mitä öljyä mihinki rööriin?

nurmoo

New Member
Liittynyt
21 Heinäkuu 2006
olis tarkoitus vaihtaa mitsubishi l200 vm 91 2,5 d 4x4 kaikki öljyt.etuperä,takaperä,maastolaatikko ja vaihdelaatikko mitä siis mihinki ja palioko kustantaa entä palioko öljyä menöö mihinki?vaihdan myös jakopään hihnat pitäisi vaihtaa myös kuulemma jotku rullat tms samalla,onko kallis remppa tulos?
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

onko sulla käyttöohjekirjaa. siel olis kaikki öljy vaatimukset/laadut ja määrät mitä menee minnekkin.
nopeesti laskeskeltuna pitäis kaikki öljyt,putsari,jakohihna,tasapainohihna ja kiristimet saada noin 250€:lla


maastolaatikko ? tarkoitatko jakolaatikkoa.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

jep no ku en omista käyttöohjeita enkä oo mistää niitä kovasta yrityksestä huolimatta saanu :seina mutta ei toi sun antama hinta-arvio kuulostanu kovin pahalta.kaipa ne varaosamyymälässä näköö jostakin kirjasta?
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Perien öljyt lukkoperä öljyä n 80€,vaihteisto Mobil tai Teboil(ei Gastrol)osta 20l astia niin saat useampaan vaihtoon samaan hintaan kun ostaisit irto-öljyt. :peukku
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

niin toi hinta arvio koski pajeroa vm-90 mut eiköhän toi vm-91 l200 ole samal tekniikal. öljyt ostin itse tarjoustalosta teboilin kamaa ja melkein puolet halvemmalla mitä olis maksanu autotarvike liikkeessä.

pajero vm-90 ohjekirja sanoo öljyistä näin

laatikko ja jakoaski: hypoidivaihteistoöljy(API luokitus GL-4 tai korkeampi/SAE viskositeetti
SAE 80W,SAE 75W-85W tai 75W-90)
laatikkoon 2,5litraa
jakikseen 2,2litraa tai jos on voiman ulosotolla niin 2,6litraa.
ohjaustehostin: automaattivaihdeöljy DEXRON tai DEXRON 2 määrä 1,0litraa

etuperä: hypoidivaihteistoöljy API-luokitus GL-5 tai korkeampi.SAE viskositeetti SAE 90,80W
Määrä 1,1litraa

takaperä: jos kitkalukolla niin API-luokitus GL-5 SAE 90 shell-lsd öljy, GL-5/SAE 80W-90.
minulla käytössä teboilin 80W-90 hypoidi lukkoperäöljy. määrä:1,8litraa.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

kiitos tyhjentävistä vastauksista :palvo tästä on hyvä jatkaa.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Palataanpa vanhaan aiheeseen kun tässä oli noin kattavasti kerrottu mitä öjyä mihinkin menee.

Kun noiden öljyjen vaihto olisi ajankohtainen niin kaivoin nuo suositukset esiin täältä foorumilta kun eihän niitä enää muistanut, eikä ohjekirjaakaan ole. Sitten muistin että aikaisemman pajen ajalta oli vielä jotain puteleita tallissa. Siellä oli Teboilin öljyjä seuraavasti (ulkomuistista, voi olla virheitä):
1. perään: API GL-5 SAE 80W-90 lukkoperäöljy (mineraali)
2. etuperään: API GL-5 SAE 75W-90 hypoidiöljy (synteettinen)
3. laatikkoon: API GL-4/GL-5 SAE 75W-90 EP (synteettinen)
Sitä en muista mitä jakolaatikkoon olen silloin laittanut, varmaan 2. tai 3.

Tästä nyt heräsi pari kysymystä:
1. Miksi laatikkoon (tai jakolaatikkoon) pitäisi laittaa hypoidi-öljyä, eikö EP lisäaineistus riitä?
2. Onko väliä laittaako laatikkoon GL-4 vai GL-5 öljyä?

Neitistä tutkiskelin että Teboililla ei edes ole GL-4 hypoidiöljyä (kaikki GL-5), en tiedä miten muilla valmistajilla. Öljyt on siis menossa 1. Gen pajeroihin isolla ja pienellä lootalla.

Tässä bonuksena vielä pari muuta topikkia öljyistä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17936.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15476.0
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Mie olen ihan semmosessa käsityksessä elänyt, että GL-4 on vaihteisto ja GL-5 on hypoidiöljy. Aina oon laatikoihin ja etuperään runtannu samat öljyt. GL-4/5 ja perään sitten erikseen lukkolisäaineistetut öljyt.

Ei vaihdelaatikkoon ole mitään iloa laittaa hypoidiöljyä.. kai.. Mitä lie koko hypoidiöljy on? Siis miten eroaa tavallisesta..?

Jostakin aikoinaan luin (/saatto olla tämäkin foorumi) että jos vaihteistoon laittaa liikaa öljyä niin, että hammaskosketus on öljypinnan alapuolella, niin alkaisi kuluttamaan hampaita. No hypoidihan on periaatteessa miltei kaikissa perissä (lukuun ottamatta Hi-Pinion periä) öljyn seassa, eli oisko hypoidilisäaineistuksessa sitten jotakin, mikä estää noita hampaita kulumasta..?? Tämä siis ihan arvelua, ei mitään faktaa..

Ja näillä pakkasilla muistaa aina, miksi täyssynteettiset öljyt joka paikkaan. Ei paljoa tarvi jarruja käyttää Pajerossa -30 asteen pakkasella. Ei nimittäin huilaa, ennen kuin on ajanu 10km, että öljyt lämpeää..
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Joo, samanlaisen käsityksen saa ainakin noista Teboilin tarjolla olevista öljyistä.
Täällä on juttu noista luokituksista: http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil

# API GL-4, oils for various conditions - light to heavy. They contain up to 4.0% effective antiscuffing additives. Designed for bevel and hypoid gears which have small displacement of axes, the gearboxes of trucks, and axle units. Recommended for non-synchronized gearboxes of US trucks, tractors and buses and for main and other gears of all vehicles. These oils are basic for synchronized gearboxes, especially in Europe.

# API GL-5, oils for severe conditions. They contain up to 6.5% effective antiscuffing additives. The general application of oils in this class are for hypoid gears having significant displacement of axes. They are recommended as universal oils to all other units of mechanical transmission (except gearboxes). Oils in this class, which have special approval of vehicle manufacturers, can be used in synchronized manual gearboxes only. API GL-5 oils can be used in limited slip differentials if they correspond to the requirements of specification MIL-L-2105D or ZF TE-ML-05. In this case the designation of class will be another, for example API GL-5+ or API GL-5 LS.

Tuon perusteella GL-4 kävisi myöskin hypoidi-vaihteistoihin jossa liukumista tapahtuu vähän, ja GL-5 jos liukumista on enemmän. Mutta eihän toi wikipedia mikään raamattu ole :-\

Sen sain myöskin selville että hypoidi on vaihdetyyppi, tässä kuva:
800px-Differentialgetriebe2.jpg


Ilmeisesti pajeron perissä sitten on hypoidivaihde, vai?

Hypoidivaihteistossa hampaat liukuvat jonkun verran toisiaan vasten, jolloin öljy joutuu kovemmalle rasitukselle kuin normaalisti. Eli olettaisin että hypoidiöljy on nimenomaan tuohon tarkoitukseen tehtyä öljyä (ja samalla varmaan menee lähes automaattisesti GL-5 luokkaan?). Ainakaan tossa pajeron laatikossa (iso) minkä purin, ei ollu mitään hypoidiin viittaavaa sisällä. Ei varmaan jakolaatikossakaan?

Muuthan noista Teboilin öljyistä joita olen käyttäny on synteettisiä paitsi toi lukkoperäöljy. Redlinella näyttäis olevan hypoidi peräöljy 75W90 GL5+, jonka pitäis sopia lukkoperäänkin? Taitaa vaan olla vähän kalliimpaa. Olen pitäny etuperällä pitempää öljynvaihtoväliä ja takaperällä lyhyempää, koska etuperän käyttökin on vähäisempaa. Sikäli toi mineraaliöljykin sopis takaperään ihan hyvin, mutta pakkasenkestävyys on eri juttu.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Tuosta kun katsot niin löydät autoosi sopivat öljyt joka rööriin : http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/Select.asp
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Tämä "sekoilu" johtuu synteettisten öljyjen luokituksista. Mineraaliöljyillä ero on selkeä. API GL-5 on hypoidiöljy, joka on tarkoitettu mm sellaisiin henkilöauton periin joissa tuloakseli on asennettu pääakselitasoa alemmaksi. Se miksi tuo on ilmaistu noin vaikeaksi, johtuu siitä että öljyä raskaalla kalustolla käytetään esim. vaihteistoöljynäkin ;D. Luokka API GL-4 on taas kevyemmin lisäaineistettu ja tarkoitettu henkilöautojen vaihteistoihin. Niissä synkronoinnin toiminta vaatii kevyempää lisäaineistusta, koska synkronointi perustuu kitkaan. Jos tuota GL-5 luokan öljyä tunkee henkilöautojen vaihteistoihin, voi vaihtaminen siirtyä välikaasun ja kaksoiskytkennän käyttöön ja esim liikkeelle lähdössä ei sitä ensimäistä pykälää tahdo saada millään sisälle. Asian korjaaminen voi jopa vaatia parikin huuhteluöljykäsittelyä, sillä lisäaineet istuvat sitkeästi.

Synteettisten öljyjen ominaisuudet poikkeavat mm kylmäviskositeetin ja voitelukyvyn osalta parempaan suuntaan ja niissä voi esiintyä ns. kaksoisluokitusta API GL-4/5. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että oljy sopii molempien luokkien vaatimuksiin.

Periaatteessa luokitusten pitäisi olla ominaisuuksiltaan "yhteensopivia", mutta käyttäjien näkemykset voivat vaatia esim jonkin erikoisöljyn käyttöä tietyillä automerkeillä. Itse en ole tällaista havainnut tai sitten olen osannut valita juuri sen sopivan öljyn oikean paikkaan ;D.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

shell getriebeöl ep 75w-90,11e litra. tommoset kurat ostettuna laatikkoohi.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

2bad4you sanoi
Tuosta kun katsot niin löydät autoosi sopivat öljyt joka rööriin : http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/Select.asp

No ainakin ton perusteella oli oikeat öljyt aikanaan valinnu. Nyt kun tarkemmin muistelen niin taisin teboililta kyselläkin noi silloin aikanaan. Eli teboilin suositusten mukaan laatikkoon ja jakikseen laitetaan EP:tä, ei tarvi olla hypoidiöljyä. Voi muuten olla että öljyt on kehittyny aika paljon siitä kun noi mitsun suosituksen on annettu, ja nykyään muukin öljy täyttää tarvittavat vaatimukset kuin hypoidiöljynä myyty.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Täsmennetään taas lisää. EP tulee sanoista extreme pressure eli oljy on varustettu "korkeapaineisilla" lisäaineilla. Tähän ei öljyhankintaa tekevän tarvitse juuri puuttua, koska kaikki myytävä öljy on nykyään lisäaineistettua oli laji tai laatu vaikka kärrinrasvaa ;D. Ainekoostumukset ja määrät voivat sitten vaihdella eri valmistajien tuotteilla ja näistä voi joskus löytyä jonkinlainen optimitapaus tiettyyn käyttötarkoitukseen.

Esimerkiksi tuo Shellin "getriebeöl" on synteettistä vaihteistoöljyä ja vasta se API GL-5 tai GL-4/5 kertoo tarkemmin esimerkiksi sen sopivuudesta hypoidivaihteistohin. Alunperin tuo hypoidi kehitettiin juuri takavetoisiin henkilöautoihin, jotta kardaanitunneli saataisiin matalammaksi. Raskaan kaluston sopivuusluokat on sitten taas tutkittava niistä valmistajan huolto-ohjeista.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Tänää oli puhetta yhen herran kans öljyistä ja hää sano ajaneensa pajella 3-4vuotta atffät manuaalis ja hyvin on pelannu. Mersuissahan on käytetty aina vaihteistois atffää en sit tiä mite se toimii pajes/200ses
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Tuo ATF sekoilu on ainakin Toyotalla muinasijäänne aikojen alusta, kun ei ollut kunnolla talvikäyttöön sopivaa öljyä. Silloin Korpivaara, eli maahantuoja keksi suosituksen laittaa ATF:ää laatikoihin ja se sama vitsaus näkyy vielä tänäpäivänäkin siellä täällä.

