Mikä tuli kun lanceri ei käynnisty ?

L

lancer4x4

Guest
Tilanne tämä :
Aamulla töihin ja iltapäivällä töistä kaupan (n. 25km) pihaan mitsu pelasi ihan ok, no tulin kaupasta niin eipä lähde enään käyntiin. Kun starttaa niin vähän yrittää, mutta ei lähde ja sitten vaan pyörittää, kun odottaa muutaman minuutin niin taas pikkusen yrittää mutta ei lähde. No hinattiin se koti pihaan niin sisälle tuli palaneen käryä (silloin en edes yrittänyt käyntiin), irroitin syttyboksin ja haistelin sitä niin mahdollisesti/luultavasti haju tulee siitä. Otin se auki ja yhden vastuksen jaloissa oli hieman palamisen jälkiä (mittaamalla kuiten sai kontaktia) ja tinasin sen kunnolla kiinni, takasin autoon boksi ja taas sama homma vähän yrittää mutta ei lähde (pyörittää kyllä ok). Kipinää tulee kun koettaa irtotulpalla. Apuvirtaa kanssa koetin ja hinauksen aikana yritin käyntiin, mutta ei lähtenyt. Eli missä vika ? Voiko toi syttyboksi kuitenkin olla rikki vaikka kipinää tulee ? Vai voisiko esim. bensapumppu olla finaalissa (onko tankin kupeella ja pääseekö näkemään muutoin kuin altapäin) ? Täytyy yrittää lukea vikakoodeja jos niistä jotain selviäs (oliko jollain tähän hyviä ohjeita ? Kaikki apu on tervetullutta, että saatais tuo takasin henkiin. Autohan on tuo 1,8 8v 4G37 ruiskulla.
 
bensapumppu, suodatin..... luulisin että kipinä jos katoaa niin se katoaa sitten kokonaan, jos kerran olet todennut kipinän hyväksi?
 
Kininä tulee ja vikakoodi 14 antoi eli throttle position sensor (eli kaasuläpän asennon tunnistin ?). Voiko tuo aiheuttaa niin suuren vian ettei kone kännisty vai onko tuon lisäksi mennyt jotain muuta (esi. tuo ruiskuboksi) ? Olisko kellään tollasta käytettynä (laakkosen mukaan 1,5 lancer:ssa on sama osa) ? Täytyy vielä katella toi bensa homma.
 
kyllä kai sen tyhjäkäyntiä luulis käyvän vaikka TPS olis pasana?

(Miten muuten luit ne koodit? Veitkö pajalle vai luitko itse? Kiinnostaa tietää, että sais lisättyä ko. automallin koodin luku ohje threadiin.....)

-90 luvun alun Mitsuissa on se aina vaarana, että joko boksi tai jakaja on mennyt.... sehän nyt vois teoriassa oireilla miten vaan.... tuli nääs mieleen kun suomi24 palstalla joku keksi jakajan olevan viallinen, vaikka kipinä tuli testatessa....
 
Katoin ton bensan saannin ja tuli ihan ok (purkkiin tuli parilla lyhyellä startilla ehkä desin verran). Sen jälkeen sain auton käyntiin, tyhjäkäynti ei aluksi ollut mut sitten rupes käymään kuitenkin kylläkin erittäin pienillä kierroksilla, käytin lämpöiseksi (ehkä n10min) ja sammutin niin taas ei lähde käyntiin. Mikä tässä nyt mättää ? Ilmeisesti boksi on kuitenkin ehjä ?
 
