Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Titan19

New Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2010
Heipä hei...tuli sitten ostettua 2gen Pajero ja pientä laittoo tartteis heti kärkeen... :-\

Edessä tarttis pari suojakumia vetoakselilta vaihtaa...sitten nelivedon merkkovaloissa on jotain häikkää. Kun kytkee 4H (super select loota) niin etupyörien valot alkaa vilkkumaan vihreää. Käsittääkseni vilkutuksen pitäisi kestää vain kytkennän ajan ja sitten muuttua koko ajan palaviksi. Ainakin esim. keskilukko palaa alun vilkutuksen jälkeen ihan normaalisti. Kuitenkin nelikon saa päälle ja pois normaalisti mutta jäi kalvamaan mieleen että onko kyseessä joku vakavampi vika kun vilkutus vain jatkuu...

Joten ajattelin kysellä korjaamosuosituksia Tampereelta tai ihan lähikunnista. Mikä paja tajuaa Pajeroiden päälle, Veholle ei viitsisi viedä valohoitoon, laskuttavat kolmenumeroisia summia konepellin avaamisestakin. Ja en tiedä osaavatko siellä tehdä näille vanhoille pajeroille mitään, kun ei voi laittaa läppäriä kiinni vaan pitäis kädetkin liata :driver Eipä oma vapaa-aika oikein riitä perehtyyn ja korjausopaskin on tulossa jossain postissa vasta...

En ainakaan löytäny haulla Tampereen korjaamosuosituksia tai sitten en vain osaa.

Löysin tuosta etupään vilkutuksesta vähän vastaavan ketjun http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24823.0 Tosin tuon ketjun aloittajalla etupää vilkkuu strobona ihan jatkuvasti, itsellä sentään sammuu kun kytkee pelkän takavedon päälle :)
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Tässä mietin jotta millä nuo lukot kytkeytyy? Paineilmalla, vai millä ja onkohan noissa systeemeissä nippavoitelu? Ne jotka enämpi on tuolla auton alla viettäny aikaa, tietänevät tämänkin.
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Ite sain tuon vilkkuvan etuakselin kuntoon ku otin kytkimen irti, WD-40:tä pyöritystä ja painelua, kunnes pois tuleva liemi oli kirkasta... elikkä merkkivalon kytkin oli "rikki".

paineilmalla toimii vain takatasurin lukko, alipaineella etuvetarin kytkientä, muut lukot & vimpstaatkelit toimii kepillä jousien välityksellä.....

edittiä:
Niin ja mitä tulee noihin vetarin suojakumeihin, ad:n, motonetin yms. tarvikeliikkeiden ulommat kumit on minusta liian lyhyet nivelten päälle, sisemmiks kumeiks ne käy kyllä... ite laitoin ulommiks kumeiks bilteman 90/99/900 Saabin kumet... ja taas tää on siis mielipide/toteamus omasta kärrystä/kokemuksesta....
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

mki sanoi
Ite sain tuon vilkkuvan etuakselin kuntoon ku otin kytkimen irti, WD-40:tä pyöritystä ja painelua, kunnes pois tuleva liemi oli kirkasta... elikkä merkkivalon kytkin oli "rikki".

paineilmalla toimii vain takatasurin lukko, alipaineella etuvetarin kytkientä, muut lukot & vimpstaatkelit toimii kepillä jousien välityksellä.....

Siispä mitä ilmeisemmin etuosan alipainehärdelli on kunnossa kun kerta nelikon saa pois ja päälle ilman ongelmia. Jäi kuitenkin tuo korjausoperaation kuvaus hieman hämäräksi näin harrastelijalle. Eli siis minkä kytkimen otit irti ja mistä ja minne tuota ihmelitkua tungit? :) Ajattelin josko samaa voisi itsekin kokeilla.
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Minulla loppui etuvalojenvilkutus kun putsasi alipaineletkut. Olivat kovasti keränneet kakkaa sisäänsä.
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Siis keppi menee nelivedolle, mutta meneekö neliveto päälle? Jos menee, niin sitten vika on kuten tuo mki:n kuvailema, eli tunnistin, joka tutkii onko etuvetari kytkettynä, on sökö. Jos ei mene neliveto päälle, niin sitten on tuo etuvetoakselin kytkentä rikki ja voi korjaantua 2bad4you:n kuvailemalla konstilla kun puhdistaa letkut.

WD-40 on CRC:n tyyppinen yleivoitelujokapaikan aine. Toki ei taida olla syövyttävää niinkuin CRC, eli on parempi aine.
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Keppi menee nelivedolle JA neliveto menee myös päälle, ja todella näppärästi meneekin. Valot vaan vilkuttaa vaikka etupään veto on jo päällä iloisesti. Eli tässä tunnistimessa on jotain häikkää ilmeisesti...

Varmaan ne letkutkin olisi hyvä tarkistaa/puhdistaa vaikka vikaa siis tuskin niissä on, tiedä onko niitä ikinä putsattu.

Jäi tosiaan hieman hämärän peittoon tuo mki:n kuvailema operaatio merkkivalon kytkimen putsaamisesta...eli missäs se puhdistettava osa oikein on ja sitä rataa?

Kiitos kuitenkin jo kaikille vastanneille, pitää varmaan liittyä oikein klubin jäseneksi jossain välissä...näppituntuma on että jotain säätöä tulee jatkossakin olemaan :D Auto muuten menee vetarin kumien vaihtoon AD:lle, sanoivat että homma hoituu kyllä nopeesti siellä. Pitää katsoa jos niillä olis noita saabin kumeja kans...Veholla kuulemma olis menny puoli päivää tähän heh heh...
 
Vs: Minne vm.92 Pajero huoltoon Tampereella? Nelivedon merkkivalo+suojakumi ongelmaa

Joo, se tän kirjottamisen "ongelma" on, kuva olis paaaaaljo parempi... harmi ku se (edittiä:) kamera jää aina tupaan ku tekee remontteja :seina

Ensteks kannattaa ottaa kyl tuo katkaisijalle menevä liitin auki ja laittaa koriin menevät liitin nastat oikoseen, laatikosta nelkku päälle... tällä varmistat että ongelma on etuperän katkaisijassa, eikä jakolaatikossa olevassa katkaisijassa (jakolaatikko on kyllä epätodennäköinen, kun ne valot sammuu).

No eniveis....tekniikka linkeissä on linkki mis on mitsumanuskoja, sieltä löytyy n.75Mb pdffä, jossa on nuita kuvia.... kytkin/katkaisija löytyy etuperän murikan kotelon oikealta puolelta (apparin puolelta). siin on sellainen alipainerasia + haitarikumi jonka etupuolella (päällä) se ko. kytkin on. Katkaisia (kytkin) on kiinni normi kierteillä + alutiivisterenkaalla 19 (vai oliko se 21)mm lenkillä sen saa irti. liitin on vetoakselin putken päällä. Tuolle kytkimelle ei oikein pääse käsiks muuten ku pohjapanssarin iroittamalla. Ja ennen ku sitä rupiaa pyörittelee irti niin kannattaa "pikkasen" siivoilla sitä ympäristöä, se vetarin katkaisu ei oikein tykkää hiekasta ;D

Mitä tulee tuohon öljyn/rostoffin yms. käytöstä, niin kannattaa oikeesti käyttää ns. neutraaleja sähkökunnosspitoon tarkoitettuja aineita. Ne kytkimet on oikeesti aika hepposia ja 12V jännite vieläpä mA luokan virroille ei tartte paljoo syöpymiä kun ne ei pelaa....

Ja tää alipainehässäkkä on muuten semmoinen et jos on ilmavuotoja, niin akselin katkaisu jää tekemättä --> merkkivalot vilkkuu nelivetoa pois otettaessa (NC- tyyppinentoiminto)
 
Takaisin
Ylös Bottom