Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vaikka otsikko voi antaa kuvan että ruosteiden päälle maalataan, niin ei ihan niinkään. Pohjille toki neekerintukat/puhallukset jne.

Kysehän on coltin talvikumien peltivanteista, mitkä ovat aika epätoivoisessa kunnossa. Pesuun käytin aika jäykkiä aineita, kiitos maksimaalisten pikiesiintymien. Maalipinta vähän kärsi. :>

Väriksi ajattelin mustaa, mattana. Mahdollisesti kylänmieskapselit samalla värillä kun rujot on niidenkin maalaukset.

Kysymys kuuluukin, mitä pohjatöiden jälkeen? Ja todellakaan mitään älyttömän hienoa lopputulosta ei olla hakemassa, lähinnä se että maalaus kestäisi pesemisen harjalla ja ajamisen hiekkatiellä.

Ajattelin että pohjamaali, se musta, ja sitten vielä lakka pintaan? Onko tuossa jo turhia vaiheita vai eikö kannata kolinakannun kanssa alkaa ollenkaan tuhertamaan?

Haulla kattelin että yhdessä topicissa janit oli maalaillut jollain mastonin mustalla aluvanteita, mutta onko vanteen materiaalilla vaikutusta siihen kuinka hyvin kilikalimaali kestää?
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

kunnon pohja maali ja kyllä paukkupullo maalauskin kestää mutta se määrä
mitä kerralla siihan järkevästi saa kiinni jäämään on pieni.. Ruiskulla tulee ns valmista nopeammin..
Ja kunnon lakka päälle.. Vissii matta jos oikein ymmärsin...
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Aikoinaan hiekkapuhalsin todella ruosteiset vanteet ja vein suoraan puhalluksesta ne pulverimaalattavaks. Yhden talven olivat hyvät mut sen jälkeen ruoste puski maalin läpi... :(

Jos et mitään näyttelyvanteita ole tekemässä niin paukkupulloa vaan peliin. Sitähän voi sit aina roiskia päälle lisää jos tulee jotain jälkiä. ;)
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Jos vanteet eivät ole mitenkään erityisen harvinaiset tms. niin kannattaa harkita myös parempikuntoisten hankkimista. Peltivanteitahan saa usein muutamalla kympillä sarjan ja kesäkäytössä olleet voivat olla hyvässäkin kunnossa. Ihan ilmaista tuo vanteiden kunnostaminen ei kuitenkaan ole puhumattakaan siitä millainen työ siinä on.
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Haet maalikaupasta oikeata maalia vaikkapa sitte spraykannussa. Unohdat suoraan ne motipin/bilteman paukkupullot..

Maalikaupasta saa kunnon epoksia pakattuna spraykannuihin. Sitä kolme kunnon reissua alle ja sitte joku mattamusta paukkuväi päälle tai sitte vastaavasti värimassa paukkupullossa ja 2k paukkulakka päälle. Niitä on 2k pulloja myytävänä maalikaupoissa tai sitte binderillä varustettuja pulloja joihin puristetaan 2k lakka jonka binderi muuttaa ilmakuivuvaksi.

Mut siis pointtina et kesto tulee kunnon aineilla ja kalvovahvuutta tarvitaan paljon varsinkin tollasessa kohteessa ku saa paskavetet ja hiekat niskaansa jatkuvasti.
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Tulipas neljä kohtuu erisuuntaista vastausta. :D

Onkos nuo oikeiden maalikauppojen kolinakannut missä hintaluokassa verrattuna noihin halpoihin spraypulloihin?

Vanteet eivät ole mitenkään katastrofinomaiset siis, pieniä ruostetäpliä näkyy mutta ei mitään älytöntä. Totta on kyllä sekin että löytyy myös ruosteettomia yksilöitä lähes ilmaiseksi.
Suurin ongelma noissa on tosiaan se että sisäpuolella oli pikeä, ja lähti liuottimella senverran huonosti irti niin käytin vähän jäykempää ainetta siinä irrotuksessa, lähti maalia jonkun verran samalla, ainakin jonkun maalaama kolinakannukerros.

Mutta se nyt ainakin selvisi että kaikki kolme asiaa kannattaa tehdä, pohjmaali, väri ja lakka.
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Maksaahan noi vähä enempi noi maalikauppojen pullot, mut en suosittele motonetti/biltemakannuja, niissä oikeesti menee vaan hermo, jos tahot kalvoa paljon ni saat kolme pyttyä per vanne suihkia. Eli riittosuus noissa kunnon purkeissa on kans eri luokkaa.

Kannattaa ihan maalikauppaan talsia ja kysyä sieltä. Ite suosittelen epoksia alle. Ja paljon. On tullu vanteita senverta paljon maalattua ja ne mitkä on happopohjamaalilla tehty niin ei kestä ollenkaan niin hyvin.
Toki tohon "suorakiiltomaali" käy pintaan yhtäläisesti jos et metallihohtoa tee. Suorakiiltomaali on vähän kuin lakka mut pigmentoitu, eli se on ihan hyvä kans pinnalle. Ja voi vetää ns.Märkää märälle, eli ei tarvitse odottaa pohjamaalin läpikuivumista ja hioa välissä, vaan antaa puoli tuntia/tunnin hengittää pohjamaalin niin voit ruiskuttaa pinnat päälle.
Tämäki riippuu tietty siitä, että paljonko pohjalla on kalvoa. Joka kalvon välissä vielä sitten kunnon haihdutusaika, ettei tuu valumia ja haihtumarakkuloita kun jää liuotin jumiin uuden kerroksen alle ja tulee neulanpiston näköisinä rakkuloina läpi.
Haihdunta-ajan pystyy määrittelemään sillä, kun keveesti koskee maalipintaa niin maali ei enää tartu sormeen vaan on sellainen tahmea, silloin voi laittaa taas lisää.

Oli epäselvästi selitetty :D Vähä aamuissa vielä.
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Nojoo, tuskin noita kannattaa millään metallinhodoilla maalailla jos pölykapselit tulee siihen päälle. :p

Tuo oli kyllä hyvä vinkki millon voi laittaa maalia lisää, en ole ihan täysin varma ollut siitä että pitääkö se kuivua "kokonaan" vai ei.
 
Vs: Miten toteutetaan peltivanteiden ruosteenhävitysmaalaus?

Jaa siitä käsittikin jotain :D

Tosiaan jos tommoi märkää märälle meinaat niin siinä tapauksessa tosiaan kannattaa maalikaupasta hakea aineet, ne tietää että mikä sopii minkäkin päälle, muuten tulee isoja ongelmia.
 
Takaisin
Ylös Bottom