaan myös laatikkoon.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mikähän olis huoltoasemavalikoimasta vastaavaa? Viionloppuna tuskin on timanttitiski auki?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Arzka sanoi
Mikähän olis huoltoasemavalikoimasta vastaavaa? Viionloppuna tuskin on timanttitiski auki?

Valvolinella ainakin oli toi luokitus jossain atf öljyssään

Edit: Valvoline atf-max life http://www.valvoline.fi/automaatti_vaiht_maxlife/automaattivaihteisto_maxlife.html
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Ilmailee ittensä kun käännät rattia pari kertaa laidasta toiseen, katot vaan että mehua riittää. Aineena tais olla ihan perus atf-öljy muistaakseni kun ne vaihtelin, paremmin tietävät voi lisäillä mikä se virallinen aine on...
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Käytännössä mikä tahansa punainen ATF- käy. Mutta luokka mitä haetaan on Mitsubishi SP-III.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Minäkin mietin että onko sillä väliä mitä atf:fää se on, ja tulin tulokseen että ei ole mitään väliä, oma kiertonsa ja ohjaustehostimelle luultavasti kelpaa mikä vain.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mullakin rupesi temppuilemaan tuo ohjaustehostus :mad: Tyhjäkäynillä jäykkä, mutta välillä pienen hetken tuntuis toimivan. Vaihdoin uudet ohjaustehostimen nesteet tässä ja tuntu ihan vähäsen helpottavan. Samantien kun vähäsen koskee kaasuun niin kääntyy taas normaalisti. Hitto pitää vissii tarkastaa se venttiili hässäkkä tosta liittimen juuresta.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Saakohan jostain varaosa puljusta tota ohjaustehostimen hihnaa näihin? Kattelin tosta ASA ohjelmasta, että 2.5l v6 galantissa pitäis olla sama ja tätä ainakin myytiin motonetissä nimellä: 30-6665
Moniurahihna 6x1065mm 2,5-V6 97-> OT+ILM.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Anza69 sanoi
Saakohan jostain varaosa puljusta tota ohjaustehostimen hihnaa näihin? Kattelin tosta ASA ohjelmasta, että 2.5l v6 galantissa pitäis olla sama ja tätä ainakin myytiin motonetissä nimellä: 30-6665
Moniurahihna 6x1065mm 2,5-V6 97-> OT+ILM.

Pitää paikkansa, sekä ohjaustehostimen että ilmastoinnin hihna on sama kuin 2.5-V6 galantissa
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Hitto kyllä sitä varmaa joutuu ostaa pumpun tuolta Clubvr4:n puolelta tohon legnumii. Rupee jo möyrimää ajaessaki se pumppu ja tyhjäkäynnillä ei ole enää mitään voimaa :-\ Paljokohan tulee postikuluja tuolta englannista ku lähettää? onkohan kukaa ostanu näitä pumppuja sieltä päin?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mikäs muuten toi yks piuha on mikä tulee ohjaustehostimeen? Ajattelin ku tossa nurkissa pyörii yks toisen auton urahihnallinen ohjaustehostimen pumppu. Ajattelin kokeilla tehä telinenn tolle pumpulle ja testata jos vaikka se toimis siinä. Rupee vaa askarruttaa, että mikä tuo piuha tuo on.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Anza69 sanoi
Mikäs muuten toi yks piuha on mikä tulee ohjaustehostimeen?

Piuha menee ECU:lle, antaa tiedon korottaa joutokäyntiä kun rattia veivaillaan paikallaan.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Nonnii nyt on legnumissa uus ohjaustehostin ;D Nyt on kevyt ohjaus ja ei pitäis haitata vaikka kääntää linkkuu, kun on ohivirtaus venttiili pumpussa :peukku
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Anza69 sanoi
Nonnii nyt on legnumissa uus ohjaustehostin ;D Nyt on kevyt ohjaus ja ei pitäis haitata vaikka kääntää linkkuu, kun on ohivirtaus venttiili pumpussa :peukku

Tätä mä oon moneen kertaan ihmetelly että mikä sen pumpun nyt sitte rikkoo (voi olla että lukee jossain mutta ei oo osunu silmään). Meneeks se siinä tilanteessa rikki, kun on renkaat linkussa, kierroksia paljon ja tehostin työntää lisää painetta sinne järjestelmään, kun ne tehostimen levyt siel tangossa ei enää liiku, se paine kasvaa järjestelmässä niin isoksi että pumpussa antaa välilevyt tai tiivisteet periksi ???
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Omassa pumpussa oli tullut takakanteen kauheat jäljet ja urat, jotka luultavasti päästävät paineen pois pienillä kierroksilla. Kun kääntää ratin linkkuun kovilla kierroksilla paine nousee järjestelmässä liikkaa ja pumppu pettää. Pitää tällä viikolla varovasti koeilla paikallaan kiusata tuota pumppua kovilla kierroksilla ja katsoa paukahtaako mikä paikka ;D
Vaimoke tuntuu olevan tyytyväinen kun tehostin toimii taas ;)

Engannissa tuolla VR4Clubilla tuntuvat olevan tosi kiinnostuneita tuosta ohjaustehostimen vaihtamisesta. Halusivat jopa, että kirjotan heille artikkelin sen vaihtamisesta :peukku
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Anza69 sanoi
Pitää tällä viikolla varovasti koeilla paikallaan kiusata tuota pumppua kovilla kierroksilla ja katsoa paukahtaako mikä paikka ;D
Vaimoke tuntuu olevan tyytyväinen kun tehostin toimii taas ;)

Engannissa tuolla VR4Clubilla tuntuvat olevan tosi kiinnostuneita tuosta ohjaustehostimen vaihtamisesta. Halusivat jopa, että kirjotan heille artikkelin sen vaihtamisesta :peukku

Laitahan tänne meillekkin nyt jotkun selostukset että mitä kaikkee oot tehny sille :peukku
- Onko tietoa, että minkä suuruisia paineita siel järjestelmässä liikkuu (tyhjäkäynnillä / kierroksilla)?
- Missä paineessa se sun uuden pumpun ohivirtaus alkaa rajottaa painetta?
- Oliko se ohivirtausventtiili sen "uuden" pumpun sisällä, vai ulkoisesti liitännöissä? (jos ulkoinen, minkä merkkinen paineenrajoitusventtiili?) ;D
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Testasin tossa aamulla huoltsikan pihassa, että toimiiko ohivirtaus. Ja kyllähän se toimii ;D Pistin vapaalle ja kierrokset johonki 6000rpm. Senjälkeen hissukseen vein ohjauksen ääri asentoon ja pumpun ääni ei edes muuttunut. Sitten vein sen todella ripeästi nurkasta nurkkaan kunnolla töksäyttämällä lopussa ja ei mitään ääniä :peukku Pitää tässä loppuviikkoa kohdin kokeilla heittää muutama donitsi.

Tuo pumppu on opelistani. Elikkä c20let moottorista ja sama pumppu löytyy melkein kaikista saman ikäsistä ooppeleista, eli valinnan varaa on ;) Vähän piti hioa alkuperäistä kiinnikettä kahdesta kohtaa ja yhtä pulttia jolla kiinnike tulee lohkoon. Sitten yksi reikä lisää tuen taakse johon saa pumpun kiinni ja muutama holkki väliin ja se oli siinä. Se iso banjoliitin kävi suoraan oppelin pumppuu, paitsi joutui kierrettä lyhentämään noin 2,5mm. Imulinjaa joutuu jatkamaan noin 15cm. Pumpun kiinnitys reijät on samassa kohtaa kuin mitsussa, paitsi etummainen ylempi. Takimmainen ylempi kierre on samassa kohdassa, mutta mitsussa tällä ei ole reikää kiinnikkeessä joten siihen reikä vain ja pultti paikalleen. Urahihna on kummassakin saman kokoinen ja levyinen, joten aika bolt on viritelmä.

Ton opelin pumpun paine oli muistaakseni jossain 50bar luokkaa. Ainakin jakolaatikko tarvitsi sen verran toimiakseen.

Ja eikun pyörittelemään :driver
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Oma tehostin on nyt alkanut satunnaisesti ääntämään jos kääntää tappiin asti esim. parkkiruutuun ajaessa.
Tarvis varmaa nesteet vaihtaa sinnekin ::)
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

no nyt omassa ajokissa tämä sama vika. sitä piti kysellä onko kellään linkkiä tai käytännön kokemusta millainen työ tuo pumpun vaihto on? tai kannattaako surutta viedä jonnekin laitettavaks?
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

En tiedä kuinka monimutkaisia nää tehostimenpumpun viralliset ilmaukset ovat, mutta GDI:hin ja 89 Galanttiin vaihtanu pumpun ja ei siinä hirveitä ilmauksia tarvinu tehdä, kun homma alko toimimaan. Pumpun kun oli asentanu paikalleen, niin pumpun ylimmäisen putken reijästä öljyä pumppuun niin paljon kuin menee sitten putki kiinni. Tehostimen pumpun säiliöön öljyä hieman yli maksimin ja auto käyntiin ja paikalla kääntelin renkaita. Sen jälkeen tehostimen säiliö maksimiin ja homma bueno.
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Mulla ei ainakaan vielä ole ollu oireita pumpussa mutta yksi kysymys heräsi parin päivän ajon jälkeen: kolahtaako muilla ohjaus ikään kuin "pohjaan" kun sen kääntää nopsaan äärilaitaan? Eka kertoja ajelin ja parkkipaikalla huomasin että kolahtaa oikein kunnolla kun sompaa vähän. Muissa autoissa en ole moiseen törmännyt, vaan se äärilaita tulee vastaan pehmeämmin (kumi tms välissä??).
 
Vs: Mikä ihme vaivaa legnum -97 ohjausta?

Khyyl mulla vähän kolahtaapi niikuin monissa muissakin aikasemmissa autoissa,aika normia. :p
 
Takaisin
Ylös Bottom