olen huomannut, että kaikki (tai ainakin 99%) -80 luvun toyotat on jotenkin päin vaihteistovikaisia ja yleensä sykrovikaisia ja epäilen juurikin tuota ATF:ää. Kyllä itse ainakin käytän aina oikeaa vaihteistoöljyä mekaanisiin laatikoihin ja jätän sen ATF:n automaatteihin ja joihinkin ohjaustehostimiin.

Mulla on ollu Pajerossa Mootnetin GL4/5 ja nyt on joku toinen, en vain muista mikä. noin 10€/l molemmilla hintaa ja pakkasella ihan hirveitä käyttää, lämpimänä menettelee, mutta vaihteet on nihkeät. Saattaa toki olla jo syncroissakin vikaa..

Jos ei ole tarkoitus uittaa autoa jängässä, niin, että öljyä pitää vaihtaa veden vuoksi jatkuvasti, niin suosittelen panostamaan hieman kalliimpiin öljyihin. Esim. Castrol toimi mulla ihan hyvin, mutta on tälläkin foorumilla jollakin ihan päinvastaisia kokemuksia.

Ja nykyään vaihteistojen öljynvaihtoväli on mulla niin lyhyt, että ei lompakko kestää laittaa kauhean kalliita öljyjä. Viimekesänäkin taisin kaksi vai kolme kertaa joutua vaihtamaan öljyt, kun jostakin ilmeni vettä aina laatikoihin.

ensi kesäksi ruveta kehittämään laatioiden ja perien huohotus katolle, niin loppuu se veden imeminen..
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Juu sillä tuon tiedon tänne laitoinkin näkee heti mielipiteitä. Ite hommasin öljyjä ja yritin katella täältä et mitä muut on käyttäny tietäis ainakin mit sinne EI kannata laittaa
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Juunaz sanoi
Oisko kellään tietoa saisko tämmöstä öljyä laittaa pajeroon mihinkään rööriin? Pajero on pitkä -89 2,5td.
Valtra G2-B10 API GL4.
http://www.valtra.fi/downloads/Valtra_Transmission_XT60Plus_fi_201503.pdf

Mä kyllä pistäsisin ihan kunno vaihteistoon tarkotetut öljyt lootaa ja muihinki paikkoihi sinne kuuluvaa öljyy ja ton valtran öljyn sit vaa rattorii , sama moottoriöljy kai passaa mut toi ööli voi olla kankeeta pakkasel et synkrot jumii kun kumminki pienemmät mitä rattoris ...
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

Juunaz sanoi
Oisko kellään tietoa saisko tämmöstä öljyä laittaa pajeroon mihinkään rööriin? Pajero on pitkä -89 2,5td.
Valtra G2-B10 API GL4.
http://www.valtra.fi/downloads/Valtra_Transmission_XT60Plus_fi_201503.pdf

Eihän tuo mahdottoman kallista ole ja aika hienojahan nuo nykytraktoreiden lootatkin on. Ei tuo nyt sitä laatikkoa hajotakaan, joten kyllähän tuota voi laatikossa hyvin kokeilla ja vaihtaa pois, jos tuntuu huonolta.
 
Vs: mitä öljyä mihinki rööriin?

asx sanoi
Mä kyllä pistäsisin ihan kunno vaihteistoon tarkotetut öljyt lootaa ja muihinki paikkoihi sinne kuuluvaa öljyy ja ton valtran öljyn sit vaa rattorii , sama moottoriöljy kai passaa mut toi ööli voi olla kankeeta pakkasel et synkrot jumii kun kumminki pienemmät mitä rattoris ...

Melko notkeaa tuo Valtran öljy on. En usko ainakaan pakkasilla hankaluuksia olevan sen puolesta.

Jos kokeilet tätä laatikkoon niin kerro toki miltä se tuntuu käyttää!
 
Takaisin
Ylös Bottom