Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

partsi

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2009
Sijainti
Joensuu
Käytin auton tänään katsastuksessa ja oli aikalailla päin vidua nuo pakokaasu arvot.
Tämmöseltähän ne näytti.

Tyhjäkäynti +2000rpm
Mitattu/Sallittu Mitattu/Sallittu
CO 0.04/0.5 0.74/0.3
HC 175/100 245/100
O 13.5/5 1.23/5

Mistähän kannattais lähtee ongelmaa purkamaan että sais nuo arvot kohdalleen, tässä nyt ei kuitenkaan ole ku 1kk aikaa ja pitää käydä uudestaan näyttämässä.

Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!

Kiitos jo etukäteen!
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Ilman putsari koska viimmeksi vaihdettu?
Työkaverin vanhassa golffissa meni arvot kohdalleen kun "polki" katalysaattorin kuumaksi konttorin pihalla. Ja tämän neuvoi se katsuri joka katsasti sen auton. Konttorille matkaa alle kymmenen kilometriä ja sade keli.
Toki nämähän ovat vain mahdollisia vikakohteita.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Puusilmä sanoi
Ilman putsari koska viimmeksi vaihdettu?
Työkaverin vanhassa golffissa meni arvot kohdalleen kun "polki" katalysaattorin kuumaksi konttorin pihalla. Ja tämän neuvoi se katsuri joka katsasti sen auton. Konttorille matkaa alle kymmenen kilometriä ja sade keli.
Toki nämähän ovat vain mahdollisia vikakohteita.
Mitenköhän nopeesti alkaa tuo lämpeeminen vaikuttaa, ku katsari kuitenki yritti lämmittää moottoria mutta ei se tainnu oikeen auttaa, vaikkakin minun mielestä arvot kyllä laski koko ajan.
Joo tuo ilmanputsari pitääkin vaihtaa, ei oo minulla olo aikana vaihettu vielä kertaakaan.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

No niin nyt on periaatteessa kaikki tehty mitä tulee mieleen näitä ns. halpis keinoja. Nyt ois kiva tietää missä Joensuussa pajalla ois laitteet missä tehdä pakokaasu mittaukset, kertokaa jos tiedätte jotain paikkoja missä saa nuo arvot mitattua.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Ihan vain varmuuden vuoksi kerron että jos tulee tarvitsemaan niin minulla olis yhdenlainen Carisman uusi alkuperäinen katti jonka saisi melko samaan hintaluokkaan kuin jonkun tarvikkeenkin... Siinä tapauksessa tarvittaisi oikeanlaisen osan alkuperäisvaraosanumero jotta sopivuus selviäisi... Mutta toivon mukaan selviäisit vähemmillä korjauksilla... :)
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Jokos partsi oot saanu arvot kuntoon? Itellä pomppas kanssa ja arvot vähän samansuuntasia.

joutokäynti korotettu
CO 0,15 1,2
HC 130 130
O 12,1 1,0
Lambda 1,011

Itellä on EGR tulpattu, voisko sillä olla vaikutusta? Entäs tulpat.. ei oo tietoo millon vaihdettu. Raportissa kyllä lukee että runsas happipitoisuus vääristää arvoja.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Tänään käytin uudelleen asemalla ja muut arvot nyt on kohdillaan mutta HC arvo edelleen korkea.
Siispä nyt olis hyvät neuvot kalliit tuon HC arvon korjauksen kanssa. CO2 arvokin on ihan rajalla mutta katsarin mukaan todennäköisesti
sekin tuosta laskee kunhan vaan saa tuon HC arvon kohdalleen.

Putkesta löyty pari reikää ja kun vaihoin putken niin luonnollisesti happiarvo laski normaaliin.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Täytyy ottaa nyt ensin tuo putki sitte syyniin. Vaihoin siihen jo keskipätkän, mut oisko joku liitos sitte jääny vuotamaan. Äsken etin imuvuotoja ja ainut mitä löysin oli pien halkeema imuputkessa klemmarin alla kaasuläppäkotelon päässä. Voiko noin pienellä vuodolla olla vaikutusta, jos se nyt edes vuotaa siitä?
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Ticsa sanoi
Täytyy ottaa nyt ensin tuo putki sitte syyniin. Vaihoin siihen jo keskipätkän, mut oisko joku liitos sitte jääny vuotamaan. Äsken etin imuvuotoja ja ainut mitä löysin oli pien halkeema imuputkessa klemmarin alla kaasuläppäkotelon päässä. Voiko noin pienellä vuodolla olla vaikutusta, jos se nyt edes vuotaa siitä?
Mulla oli etuputken jousto-osassa pikku vuoto ja takapöntön molemmat päät vuoti. Hyvä konti kokeilla onko putkessa reikiä, kun peittää ulostulon kokonaan ja jos auto käydä hyrisee vaan niin putki vuotaa.

Tuosta imupuolen vuodosta en minä osaa kyllä sanoa pitää varmaan katsoa itsekki vähän tarkemmin kaikki letkut.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

GDI-moottoreissahan on happipitoisuuden raja poikkeuksellisesti 10% joutokäynnillä, joten ihan samalla ajatuksella ei voi happea tuijottaa kuin normaaleissa moottoreissa. Joka tapauksessa tuo 12 on merkki jostain vuodosta. Aloita tolla mitä partsi sanoi, että tukit pakoputken ja mahdollinen vuoto kyllä suhiseekin sitten suht äänekkäästi.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

No niin.. pakoputki paikattu ja uus ilmanputsari. Co edelleen korkea 0,8.. katti polettiin kunnolla kuumaks niin hc jäi nippanappa alle 100. Arveli asentaja ukko että katti ois finaalissa? Vai onko muita ajatuksia.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Kävin kanssa katsastuttaan ekaa kertaa GDI Carismani ja päästöjenmittauksesta tuli tälläiset arvot.

Päästöt tyhjäkäynnillä Päästöt kierroksilla
CO%: 0,4 CO%: 0,82
CO2: 14,5 CO2: 13,6
HC ppm:311 HC ppm: 381
O2:0,7 O2:1,29

Lambda: 1,02

Eli missä vika kun HC ja CO ovat noin korkeilla? voiko se tosiaan johtua siitä kun en viime huollossa poikkeuksellisesti pyytänytkään putsaamaan läppäkoteloa? tai siitä et oon ajellu ny lähiaikoina tosi rauhallisesti ja säästeliäästi? :S
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Sulla on kyllä jo hc sen verran korkeella että käviskö vähän rikkaalla.. lambda? Katti tietysti kans. Itelle tulossa nyt yleismallinen katti. ~100e.. vanhasta laipat. Autokohtaset tarvikekatit on siinä 300e. Saksasta sais 250e.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Ticsa sanoi
Sulla on kyllä jo hc sen verran korkeella että käviskö vähän rikkaalla.. lambda? Katti tietysti kans. Itelle tulossa nyt yleismallinen katti. ~100e.. vanhasta laipat. Autokohtaset tarvikekatit on siinä 300e. Saksasta sais 250e.

niin. sen toivottavasti näkee ensviikol huollossa et mikä vikana. lueskelin jostain että päästöjä mitatessa pitäis se haistelia asettaa toisen putken päähän ja tukkia se toinen, onko tää totta? vai meinaskoha se vaa sitä et jos on niinku 2 putkistoo kummallaki puolel auton perää et se toinen puoli on sit tukittava?
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Nyt on itellä katti vaihettu ja vähän kikkailemalla saatiin hyväksyttävät tulokset. Mutta silti arvot heitteli ihan häränpyllyä välillä. Arveli asentaja että lämpötilatunnistin ois sökö. Kierroksia kun piti pitemmän aikaan ja sitten kun flekti lähti pyörimään rupes arvot tippumaan hyviin lukemiin.

Eli leima pitäs nyt tulla, mutta vikaahan autossa edelleen on. Eli oisko tuo lämpötilatunnistin sitten? Luulee konetta liian kylmäks välillä ja antaa soppaa lisää. Vai voiko viallinen lambda tehä tommosta että arvot heittelee noin paljon? HC kuitenki huiteli välillä jo 300 ja sitten taas tipahti 50:n. Ja CO kävi kans pitkälle yli yhen ja sitte putos 0,2:n. Ja taas kun kone vähä jäähty rupes arvot nousemaan.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

ollilol sanoi
Kävin kanssa katsastuttaan ekaa kertaa GDI Carismani ja päästöjenmittauksesta tuli tälläiset arvot.

Päästöt tyhjäkäynnillä Päästöt kierroksilla
CO%: 0,4 CO%: 0,82
CO2: 14,5 CO2: 13,6
HC ppm:311 HC ppm: 381
O2:0,7 O2:1,29

Lambda: 1,02

Eli missä vika kun HC ja CO ovat noin korkeilla? voiko se tosiaan johtua siitä kun en viime huollossa poikkeuksellisesti pyytänytkään putsaamaan läppäkoteloa? tai siitä et oon ajellu ny lähiaikoina tosi rauhallisesti ja säästeliäästi? :S
Tuossa on jo HC:t sen verran juhlavalliset, että kannattaa tsekata muutkin paikat kuin katti kuten tulpat, ilmanputsari ja kipinä puoli, kun 89 Galantissa, jossa ei ole katalysaattoria ollenkaan, niin HC päästöt ole kuin 150 korvissa
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Morjens, ei mennyt mitsu päästöistä läpi joten kysyisin oisko täällä tietoa mistä voi johtua?
Arvot olivat seuraavat:
Joutokäynti:
CO-pitoisuus 0,29 / 0,50
HC-pitoisuus 368 / 100
CO2-pitoisuus 14,51
O2-pitoisuus 1,07 / 5,00
Yli 2000 kierrosta:
CO-pitoisuus 0,41 / 0,30
HC-pitoisuus 79 /100
CO2-pitoisuus 14,59
O2-pitoisuus 0,47 / 5,00
Ja lambda 1,01 (0,97-1,03)

Autoon vaihdettu tulpat (itse) viime syksynä. Sen jälkeen talvella jakopää+imusarjan tiivisteet konekorjaamolla. Ennen katsastus auto oli seisonnassa noin 2kk, jonka aikana tankki tyhjänä. Voisikohan toi tankki tyhjänä seisottaminen aiheuttaa tämän vai joku muu?
Aina ennen mennyt päästöistä heittämällä läpi.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

Tuohon tyhjäkäynnin korkeaan HC arvoon vaikuttaa sytytyslaitteiden kunto, eli sulla pitäs korjaantua ihan sytytyspuolen osat uusimalla. eli siis johdot ja tulpat (pyörijä + kansi jos on)

Jos vika olisi seoksissa, tuo CO2 arvo heittelisi "rajusti" kierros sekä tyhjäkäynti arvoissa.

Eli tulpanjohdot, sytytyksen perussäätö, tulppien tarkastus / mahdollinen vaihto.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

T. Kiili sanoi
Tuohon tyhjäkäynnin korkeaan HC arvoon vaikuttaa sytytyslaitteiden kunto, eli sulla pitäs korjaantua ihan sytytyspuolen osat uusimalla. eli siis johdot ja tulpat (pyörijä + kansi jos on)

Jos vika olisi seoksissa, tuo CO2 arvo heittelisi "rajusti" kierros sekä tyhjäkäynti arvoissa.

Eli tulpanjohdot, sytytyksen perussäätö, tulppien tarkastus / mahdollinen vaihto.

Itsellä on tulpat juuri vaihdettu, ja silti HC kusee, muuten toimivan pelin tulevan katsastuksen :seina

Tyhjäkäynnillä:

Lambda: 0,9
CO: 3,9
CO2: 11,9
HC: 393
O2: 0,5

Korotetulla:

Lambda: 0,97
CO: 1,9
CO2: 12,9
HC: 388
O2: 0,84

Mitä tehdä? Tänään vaihdoin ilmansuodattimen, mutta en tiedä vaikuttaako se sitten mihinkään, se selviää ensi viikolla kun on pakko survoa tuo katsastukseen sisään maanantaina... voinko tehdä jotakin jolla tuon saisi skulaamaan (auto menee reklamaationa ennen katsastusta vielä ma-aamuna pakoputkiston säädätykseen kolinan vuoksi, juuri tällä viikolla uusittu kannakkeet, niin voi samalla koittaa siellä ottaa uuden päästömittauksen)
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

carismaGDI sanoi
Itsellä on tulpat juuri vaihdettu, ja silti HC kusee, muuten toimivan pelin tulevan katsastuksen :seina

Tyhjäkäynnillä:

Lambda: 0,9
CO: 3,9
CO2: 11,9
HC: 393
O2: 0,5

Korotetulla:

Lambda: 0,97
CO: 1,9
CO2: 12,9
HC: 388
O2: 0,84

Mitä tehdä? Tänään vaihdoin ilmansuodattimen, mutta en tiedä vaikuttaako se sitten mihinkään, se selviää ensi viikolla kun on pakko survoa tuo katsastukseen sisään maanantaina... voinko tehdä jotakin jolla tuon saisi skulaamaan (auto menee reklamaationa ennen katsastusta vielä ma-aamuna pakoputkiston säädätykseen kolinan vuoksi, juuri tällä viikolla uusittu kannakkeet, niin voi samalla koittaa siellä ottaa uuden päästömittauksen)

Pakosarjan vuoto? Lambda huono? ???
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

korsma sanoi
Pakosarjan vuoto? Lambda huono? ???

Näitä kompataan, koska HC-arvo pielessä sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.
 
Vs: Mistubishi Carisma 1.8 GDI pakokaasu arvot pielessä, mitä tehdä?

DaJackal sanoi
Näitä kompataan, koska HC-arvo pielessä sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.

juu eikä mene edes laihaseos päälle tyhjäkäynnin lambda-arvosta päätellen. Gdi:ssä pitäisi mennä ihan tappiin se lambda (ei mitata tyhjäkäynnillä ja happiarvokin voi olla aika korkea) Tod näk lambda loppumassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom