Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli miten vaparia/turboa/jne ajetaan "oikein". Eli minua on aina mietityttänyt tämä jenkkien "Constant Abuse/Misuse" että mitä se pitää sisällään?
Kun monesti kehoitetaan mm. että ei kannata ostaa moista autoa.

Pitääkö se esim. Kaasupohjassa kiihdytyksiä tms.. mielestänihän auton tehoista riippumatta pitäisi oikein säädettynä kestää täyskaasuvedot ihan normisti vaikka niitä tekisi joka ikisen joka ikisellä kiihdytyksellä? (ie. Kiihdyttää mahdollisimman nopeasti tavoitenopeuteen) Kunhan auto on bout oikeassa lämpötilassaan ja saa tarvittavat jäähdytyskäytöt.

Vai meinaako tuo termi oikeasti jotain kylmänä/lämpimänä kokoajan rajotinta vasten ja lakua katuun menoa? tms powershift rääkkiä ja samaan yhdistetään vielä että autoa ei huolleta? Onko kellään näkemyksiä miten sitä autoa oikein pitäisi ajaa ??? :driverjdm
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

Olikos joku ohje että; "Drive like you stole it"...
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

^Nimenomaan. Itse elän siinä käsityksessä että oikean jalan suoristaminen on hyväksi niin moottorille kuin bensankulutuksellekkin. Tai näin ainakin itellä. Oma ajotyylihän on suunnilleen täyskaasukiihdytys ja suora vaihto riittävän isolle vaihteelle kun saavutetaan riittävä nopeus ::)

Luonnollisesti Constant Abuseen kuuluu se et vedetään kaikkiin töyssyihin täysii ja mutkissa nopeus on yleensä niin et renkaiden pito on siinä rajalla jne.

Drive it like you stole it:han on vain sisäänajotyyli ;D
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

Itsehän ajan kanssa aina kaasu pohjassa kun kiihdytän mutta, esim itsellä on ihan turha kierrättää paljoa yli 6k (eli huipputehon kierrosluku) (vaikka 7.5k rajotin), en tiedä kuuluuko tuohon misuseen että jokainen vaihde menee rajotinta vasten että saadaan seuraavalle vaihteelle kans löylyä.. Mut ei ainakaan VR4 moista tarvi tehdä.
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

Taitaa olla tuo drive like you stole it ohje jatkuvassa käytössä autonmyyjien ohjeita. Jos jatkuvasti kurittaa autoa kuin viimeistä päivää, niin ei siinä pysy mikään auto nipussa ;D (näkeehän sen ralliautoista, vaikka ne ovat suunniteltukkin siihen ::)) Tuolla ajotyylillä ei kyllä autolla ajeta ikinä puoltamiljoonaa kilsaa. Kyllä tuossa hommassa on se tervemaalaisjärki ainut oikea tapa käsitellä autoa eli ei aina tallapohjassa, mutta ei sitten hissutella myöskään tyhjäkäyntikierroksella. Välillä kuitenkin otetaan reservit käyttöön esim. silloin kun tullaan vaikka moottoritielle.
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

On kyllä fyysillinen mahdottomuus pitää yleisellä tiellä kaasua pohjassa muutamaa sekuntia kauempaa. Transitit tietysti erikseen...
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

hmmmp....

kaasupohjassa kiihdytykset.... jää sitten eturenkaat tiehen aika nopeesti :nykii (esim. 0-80km 1sutii 2sutii) :nykii
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

^Vaparissa minkä tehokas vetoalue on 2000rpm -> 8000rpm (tasaisesti), minkä lisäksi vetää hieman nuhaisen oloisesti ei tassun pidon katoamisesta ole pelkoa :D
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

Mr mmc sanoi
hmmmp....

kaasupohjassa kiihdytykset.... jää sitten eturenkaat tiehen aika nopeesti :nykii (esim. 0-80km 1sutii 2sutii) :nykii

No katsos kun on neliveto ja lukko takana niin ei sudi vaikka haluais.
 
Vs: Miten autoa ajetaan / Pohdintaa "Constant Abuse/Misuse"-termistä.

Lakua katuun meno -> varsinkin lukottomassa rasittaa tasauspyörästöä. On kokeiltu.
Varttimaili -> nelikko kun ei juuri sudi, kytkimen äkillinen nostaminen pitävällä alustalla rasittaa voimansiirtoa, varsinkin jos ei ole ottanut "löysiä" pois ensin.

"Misuse" tai ei, niin tuollaiset jutut aivan varmasti rasittavat voimansiirtoa enemmän kuin kauppakassiajo. Aivan samoin kuin rata-ajo rasittaa jarruja ja laakereita. Toisaalta, harrastajan käytössä oleva auto saa usein osakseen paljon tarkempaa huoltoa (paremmat öljyt, vaihdetaan useammin, jarruja huolletaan jne). Tuota "misuse" juttua on siis aika hankala yleistää koskemaan (ilmiselvät tapaukset pois lukien) kaikkia jossain tietyssä käytössä olevia autoja. Käytetty auto on kuitenkin aina yksilö.
 
Takaisin
Ylös Bottom