Mitä nämä päästöarvot kertovat, Lancer -05 (Ratkaistu)

h00lmberg

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2019
Moro, mikä on todennäköisin syy koholla olevalle lambdalle näissä arvoissa?

Kierroksilla:
CO% 0
CO2% 14.4
HC ppm 9
O2% 0,69
Lambda 1.03

Auto oli ajettu noin 5 kilsaa ennen katastusta, Sammuksissa ehkä 10min ennen mittausta. Imuria käytettiin joten ehkä happiarvo jostain pikkupienestä reijästä putkessa laittanu lambdan koholle? Imuvuoto kai oireilisi ja oikeastikin aiheuttaisi laihalla käymisen, vikakoodi? Mikä on normaali happi-arvo? Tai onko lambda-anturi elämänsä nähnyt? Vai eikö vain ollut tarpeeksi lämmin pakokaasujärjestelmä? Autolla ajetaan kyllä ehkä pääsääntöisesti kaupunkiajoa. Onko syytä epäillä laihaa seosta todellisuudessa? Auto ei mielestäni oireile, ei vikakoodeja, vetää, toimii, kulutus normaali. Ja katsuri siis käytti ihan vaan kerran nopeasti kierroksilla, katso koodit ja totes ok.
 

h00lmberg

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2019
Mietin vain että eikö se aina ole optimaalista olla lähempänä yhtä kuin rajalla, että onko näillä arvoilla syytä epäillä imu/pakovuotoa, laihalla käymistä, mittaustavan aiheuttamaa syytä? Jos on joku piilevä vika jossain mikä pomppaakin ens vuonna päästöissä koska pahentunut, tai tehnyt vauriota moottorille. Vai huolehdinko syyttä suotta?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
mietit ihan liikaa, vanha auto ja arvot heittelee kokoajan arvojen välissä, lambda säätää kyllä moottorin toimintaa siten että se ei käy laihalla tai rikkaalla ellei autossa ole normaalista poikkeavaa vikaa ja sen kapasiteetti ei riitä mutta silloin yleensä pientä oireiluakin havaittavissa, sillon tällön motarilla ja maantiellä hyvä antaa vähä kierroksia nii polttaa karstaa pois putkesta
 

h00lmberg

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2019
mietit ihan liikaa, vanha auto ja arvot heittelee kokoajan arvojen välissä, lambda säätää kyllä moottorin toimintaa siten että se ei käy laihalla tai rikkaalla ellei autossa ole normaalista poikkeavaa vikaa ja sen kapasiteetti ei riitä mutta silloin yleensä pientä oireiluakin havaittavissa, sillon tällön motarilla ja maantiellä hyvä antaa vähä kierroksia nii polttaa karstaa pois putkesta

Oikeassa olit! Kävin lukijan päädyssä ja seokset olivat hyvät. Mittauksessa ehkä voinut imuri imaista vähän lisähappea ja nostanut lambdan rajalle, tai jotain muuta mitätöntä. Turha tuosta murehtia.
 
Ylös Bottom