Mitsubishi Eclipse GST 1997

Antti84

Persaukinen RHD kuski
Liittynyt
2 Marraskuu 2007
Esitellään nyt tämä mun projekti. Eli noin kuukausi sitten tuli tehtyä pieni autonhakureissu. Matkaan tarttui ruotsin maalta vuoden
1997 vuosimallin konevikainen Eclipse GST 4G63T koneella.


Tällainen tapaus siellä meitä odotteli
framhi0.jpg

img1807ym0.jpg

img1833fg6.jpg



Kun nuuskat oli ostettu oli aika suunnata takaisin kohti suomea. Suomessa auto trailerille ja kohti keski-pohjanmaata.

Seuraavana päivänä kone oli tallin pöydällä tarkastelua varten.
Ainakin kansi piti koneistaa ja tarkastaa venttiilien kunto.

img1824nm4.jpg

img1820lh7.jpg

img1823uj3.jpg

img1821cp5.jpg


Männät tullaan myös vaihtamaan joko Accraliten,Wisecon tai Supertechin mäntiin. Männät olivat saaneet vähän osumaa. Voi tosin olla että noita voisi vielä käyttää, mutta sama se on laittaa uudet männät kun kerran kone on auki.Tilauslistalla on myös Eaglen kiertokanget.Nuo vanhat on ylimääräisenä, eli jos jollakin on tarvetta niin halvalla lähtee.

img1826fk7.jpg

img1827hm2.jpg


Kampiakseli oli eniten kärsineen näköinen. Se on tällä hetkellä koneistamolla hiottavana ja kiilloitettavana.
img1830ng2.jpg

img1831yw5.jpg


Myös lohko on koneistamolla. Lohko käydään läpi ja tasapainoakselit poistetaan. Lohko porautetaan myös uusille männille sopivaksi (85mm+0.75 /1.00)

Kannen sain takaisin koneistamolta. Nyt pitää vaan odottaa lohkon valmistumista jotta saa aloittaa kasaamisen uusilla osilla :)
img1843hh1.jpg

img1847kp7.jpg


Aloitin myös moottoriosien hiomisen. Noiden pitäisi kiiltää joskus, eiköhän se siitä kun pari iltaa jaksaa tehdä hommia :D
img1845xl9.jpg


Ostin myös tällaiset EVO 8 penkit( autossa tällä hetkellä olevat nahkapenkit sähkösäädöllä myyn pois jos joku haluaa ostaa)
evo-8-8.JPG


Myös iso FMIC,3" racekat, ja Megan Racing pönttö 5" ulostulolla on hankittu

Ruuvasin irti auton ripustuksia. Nuo on tarkoitus pestä, hiekkapuhaltaa ja maalata jollain kestävällä maalilla.Oli muuten pultit aika kovaa kiinni, hajotin kolme hylsyä riehuessa.
img1848ao4.jpg


Autoa on tarkoitus rakentaa aina kun rahatilanne antaa myöden. Eli ensi kesäksi ei taida vielä keretä ajoon.
Tavoitteena on jonain päivänä ottaa koneesta 350-400hv. Eiköhän tässä kuussa pitäis tapahtua jotain :)

Tällaiset osat on ollut mielessä:
Takomännät
Eagle veivit
Cometic metallitiiviste
Uusi turbo (TME tai Big 16G)
ARP bolts
Alumiinijäähdytin
Aluminium catch tanks
Pakosarja
3"putkisto
Joku etuhelma
18"-19" vanteet
Coilovers
Moottorinohjaus?(Joko Apexi SAFC piggyback tai GEMS,Motec?)

Muuta ei sitten tarvitakkaan :D Laitan tänne päivitystä kun jotain tapahtuu
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Äänenvaimennin ja Walbro pumppu
img1869ex2.jpg

Imusarja lasikuulapuhallettu ja maalattu, venttiilikopan kiilloitus alkaa oleen myös valmis. Noista ahtaista kohdista kirjainten välistä pitäis vielä saada hiottua vähän paremmin. Onko mitään vinkkejä?
Tulpankannen tein uudestaan hiilikuidusta. Vaatii vielä vähän lakkaa ja hionnan
img1867hw5.jpg