Ise luin. Ohjeet esim. http://autorepair.about.com/library/ts/obd-i/bl-dtcs-45a.htm

Mikä muuten on niistä imusarjan antureista tuo TPS (olisko kuvaa) ja voinko sitä aukaista ja puhdistaa jne ?
 
toi kyllä vois olla joku elektroniikka vika (ikävä kyllä) jokin komponentti toimii aikansa, lämpiää ja lakkaa sitten taas toimimasta. Noinhan se O-Jayn Gallun CPS:kin teki, pimeni, toimi ja pimeni uudestaan. Tosin silloin kyllä puuttui kipinä kokonaan....
 
ahaaaaa, koodien lukeminen on siis sama prosessi kuin DOHC Gallussa:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=13;action=display;threadid=2070

(ei vaan kukaan muistanut sanoa, että sama homma toimii Lancerissa ja ilmeisesti muissakin <-93 Mitsuissa)
 
Throtle position sensor, kaimmaar. Eli se musta potikka kaasuläppäkotelossa kaasuläpän akselin päässä.

kun avaat liittimen niin huomaat että siinä on 3 / 4 pinnii

Jos on 3 pinnii niin se on tavallinen potikka
jos on 4 pinnii niin se on potikka + kytkin

Nyt vedetään ihan ulkomuistista. Potikan maksimi arvo 5kilo ohmii.. mittaa onko vastusta päissä ja sitten että lukema menee tasaisesti/katko kun käännät kaasuläppää

kaasuläppäkotelon kuva. tps anturi irrotettu :(
 
ok. Juttelin ton finnware systems:n kaverin kanssa ja oli sitä mieltä että vika on boksissa, joten pistän boksini sinne korjattavaksi, saa nähdä kuinka käy. Nappaan kuvan omasta biilistä niin saan varmistuksen mikä kyseessä (luultavasti tiedän mitä tarkoitat). Ei kellään olisi ylimääräisenä tollasta 1,8 tai 2,0 kasiventtiilisen boksia (lancer tai galant) molemmat käy (voisin vaikka vuokrata tai ostaa jos edullinen, että saisin tietää varmasti että vika boksissa). Kiitti avusta Niko ja Tepi.
 
Joo. Kyllä on varmaan boxissa kiinni tuo vika. Mulla ainaskin motti käy suhkot hyvin vaikka johdon irrottelis tosta tps:stä / irrottaa ton tps:n ja vääntää sitä vaikka kaasuläppä ei muutu mihinkään....
 
Vihdoin sain mitattua ton tps:n (kun oli +3 lämmintä pihalla :)), niin antoi toiselta puolelta n1.3-5.4kohmia ja toiselta n0.8-5.4kohmia ja katkoksia ei tuntunut olevan kun kääntelin läppää niin tuo on ilmeisesti ok. Nyt vaan odotellaan että sais boksin korjauksesta.
 
Nyt sain ecun korjauksesta ja lanceri toimii vanhaan malliin ;D. Ecusta oli mennyt Zener diodi ja kaksi kondensaattoria. Aikaa korjauksessa meni toimitusajat mukaanlukien reilu kolme viikkoa, mutta tulihan tuossa säästöä uuteen ihan mukavasti.
 
lancer4x4 sanoi
Nyt sain ecun korjauksesta ja lanceri toimii vanhaan malliin ;D. Ecusta oli mennyt Zener diodi ja kaksi kondensaattoria. Aikaa korjauksessa meni toimitusajat mukaanlukien reilu kolme viikkoa, mutta tulihan tuossa säästöä uuteen ihan mukavasti.

:-[ Hyi kauhee...
Kamala, miten hidas olen ollut. Anteeksi vaan. Mutta tuo korjuupuoli ei mene ihan noin.. nuo kolme osaa ovat siis ne uudet komponentit mitä sinne piti tuupata, mutta lisäksi piti irrotella puolen laatikollista pintaliitoskomponentteja, puhdistaa ne, korjata ja puhdistaa piirilevy sekä vielä kasata koko hoito ja läärätä uudet suoja-aineet pintaan. Ei käy niinkun elokuvissa :p
 
siis oliko jollain ruisku boxi mäsänä?!.. missä korjautit ja minkä hintanen remontti se oli. itelläni on rsku boxi rikki ja lanceri (1990 1,5 GLXI) seisoo pihassa. mieluummin sillä ajelis. =(
 
Takaisin
Ylös Bottom