Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Tässä kun tuo autovero uudistuu, niin kyselisin mikä on evo 3:n kokonaismassa? Kun en päästöistäkään mitään ole löytänyt...
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

itellä lukee 1260kg

Niin oisko mitään järkeä lähteä pyytämään uutta veopäätöstä kun nyt tulee kuukaus siitä ku pisti verot vetämään. Vai maksaako vaivaa..
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Kokonaismassa on se suurempi arvo, omamassa ei ole veron peruste.

Laskennallisesti verosi saattaisi halventua mutta se tarkoittaisi myös sitä että olisit valmis seisottamaan autoasi ainakin 2 kk sillä ajoaika loppuu kuin seinään kun peruutat verotuksen. Jos taas annat verotuksen mennä loppuun asti et enää jatkossa pysty vetoamaan uuteen autoverolakiin esimerkiksi valituksessa.

Jos on mahdollisuus seisottaa niin saattaa ehkä kannattaa, mutta jos kyseessä on käyttöauto niin sitten voi olla hankalampaa.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä päätöksiä mihin suuntaan kolmosien verot muuttuu alkuvuodesta.. 8)
Kytkinpaketille voisi suunnitella kimppatilausta vaikkapa ACT:ltä.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

UITTO- sanoi
itellä lukee 1260kg

Elikkä tämä menee ns. urheiluauto-luokkaan verotuksessa. Elikkä 198kW/1260kg=0,157.. eli yli 0,15 mikä on rajana tuolle veron korotukselle.
1260kg näyttää taulukon mukaan että päästöjä on 135g/km, mutta urheiluautona päästömäärä kerrotaan 1,5:llä, joten päästö on 202,5g/km ja täten autovero olisi 24,3%

Olenkohan käsittänyt oikein.. Eli vero ei olisi mikään dramaattinen.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Onnistuisiko tuon evon tehdä viherystävälliseksi. Ennen autoverolapun hakua hakee dynosta tehopaperin jolla todistetaan auton tehot tietyksi. Sitten vaan liitteeksi tuohon autoveron hakupaperiin.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Omamassa ei ole sama asia kuin kokonaismassa eli tuo veroprosenttilaskelma ei pidä paikkaansa.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Missä lukee, että jos tehopainosuhde on parempi kuin 0,15, niin päästöt kerrotaan 1,5:llä? 1260 x 0,15 = 189 kw.

Joka tapauksessa JDM-autojen tehot mitataan jis-hevosvoimina ja ainakin omassa autossani tehoiksi on merkitty 198A (mitähän tuo sitten tarkoittaakaan?). Wikipedian mukaan jis-mittaus vastaa sae-bruttoa, joka on alhaisempi, kuin Suomessa käytössä oleva tehomittaus.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosvoima
Mistähän löytäisi virallisen laskentakaavan, jolla jis-tehot muutetaan suomalaisiksi kilowateiksi?
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

marko_h sanoi
Missä lukee, että jos tehopainosuhde on parempi kuin 0,15, niin päästöt kerrotaan 1,5:llä? 1260 x 0,15 = 189 kw.

Joka tapauksessa JDM-autojen tehot mitataan jis-hevosvoimina ja ainakin omassa autossani tehoiksi on merkitty 198A (mitähän tuo sitten tarkoittaakaan?). Wikipedian mukaan jis-mittaus vastaa sae-bruttoa, joka on alhaisempi, kuin Suomessa käytössä oleva tehomittaus.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hevosvoima
Mistähän löytäisi virallisen laskentakaavan, jolla jis-tehot muutetaan suomalaisiksi kilowateiksi?

Tuo 1.5kertaa päästöt (ei siis kilowatit) on ihan mainittu noissa uusissa teksteissä. Siis jos teho/painosuhde on yli 0.15 niin päästöt kerrotaan 1.5x. Ehtona on siis tämä laskenta, jossei löydy virallista päästöarvoa.

198A tarkoittaa 198kW Ahdettu

One SAE/British Horsepower is 746 watts/0.746 kilowatts.
One DIN/JIS HP/PS is 735.5 watts.
SAE = Society of Automotive Engineers.
DIN = International Standards Organisation.
PS = Abbreviation for German term for horsepower.
JIS = Japanese Standards Institute.
1 DIN/JIS hp = 0.986 SAE/British hp
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Täällähän tuo laskentatapa lukeekin:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/025_2007.pdf
Mutta edelleenkin olisi hyvä löytää jostain virallinen kerroin, jolla jis-tehot muutetaan suomalaisiksi kilowateiksi. Jis-tehot ovat kuitenkin suomalaisia tehoja pienemmät.

Esim. täällä puhutaan kertoimesta 0,9
http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan/118335884876511.shtml jolloin tehopainosuhteen perusteella ei korotusta tulisi.

Ja täällä on toinen sivu, jossa puhutaan kertoimesta 0,9
http://www.fintoys.net/forum/?board=vieraat;action=print;num=1110367829

Eli rekisteriotteen kilowatit on otettu japanin papereista, joissa on jis-tehot. Tähän voisi vedota verotuksessa.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Lukeekos siinä japsi todistuksessa mitään tehoista ? Itsellä vanhemmassa pelissä ei ainaskaan lukenut mitään.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

tepi sanoi
Lukeekos siinä japsi todistuksessa mitään tehoista ? Itsellä vanhemmassa pelissä ei ainaskaan lukenut mitään.

Paikka löytyy kilowateille mutta ko. kohta on tyhjä
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

eikö sen sitten voi viedä mittaukseen ja laittaa verolappuun liitteeksi ???
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

tepi sanoi
eikö sen sitten voi viedä mittaukseen ja laittaa verolappuun liitteeksi ???

Kyllähän tuota varmasti kannattaa yrittää mutta jos jostain saisi viranomaisen lausunnon, että rekisteriotteen teho on mitattu jis-standarin mukaan ja on todellisuudessa pienempi, niin itse ainakin uskon, että se olisi pätevämpi todistus.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Evo kolmosen kokonaispaino on TÜV-lapun mukaan 1740 kg. Japanin otteessa paino on muistaakseni 1585 kg. Oletetaan pahin, eli 280 hv = 206 kw. 206 / 1740 = n. 0,12 ja 206 / 1585 = 0,13. Ei mene siis Evo mitenkään Porsche-pykälän mukaan, eikä siten tarvitse turhaan pohtia mitään standardieroja. Myöskään tehon mittaamisesta ei ole mitään iloa, koska ne eivät vaikuta mitenkään muuten kuin em. laskelmassa.

Verotus siis tippuu huomattavasti. Omien laskelmieni mukaan säästöä tulee ainakin lähemmäs 1000 euroa. Se on sitten jokaisen oma asia kannattaako autoa seisottaa. Jos kuponkin on jo sisällä, kannattaa tietenkin odottaa siihen asti, että lappu tulee luukusta ja peruuttaa vasta sitten. Näin voi ajaa koko ajan. Viimeistään verotus on tietenkin peruutettava ennen vuoden vaihdetta, mutta uuden voi laittaa sisään heti ´vuoden vaihduttua ja ajoluvankin saa.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

nokonzok sanoi
Evo kolmosen kokonaispaino on TÜV-lapun mukaan 1740 kg. Japanin otteessa paino on muistaakseni 1585 kg.

Joo, olet oikeassa. Tuli luettua huolimattomasti tuo tullin paperi ja laskin tuon jakolaskun omalla painolla enkä kokonaispainolla.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

nokonzok sanoi
. Jos kuponkin on jo sisällä, kannattaa tietenkin odottaa siihen asti, että lappu tulee luukusta ja peruuttaa vasta sitten. Näin voi ajaa koko ajan. Viimeistään verotus on tietenkin peruutettava ennen vuoden vaihdetta, mutta uuden voi laittaa sisään heti ´vuoden vaihduttua ja ajoluvankin saa.

Jos peruutat silloin maksun, joutuu maksamaan 10% annetun veron määrästä tms. Jotenkin noin se meni.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

nokonzok sanoi
Evo kolmosen kokonaispaino on TÜV-lapun mukaan 1740 kg. Japanin otteessa paino on muistaakseni 1585 kg. Oletetaan pahin, eli 280 hv = 206 kw. 206 / 1740 = n. 0,12 ja 206 / 1585 = 0,13. Ei mene siis Evo mitenkään Porsche-pykälän mukaan, eikä siten tarvitse turhaan pohtia mitään standardieroja. Myöskään tehon mittaamisesta ei ole mitään iloa, koska ne eivät vaikuta mitenkään muuten kuin em. laskelmassa.

Verotus siis tippuu huomattavasti. Omien laskelmieni mukaan säästöä tulee ainakin lähemmäs 1000 euroa. Se on sitten jokaisen oma asia kannattaako autoa seisottaa. Jos kuponkin on jo sisällä, kannattaa tietenkin odottaa siihen asti, että lappu tulee luukusta ja peruuttaa vasta sitten. Näin voi ajaa koko ajan. Viimeistään verotus on tietenkin peruutettava ennen vuoden vaihdetta, mutta uuden voi laittaa sisään heti ´vuoden vaihduttua ja ajoluvankin saa.

Entäpäs nelosen kohdalla samat laskut? Tuleeko nousua vaiko laskua vuodenvaihdeessa verotukseen? Nelonen on käsittääkseni vähän kolmosta painavampi ja siitä ainakin löytynee tuo 206kw? Laitoin tähän perään vaikka otsake koskeekin vain evoja 1-3.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Harri K sanoi
Jos peruutat silloin maksun, joutuu maksamaan 10% annetun veron määrästä tms. Jotenkin noin se meni.

Verotus voidaan perua maksutta niin kauan kun veroa EI ole maksettu. Edellytyksenä on ainoastaan, että verotus on laitettu vireille ennen 2.11.2007. Sen jälkeen vireille tulleissa ja sittemmin peruutetuissa verotuksissa joutuu maksamaan peruutusmaksua 110 euroa + max. 10 % veron määrästä.

Biim sanoi
Entäpäs nelosen kohdalla samat laskut? Tuleeko nousua vaiko laskua vuodenvaihdeessa verotukseen? Nelonen on käsittääkseni vähän kolmosta painavampi ja siitä ainakin löytynee tuo 206kw? Laitoin tähän perään vaikka otsake koskeekin vain evoja 1-3.

Nelosen TÜV-lapussa on sama kokonaispaino kuin kolmosessa. Tämän perusteella veroprosentti on 23,8. Kun uusi systeemi aiheuttaa lisäksi ainakin periaatteessa autojen hintojen laskua, lasketaan uudet verot pienemmästä vähittäismyyntihinnasta pienemmällä prosentilla. Säästö tulee siis olemaan huomattava, nelosen tapauksessa toista tuhatta euroa aivan kevyesti.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

nokonzok sanoi
Verotus voidaan perua maksutta niin kauan kun veroa EI ole maksettu. Edellytyksenä on ainoastaan, että verotus on laitettu vireille ennen 2.11.2007. Sen jälkeen vireille tulleissa ja sittemmin peruutetuissa verotuksissa joutuu maksamaan peruutusmaksua 110 euroa + max. 10 % veron määrästä.

Nelosen TÜV-lapussa on sama kokonaispaino kuin kolmosessa. Tämän perusteella veroprosentti on 23,8. Kun uusi systeemi aiheuttaa lisäksi ainakin periaatteessa autojen hintojen laskua, lasketaan uudet verot pienemmästä vähittäismyyntihinnasta pienemmällä prosentilla. Säästö tulee siis olemaan huomattava, nelosen tapauksessa toista tuhatta euroa aivan kevyesti.

No tämä selvä. Kiitosta paljon selvityksestä. :)
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

nokonzok sanoi
Verotus voidaan perua maksutta niin kauan kun veroa EI ole maksettu. Edellytyksenä on ainoastaan, että verotus on laitettu vireille ennen 2.11.2007. Sen jälkeen vireille tulleissa ja sittemmin peruutetuissa verotuksissa joutuu maksamaan peruutusmaksua 110 euroa + max. 10 % veron määrästä.

Ahaa eli nyt on siis annettu lupa perua toi ? Jossain lukee niin ?
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Harri K sanoi
Ahaa eli nyt on siis annettu lupa perua toi ? Jossain lukee niin ?

Kyllä se luki ihan siinä ensimmäisessä julkaistussa tullin ohjeessa. Löytyy mm. yleisen keskustelun puolelta allekirjoittaneen postaamana.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Paljonkos se evo3 virallinen paino onkaan? Entäs tehot?
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

osku sanoi
Paljonkos se evo3 virallinen paino onkaan? Entäs tehot?
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18271.msg135542#msg135542
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Harri K sanoi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18271.msg135542#msg135542

Mutta kumpi paino siihen verohommaan laitetaan? 1260kg vai 1535kg?

Ja tehot on se 270hv, vai muunnetaanko se vielä jotenkin eu hevoosiksi?
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

osku sanoi
Mutta kumpi paino siihen verohommaan laitetaan? 1260kg vai 1535kg?

Ja tehot on se 270hv, vai muunnetaanko se vielä jotenkin eu hevoosiksi?

Mulla on ainakin merkattu 1260 kg ja tehot on 198 kw A
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/01_Autoverotus/henkiloauton_co2_perusteinen_autovero_025_2007.pdf

Kappale kolme:

"Kun henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän mukaista hiilidioksidipäästöä, autolle määritetään laskennallinen päästötaso. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyy tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti"
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

Ymmärsinkö nyt oikein, tuon taulukon mukaan, jos katsotaan 1260kg kohdalta, olisi veroprosentti 17.5%, mutta kun teho/ paino on yli 0.15, sen kohdan hiukkaspäästö korotetaan 1.5 kertaiseksi (135g/km x 1.5= 202.5g/km), jolloin veroprosentti pompsahtaa ~24.2%. Toisaalta olisi viisaampaa siis laskea suoraan tuon suuremman painon mukaan, jolloin veroprosentti jäisi 20.5%, eikä urheiluautokorotusta tule.

--> voiko auton siis verottaa tuon 1530kg mukaan, vai? Mitenkäs tulevaisuutta ajatellen, kuinka se päästövero ruvetaan laskemaan? Onko se silloinkin samalla peritaatteella, että tulee toi urheiluautokorotus, jos nyt verotetaan tuon 1260kg kautta?

...Olisikohan mahdollista että auton penkittäisi ja kun pyöristä tulee kuitenkin se alta 250hv, voisi auton verottaa tuolla 1260kg, ilman tehoautolisää?

Olipas selkiästi selitetty toivottavasti joku tajusi.

Mutta kai se muutama rosentti pitää yrittää viilata pois verosta, jos vaan mahdollista ;D
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

1260 kg ei ole auton kokonaismassa vaan omamassa. Unohda se ja käytä laskuissasi kokonaismassaa.
 
Vs: Mikä on oikea paino evo3 verotuksessa

osku sanoi
Mutta kumpi paino siihen verohommaan laitetaan? 1260kg vai 1535kg?

Ja tehot on se 270hv, vai muunnetaanko se vielä jotenkin eu hevoosiksi?

Sun TÜV-lapussa lukee 1600 kg ja 198 kW. Niiden mukaan mennään, eikä asiassa ole keskustelunvaraa.
 
Takaisin
Ylös Bottom