Lohko on vieläkin koneistamolla. Näillä näkymin tilaamme parin kaverin kans osat(männät,kanget ja metallinen kannentiiviste) englannista http://www.flatlander-ipp.co.uk/
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

img1877pi7.jpg


Laatikko maalattu

img1878sw3.jpg


Öljypohjaan hitsattu paikka anturille

img1891qp3.jpg


Tiivisteet

img1880im4.jpg


Moottorinosia

Toivottavasti loput moottorin osat tulee ensi viikolla.
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Ei taida männät keretä tulemaan ennen joulua eli se siirtyy
varmaan ens vuoden puolelle. Pieni toivo on jos ne kerkeis
huomiseksi mutta saa nähdä.
Evo 6 TME turbo on ostettu.Kauppoja hierotaan vielä Evo 6:sen
suuttimista. Tänään tuli töissä vähä sahailtua pätkiä joista tulee
Tehostinöljysäiliö ja Jäähdytinnesteen säiliö. Päädyt leikattiin
laserilla.
img1914he6.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

FMIC,ACL laakerit,hydraulinen puristin,uudet jäähdytinletkut,alumiininen jäähdytin,Lash adjusters,Wiseco männät,Eaglen kiertokanget,ARP pultit,
Cometic kannentiviste ja käytettynä EVO tme turbo.
img1544ex4.jpg

Lohko valmis
lohkoov0.jpg

turbochargerli4.jpg


Alakerta vielä tasapainotuksessa, toivottavasti ensi viikolla päästään tekemään jotain.
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Noniin,tässä tämän hetken tilanne. Muutaman toimittajan takia nyt edetään aika hitaasti. Kampiakseli edelleen tasapainotettavana, toivottavasti ois pian valmis. Jotain kumminkin päästy tekemään.

Evo 6 suuttimet hankittu. Myös ARP main boltsit tuli samaan kauppaan
img2193tp0.jpg


Lohko tyhjänä
img2172xm6.jpg

Puhalletaan lika pois
img2175tx7.jpg

Mäntien ja kiertokankien kasaus alkamassa
img2176ba7.jpg

img2179wn3.jpg

img2202ye1.jpg

Männät punnittiin yksitellen ja viilattiin tarvittaessa.Ne on nyt balanssissa (+- 0.5g)

Ensimmäinen sisällä
img2177pw5.jpg

img2178td7.jpg

Pian kaikki männät oli löytäny omat paikkansa :)
img2180hk5.jpg

img2182ne1.jpg

my.php

img2200dk7.jpg

img2199vm1.jpg


Virtaa oli sen verran paljon että kansi ruuvattiin paikoilleen. Pakosarja
myös hankittu kun kerran halvalla saatiin. Vaatii tosin hieman muokkausta, koska tuo laippa ei sovi EVO:n turboon. Vaihtoehtoisesti tehdään täysin uus pakosarja ja laitetaan tuo hyllylle tulevaisuutta varten. Myöskin apulaitteiden kasausta aloiteltiin.
my.php

img2211eh0.jpg

img2216qh9.jpg


Tässä kaikki tältä erää,huomenna jatketaan..
Pidetään peukkuja,että saisi kampuran koneistamolta huomenna.
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Tänään on maalatut alustan osat kasattu. Seuraavaksi olisi tarkoitus nostaa auto ylös ja maalata ja massata auton pohja ja maalata konehuone, sen jälkeen kone paikoilleen :) Ecun valinta on vieläkin kesken..vaihtoehtoina on Megasquirt ja Ecuplus..

Tänään tuli vihdoinkin tavaraa koneistamolta ja päästiin tekemään alakerralle jotain.
img2220ug5.jpg

Muutaman pikkuosan joudun vielä tilaamaan alkuperäisosana, toimitusaika normaalit 2-3 viikkoa..Myöskin paikallinen varaosaliike sössinyt
jakopään osien kanssa. Tänään tuli väärät osat kolmannen kerran.. :p
No,kyllä se siitä.. :)
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Päivitystä taas:
Auton kori on siirretty sisätiloihin. Löysin vihdoin hyvän tallipaikan sille aidatulta ja vartioidulta alueelta.

Auto kyytille
img2225rp1.jpg

Komea yhdistelmä ;D Hyvin talviauto(Primera mallia vanha!) jaksoi vetää tuota vaikka vähän tiukkaa teki ;D
img2228av5.jpg

img2229px2.jpg


Nyt alkaa kaikki moottorinosatkin oleen kasattuna ja hankittuna.Puuttuu vielä öljypumpun rulla, keskimmäinen muovikoppa ja sille kuuluva peltinen tukilevy. Jos kenelläkään löytyy ylimääräisenä, ota yhteyttä! Ainakin Galant E33 on samat osat.

Lisää kuvia illalla!
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Hyvin se lauantai-ilta vierähti tallilla ;D
img2247px4.jpg

img2264iy8.jpg

Penkit pois ja tarkastelemaan peltien kunto. Hyvältä näytti, vähän vaan likaa
pelleissä
img2248li9.jpg

Auton pohja maalattiin noin puoleenväliin. Ensin kaikki ruosteenalut laikalla pois,
sen jälkeen pistehiekkapuhaltimella ruostehiukkaset pois,pari kerrosta sinkkipohjamaalia
pensselillä ja sen päälle vasaralakka. Vielä kun laittaa alustamassan päälle niin hyvää tulee.
Tuo on kyllä niin likaista työtä ettei välttämättä kannata moiseen ryhtyä Lacosten slipoveri
päällä.
img2249xi0.jpg

img2250ju1.jpg

img2261kd9.jpg

Kaikki tällä erää,nyt nukkumaan!
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Noniin,taas kotipaikkakunnalla ja tänä viikonloppuna olisi tarkoitus
päästä eteenpäin autoprojektin kanssa, tosin paha vatsatauti vaivaa,
saas nähdä miten käy. Jotain uusia osia on kerennyt
tulla sillä aikaa. Muutamat osat taas yllättäen ollut vääriä tai rikkinäisiä
(esim. dumppi joka oli haljennut :'()
Tässä kuvat coilovereista jotka tuli jo jonkun aikaa sitten.BC korkeus- ja
jäykkyyssäädettävät. Evolutionm.netissä noita on koeajettu ihan hyvin
arvosanoinhttp://features.evolutionm.net/article.php?id=84
img2271ky2.jpg

img2273qj6.jpg



Ja advanin kopiovanteet 18". Kiva nähdä minkälaatuiset vanteet nuo on,
eiköhän niillä tämän kesä aja :)
img2270qt9.jpg

img2268il8.jpg


Myös moottorin alakerta otetaan uudestaan auki ja tarkistetaan vielä laakerin välykset plastic gaugella. Noiden saaminen oli aika kiven alla.
Onneksi ranaco racingin kautta löytyi lopulta:)
img2276rp2.jpg

Myös osat 3" putkistoon on hankittu

Lisää kuvia tulee viikonloppuna, toivottavasti
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Öljysäiliöt on nyt kiilloitusta vaille valmiina
img2284gc9.jpg


Tuli myös lisää kiinalaista rautaa. Tosin tuota suodatinta en taida laittaa paikalleen
img2289kc4.jpg

Otin lokarit irti ja tarkastin peltien kunnon, onneksi ei ollut mitään ikäviä
yllätyksiä. Laitoin uudet kotelosuojaaineet suojaksi.
img2281ol3.jpg

Eclipsessä on (liian) isot pyöränkotelot
img2279wt7.jpg

3" putkiston osat
img2288jo6.jpg

Konehuone oli pesun tarpeessa joten suihkutin enimmät pois. Toivotaan että tuolla ei kovin pitkään oo noin tyhjää ::)
img2285eq0.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Illalla tuli mitattua välyksiä. Kaikki oli niinkuin pitääkin
img2294rb8.jpg

img2296yc7.jpg

img2300xp0.jpg


Sen jälkeen kasasin moottorin. Kansi päälle,pultit momenttiin,jakopään pultit momenttin. Kaikki hyvin siihen asti..Kunnes..
Siinä vaiheessa kun aloin laittamaan nokkahihnaa paikalle kävi ns. vanhanaikaiset, eli hihnapyörän 5x20mm kokoinen
puolikuun muotoinen "sokka",joka tulee kampiakseliin kiinni on hävinnyt eikä sitä pitkien etsiskelyjen jälkeen löydy mistään. Kello 19.00 ja MIKÄÄN liike ei oo auki kahteen päivään. Ei moottoria sitten nosteta konehuoneeseen tänäkään viikonloppuna ::)
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Tänään taas kohellettiin..Kävin ruuvaamassa vanhan putken irti autosta ja aloin vetämään johdotuksia uusiks kun akku siirretään takakonttiin.
Vakiokatalysaattorille pitää tehdä 3" putksitoon sopivat laipat mutta unohdin tarkistaa vakioputken halkaisijan..Muistaako kukaan suoralta kädeltä et onko se 2" vai 2,25"? Tarvitsen tuota mittaa kun käyn leikkaamassa noita laippoja tässä joku päivä.
Etupuskurin keskiaukon sahasin isommaksi uuden coolerin takia.
Tässä malli
0321081347.jpg

Haluan "tunnelin" myös jatkuvan aukon yläosassa joten otin styrofoamlevyn avulla aukon mallin ja laitoin paksun kerroksen lasikuitua päälle ;)
img2315mf2.jpg

Tiedän että lasikuitu ei ole paras mahdollinen materiaalivalinta muovin liittämiseen mutta tuo ei sinäänsä ole niin kriittisessä paikassa.
Tein samalla kaverille uuden tulpankannen hiilikuidusta
img2313ue3.jpg


Nyt häivyn taas muutamaksi päiväksi evakkoon, viikonloppuna jatketaan
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Uusi pakosarja uudemman evon laipalla laitettu tilaukseen. Tuon vanhan muokkaamisessa ei loppujen lopuksi olisi ollut mitään järkeä, koska se olisi periaattessa pitänyt pilkota palasiks ja rakentaa uudestaan.
EVOBRT.JPG


Bensapuolelle komiat AN liittimet
earls31.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Noniin poijjat, taas on tunnit vierähtäny pajalla..Kone saatiin MELKEIN konehuoneeseen mutta parin kysymysmerkin takia se ei ihan vielä ole siellä, muutama juttu pitää vielä tarkistaa. Varsinkin tuon automaattilaatikon takia sai raapia päätä oikein kunnolla. Tässä kuvia,kuvat puhukoon puolestaan, oon aivan liian väsynyt kommentoimaan niitä sen enempää.. :)



img2325bf9.jpg

img2319le2.jpg

img2316wf7.jpg

img2331rc9.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Noniin, eli ainakin jakopää menee varmuuden vuoksi uusiksi koska hydr kiristimen väli oli 6mm.
Korjausoppaan mukaan tuo väli saa olla max 4.5mm. Tuon kiristinrullan nuo kaksi pienintä
reikää on myös mysteeri. Osa sanoo että ne pitää olla ylöspäin(11 - 1) Kun taas toiset
sanoo et ne pitää olla alaspäin (5 - 7)

http://www.dsmtuners.com/forums/cylinder-head-short-block/242428-2g-timing-belt-tensioner-pulley-vfaq-wrong.html

http://www.dsmtuners.com/forums/problem-diagnosis/30477-timing-belt-tensioner-pulley-hole-location.html


Automaattilaatikon asennus tehtiin korjausoppaan mukaan. Tosin kuvat ja selitykset olivat
aika huonoja joten kuvia katsomalla viisaammat voivat korjata mahdolliset asennusvirheet.
Laatikonpuoleiset osat on asennettu järjestyksessä
1.Takastefa
2.Pusla kampuran sisään
3.Pressure plate(propellimallinen levy)
4.Pyöreä 7 reikäinen suojalevy
5.Kampuran pultit loctitella momenttiin
6.Turbiini
7.Pressure plate kiinni turbiiniin
8.Laatikko paikalleen

img2327lf1.jpg


Nimimerkillä moottorin ja vaihteiston kasaaminen on keskimäärin helpompaa jos sen olisi itse purkanut ::)

img1808uu6.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Viime yönä ei tullut uni silmään niin aloin selailemaan jenkkifoorumeita. Sieltä löysin tämän kuvan
img0004nn5.jpg

Eli tuon laakerin tulee olla kampuran sisällä ja asennusjärjestys tämä
img2328yc4.jpg

Vertaa korjausoppaaseen. Laakeri on viimeisenä järjestyksessä ja kaiken hyvän päälle vielä väärinpäin :)
img2355ig0.jpg


Löysin myös tämän dsmtunersin foorumilta..muillakin ollut kuulemma samanlaisia ongelmia tuon korjausoppaan kanssa ::) Tämä lappu osoittautui kultaa kalliimmaksi
antinmitsu039fm8.jpg


Vauhtipyörän pultit auki ties kuinka monennetta kertaa,osat paikalleen oikeassa järjestyksessä ja mittaamaan. 11,4mm, aivan niinkuin pitääkin ;)
antinmitsu041ev4.jpg


Tässä Evon startin ja Eclipse automaattien startin erot:
Mitta B automaateissa 9mm
antinmitsu036za9.jpg


Laatikko kiinni kylkeen ja liinat koneen ympärille
antinmitsu045lp8.jpg



Entisenä hondamiehenä moottorikumet on täytetty sikaflexillä
antinmitsu042jl1.jpg


Kone paikallaan
antinmitsu053zt3.jpg

antinmitsu046hx7.jpg

antinmitsu060di9.jpg


Uusi pakosarja. Turbon laippa pitää leikata auki ja kääntää 180astetta. Kaikki saumat vahvikehitsataan uudestaan. Mahdollisesti vielä tukiraudat alle..vai tarviiko?miten muilla on chiinapakosarjat kestänyt?
antinmitsu030ei6.jpg


Tästä jatketaan, korjausoppaasta mulla puuttuu nykyään yks sivu, heitin sen takkaan..
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Harrasteauto on nyt pidemmän aikaan ollut koskemattomana. Kun mies tulee siihen pisteeseen, että projektille ei olla tehty mitään pitkään aikaan syynä on yleensä joku seuraavista:

a)Naiset
b)Kiinnostuksen lopahtaminen
c)Uusi auto on tulossa

Tässä tapauksessa kyseessä on tuo viimeksi mainittu. Nokonzokin kautta on tulossa valkoinen vitonen Japanista. Tässä nyt kovasti autoa odotellaan, jonka takia vuorokauden keskimääräinen lepopulssi on nyt kolmatta kuukautta ollut se 91.
15 päivä tätä kuuta Evo pitäisi olla haettavissa Hangon satamassa. Evolla on tarkoitus ajaa ainakin tämä kesä ja katsoa sitten jos Eclipsen saisi laitettua kuntoon 2009 keväälle.

Tämä projekti ei tietenkään mene tämän takia jäihin.


Pakosarjan kanssa on tapeltu oikein kunnolla. Ongelmana on se, että turbo käy kiinni paksuun jäähdyttimeen tai downpipe laturiin. Tässä pakosarja pöydällä tarkastelua varten. Huomaa eturenkaiden rengaskulmat ;D
img2445sy0.jpg

Downpipe pitää tehdä uudestaan koska alkuperäistä ei saa sopimaan.

On se komia korimalli vaikka itse sanonkin :)
img2446rk5.jpg

img2454mq9.jpg

img2455gj5.jpg


Tässä vielä eroa vaihteistojen välityksistä niistä kiinnostuneille.

Eclipse NONTURBO F5M31
1. 3,54
2. 2,13
3. 1,36
4. 1,03
5. 0,81
FINAL: 3,94

ECLIPSE GS TURBO F5M33
1. 3,090
2. 1,833
3. 1,217
4. 0,888
5. 0,741
FINAL: 4,153
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

I´m back! rojekti jatkuu..
Megasquirt V 2.2 on kytketty
Rosteriset ahtoputket on tehty
Pakosarja on tehty "lähes valmiiksi"
Ja tallipaikka on vaihtunut, tällä kertaa ei ole kylmä mutta sitäkin ahtaampaa ;D
Ainakin aluksi auto kasataan automaattina, koska GST laatikon löytäminen on osottautunut
todella vaikeaksi.
Mielessä oli myös ajaa 5V vaparilaatikolla mutta sen kestävyys ei kuitenkaan tule riittämään.
Tässä muutama kuva
my.php

my.php

my.php

my.php

my.php

"pullakori" ennen purkua
my.php

my.php

my.php

Auto tallissa "let the fun begin" :)
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Jostain syystä edellisen viestin kuvat ei toiminut ollenkaan ???
Tässä kuitenkin uusin hankinta autoon. Brembon Etujarrusatulat Evo6.
Ei muutakun sovitekappaleita tekemään :)
bromsar_25734165.jpg

bromsar3_25734291.jpg

bromsar2_25734257.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Tänään oli taas hetki aikaa olla auton kimpussa. Vedin sähköt lisämittareille lokareiden kautta. Konehuoneessa on tarpeeksi sähköjohtoja :D
jyllin-talo-005_27172897.jpg

Imusarja on evosta. Eclipsen johtosarja ei sovi siihen nätisti paikalleen. Johdot oli liian lyhyitä jne. Ei muutakun juottamaan
jyllin-talo-010_27173155.jpg

Hitsaustakin tuli harjoiteltua
jyllin-talo-017_27173694.jpg

Nyt johdot on bensakiskon alla piilossa :D
jyllin-talo-024_27174228.jpg

Tein nokkaremmin suojan hiilikuidusta
jyllin-talo-026_27174419.jpg
 
Vs: Mitsubishi Eclipse GST 1997

Nyt jarrut tuli
antin-tuunaukset-081_27841192.jpg

antin-tuunaukset-084_27841350.jpg

Ahtoputket alkaa olemaan loppusuoralla. Mukavaa hommaa tuo rosterin kiillottaminen:)
antin-tuunaukset-085_27841549.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom