Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Pitäisi alkaa väsäämään tonnariin väläriä eteen....Missä olisi alumiinisiä/rosteriputkia/mutkia järjellisen hintaan?
En nimittäin maksa metrin silikoniputkesta 100e/m ;D saatikka n:1000e "valmiista" putkisarjasta (liian kova kilohinta) :eek:
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Kyllä kannattaa miettiä kolmesti. On muuten sellainenhomma, et ei kannata kuluttaa omia hermoja itserakenteluun, tulee siistinpi ja melkein yhtä edullinen, kun ostaa sen valmiin sarjan. Ja ahtoputkiin ei sitten laiteta mitään mustaarautaa kun se alkaa hilseillä, vain rosreri, hapokas tai alumiini ( titaani ).
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Epäilen kyllä vielä että 1ke:n hinnalla saa ammattihitsari tehdä sutta ja sekundaa melko monta alumiinisalkoa (jota eivät tietenkään tee)
Että tuon verran saa menemään rahaa ::)

Tietenkään tehdä mistään mustasta raudasta... samahan tuo olisi jo sitten tehdä vesijohtokuparista ja puutarhaletkuista jos sille linjalle meinaa mennä ;D
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Itse olen tehnyt pakoputkitavarasta (ei rosteria) eikä ole ollut mitään ongelmia. Putket maalattiin sisältä ja ulkoa uunissa kovetettavalla mustalla lämpömaalilla. Letkuliitokset tavallista mustaa jäähdytinletkua eikä mitään ongelmaa näissäkään 2" ahtoputkissa. Ei ehkä katu-uskottavaa tai hienon näköistä, mutta ei kyllä mitään puutarhaletkuakaan... :)
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

mä teetin http://www.customtruck.org/index2.html
ahtopaine putket (60mm) ja hinta edullinen(alle 100e :peukku ) materiaali oli tavallinen "huonekaluputki" (jämpäloista)
taitokset yms todella siistiä jälkeä eikä kasaan painumia mutkissa.
ainut homma että min kulma 60mm putkella (säde n.15cm) ja kovin lähekkäin ei pystynyt tekemään
erisuuntiin mutkia (yli 20asteisia)

vaihtoehtona putkille olis ollu rosteri mutta hinta tietysti kovempi pysyin budjettiluokassa :-X

omat putket tuli 3 osasta :peukku
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

vähän kans pisti ihmetyttämään, mistä tälläinen "tieto" on peräisin, ettei ahtoputkia voisi tehdä mustasta... mutta se taitaa olla niitä gti magasinen juttuja ;D
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Ite tilailen noita meijeriputkien osia (SMS osia yms) firmalle koko ajan.. "Mitsu":lle lupasinki jo hinnat eri kurveista ja eri kokoisina osina. Käyrät on 51 tai 63.5mm ulkomitoiltaan (tai 76.1 tai 101.6 ::) on muuten 101.6 imuputketki tullu toimitettua eräälle klubilaiselle ;D) ja kurvit 1 tai 1.5xhalkaisija.
Rst tai happoinen saatavissa lähes kaikista.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Höylä sanoi
vähän kans pisti ihmetyttämään, mistä tälläinen "tieto" on peräisin, ettei ahtoputkia voisi tehdä mustasta... mutta se taitaa olla niitä gti magasinen juttuja ;D

Varmasti sieltä GTi:stä peräisin tuokin tarina. Eihän ne edes osaa erottaa ilmamassamittaria ja ilmamäärämittaria toisistaan, ainakaan siinä "asiantuntevassa" ohjelmoitava ruisku-artikkelissa. ;D :eek:fftopic

Jokatapauksessa ahtoputkia on tehty iät ja ajat esim tavallisesta pakoputkikamasta, ilman minkään näköisiä hilseily tms ongelmia.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Se on katuvehkeissä se ja sama mistä ne tekee, jos kerta painolla ei oo mitään väliä. Mustasta tulee ihan siistit ku hioo saumat sileiks ja käyttää sähkösinkissä. Mut niin monta tapaa ku on tekijäänsä.

Silikoniletkua ja klemmareita saa aika edullisesti raskaankaluston huoltamoista ja LVI liikkeistä.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

itse ainakin olen vääntänyt ihan normaalista 2,5" ja 3" pakoputki värkistä ahtoputket... saa helposti, saa hitsattua helposti, eikä maksa paljon, niin eikä ne kauheasti painakkaan... letkuna olen sitten käyttänyt jotain mustaa, jonka pitäis kestää painettakin n. 10 bar...
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

bling bling:

- valmiit käyrät & putkee
- sovitat itse
- heppaat kiinni migillä
- viet tig hitsarille hitsattavaks.
- pinta käsittele itse
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Jotain hintoja:

Materiaalit AISI304 (rosteri semikirkas)

Käyrä 90astetta ulkohalkaisija 51mm seinämä 1,25mm kaarevuus 1.5xhalkaisija hinta: ~7e/kpl
Käyrä 90astetta ulkohalkaisija 63.5mm seinämä 1.5mm kaarevuus 1.5xhalkaisija hinta: ~10e/kpl
Käyrä 90ast 76.1mm 2mm kaarevuus 1.5xhalkaisija hinta:~15e/kpl
Kaarevuudella 1xhalkaisija hinnat ovat ~euron halvempia.

Letkuliitinholkki (eli putki jonka päässä letkua varten poimutus, joka varmistaa letkun pysymisen paremmin putkessa) halkaisija 63.5mm pituus 90mm (on lyhennettävissä) hinta: 30e
Letkuliitinholkki halkaisija 51mm hinta: 25e


lisäksi löytyy supistuskartioita niin keskeisenä kuin epäkeskeisenä supistavana.
Käyriä myös 45asteisina..
Koot kaikki ovat 25/32/38/51/63.5/76.1/101.6mm
(jotain kokoja löytyy myös noiden välistä sekä eri seinämänpaksuuksia tarvittaessa)
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Jos ahtoputkissa oikein haluaa venyttää penniä eikä pelkää tahria käsiään niin kannattaa suunnata lähimpään romuliikkeeseen penkomaan. Ite olen tehnyt hyviä löytöjä, 63mm käyrät maksoivat 7e/kpl, kun taas läheisellä lvi-liikkeellä vastaavat käyrät olivat 28e/kpl!

Ja ite tekemällä saa just niin hyvät kuin haluaa. ;D
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Miten musta putki voi hilseillä? kuitenkin siihen tulee sisälle musta paskakerros ajan saatossa joka suojaa ruosteeltakin..

Itte oon saanut omiin harrastuksiin käytettyä meijjeriputkia. ::)
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Ja muuten olisi hyvä, jos laittaisi niihin kohtiin poimutukset, mihin tulee ne silikooni tai kumiputket kiinni. On muuten jännähomma ettiä ja noitua vikaa, kun ahtoputkilentää irti syksyisessä räntäsade yönä. Sitä vikaa ei hetikeksi ahtoputkiviaksi. Ja eihän se musta hilseile jos luontainen voitelutoimii. Ja olen tehnyt itse tuohon mosseen, nuo omat ahtoputket ja näinollen arvaan kohtalaisesti nuo ongelmakohdat. Miin ja muistakaapa se kaasun vastapaine, kun hitsaatte niitäputkia että ei tule sinne sisäpuolelleniitä melkein irtiolevia hitsausjäämiä ( jotka irtoaa ja on koneessa, ahtoilmanmukana ) ja virtausvastuksia, jotka tekee koko homman turhaksi. Mutta minä kirjoita vaan tuon GT 3000 kokemuksista, kun joissakin ajokeissa on, että ei tarvi, kuin suoraputki ja 90 mutka päihin, niin sopiipaikoilleen, ne on eri juttu.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Siinä on kuva, jossa ei turbovuoda öljyä ahtoputkeen, ja putki oli mustaa.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Silleen saa myös hyvin varmistettua että zilikoniletkut tms. pysyy putkissa kiinni kun tekee vaikka siitä samaisesta putkesta sellaisia n. 5mm leveitä rinkuloita, rinkula poikki jotta sopii putken päälle ja se rinkula hitsaten kiinni putken päälle. Vähän hiontaa viimeistelyksi.. Pysyy letkut kiinni aban sinisillä letkuklemmareillakin vielä 2barin ahdoilla. :peukku Eräänlainen poimutus tuokin. :)
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Taulukot mitä mutkia yms löytyy:

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/rst_mutkat/
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

mitenköhän toimis jos tekis tummasta putkistot ja sitte heittäis ne likoomaan kromiin, että kuumakromauttais ne. mahtaakohan sisältä kestää?
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

paljonkos muuten tuolla ahtoputkien seudulla on lämpöjä? Aattelin että jos ne maalaa jollain spesiaalimmalla päältä, ennen sitä upottais sinkkiin, kuumagalvanoinnin luulis estävän tai ainakin hidastavan tuota raudan hilseilyä.

Mutta niin ite pääkysymys että paljon tuolla on lämpöä ympärillä, että hilseileekö maalit vaan pois käytössä.
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

UITTO- sanoi
paljonkos muuten tuolla ahtoputkien seudulla on lämpöjä? Aattelin että jos ne maalaa jollain spesiaalimmalla päältä, ennen sitä upottais sinkkiin, kuumagalvanoinnin luulis estävän tai ainakin hidastavan tuota raudan hilseilyä.

Mutta niin ite pääkysymys että paljon tuolla on lämpöä ympärillä, että hilseileekö maalit vaan pois käytössä.

Itsellä ainakin on alkuputet maalattua alumiiniä... jotka jää paikoilleen vielä hetkeksi(kiilloitettuna tosin) .. hyvin noissa on maalit pysynyt :p
 
Vs: Mistä ahtopaineputkia/mutkia?

Itellä viileällä kelillä pysy ahtoilma 25 astees. Kuumalla menee varmaan 50 asteen korville. Uskoisin että on melko vaikia saada yli 100 asteiseksi tuo ahtoilma ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom